Till ventilkåpan kommer jag inte ihåg vad jag använde, men det är nog skitsamma, för jag har upptäckt att det blivit sprickor i lacken. Skulle istället rekommendera en värmebeständig färg och klarlack så bör det hålla bra
Var ett tag sedan jag uppdaterade något om projektet. Just nu står det väll lite still, men ska försöka göra lite imon hoppas jag.
Har iallafall varit och blästrat nästa alla grejer som behövs. Perfekt att kompisen hade ett blästerskåp
Blir som nytt
I väntan på annat så fick jag en idé om att sätta dit den sista lilla lampan i bakljusen längst ut. Köpte mig ett par kontakter och satte dit
Före
Efter
Testade även att byta ut dimljus lampan till en 5w och köra med hela raden tänd. Ser riktigt snyggt ut tycker jag
Innan jag blästrar dessa så hade jag tänkt att försöka få bort så mycket färg som möjligt, så jag la på lite färgborttagning. Får se om det fungerar.
Nu till varför det står lite still. Jag har gjort klart 3D filerna till splinesen både till hylsan och axeln. Så nu väntar jag på svar från en verktygsfirma om dom kan göra dem eller inte. Kan inte göra så mycket annat under tiden. Men imon tänkte jag försöka ta och blästra och slipa lite i kardantunneln så att jag kan lägga på epoxiprimer där.
Inhandlat lite färg, linolja rostskydd och den kända gula 2k epoxiprimern.
Har även fått tag i ett par vindavvisare till framdörrarna så snart kan jag sätta dit dem. Ska ta och polera upp de först så att de matchar dom nya till bakdörrarna.
En liten skada på den ena, men det syns inte speciellt mycket när de sitter på sen. Dessa får duga än så länge iallafall.
Har också hittat vad det är som har varit fel med elhissen på förardörren. Det visar sig att den inte har rätt geometri. Så den passar inte. Nu letar jag efter en ny, men det är som att leta efter en nål i en höstack. Till 940 är det inga problem att hitta, men till 740 är det en helt annan sak. Så om någon sitter på en så får ni gärna höra av er
Ska uppdatera så fort jag vet något nytt om splinesen. /Mvh
Har blivit lite gjort ikväll också, eller rättare sagt så började jag igår. Men nu blir det en jäkla massa bilder på underredet.
Så här såg det då ut efter att jag kört av det värsta med roterade stålborste.
Sen så blästrade jag så mycket jag kom åt med punktblästern. Detta är nog bland det värsta som finns. Det flyger sand överallt och blir satans så dammigt, även fast man kör med punktbläster. Men bra blir det iallafall
Efter det var gjort torkade jag rent med lite t-röd för att få det helt rent innan jag la på rostomvandlaren.
Allt detta gjordes igår och sen har jag fortsatt idag. Men innan jag fortsatte så fixade jag lite med förardörren. Som ni vet så skrev jag om min fönsterhiss i förra inlägget och nu under helgen fick jag ett meddelande av Noffna här på garaget. Han hade elhissar som jag fick köpa utav honom, så dom ska enligt posten anlända imon. Så innan jag börjar sätta dit den så tänkte jag ta och ta bort all tunnflytande rostskyddsmassa som jag tidigare sprutat dit. Saken är den att efter varje tvätt eller om det regnar så får jag fula svarta rinningar från dräneringshålen i dörren. Så istället tänkte jag spruta dit linoljebaserat rostskydd när det torkat ordentligt och se om det fungerar bättre. Isåfall så ska det göras i alla de andra dörrarna också.
Före:
Efter: Använde mig utav vanligt kallavfettning och en pensel att agitera innan jag torkade upp det mesta med en gammal tyg bit. Till sist sprutade jag på lite brakecleaner och torkade av det sista. Inte en rost fläck, så skönt
Tillbaka till underredet. Gick över alla ställena med 2k epoxyprimer. Tror nog jag hittat en ny favorit. Tycker den funkar klockrent och eftersom den är gul så är det lätt att se om man missar någonstans
Sådär, det var det jag hann med idag. Förhoppningsvis kommer elhissen imon och jag kan prov montera den Så då kommer väll ett nytt inlägg
Halloj igen! Har varit dött här länge nu, får be om ursäkt för det. Har haft fullt upp nu de senaste veckorna och jobbat extra en massa. Men nu har det börjat lugna ner sig igen och jag kan börja på bilen igen.
