Ford Taunus 20m P5 HT V8

1966 modell Ford Taunus 20m Hardtop. Modifiseres med Lexus 4.0 V8, Supra 5-trinns girkasse, Volvo 1031 bakaksel i 4 link, Ford Capri / Volvo 940 forstilling, Volvo 960 bremser, hydraulisk bremsekraftforsterker, coilover foran og bak, halvbur, Recaro fra Alfa Romeo. Den skal etter planen godkjennes av Biltilsynet, og kunne brukes som en vanlig bil på lengre utflukter. Prøver å få den klar for bruk i 2021. Min ide for en hotrod.
  • 90 Följare
  • 88 727 Visningar
  • Uppdaterades senast 22 april
FredGaute
14 oktober 2018 · 645 Inlägg

MR_T skrev:
Skönt ljud smile blir super.

20m Super... ja det stemmer!
;-)

Tumbleweed
14 november 2018 · 1 693 Inlägg

Fan va grymt bygge!!!!!!!!!
Jag har kollat genom tråden precis, o fan va fränt!
Tummen upp!

FredGaute
15 november 2018 · 645 Inlägg

Tumbleweed skrev:
Fan va grymt bygge!!!!!!!!!
Jag har kollat genom tråden precis, o fan va fränt!
Tummen upp!

Cool, takk!

FredGaute
17 november 2018 · 645 Inlägg

Sender inn noen bilder som viser hydralikken til bremsene.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-15d5be73f604bef2ce80e0652bf9da8a.jpg
Reservoiret som måtte modifiseres (som alt annet på denne bilen..), slik at det nå har 3 innløp for retur.
Med bare det ene ble retur for restriktiv og bremsene la seg på..

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-3634004ff83bcc56623b1ff6e7f09c28.jpg
Trukkregulator med manometer og slanger til og fra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-2a1d0da41021f1ac6d542d15b2c313cf.jpg
Returslangene fra boosten, det vises ikke hvor trangt det er ..

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-76c1ebbac2a0dc2803069cf5e3845a05.jpg
Tverpassasjen bak radiator, sammen med kabler til dynamo og hovedstrøm.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-2de6c681e31a02c42cc01363971660e7.jpg
Selve bremseservoen, sammen med clutchsylinderen. Her er det ikke klaringer.. grøss og gru om en av delene må ut..

Noen som kan bidra med ideer for å bli kvitt kavitasjonslyd i servopumpen?
Nesten ikke lyd når sirkulasjon er stor og trykket lavt.
Det kommer lyd når motstand økes (bremsepedal aktiveres).
I det pedal trås inn er lyden sterk, men om den holdes inne senkes lyden igjen, men blir ikke borte.
Reservoiret er fullt

Tumbleweed
17 november 2018 · 1 693 Inlägg

Är det kavitation? Jag tänkte det kunde vara en överströmningsventil som lät kanske?

FredGaute
17 november 2018 · 645 Inlägg

FredGaute skrev:

Tumbleweed skrev:
Är det kavitation? Jag tänkte det kunde vara en överströmningsventil som lät kanske?

Lyden endres med turtallet på motoren, så jeg er ganske sikker på at den lages av pumpa.

FredGaute
26 november 2018 · 645 Inlägg

Da har vi vært på Biltilsynet! I et helvettes snøvær...

Tja, hva skal man si..
Bilen er tyngre enn jeg trudde, veldig nært å være for tung foran... Støtfanger skal av ved neste veiing... det er forresten lovlig om bilen er eldre enn 1974 modell.. Glassfiberreplica "type to korte RS" next.

Så får vi se om et glassfiberpanser kan være noe. Har ikke lyst på det.

Har enda mindre lyst på å hive ut Lexusen og sette dit en Rover... som i følge han på Biltilsynet, veier halvparten av Lexusen..

Når vi tar den opp på bukken ser vi flere små og større greier, ting jeg også hadde sett tidligere om jeg hadde bukk.
Faen i h.... jeg vil ha bukk!

Men overhodet ingen showstoppere bortsett fra vekt...

Noe som sier meg at bilen SLETTES ikke veide de oppgitte 1060 før eg begynte..
Motor og gir veier kun 60 kilo mer enn originalen.
Eg har ikke veid alle stålplater og kanaler eg har sveisa på. men mer enn 50 kilo veier det ikke, og det meste er rundt midten på bilen.
Vekta sjokkerte meg faktisk... ca 1250 tom bil....

BT sa at kravet til å ha støtfangerene kom i 1974, så alle M'er kan kjøre uten.
Men utseendemessig er det jo IKKE så bra..på en ellers original utseende bil.
Glassfiberkopi bør være mulig å få til.

Kun en større ting funnet, og det er at coilover bak må få foret ut øvre feste, det må 10-15 mm bakover, slik at vinklene blir rett ifht nedre feste. (lett å se på bukk... grrr.. ) Festebraketten må ned og karosseriet tilpasses, men det går.
Heldigvis skal akslinga ned uansett, for overhaling og diffbrems.

Bremsene og forsterkningene imponerer!!
Var på bremsetesteren, snorbeint bremset det, og det er LETT å låse hjulene... på tross av at bilen er over 650 på forakselen.

Ingen klager på valg av motor. Kontrolløren er opptatt av hvordan bilen oppfører seg på prøvekjøring, så når det blir bart på veien igjen..

jarleb
26 november 2018 · 846 Inlägg

noen hinder men alikevel ikke håpløst - er imponert at du har kommet så langt hos bt
men fanger kan du vel bare sette på etter godkjenning  ?

Senast redigerat av jarleb (26 november 2018)

FredGaute
26 november 2018 · 645 Inlägg

jarleb skrev:
noen hinder men alikevel ikke håpløst - er imponert at du har kommet så langt hos bt
men fanger kan du vel bare sette på etter godkjenning  ?

Den blir nok vist uten fanger ja, hehe!
Og alt annet jeg kan luke vekk...egentlig fint lite.

Djo
27 november 2018 · 10 145 Inlägg

hade inte gått från lexus till rover snurra vikten är nog enda positiva isåfall.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Volvo 740 "Vivian" (1987)
Hunted Jackass
28 november 2018 · 742 Inlägg

FredGaute skrev:
Da har vi vært på Biltilsynet! I et helvettes snøvær...

Tja, hva skal man si..
Bilen er tyngre enn jeg trudde, veldig nært å være for tung foran... Støtfanger skal av ved neste veiing... det er forresten lovlig om bilen er eldre enn 1974 modell.. Glassfiberreplica "type to korte RS" next.

Så får vi se om et glassfiberpanser kan være noe. Har ikke lyst på det.

Har enda mindre lyst på å hive ut Lexusen og sette dit en Rover... som i følge han på Biltilsynet, veier halvparten av Lexusen..

Når vi tar den opp på bukken ser vi flere små og større greier, ting jeg også hadde sett tidligere om jeg hadde bukk.
Faen i h.... jeg vil ha bukk!

Men overhodet ingen showstoppere bortsett fra vekt...

Noe som sier meg at bilen SLETTES ikke veide de oppgitte 1060 før eg begynte..
Motor og gir veier kun 60 kilo mer enn originalen.
Eg har ikke veid alle stålplater og kanaler eg har sveisa på. men mer enn 50 kilo veier det ikke, og det meste er rundt midten på bilen.
Vekta sjokkerte meg faktisk... ca 1250 tom bil....

BT sa at kravet til å ha støtfangerene kom i 1974, så alle M'er kan kjøre uten.
Men utseendemessig er det jo IKKE så bra..på en ellers original utseende bil.
Glassfiberkopi bør være mulig å få til.

Kun en større ting funnet, og det er at coilover bak må få foret ut øvre feste, det må 10-15 mm bakover, slik at vinklene blir rett ifht nedre feste. (lett å se på bukk... grrr.. ) Festebraketten må ned og karosseriet tilpasses, men det går.
Heldigvis skal akslinga ned uansett, for overhaling og diffbrems.

Bremsene og forsterkningene imponerer!!
Var på bremsetesteren, snorbeint bremset det, og det er LETT å låse hjulene... på tross av at bilen er over 650 på forakselen.

Ingen klager på valg av motor. Kontrolløren er opptatt av hvordan bilen oppfører seg på prøvekjøring, så når det blir bart på veien igjen..

Jag är övertygad om att du finner en lösning som går i stil med resten av bilen! Keep it up!

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
FredGaute
28 november 2018 · 645 Inlägg

Har sjekket vognkortet, og tillatt egenvekt er 1475.
Ikke satt inn maks foran og bak.
Men med total på 1475 er ikke maks på foraksel 680.....

Her er det noe som ikke stemmer.

Kompisen har på sin 26M, totalvekt 1630, og 815 foran og bak.

Jeg skal diskutere med kontrolløren.

Senast redigerat av FredGaute (28 november 2018)

FredGaute
28 november 2018 · 645 Inlägg

Djo skrev:
hade inte gått från lexus till rover snurra vikten är nog enda positiva isåfall.

Det er nok dessverre HELT korrekt! Og det skjer ikke... da blir det heller banebil!

FredGaute
9 december 2018 · 645 Inlägg

Stillstand i bygginga nå.

Jobber med fundament til 2-søyler.
Ser at det ikke blir bra når man jobber på en bil uten å kunne få den skikkelig opp fra gulvet. Det er ting man ikke ser...

Bukken leveres før jul.

http://www.tireline.no/index.php/produk … ukk-detail




https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-ed208db6996833245bad6e5a70ba3766.jpg

Senast redigerat av FredGaute (10 december 2018)

jarleb
12 december 2018 · 846 Inlägg

løftebukk er verdt hver eneste krone - Kjøpte meg en stor saksejekk med armer -ikke helt like optimalt som den du har bilde av men 100 ganger bedre en å ligge på gulvet smile

FredGaute
18 december 2018 · 645 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-c25e07de1f4f7477c534dd6b03f1801a.jpg

Løftebukken er kommet, fundament er støpt, men ikke ferdig herdet, tålmodigheten sliter...
Begynner å se ut som et verksted... på høy tid siden bilen er bortimot ferdig...

Senast redigerat av FredGaute (19 december 2018)

FredGaute
24 december 2018 · 645 Inlägg

Bukken er klar!
God jul!

FredGaute
31 december 2018 · 645 Inlägg

Situasjonsbilde fra bua 31/12-18.
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-6503623d1da7f117a605e11e99d7e845.jpg

Bukken virker som juling.
Bakaksel demontert etter at feil på bakstillinga avdekket hos Biltilsynet er løst.

Nå er den under demontering for renovering og montering av diffbrems. Dette er ukjent terreng...

GODT NYTT ÅR FOLKENS!! Cheers!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang