3792
Sök

Hyundai Coupe 2.7 -02 aut, vad är värt att åtgärda?

6 Inlägg
24 juli 2016
Trådstartare
Tjena!

Har en nyinförskaffad bil enligt rubriken till ett bra pris, med en del småfix på köpet såklart! Förutsatt att allt jag skriver ska åtgärdas av firmor och inte av mig själv,  VAD är värt att åtgärda och till vilka priser?

* AC:n kyler dåligt (läs: inte alls). Kompressorn kickar igång så den är hel i alla fall. Påfyllning + åtgärda läckage?
* ABS-lampan lyser till och från, har lyst två gånger senaste dagarna, endast när jag kommit upp i 120+ km/h. Enligt uppgift är det en ABS-krans som är rostig.
* Bromspedalen "hackar" lite ibland när man bromsar in försiktigt för att sen ge med sig och sedan bromsa som vanligt (den stretar emot lite kan man säga, kopplat till ABS-problemet?).
* Centrallås fungerar ej, lampan på dosan lyser men inget händer. Alla säkringar är kontrollerade. Jag måste också låsa/låsa upp båda dörrarna manuellt pga av detta.
*Polering av lyktor (och ev. hela bilen för att få bort alla skitrepor).
*Ratten börjar skaka mycket vid inbromsningar över 100km/h+ (däckbalansering?).

Sen har jag en ytterligare fråga: när jag kör på vägar som är något gropiga och ojämna så "bullrar" det i bakvagnen (låter ungefär som att något ligger och "hoppar" i bakluckan"). Reservdäcket sitter fast ordentligt. Är det något jag inbillar mig eller är det avgassystem som sitter löst eller något annat?

Jag förstår att det är svårt att döma alla punkter från en skärm men kom gärna med synpunkter och PRISFÖRSLAG på vad allt skulle kunna ligga på.

Puss och kram.

Sök