Grövre downpipe än övriga systemet?

VipMartie
16 oktober 2016 · 537 Inlägg

Hej!

Tänkte bolla lite tankar med er...

För att göra en lång förklaring kort(are), formulerar jag så här istället:

Till att börja med... Jag har en Outlander Turbo (med evons 4G63T) som är mekaniskt original, den har endast varit inne på dopning, steg 1, hos JRM.

Då Outlandern har dubbla katter vill jag rodda om lite på avgassidan och då undrar jag vad man får för påföljd(er) av att ha en grövre down-pipe än resten av avgassystemet?

I mitt exempel handlar det om 3" down-pipe med ca 2" original på resten. Jag har haft flera Mitsubishi Galanter (alltså sugisar) där jag har märkt att främre delen av avgassystemet (original) är ca 2,2" medan nästan längst bak är det ca 1,8", med andra ord byggd som en inverterad tratt. Kanske bättrar på mottrycket? Kan 3" till 2" vara för stor skillnad? Bör jag kanske uppgradera originalsystemet (efter katten) åtminstone till 2,5"? Eller ska man helst köra jämt 3" hela vägen bak från turbon?

Vad säger ni?

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Janneutanb
16 oktober 2016 · 7 271 Inlägg

Grövre dp är rätt vanligt för avgaserna är som varmast där sen när dom kyls ner behöver dom inte lika mycket plats.

VipMartie
17 oktober 2016 · 537 Inlägg

OK, men hur ser det ut effekt mässigt, är det smartare att bygga jämt hela vägen eller finns det någon poäng att försöka få tratteffekt?

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
VipMartie
17 oktober 2016 · 537 Inlägg

Delar med mig lite text från "vedbodtrimmarens handbok" som jag har hittat...

Rör med stegvis diameterökning, s.k. stepped headers är en form av expanderande rör eller
”fusk megafoner” som ger en bättre avgasevakuering än raka rör. Man använder som regel
tre sektioner som stegvis ökar i diameter. Den sektion som sitter närmast cylindern brukar
vara 25 % av totallängden, sektion två 32 % av totallängden och sektion tre 43 % av totallängden.
Diametern ökar vanligen 3-10 mm per
sektion. Det är ganska praktiskt då tillgängliga avgasrör
brukar ha en diameterökning som gör att
rören passar i varandra. Det som händer i röret är att
den tryckvågspuls som lämnar cylindern efterhand
som den löper genom röret pressa ihop luften framför
sig. Det innebär att tryckvågen successivt bromsas
upp. Om man låter röret expanderar efterhand
som trycket ökar kan man minska tryckstegringen
och underlätta för avgaspulsen att passera genom röret. Totallängden på röret kan man välja
som ett avstämt rör. För varje diameterökning får man en negativ ljudbakpuls. Det gör
att man får flera samverkande ljudbakpulser som fördelas över varvtalsområdet. Avstämningen
täcker en bredd på ca 2000 r/min i varvtalsområdet men effektpuckelns höjd
blir lägre än i ett rakt rör.


Mer finns att läsa här: http://goto.glocalnet.net/opel-p1/Avgasror.pdf

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Janneutanb
17 oktober 2016 · 7 271 Inlägg

VipMartie skrev:
Delar med mig lite text från "vedbodtrimmarens handbok" som jag har hittat...

Rör med stegvis diameterökning, s.k. stepped headers är en form av expanderande rör eller
”fusk megafoner” som ger en bättre avgasevakuering än raka rör. Man använder som regel
tre sektioner som stegvis ökar i diameter. Den sektion som sitter närmast cylindern brukar
vara 25 % av totallängden, sektion två 32 % av totallängden och sektion tre 43 % av totallängden.
Diametern ökar vanligen 3-10 mm per
sektion. Det är ganska praktiskt då tillgängliga avgasrör
brukar ha en diameterökning som gör att
rören passar i varandra. Det som händer i röret är att
den tryckvågspuls som lämnar cylindern efterhand
som den löper genom röret pressa ihop luften framför
sig. Det innebär att tryckvågen successivt bromsas
upp. Om man låter röret expanderar efterhand
som trycket ökar kan man minska tryckstegringen
och underlätta för avgaspulsen att passera genom röret. Totallängden på röret kan man välja
som ett avstämt rör. För varje diameterökning får man en negativ ljudbakpuls. Det gör
att man får flera samverkande ljudbakpulser som fördelas över varvtalsområdet. Avstämningen
täcker en bredd på ca 2000 r/min i varvtalsområdet men effektpuckelns höjd
blir lägre än i ett rakt rör.


Mer finns att läsa här: http://goto.glocalnet.net/opel-p1/Avgasror.pdf

MVH / Martie

Fast det fungerar inte likadant när turbon har förstört avgaspulsen. Tyvärr kan jag inte mer ingående om hur och varför.

CupRacing
18 oktober 2016 · 55 Inlägg

Nu har jag aldrig pillat med en Mitsubishi.
På en turbomotor vill du inte ha något mottryck efter turbo.
Således är en downpipe en bra start att börja med. Största begränsningen ligger i katalysatorerna och oftast snäva vinklar på en original downpipe. Att då byta upp den mot en mer friflödande är bara bra.
Om man behöver byta efter downpipe ("cat-back") eller inte beror på hur stort mottryck original avgas ger. En del är mer friflödande än andra. 2" låter spontant väldigt litet, och det skadar absolut inte att byta den biten också, men störst skillnad ger downpipe.

Seat Leon "Cupra 280" (2014)
VipMartie
18 oktober 2016 · 537 Inlägg

Då är det avgjort, det får bli 3" hela vägen (förmodligen evo 8/9 system) + race kat. Tack för all svar!

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang