Köpråd pigg sedan som inte går sönder så ofta

A-I
12 november 2016 · 80 Inlägg
Toyota Supra mkiv (Projekt) "Från dröm Till verklighet" (1994)
Evildan
12 november 2016 ·
panda666
12 november 2016 · 4 261 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Hur gammal är du Panda? Pandor brukar inte bli så gamla så du ska kanske passa på att köpa "mullret" så länge du har hälsan i behåll big_smile? Eller fritt översatt: vi har bara ett liv, när vi är döda så har vi ingen nytta av pengar. Det finns goda minnen, o sämre minnen. Ofta när man blir äldre så tänker man tillbaka på ett tråkigt minne med nostalgi o tänker "det var tider det". Tex om din bil rasade i ett främmande land men det förde med sig att du träffade människor du aldrig träffat annars? Du har kanske "chansen" att köpa en "oekonomisk" bil just nu, men om något år så har du kanske en helt annan livssituation som gör det omöjligt o du får istället sikta in dig på tråkiga bilar som säg Skoda, Dacia o liknande? Jag tänker iaf inte fundera över vad jag kunde gjort/köpt eller så annorlunda när det är dags att gå vidare, för jag har följt mitt hjärta, med vägledning av sunt förnuft o insikten av att allt inte kan mätas i kronor och ören. Ingen blir lyckligare av att dö med ett fett bankkonto.

ja e 30, men känner mig fortfarande lika barnslig som när ja va 15 ibland^^
nä drömmen vore väl att köra en e39 m5, men kan inte ens börja drömma om vilka fel den kan få med tiden^^ kollar på tuben ibland vilka feta burnouts och hur v8 mullrar men tror inte det blir nått sånt ännu, kanske när frugan har gjort klart plugget och börjar jobba. kanske man har råd då. Men fan orka köra fram o tbax till jobbet med 400hk?^^ super overkill.

A-I
12 november 2016 · 80 Inlägg
Toyota Supra mkiv (Projekt) "Från dröm Till verklighet" (1994)
panda666
12 november 2016 · 4 261 Inlägg

JohnMayLives skrev:

panda666 skrev:
drömmen vore väl att köra en e39 m5, men kan inte ens börja drömma om vilka fel den kan få med tiden

Kopplingen är "klen", läs svår att hantera korrekt av ovan förare. Ny koppling inkl montering 10000 kr hos en verkstad. Bränslepumpen håller runt 15000 mil i regel, men kan lika gärna hålla 30000 mil, men räkna med 15000 mil. Ny bränslepump inkl montering 4500 kr hos en verkstad. Luftmassemätarna försämras med tiden, de är dock billiga ca 1000 kr/st o byts på typ 10 min. Bromsskivor håller inte "forever", efter 15000 mil brukar det vara dags, fram kostar de ca 2000 kr/st, bak ca 1500 kr/st, bytet fixar man själv då det är enkelt. Kylaren har plastgavlar, som på alla andra bilar. Med tiden så förlorar motorfästena sin spänst (gäller alla bilar), vilket gör att motorn rör sig mer/annorlunda. Detta frestar givetvis på kylarens slanganslutningar i plast, runt 25000 mil är det nog dax att kika efter ny kylare, kostar ca 2000 kr, bytet på verkstad ca 1500 kr. M5 delar många delar med övriga V8, så den behöver inte bli så mycket dyrare att äga ur det perspektivet. Försäkringen lär dock bli apdyr för dig.

Billiga original BMW delar hittar du hos Autodalys och hos Leebmann. Autodalys är klart billigare än Leebmann på det mesta, men inte allt. Glöm inte ebay.de! De priser jag angivit är baserade på inköp av originalreservdelar från de två länkarna. Koppling o kylare köper du dock billigast på ebay.de, har för mig kopplingskit inkl svänghjul kostar runt 6500, o kylaren runt nämnda 2000 kr. Passa dig för att handla av BMW Sverige, det är så nära ocker man kan komma. Ett exempel var när jag frågade vad ett nytt automatiskt avbländande backspegelglas skulle kosta, BMW Sverige tog 5500 kr. Samma spegelglas från Autodalys kostsar 330€, det är 40% billigare! Galet är bara förnamnet.

