Bilbygge volvo 940 Grupp E rallybil

Syftet är att bygga en rolig grupp e bil och samtidigt lära mig mer om just bilar.
  • 13 Följare
  • 7 301 Visningar
  • Uppdaterades senast 30 maj 2018
Weaksauce
4 oktober 2016 · 158 Inlägg

Hej, det här är min första tråd på garaget. Jag hart länge haft planer på att bygga en rallybil men jag har inte riktigt varit rätt i livet tidigare för att förverkliga dem.

Däremot bestämde jag mig för att göra slag i saken i somras; då gällde det att införskaffa rätt bil/kaross för bygget. Eftersom jag har beslutat att bygga en bil enligt grupp e reglementet måste den vara minst tolv år gammal och vikt/kraft koefficienten får inte överstiga 15kg/kw.

Efter mycket beslutsångest valde jag att bygga på en 940 kaross som endast haft tre tidigare ägare och som kvalade in på 16.5kg/kw. Anledningarna till valet av just 940 är a) det finns mycket reservdelar på skroten b) det är, efter relativt små ändringar, möjligt att regga in den i Mekonomen rally och därmed ta ut mer effekt och c) det är en bakhjulsdriven bil.

När jag köpte bilen hade den stått i förvar i ett antal åt och led därför av svår ytrost, det första jag gjorde var att åtgärda denna och att skrapa rent underredet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-5dba49b95fc7de14a44be63060e6050c.jpg

Efter lite färg men innan klarlack och polering såg bilen ut så här:

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-03cd258350a2fa5a9eca3a39449f7ff9.jpg

Därefter var det dags att byta bromsok och skivor runt om, bromsoken köptes på Bilia och skivorna fram på Mekonomen, vidare monterade jag nya dämpare och fjädrar bak.


Så här såg det ut tidigare:

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-86badd38d9ebf88943364bc209a6c31b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-bf114516d6c9ef22eec53e5af262bea2.jpg

[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-
cbb0cc90fe0d3bd4965c0de18dba8698.jpg[/img]


Nya vs gamla:
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-ed97c688be6114e430a440ed9136b888.jpg

Resultatet bak:
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-b7464a7a14e4aeb1623c4926ba8ad220.jpg

När ovanstående var monterat passade jag på att byta ut avgassystemet mot ett 940 VOC system med tillhörande sbf-godkänd racekat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-03079293992f40bbbb9603b7466a7aed.jpg

Nu när väghållning och avgas iallafall var delvis klart tyckte jag att det var dags att gå igenom motorn, jag bytte ut motorfästena mot en lite styvare variant:
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-b4143be5a71e8824ebd8d48a25321986.jpg
Monterat ock klart:
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-a7e014596b8f366e1585f5c792692541.jpg

Därefter passade jag på att byta insugspackning och ventilkåpepackning:
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-5a8a50e3422e37a9375360d1ac1eb09b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-2ec3de8bcba58a94b49d420084c760a6.jpg

När ventilkåpan ändå var av slipade jag upp texten:
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-454070d5f256520126f757e90e995f10.jpg

Jag noterade att den gamla termostaten hade gjort sitt så att säga och bytte ut den mot en ny, här är en bild på den som satt i tidigare:
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-ee9cb757609660060ff99bdec9fae76a.jpg

Jag bytte även ut oljefilter, luftfilter, rotor, fördelare, kablar , stift, batteri och spole mot nytt och fräscht Volvo original. Sedan rengjorde jag alla jordflätor i motorrummet och monterade ur högtalarna och stereon.

När jag var klar hade lite dekaler, vinyl och stänkskydd kommit, så då monterade jag även dessa:
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-040d1730bdd6af41868fcefa977757aa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-25588520f05fe4221f4dbcff168479e8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-5eaff731672bcd6ef912808f2d7b5515.jpg

NU är det snart dags för dämpare och fjädrar fram, bur, stolar bälte och registreringsbesiktning.

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Weaksauce
4 oktober 2016 · 158 Inlägg

Just det, bara för att göra saker och ting spännande hade jag tänkt att ge mig själv en byggbudget på max 65 tkr och bygga allt med handverktyg (och svets) på en parkeringsplats, motsv. smile

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Weaksauce
6 oktober 2016 · 158 Inlägg

Då är nya dämpare fram med tillhörande låsringar beställt från forza dessutom är lager, lagring  och tornstag beställt från LMR. Bromsokshållarna fram är däremot restnoterade hos GCP och det är oklart när de kan leverera, möjligtvis i slutet på oktober har jag fått höra.

Frågan är vad jag ska ha för fjäder fram, voc fjädern känns spontant lite för hård för min smak och jag skulle vilja ha längre fjädringsväg. Jag fick då tipset att kolla in "960 fjäder, fram - ambulans" istället men priset Bilia vill ha är ca 2400kr per fjäder - vilket är alldeles för mycket. Om någon skulle sitta inne på lite info om ambulansfjädern skulle det vara tacksamt, det jag vill veta är; fjäderkonstant, aktiva varv och längd.

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Weaksauce
3 maj 2018 · 158 Inlägg

Bur är monterad och bilen är registreringsbesiktad som standardrallybil.



Jag har även byggt lite stolsfästen och olika skyddsplåtar. Jag Caddade helt enkelt upp lite ritningar och bockade/svetsade till enligt ritning. Kanske inte världens snyggaste svetsar, men det är inte någon som ska se dem.




Det som är kvar nu är att montera brandsläckare och lås till bagaget samt skaffa vagnbok.



https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-3ff1fa1f0bce9f560237de5117dcfe60.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-eb12793b69dd7c5a44e4f42605e1948f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-7462942961846eedefce15105526b4fd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-eda3e196e93179f4ee3b135c03602197.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-ea79b9ee0ecaec8392a6b3bb9b2c4151.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-9f7a81b6898e143b76878e8f0dc096d5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-c63100bc10c31e3ef855bc23d4c4229a.jpg

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Weaksauce
4 maj 2018 · 158 Inlägg

För mer bilder på bygget kan ni kolla in "ortenrally" på Instagram. Jag har tyvärr tappat originalen och bilderna från Instagram är för små i upplösningen för att laddas upp här.

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Weaksauce
30 maj 2018 · 158 Inlägg

Jag var just på kontrollbesiktning med 940:in. Det hela började dåligt med att jag var stressad när jag skulle komma iväg. Både för att det här är min första vanliga besiktning med bilen men även för att den stått stilla nu i snart 6 månader. Vidare hade jag dålig koll på var besiktningsföretaget låg någon stans.

I alla fall, jag kom iväg med bilen efter lite småpill och kom fram efter minimalt med förvirring, den biten gick fint. Väl där stod jag och väntade på att "min" besiktningsman skulle dyka upp och när han kom ut från lunchrummet såg jag direkt att det skulle bli problem.

Han var helt enkelt för stor (enorm) för att komma in i bilen, det var inte ens lönt att försöka. Han fick istället be sin kollega ta mig. Själva besiktningen flöt på bra, de var lite osäkra eftersom de aldrig hade besiktat en standardrallybil tidigare, så besiktningen bestod i provtur, bromsprov, en kik i motorrummet, avgasprov och lite komplimanger från deras sida.

Det hela avslutades med att han bad mig att "ha så roligt nu", och gav mig blankt papper. Om ändå mina "vanliga" besiktningar kunde vara så här trevliga.

Nu står rallybilen i rätt garage och 245:an får flytta ut.

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang