Det står inget att det måste stå upp så det kan ligga i affären och på vägen hem. Jula skrev att det ska stå men finns inte i någon annan text. Bra att veta om det kan ligga på bilhyllan, men blybatteri verkar misstänkt.
Bruksanvisning (479 kB - pdf): Om apparaten läcker vätska, tvätta omedelbart huden med tvål och vatten. Neutralisera därefter med en mild syra såsom apelsinjuice eller vinäger. Om batterivätskan kommer i ögonen, skölj rikligt med vatten och uppsök omedelbart läkare.
Julas starthjälp du länkat tilk har utgått så har du inte köpt det tidigare är frågan mer akademisk än relevant. Bättre/sämre, det beror på hur tänkt använda starthjälpen och var den ska förvaras.
Julas starthjälp du länkat tilk har utgått så har du inte köpt det tidigare är frågan mer akademisk än relevant. Bättre/sämre, det beror på hur tänkt använda starthjälpen och var den ska förvaras.
Den första är köpt förut och nästa idag, som ska ligga i garage eller bil. Främst till nödstart.
Den från Jula skall stå/hänga upprätt. Den andra LiPo historian spelar det ingen roll hur den placeras, men den ska alltid förvaras utan kablar inkopplade pga det explosiva brandförloppet i sådana batterier.
Den från Jula skall stå/hänga upprätt. Den andra LiPo historian spelar det ingen roll hur den placeras, men den ska alltid förvaras utan kablar inkopplade pga det explosiva brandförloppet i sådana batterier.
Har något liknande. Den ligger t.o.m i en plast äskar. Liten men räckte till en Mercedes D6.
Den från Jula skall stå/hänga upprätt. Den andra LiPo historian spelar det ingen roll hur den placeras, men den ska alltid förvaras utan kablar inkopplade pga det explosiva brandförloppet i sådana batterier.
Har något liknande. Den ligger t.o.m i en plast äskar. Liten men räckte till en Mercedes D6.
Den från Jula skall stå/hänga upprätt. Den andra LiPo historian spelar det ingen roll hur den placeras, men den ska alltid förvaras utan kablar inkopplade pga det explosiva brandförloppet i sådana batterier.
Tack gissade på det om Jula. Märkligt att den och förpackningen saknar text om det?
LiPo liknar det som förbjuds i vissa flygplan kanske, så var bör den förvaras? Man behöver bara kabel vid start och laddning. Ska nog ha den i förpackningen så allt ligger samlat. Men de ska kopplas i viss ordning, så det kan vara bra med en ansluten. Om en är ansluten men inte kopplad till något annat är det väl ok?
Läste lite om problemen och ska läsa mer nu var de bör ligga.
Den från Jula skall stå/hänga upprätt. Den andra LiPo historian spelar det ingen roll hur den placeras, men den ska alltid förvaras utan kablar inkopplade pga det explosiva brandförloppet i sådana batterier.
Tack gissade på det om Jula. Märkligt att den och förpackningen saknar text om det?
LiPo liknar det som förbjuds i vissa flygplan kanske, så var bör den förvaras? Man behöver bara kabel vid start och laddning. Ska nog ha den i förpackningen så allt ligger samlat. Men de ska kopplas i viss ordning, så det kan vara bra med en ansluten. Om en är ansluten men inte kopplad till något annat är det väl ok?
Läste lite om problemen och ska läsa mer nu var de bör ligga.
Lägg LiPo startern under passagerarsätet i förvaringsfacket, där ligger den utmärkt. Förvaras med fördel i kartongen den levereras i för att undvika yttre påverkan. Ska inte vara ansluten alls utan översikt inte ens till en blindkabel.
Den från Jula skall stå/hänga upprätt. Den andra LiPo historian spelar det ingen roll hur den placeras, men den ska alltid förvaras utan kablar inkopplade pga det explosiva brandförloppet i sådana batterier.
Tack gissade på det om Jula. Märkligt att den och förpackningen saknar text om det?
LiPo liknar det som förbjuds i vissa flygplan kanske, så var bör den förvaras? Man behöver bara kabel vid start och laddning. Ska nog ha den i förpackningen så allt ligger samlat. Men de ska kopplas i viss ordning, så det kan vara bra med en ansluten. Om en är ansluten men inte kopplad till något annat är det väl ok?
Läste lite om problemen och ska läsa mer nu var de bör ligga.
Lägg LiPo startern under passagerarsätet i förvaringsfacket, där ligger den utmärkt. Förvaras med fördel i kartongen den levereras i för att undvika yttre påverkan. Ska inte vara ansluten alls utan översikt inte ens till en blindkabel.
Tack igen. Ska gör så men har inget fack under, det är hylla över. Lipo-påse?
Den från Jula skall stå/hänga upprätt. Den andra LiPo historian spelar det ingen roll hur den placeras, men den ska alltid förvaras utan kablar inkopplade pga det explosiva brandförloppet i sådana batterier.
Har något liknande. Den ligger t.o.m i en plast äskar. Liten men räckte till en Mercedes D6.
plast äskar?
Måste stänga av autocorrect... Plastväska. Undra varför den vill Plast äskar...
Min är lite smådyr men mycket bra. Separat laddare som är snabb istället för usb-laddning. 2 usb med bra kräm i och ciggladdare.
Tack gissade på det om Jula. Märkligt att den och förpackningen saknar text om det?