har inte m5 problem med kamkedjan? vanos? läste nått om rod bearings också? massa jäkla skit för att åka runt me 400hk^^ läser e39 source där finns det en snubbe som heter ryan, han har haft e39 m5 i över 5 år. jävlar vilka dyra fel den kan få^^de bara o skita på sig när man läser.

panda666
12 november 2016 · 4 261 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Lika mycket "problem" med kamkedjan som övriga V8, se till att byta kamkedjesträckaren (typ 1500 kr) i tid så garderar du dig lite iaf, det är när sträckaren börjar bli trött som kedjan börjar "slå sönder plastskenorna".  Vanos är mer ett forumproblem, att de "dieslar" på tomgång är inget fel så länge effekten finns där. Ja det finns exempel på de som rasat vevstakslager. Kom ihåg att det är "prestanda bilar", de behöver få service i tid. Många ägare o kort ägande borgar för att bilen inte fått den service den så väl behöver. Dessutom så kan du räkna med att de gasats friskt, konstigt vore annars, Men det klarar de lätt, OM de får rätt service, o det är där skon klämmer nu när de kommit ner i pris så valfri kepsnisse kan köpa de o ha kul i några månader? Nu råder jag dig inte att köpa en M5 E39, men just M5 E39 är den M5 som skiljer sig minst från övriga modeller i samma modell serie.

haha nu tänker jag på stoppa duvan med dastardly och mutley, klämmer skon, du är rolig du. nä tänker inte skaffa en m5 var inte orolig^^ ja kommer fan fylla detta forum med massa klago trådar så det skiter om sig^^ mycket rolig kille.

ska försöka hålla mig till dom bilarna ja tror ja klarar av

panda666
12 november 2016 · 4 261 Inlägg

JohnMayLives skrev:

hehe precis det jag menar^^ bra tider. hjälp mig hitta en fin manuel 540 nu. eller en 523 f10. annars blire klämmer skon

caromania Forummoderator
12 november 2016 · 9 296 Inlägg

En tvivelaktig Rq-kopia och Diskolaro i symbios. Var är John Blund när han behövs?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
IceEyes Varningar: För många..
13 november 2016 · 2 552 Inlägg

Köp en Prius bara så blir alla nöjda och du får världens bästa bil wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Evildan
13 november 2016 ·

Fortfarande funderingar kring att köpa AUDI?
Det här kan vara din framtida tråd.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316911
Bra skit!

Köp vad du vill ha men framförallt köp vad du har råd med gällande framtida reparationer ty bilen kommer efter lite cool körning utanför ditt lokala kebabhak gå sönder, vissa förr vissa senare och till olika kostnader. Det är endast du (din hustru) som styr över din plånbok och vet hur mycket utrymme den ger.
Du tog dig ju lite vatten över huvudet med din nuvarande bil då du enligt egen utsago blir pank av att lägga ut 40loppor.
Är det då klokt att skaffa/behålla en bil som kanske dras med dylika verkstadsräkningar framöver?
Det kan bara och endast du (din hustru) avgöra om ni vill ta er det ekonomiska utrymmet eller ha möjlighet till ett sunt sparande för framtiden.
(Jag sparar för att kunna när lusten faller på kunna slänga ut en slant på vad än det må vara, bil, båt eller som senast köp av ny bostad utan att sålt den gamla. En slant på banken ger dig mer frihet och möjligheter till fler slantar på banken när bra köp dyker upp.) wink

panda666
13 november 2016 · 4 261 Inlägg

Evildan skrev:
Fortfarande funderingar kring att köpa AUDI?
Det här kan vara din framtida tråd.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316911
Bra skit!

Köp vad du vill ha men framförallt köp vad du har råd med gällande framtida reparationer ty bilen kommer efter lite cool körning utanför ditt lokala kebabhak gå sönder, vissa förr vissa senare och till olika kostnader. Det är endast du (din hustru) som styr över din plånbok och vet hur mycket utrymme den ger.
Du tog dig ju lite vatten över huvudet med din nuvarande bil då du enligt egen utsago blir pank av att lägga ut 40loppor.
Är det då klokt att skaffa/behålla en bil som kanske dras med dylika verkstadsräkningar framöver?
Det kan bara och endast du (din hustru) avgöra om ni vill ta er det ekonomiska utrymmet eller ha möjlighet till ett sunt sparande för framtiden.
(Jag sparar för att kunna när lusten faller på kunna slänga ut en slant på vad än det må vara, bil, båt eller som senast köp av ny bostad utan att sålt den gamla. En slant på banken ger dig mer frihet och möjligheter till fler slantar på banken när bra köp dyker upp.) wink

vatten över huvet? det var elakt sagt, ja hade ingen aning att växellådan pajar så lätt på denna modell. faktiskt e90-f30? samt f10 har ja hört har drabbats av detta. är inte 100%på f30. Jag hade i baktanke att kedjan eller turbon skulle gå först om nått av de skulle gå, men icke, växellådan gick först. Så nu e man nojjig och har tappat förståndet. Man känner sig besviken och lite i luften. men försöker hålla ihop trots det. Nä tänker inte skaffa nått dyrt och motorstarkt ifall den inte har blivit omhändertagen som det behövs. Kanske blir en 540 i framtiden men då ska den ha redan fått ny kedja eller kylare ananrs skiter man it. Får annars bli en gammal 6a e39 elelr f10 med 6a i.  kollar lite efter lexus också om ja hittar nått fint. Men annars har ja väldigt svårt att hitta en modell som passar mig i smaken^^o där klämmer skon))smile

eastmotorsport -sommar ska de va....
13 november 2016 · 4 524 Inlägg

Fråga; Vad kör du för BMW F10 idag? Modell? Bensin/diesel. Frågar för jag letar en sån smile

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Evildan
13 november 2016 ·

panda666 skrev:

Evildan skrev:
Fortfarande funderingar kring att köpa AUDI?
Det här kan vara din framtida tråd.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316911
Bra skit!

Köp vad du vill ha men framförallt köp vad du har råd med gällande framtida reparationer ty bilen kommer efter lite cool körning utanför ditt lokala kebabhak gå sönder, vissa förr vissa senare och till olika kostnader. Det är endast du (din hustru) som styr över din plånbok och vet hur mycket utrymme den ger.
Du tog dig ju lite vatten över huvudet med din nuvarande bil då du enligt egen utsago blir pank av att lägga ut 40loppor.
Är det då klokt att skaffa/behålla en bil som kanske dras med dylika verkstadsräkningar framöver?
Det kan bara och endast du (din hustru) avgöra om ni vill ta er det ekonomiska utrymmet eller ha möjlighet till ett sunt sparande för framtiden.
(Jag sparar för att kunna när lusten faller på kunna slänga ut en slant på vad än det må vara, bil, båt eller som senast köp av ny bostad utan att sålt den gamla. En slant på banken ger dig mer frihet och möjligheter till fler slantar på banken när bra köp dyker upp.) wink

vatten över huvet? det var elakt sagt, ja hade ingen aning att växellådan pajar så lätt på denna modell. faktiskt e90-f30? samt f10 har ja hört har drabbats av detta. är inte 100%på f30. Jag hade i baktanke att kedjan eller turbon skulle gå först om nått av de skulle gå, men icke, växellådan gick först. Så nu e man nojjig och har tappat förståndet. Man känner sig besviken och lite i luften. men försöker hålla ihop trots det. Nä tänker inte skaffa nått dyrt och motorstarkt ifall den inte har blivit omhändertagen som det behövs. Kanske blir en 540 i framtiden men då ska den ha redan fått ny kedja eller kylare ananrs skiter man it. Får annars bli en gammal 6a e39 elelr f10 med 6a i.  kollar lite efter lexus också om ja hittar nått fint. Men annars har ja väldigt svårt att hitta en modell som passar mig i smaken^^o där klämmer skon))smile

Det är per definition vad du gjort, du har köpt en bil med dyrare kostnader än vad du har ekonomi för, det är att ha tagit sig vatten över huvudet. Inte elakt ment för då hade jag bara garvat rått åt dig och inte engagerat mig så som jag gjort i den här och flera av dina trådar.

