Halloj igen, nu var det länge sedan ni hörde något från mig men nu ska jag uppdatera er lite på projekt M47 overdrive Än så länge så har det varit 3 steg fram och 2 steg bak, hehe. Vi börjar med att gå framåt
Tillverkning av nytt lock. Började med att fräsa fram ett hål i aluplattan som matchar med hålet för huvudaxeln. Sen tog jag och svarvade fram en jigg som passar precis, innan jag klämde fast locket och plattan och ritade fram konturerna.
Sen svarvade jag fram ett dorn som passar i hålen på locket och använder det till att slå könslag. Efter det borras hålen upp och de större hålen fräs fram.
Provmontering hemma på lådan och allt verka funka fint.
Sen gjordes fräsningen invändigt för hand och då kan man vara såhär glad Här gjordes även kanalerna för oljan.
Tillsist gjordes konturen. Detta sågades fram och sen slipades det sista Sen klar!
Sen så gjorde jag en riktig packning denna gången
I denna vevan så fick jag även lite lust att putsa på lite annat så den blev till att polera upp knappen på läderdamasken samt behandla lädret till växelspaken samt polera upp växelspaken
Sen sattes lådan ihop igen, men tyvärr inte för sista gången. Allt stressande med att ha en deadline att följa gjorde att jag inte tänkte riktigt klart. Givetvis så är nu bultarna för korta nu när jag har "dubbla plattor" och resultatet av att jag inte kom på det i tid gjorde att lag drog sönder en av gängorna. Så då var det bara att montera isär allt igen och denna gång delade jag även på od och od-huset för att kunna plocka bort bultarna.
Den här gången var jag ju då tvungen att ta bort huset till femteväxeln för att komma åt och fixa gängan i botten. Detta va faktiskt inte så svårt som jag hade fått för mig men man fick ta det lugnt.
Tog först och lossade på bulten i den nedre axeln, plockade hur brickan och schismen, sen satte jag tillbaka bulten med lite brickor som täckt axeln men inte lagret. Satte sedan dit en avdragare och spände den lite försiktigt samtidigt som jag tog och knackade på de fyra tabsen med en träbit och hammare. Tillsist så gick det så pass lätt att man bara kunde skruva på avdragaren och sen var huset löst.
Såhär ser det ut under till, Spännande
Och givetvis så satt det en styrning i hålet där gängan gick paj, FAN tänkte ja, men efter lite tänkande så var detta väldigt bra Eftersom det satt styrning i hålet så börjar inte själva gängan förens ca 5 mm nere. Detta betydde att endast 2-3 gängor var skadade medan 70-80 % var ok. Vilket betyder att jag inte kommer behöva borra ur den och greja, jippi
Detta var verkligen en positiv nyhet så nu kan jag gå vidare. Jag har varit och beställt 200 mm långa pinnbultar som ska ersätta bultarna. Varför jag valde pinnbultar istället för bultar beror på två saker, för det första så var det precis att dom bultarna som är där original gick att få dit. Skallen tog i od-flänsen och man fick knacka dom förbi den. Med ca 15 mm längre bultar hade detta inte gått. För det andra så blir det mycket enklare att montera allt med pinnbultar, inget krångel med att spakställ måste dit samtidigt som od-huset m.m.
Dessa pinnbultar är lite special så dom skulle komma från Tyskland, förhoppningsvis är dom här på Fredag
Så snart kanske man kan vara klar, hehe Ha det gött så länge
Nu äntligen är det dags för uppdatering här i tråden. ProjektM47overdrive är klart! och har egentligen varit klart ett tag men det har varit fullt upp nu ända in i det sista och snart är gymnasietiden över. På onsdag 5/6 är det dags för studenten!! Det är därför jag uppdaterar först nu Men hoppas ni vill ta en titt ändå.
Vi börjar väll där jag avslutade sist. Huset till femte växeln drags dit och sen drogs lagret fast också.
Dom nya och fina pinnbultarna på plats Var mycket smidigare att montera ihop den denna gång
Missade att ta fler bilder under själva monteringen, men det mesta finns dokumenterat tidigare i tråden.
Innan jag satte på locket så bytte jag denna fjäder till backen. Syns inte jättebra på bilden men den övre som satt i M47:an var mer sliten och rundningarna var inte jätte mjuka. M46:ans var bättre så skiftade över den. Tror att detta skulle kunna vara en orsak till att backen inte alltid gick i mjukt. Nu går det som smör
Sen var det ju givetvis också så att jag hällde i oljan innan jag satte dit locket också Och inga läckage denna gång 3 Liter exakt gick det i och sen va nivån rätt
Ett stycke M47 Overdrive, helt färdig och redo att monteras
På plats under bilen Och så var det inkopplat, smidigt!
Ganska tjat men jag tvivlade inte en sekund hehe, försökte gungade lådan och den röde sig knappt så det är helt klart godkänt!