Väntar fortfarande på mina grejer till växellådan. Var i kontakt med dom förra veckan och då sa de att de låg back på sin egen produktion i den maskin mina grejer ska köras i. Så hoppas att dom snart ska vara klara, annars får jag hitta någon annan som kan göra dem åt mig.
Några bilder på förardörren efter behandligen med linoljan. Hoppas att detta ska funka bättre än den andra skiten
Fick även tillslut tag på rätt elhiss till dörren också så nu funkar den som den ska igen Så om någon behöver någon av den andra typen så har jag två till salu, hehe
Gjort en lista på det som är kvar att göra och det är en del, hehe
Men kan redan kryssa av två grejer som blev klara idag. Har blästrat de sista delarna och målat alla blästrade delar med rostomvandlare. Så allt är redo för lack. Några bilder på det.
Skrapade bort den sista underredsmassan som fanns kvar på några ställen, innan det var dags att blästra dom en omgång till.
Sen vart de också målade och redo för lack.
Nu ska jag försöka att hålla på lite, veckorna fram till jul och förhoppningsvis så kan jag snart få börja sätta ihop lådan m.m.
Hoppas ni är fortsatt taggade på att se slutresultatet
Jus det, glömde ju att skriva att jag även köpt mig en "pendlar bil" eller iallafall något att åka i när 740:in står still. Tanken är väll att denna ska göras några små saker med så som polera, serva, nya fälgar, städa ur m.m. och sen sälja den vidare. Alltså inget nytt projekt så som 740:in. Fick köpa den billigt på jobbet. Och jag har fixat till fjädringen redan så nu åker man bekvämt igen, hehe.
Bilen är en Volvo S60 T5 -01
Som ni ser är det också något som pajat i mobilens kamera så att vissa bilder får fula streck. Antar att det är dags att köpa ny
Lite nya uppdateringar. Har fått alla lösa delar grundade med 2k epoxy primer.
Medans dom hängde på tork så tänkte jag försöka putsa upp mina vindvisare fram.
Satans så skitiga de var. Bara genom att göra rent dom så blev det stor skillnad
Körde för hand med lite Menzerna 2500. Men tror nog att de kan bli ännu lite bättre om man kör lite försiktigt med maskin på dem Lite ny dubbelhäftande tejp sen så blir det nog kanon på bilen.
Har även gjort om upphängningen utav motorn så att jag skulle kunna komma åt att byta vev packboxen och pilotlagret för ingående axel.
Svänghjul av
Så har såg det ut bakom. Lite skitigt men inte något olje läckage
Lagret ute, Totalt kass, skrapar ganska bra när man snurrar det För väntade mig att denna skulle vara svår att få dänn, men där hade jag fel. släppte på lås sprinten och sen var det bara att plocka ut lagret. Trodde att det skulle vara dit pressat men det sitter alltså bara med sprinten
Fick lite gjort i skolan idag också. Har nu tagit och kapat den utgående axeln så att den är redo för att göras spliens på
Hade tänkt att försöka ta och byta vev packning och lager imorgon och sen blir det att göra rent svänghjulet och allt där bakom innan det blir ihop sättning där.
Lite bilder från går dagen. Dags att byta vevaxel tätringen och pilotlagert. Hade även tänkt att byta papp packningen till lager hållaren eller vad man ska kalla den. Men efter att jag tagit bort alla bultar så ville den inte flytta sig. Verkar som att man måste ta ner tråget för att byta den. Men eftersom där inte varit något läckage så tänkte jag helt enkelt låta den sitta kvar där då.
Gamla tätringen ute
Även målat klart de delar som jag lagt primer på. 3-4 lager hammarlack blev det på dom
Klara! Blev väldigt stiligt tycker ja. Har dock en fundering över balken och plattan till stödlagret. Ska man ta och spreja dom med lite matt svart boddy för att få dom att passa in bättre med underredet, Alltså utanpå hammarlacken. Vill ju inte spruta dom med ny uderredsmassa, för det blir bara så kletigt och så syns det ju inte häller att man gjort iordning dom.
Dit sättning utav den nya tätringen
Klart och lagret dit satt också
Har gjort lite i skolan idag också men bilder kommer på det ikväll.
Nu hade jag tänkt att sätta dit svänghjulet och montera tillbaka det som behövs för att starta motorn, sen hade jag tänkt att starta den och låta den gå lite för att se till att det håller tätt vid den bakre packningen innan jag börjar montera ihop koppling m.m.