Det är just vad jag menar, du gjorde en köprådstråd och den bil du nu äger nämndes och flera forumsmedlemmar lovordade den bilen. Du köpte den och när växellådan havererade skriver samma forumsmedlemmar, som initialt ivrigt hejjade på dig gällande köpet, att det är inte helt ovanligt att växellådan går sönder på det vis din gjorde och det kostar si och så mycket. Varför skrevs det inte detta tidigare till dig när du frågade om dessa bilars brister eftersom du ville ha en pålitlig bil med humana ägandekostnader. Jag vet inte varför mer än att det är förbannat lätt att råda andra människor att köpa saker när man själv inte behöver stå för notan.
Du väljer givetvis själv vilka råd du följer.

Senast redigerat av Evildan (13 november 2016)

panda666
13 november 2016 · 4 261 Inlägg

eastmotorsport skrev:
Fråga; Vad kör du för BMW F10 idag? Modell? Bensin/diesel. Frågar för jag letar en sån smile

Hej!

Kör en manuel 520d från 2011. har ägt den sen 2016 april . nu för drygt 1 och en halv månad sen rasade växellådan, det går att växla fint med alla växlar förutom backen. går inte att lägga in backen om inte du trycker in den väldigt hårt.  allt annat funkar fint annars.  vet inte om ja kan rekommendera en diesel iaf. ja själv skulle välja bensin 6a nästa gång utan turbo.^^ 523 typ

panda666
13 november 2016 · 4 261 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Panda: Jag kan då INTE erinra mig att jag skrivit i din köpråds tråd gällande F10 som någon annan antyder här då jag gissar att det syftas på mig, kan inte ens hitta den tråden? Men oavsett så står jag kvar vid min ståndpunkt att F10/F11 är bra bilar. Till skillnad från andra här inne så hetsar jag inte upp mig när folk behagar att inte dela mina åsikter på forumet. Gör som du vill, köp en Volga eller varför inte en Moskvich (stavning?) big_smile?

hehe nä ja visste inte om problemet med lådorna föräns det hände mig. Det brukar inte nämnas så ofta på forums, hitta en tråd på autopower och nån enstaka på nätet men inget här iaf. Det är bra bilar men om ja kunde vrida tbax tiden skulle ja välja en bensinare utan turbo.  om ja hittar en fin 540 med något bytt som kylare eller kedja kommer jag fundera starkt över att köpa den^^ alternativt en f10 igen^^

Presidento Of World
13 november 2016 · 3 335 Inlägg

Men snälla.. efter allt läsande på denna tråd så kan jag inte förstå hur folk ens kan försvara bmw, jag skulle inte rekommendera någon att köpa skiten speciellt inte efter detta.

Av det erfarenhet jag har från bmw (6 st 4 E39 2 E46) så skulle jag bara skrika rätt ut NEJ om bmw punkt.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
panda666
13 november 2016 · 4 261 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:
Men snälla.. efter allt läsande på denna tråd så kan jag inte förstå hur folk ens kan försvara bmw, jag skulle inte rekommendera någon att köpa skiten speciellt inte efter detta.

Av det erfarenhet jag har från bmw (6 st 4 E39 2 E46) så skulle jag bara skrika rätt ut NEJ om bmw punkt.

har dina e39-e46 krånglat mycket?

@john: frågan är om det är ett vanligt fel eller ja har bara lotto?

Presidento Of World
13 november 2016 · 3 335 Inlägg

panda666 skrev:

opel_vectra_gts skrev:
Men snälla.. efter allt läsande på denna tråd så kan jag inte förstå hur folk ens kan försvara bmw, jag skulle inte rekommendera någon att köpa skiten speciellt inte efter detta.

Av det erfarenhet jag har från bmw (6 st 4 E39 2 E46) så skulle jag bara skrika rätt ut NEJ om bmw punkt.

har dina e39-e46 krånglat mycket?

@john: frågan är om det är ett vanligt fel eller ja har bara lotto?