LiPo liknar det som förbjuds i vissa flygplan kanske, så var bör den förvaras? Man behöver bara kabel vid start och laddning. Ska nog ha den i förpackningen så allt ligger samlat. Men de ska kopplas i viss ordning, så det kan vara bra med en ansluten. Om en är ansluten men inte kopplad till något annat är det väl ok?
Läste lite om problemen och ska läsa mer nu var de bör ligga.
Lägg LiPo startern under passagerarsätet i förvaringsfacket, där ligger den utmärkt. Förvaras med fördel i kartongen den levereras i för att undvika yttre påverkan. Ska inte vara ansluten alls utan översikt inte ens till en blindkabel.
Tack igen. Ska gör så men har inget fack under, det är hylla över. Lipo-påse?
Hylla över sätet? Vad har du då för bil?
Li-Ion använder du enligt medföljande instruktionerna. Li-Po påse är dock ett måste. Jag hade nog valt att inte ha den brandfarliga kraftkällan i bilen eller mitt hem. Varför behöver du två starthjälper? Har du många krånglande bilar?
Jag gjorde lite efterforskningar gällande sådanahär små batteripack och hittade mycket information om hur dom faktiskt vid start av bil har blivit överbelastadade och därefter brunnit likt ett 7 hektos tomtebloss, så även dom som bygger på Lithium- Koboltbatterier. Den enda säkra batteritypen för detta är Li-OH batterier dom är stabila oavsett hur dom behandlas, NASA har rydligen använt dessa att driva rymddräkterna i några år samt dom är tillåtna att ta med sig på flyget utan restriktioner. Dom kan vad jag läste ligga fulladdade i årtionden utan att tappa någon kraft alls. En starter med Li-OH batteri är alltså det rätta valet. Häftigt med den snabba utvecklingen bland batterier tycker jag.
Edit: Autokorrekt har vant sig att jag skriver mycket på engelska och byter ord därefter även i den svenska ordboken.
Jag gjorde lite efterforskningar gällande sådanahär små batteripack och hittade mycket information om hur dom faktiskt vid start av bil har blivit överbelastadade och därefter brunnit likt ett 7 hektos tomtebloss, så även dom som bygger på Lithium- Koboltbatterier. Den enda säkra batteritypen för detta är Li-OH batterier dom är stabila oavsett hur dom behandlas, NASA har rydligen använt dessa att driva rymddräkterna i några år samt dom är tillåtna att ta med sig på flyget utan restriktioner. Dom kan vad jag läste ligga fulladdade i årtionden utan att tappa någon kraft alls. En starter med Li-OH batteri är alltså det rätta valet. Häftigt med den snabba utvecklingen bland batterier tycker jag.
Edit: Autokorrekt har vant sig att jag skriver mycket på engelska och byter ord därefter även i den svenska ordboken.
Finns att köpa här?
Teknikmagasinet som är så stora kan nog inte sälja farligt utan varningar
Lägg LiPo startern under passagerarsätet i förvaringsfacket, där ligger den utmärkt. Förvaras med fördel i kartongen den levereras i för att undvika yttre påverkan. Ska inte vara ansluten alls utan översikt inte ens till en blindkabel.
Tack igen. Ska gör så men har inget fack under, det är hylla över. Lipo-påse?
Hylla över sätet? Vad har du då för bil?
Li-Ion använder du enligt medföljande instruktionerna. Li-Po påse är dock ett måste. Jag hade nog valt att inte ha den brandfarliga kraftkällan i bilen eller mitt hem. Varför behöver du två starthjälper? Har du många krånglande bilar?
Kombi.
Påsen håller 2-3 minuter läste jag.
Funderar på garaget i en Höganäskruka och brandvarnare intill, får kolla med TM vad de vet, som säljer tusentals förmodligen.
Startade med batterí förut som behövdes i en bil istället, så vi köpte Hamron att ta med på resa, men den är tung, stor och behöver stå upp, så fick jag tips om den lilla som ev. har andra problem. Men vi ska inte modellflyga som de som har problem.
Tack igen. Ska gör så men har inget fack under, det är hylla över. Lipo-påse?
Hylla över sätet? Vad har du då för bil?
Li-Ion använder du enligt medföljande instruktionerna. Li-Po påse är dock ett måste. Jag hade nog valt att inte ha den brandfarliga kraftkällan i bilen eller mitt hem. Varför behöver du två starthjälper? Har du många krånglande bilar?
Kombi.
Påsen håller 2-3 minuter läste jag.
Funderar på garaget i en Höganäskruka och brandvarnare intill, får kolla med TM vad de vet, som säljer tusentals förmodligen.
Startade med batterí förut som behövdes i en bil istället, så vi köpte Hamron att ta med på resa, men den är tung, stor och behöver stå upp, så fick jag tips om den lilla som ev. har andra problem. Men vi ska inte modellflyga som de som har problem.
Kombi vad för något? Är det hemligt? Påsen klarar att hålla tillbaka branden i ett ordinärt RC-Batteri som brinner i regel 1-2 minuter fast som du kikar på har en betydligt större massa vilket gör en ordinär LiPo påse för liten. Alla brukare av LiPo och övriga lithiumbatterier har dessa problem förutom Li-OH som är verkligen idiotsäkra. Aldrig någonsin förvara batterier i ett oventilerat kärl som krukan är, livsfarligt med eventuell gasbildning.
Jag fick en bestämd känsla av att TS vagnpark består av bla en Renault Scenic en Opel Corsa Combo och en Golf Cabriolet med tanke på språkbruket och andra tydliga indikationer. Rätta mig gärna TS om jag har fel!