Efter en så kallad dryrun utan kardan så kunde jag konstatera att det verkade funka prima. Inga missljud eller något annat konstigt på några av växlarna. Så då var det bara att montera kardan och hissa ner bilen. Var lite nervös när kardanen skulle på plats, skulle den passa eller inte men det gjorde den
Sen var det sanningens ögonblick, skulle den gå att köra ut under egen kraft? Jajamen som om ingenting hänt. Efter det var det dags för en välförtjänt tvätt. Att det kan bli så satans skitigt av att stå i garaget 8 månader, hehe
Sen var det dags för premiär turen! Jäkar vilken känsla det var att slå på overdriven för första gången! Jag tappade hakan, Jag lyckades!! Och vilken skillnad det blev på ljudnivån inuti bilen. Nu när man tuffar på i 100 så går den lika tyst och fint som när man gjorde 80 innan! Och varvtalet vart ju ganska exakt vad jag hade beräknat. Jag hade beräknat det till 1975 rpm vid 100 km/h och mätaren visar precis strax under 2000 rpm.
Uppställning utanför skolan tillsammans med klasskompisen som byggt rally bil av sin 940 Sen var det presentation för resten på skolan och sen ut och kika på bilarna. Får se på onsdag om detta projekt tar mig till stipendiet för bästa gymnasiearbete
Tog och körde upp bilen på en lyft på jobbet så kan man få lite bättre bilder på hur allt blev
Snyggt med lite ut slungad koppar pasta, hehe
Sådär En fin avslutnings bild på växellådsprojektet på bilen. Har nu kört bilen ca 60 mil sedan jag monterade allt och den går som en dröm. Inga missljud och växlarna går mycket finare nu jämfört med innan. Överväxeln både läggs i och ur hur fint som helst och motorn verkar vara nöjd utan att gå tungt Ska bli spännande att se om detta gör något på förbrukningen sen
Nu siktar vi på nya grejer och fortsätter få denna bil i det skick jag vill ha den i. Kommentera gärna och fråga gärna om ni undrar något
Tjenixen! Dags att uppdatera lite i tråden nu när student och skola är över, hehe. Får väll börja med att visa en bild på mig och den fina P1800 som jag fick låna till studenten. En mycket trevlig bil, en sån kan jag tänka mig köpa en dag. Ca 9000 mil har den gått och var den första som rullade av bandet 1967!
Min tanke om att mitt projekt kanske skulle kunna ta hem stipendiet för bästa Gymnasiearbete, visade sig stämma! Mycket roligt och dessutom fick jag två andra stipendier också
Måste också visa denna fantastiskt fräcka målning som jag fick på studenten, där det är OOJen som är avtecknad i cartoon style
Många ettor på mätaren, hehe
Tillbaka till OOJen. Den går fortsatt fantastiskt fin och har nu rullat ca 175 mil sedan lådan monterades. Har inte hunnit tanka många gånger ännu men senaste tankningen visade 0,77 och då har jag inte kört speciellt lugnt. Så det verkar ju riktigt lovande. Nu i veckan har jag varit nere på min årliga tur på Skåne skrotarna ( mer om det längre ner) och då var det motorväg som gällde och det var inte mycket som mätaren gick ner Vart en sväng på Åminne bilträff också i början på sommaren.
Kan ju ta och skriva det med att jag numera jobbar på Finnvedensbil i Värnamo där jag tidigare jobbat extra. Numera är jag på rekondavdelningen och härjar runt, hehe. På torsdag kvällarna brukar vi ha mekar kväll vilket är perfekt, då har man tillgång till allt i verkstaden mm. Just denna gån blev det inte något allvarligare jobb utan det blev byte av antennsprötet. Det gamla hade kärvat ihop och åkte inte upp någo mer. Men nu funkar det prima igen plus att den nya går ut fullt vilket den gamla inte gjorde.
Som jag skrev innan så for jag ner till några av skrotarna nere i Skåne. Blev inte jätte mycket handlat men lite ändå. Både till OOJen men också till S60:n. Hittade en mycket fräsch gummi list till bagaget så nu kan jag byta till en ”riktig” när jag byter bakluckan Hittade fästen till att hålla plastmattorna på plats också, som ska få lite kärlek. Plockade ett bagage 12v uttag från V70n som jag tänkte försöka få dit på något snyggt sätt i sevenfortyn. Plockade även trokarspak från 745 som jag tänkte se om det går att koppla OD:n på. Hade tänkt spolknappen längst ut men den knappen är ju bara aktiv när den hålls inne. Några idéer på hur man kan koppla det? Borde väll finns något relä som kan styras med bara en aktivering och avaktivering om ni fattar vad jag menar. Några tips?
Det var allt för nu, kommentera gärna så hörs vi snart
Har du original relä o härva till od så bör det funka. Det är ju samma på en m46 med knappen i spaken. Den är också endast aktiv när den är nertryckt. Od relät behöver ingen konstant signal ström för att dra. Det räcker med en kort signal ex en knapptryckning så drar relät och vid nästa signal så släpper det. Jag är lite osäker meb vill minas att det var såhär det funkade när jag hjälpte en vän o få igång hans od för några år sen
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Förresten, jag måst eju passa på att fråga! Var fick du tag på antennsprötet? På min jag har fått tag på går bara den stora delen upp, och jag har inte lyckats få upp de andra två delarna.