Ja. Allt från airbag till konstiga motorfel där bl.a inte ens bmw hittade felet efter totalt 30 Tim verkstad (dyrt blev det.) Och ingen lösning på problemet

En annan sak som är värt att nämna är att E39 automatlåda är ingen vidare bra låda  (på min 16 000milare ville inte 5an i alltid.)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
panda666
13 november 2016 · 4 261 Inlägg

JohnMayLives skrev:

opel_vectra_gts skrev:
Allt från airbag till konstiga motorfel där bl.a inte ens bmw hittade felet efter totalt 30 Tim verkstad (dyrt blev det.) Och ingen lösning på problemet

En annan sak som är värt att nämna är att E39 automatlåda är ingen vidare bra låda  (på min 16 000milare ville inte 5an i alltid.)

Att man lämnar en gammal E39 till BMW övergår mitt förstånd. Märkesverkstaden är på sin höjd duktiga på den aktuella modellserien, o de är experter på att byta delar (på kundens bekostnad) tills det fungerar, inget unikt för BMW, dessvärre sad. Har man en äldre bil (7 år eller äldre) så lämnar man inte till märkesverkstaden utan till en mindre kunnig verkstad. Men när huvudet inte tänker som det skall så får plånboken lida, ja ni har tillåtelse att köra den repliken gentemot Panda big_smile.

Ja automatlådan i E39 är en GM-låda (har jag för mig). Den är inte världens bästa, o den måste få oljan bytt. En bekants E39 med just denna GM-låda är uppe i 50000 mil med original lådan, o den växlar perfekt fortfarande, men då har han bytt växellådsoljan var 15000:e mil (bilen köptes vid just 15000 mil). Jag har talat om för honom att lådan sjunger nog på sista versen men han lyssnar inte o säger "Bilen har aldrig svikit mig, varför skulle den svika mig nu? Jag behåller den o kör den in i det sista o siktar på 60000 mil". Jag förstår honom, en 20 år gammal felfritt fungerande bil med 50000 mil är inte värd många kronor, så det är lika bra att köra ända in i kaklet. Skall han köpa något som är lika driftsäkert så får han köpa något i minst 30-40000 kronors klassen, o en bil man ägt i ca 35000 mil, den bilen känner man "rätt bra".

vad har han för modell?  har den alltså gått nu 50kmil? jävlar måste ja säga då. väldigt intressant.

Evildan
13 november 2016 ·

panda666 skrev:

JohnMayLives skrev:

opel_vectra_gts skrev:
Allt från airbag till konstiga motorfel där bl.a inte ens bmw hittade felet efter totalt 30 Tim verkstad (dyrt blev det.) Och ingen lösning på problemet

En annan sak som är värt att nämna är att E39 automatlåda är ingen vidare bra låda  (på min 16 000milare ville inte 5an i alltid.)

Att man lämnar en gammal E39 till BMW övergår mitt förstånd. Märkesverkstaden är på sin höjd duktiga på den aktuella modellserien, o de är experter på att byta delar (på kundens bekostnad) tills det fungerar, inget unikt för BMW, dessvärre sad. Har man en äldre bil (7 år eller äldre) så lämnar man inte till märkesverkstaden utan till en mindre kunnig verkstad. Men när huvudet inte tänker som det skall så får plånboken lida, ja ni har tillåtelse att köra den repliken gentemot Panda big_smile.

Ja automatlådan i E39 är en GM-låda (har jag för mig). Den är inte världens bästa, o den måste få oljan bytt. En bekants E39 med just denna GM-låda är uppe i 50000 mil med original lådan, o den växlar perfekt fortfarande, men då har han bytt växellådsoljan var 15000:e mil (bilen köptes vid just 15000 mil). Jag har talat om för honom att lådan sjunger nog på sista versen men han lyssnar inte o säger "Bilen har aldrig svikit mig, varför skulle den svika mig nu? Jag behåller den o kör den in i det sista o siktar på 60000 mil". Jag förstår honom, en 20 år gammal felfritt fungerande bil med 50000 mil är inte värd många kronor, så det är lika bra att köra ända in i kaklet. Skall han köpa något som är lika driftsäkert så får han köpa något i minst 30-40000 kronors klassen, o en bil man ägt i ca 35000 mil, den bilen känner man "rätt bra".

vad har han för modell?  har den alltså gått nu 50kmil? jävlar måste ja säga då. väldigt intressant.

En e39 som rullat den sträckan har flitigt förekommit tidigare under ett annat konto. Dawwe av alla medlemmar har märkligt nog tjatat om en sådan i åratal.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang