6554
Sök

Råd om hur ska jag bygga en låda till mina 12"basar.

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
3 januari 2007
Trådstartare
Hej. jag har införskaffat mig 2 st Gas silver 12" basar. och jag måste bygga en lämplig låda till dessa 2 basar.. det ska se bra ut och passa i min mercedes190.. och nu undrar jag om endel på sidan kunde dela me lite bilder och tips på hur man kan bygga en låda och plasera basarna i skuffen.. skicka gärna lite Bilder /tips om ni har:)

Jag vill komma på en bra lösning så det blir ett grymt ljud i min mercedes 190e.. så om du vet hur man bygger en snygg och bra konstruktion på baslådan.. så snälla tipsa!

Mvh Kimpa

666 Inlägg
4 januari 2007
kolla på mitt gleri och projek, där bygger jag ett golv och en bas låda, jag rekomenderar MDF för det är lätt att jobba med, jag mätade upp trunken och började såga. Fyllde de ytorna som skulle ligga mot varandra med silicone och skruvade jag var 10:e cm me långa skruvar,  sen så fyllde ja lådan med basull, slängde in i trunken å på me basen.... jag ble nöjd'

//Vad tycker du?? Silver

1 503 Inlägg
4 januari 2007
Jag har bilder på min sida under galleri och projekt.

Bra sida med massa videos på ljudbyggen: http://www.realmofexcursion.com/videos.html

Har man inte bredband så kan de nog va rätt segt.

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

137 Inlägg
4 januari 2007
silverbird skrev:
kolla på mitt gleri och projek, där bygger jag ett golv och en bas låda, jag rekomenderar MDF för det är lätt att jobba med, jag mätade upp trunken och började såga. Fyllde de ytorna som skulle ligga mot varandra med silicone och skruvade jag var 10:e cm me långa skruvar,  sen så fyllde ja lådan med basull, slängde in i trunken å på me basen.... jag ble nöjd'

//Vad tycker du?? Silver

funkar bättre å limma med trälim och kapar man rakt så slipper man skruva ihjäl sig=)

666 Inlägg
4 januari 2007
där ja köppte mina grejer sa han att man ska ta silicone i fogarna och skruva var 10 cm.... håller bättre.... ja vet inte om det är sant, men min är fortfarande hel iaf smile

//Silver

137 Inlägg
4 januari 2007
silverbird skrev:
där ja köppte mina grejer sa han att man ska ta silicone i fogarna och skruva var 10 cm.... håller bättre.... ja vet inte om det är sant, men min är fortfarande hel iaf smile

//Silver

tycker du ska limma där skivorna möts sen lägga silikon i skarven på insidan sen;) men bygger man sätt så ska de bli tätt ändå.. utan silikon..

1 045 Inlägg
4 januari 2007
bra att skruva och du kan även stoppa trälim i skruvarna så håller det bättre,
silicon skulle jag inte rekomendera att ha i bil,
dock kan du använda latexfog i skarvarna,

sen har du en mercedes 190, så ska du nog bygga en bandpass låda, är lite svårare men du får väldigt bra ljud i bilen då, ingen ide att bygga sluten låda i bagaget för du komemr inte få nå bas i bilen.

21 761 Inlägg
4 januari 2007
kimpan_90 skrev:
Hej. jag har införskaffat mig 2 st Gas silver 12" basar.

Vilken modell är det?

Det finns 3 st olika modeller: Silver12, Silver12 2.0 och Silver1220 DD.

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
7 januari 2007
Trådstartare
NMI skrev:
bra att skruva och du kan även stoppa trälim i skruvarna så håller det bättre,
silicon skulle jag inte rekomendera att ha i bil,
dock kan du använda latexfog i skarvarna,

sen har du en mercedes 190, så ska du nog bygga en bandpass låda, är lite svårare men du får väldigt bra ljud i bilen då, ingen ide att bygga sluten låda i bagaget för du komemr inte få nå bas i bilen.

Bandpass? jag är inte så bra på ljud än.. kan du förklara va en bandpass och en sluten låda är?smile
Mvh kimpa

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
7 januari 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
kimpan_90 skrev:
Hej. jag har införskaffat mig 2 st Gas silver 12" basar.

Vilken modell är det?

Det finns 3 st olika modeller: Silver12, Silver12 2.0 och Silver1220 DD.

Som sagt.. jag är ny på ljud.. och inte så säker än.. haha
Håller på me min första bil..
Det är  900 metal12
Bas 12"metal 12 gas
mvh kimpa

bilmekaniker
121 Inlägg
7 januari 2007
jag tror också att en bandpasslåda passar bäst. annars kan nu bygga som jag gjort i min bmw, med en portad låda. jag byggde allt i spånskiva och limmade med vanligt trälim. billigare blir det inte:D

21 761 Inlägg
7 januari 2007
kimpan_90 skrev:
Det är  900 metal12

Jaha, det var lite skillnad. Metal12 är en annan bas än Silver12.

www.drkrupp.se/hifi/box_sluten.html Där förklaras lite om sluten låda.

För att se en bandpasslåda kan du kika på www.drkrupp.se/hifi/box_bandpass.html

Det som brukar gälla för bil är 4:e ordningens bandpasslåda.
Hur ser det ut i ditt bagage, finns det en skidlucka?
Om det inte finns skidlucka så brukar man rekommendera bandpasslåda, som de andra har skrivit.
Senast redigerat av Drönirettab (7 januari 2007)

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
8 januari 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
kimpan_90 skrev:
Det är  900 metal12

Jaha, det var lite skillnad. Metal12 är en annan bas än Silver12.

www.drkrupp.se/hifi/box_sluten.html Där förklaras lite om sluten låda.

För att se en bandpasslåda kan du kika på www.drkrupp.se/hifi/box_bandpass.html

Det som brukar gälla för bil är 4:e ordningens bandpasslåda.
Hur ser det ut i ditt bagage, finns det en skidlucka?
Om det inte finns skidlucka så brukar man rekommendera bandpasslåda, som de andra har skrivit.

Okej.. Tack så mycke för hjälpen:)
Men jag har ju en stor tank som står upp bakom baksätet.. och har ingen skidlucka.. då får det väl bli en bandpasslåda då:) om någon ghar en bild lr så hur den kan vara uppbyggd som en skiss lr bild.. så skriv gärna:)
mvh kimpa

21 761 Inlägg
8 januari 2007
Jag kan ge ett lådförslag med volymer och rör, men kan inte visa en skiss på hur lådan ska se ut. Om någon av de andra har byggt en bandpass till en Merca med tanken mot ryggstödet så kan de kanske fixa en skiss. Jag skriver lådförslaget iaf, det blir en trekammarlåda med portad mittenkammare:

Slutna kammare: 30 liter brutto/kammare(bas inräknad), mycket dämpull i kamrarna.

Portad kammare: 60 liter netto(rören inte inräknade)med 3 st 4" rör som är ca 13cm långa, bara dämpmatta i botten på kammaren.

Det blir en ganska stor låda tyvärr, vet inte hur stort bagagerum du har.

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
8 januari 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag kan ge ett lådförslag med volymer och rör, men kan inte visa en skiss på hur lådan ska se ut. Om någon av de andra har byggt en bandpass till en Merca med tanken mot ryggstödet så kan de kanske fixa en skiss. Jag skriver lådförslaget iaf, det blir en trekammarlåda med portad mittenkammare:

Slutna kammare: 30 liter brutto/kammare(bas inräknad), mycket dämpull i kamrarna.

Portad kammare: 60 liter netto(rören inte inräknade)med 3 st 4" rör som är ca 13cm långa, bara dämpmatta i botten på kammaren.

Det blir en ganska stor låda tyvärr, vet inte hur stort bagagerum du har.

Tackar:)
Jorrå.. den ska nog passa..
Men jag funderar hur det igentligen fungerar me bandpasslåda:/ jeg har inte förstått riktigt.. är det en låda me inbyggda gögtalare? och sen drar man bara ut rör ur lådan?
mvh kimpa

21 761 Inlägg
8 januari 2007
Ja, det kan man säga ungefär. Man gör en låda och delar upp den i två eller tre kammare bla beroende på hur många basar det ska sitta. Den lådan som jag har föreslagit har tre kammare och då sätter man alltså två skiljeväggar i lådan, dessa skiljeväggar används som högtalarbaffel där basarna ska sitta fast i.

Lådan har två mindre kammare på varsin sida om en stor kammare, i varje mindre kammare sitter en bas som spelar in i den stora kammaren. För att få ut ljudet ur lådan så sätter man basreflexrör i stora kammaren och dessa rör dras lämpligtvis upp i hatthyllan.

Just den här lådtypen, bandpasslåda alltså, är extra viktig att göra tät och beräkna noga. Gör man fel så kan det låta ganska illa, det kan ett enda muller från lådan.

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
8 januari 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Ja, det kan man säga ungefär. Man gör en låda och delar upp den i två eller tre kammare bla beroende på hur många basar det ska sitta. Den lådan som jag har föreslagit har tre kammare och då sätter man alltså två skiljeväggar i lådan, dessa skiljeväggar används som högtalarbaffel där basarna ska sitta fast i.

Lådan har två mindre kammare på varsin sida om en stor kammare, i varje mindre kammare sitter en bas som spelar in i den stora kammaren. För att få ut ljudet ur lådan så sätter man basreflexrör i stora kammaren och dessa rör dras lämpligtvis upp i hatthyllan.

Just den här lådtypen, bandpasslåda alltså, är extra viktig att göra tät och beräkna noga. Gör man fel så kan det låta ganska illa, det kan ett enda muller från lådan.

Nu hänger jag med igen:)
Tackar för all förklarning och tips:) du får ett plus i kanten.
hare bra!
Mvh kimpa

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
8 januari 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:

Men är det bra att högtalaran "slår" imot varandra då?
Så de inte blir så högt tyrck? är det därför rören kommer dit..så trycket pressas ut gonom  rören?
Mvh kimpa

21 761 Inlägg
8 januari 2007
Högtalarna ska "slå" mot varandra, det är meningen. Det som händer när högtalarkonerna rör på sig är att luften börjar att flytta på sig, den pulserar och skapar ljudvågor, då uppstår ljud med olika frekvenser. När högtalaren sitter i en vanlig låda och spelar fritt i ett rum så kan luften flyttas fritt och man hör ljudet.

Men i en bandpasslåda så sitter högtalaren helt instängd i en låda och då tar sig inte ljudet ut ur lådan, därför sätter man rör som släpper ut ljudet fritt i luften. Det som är speciellt med bandpass är att lådan spelar bara vissa speciella frekvenser, ordet bandpass betyder ungefär "ett visst specifikt frekvensområde kan passera igenom filtret".

I det här fallet så är det faktiskt röret som är filtret. När man sätter ett rör i den här lådan så händer lite mystiska fenomen, det är bara vissa frekvenser som tillåts passera ut genom röret. En del frekvenser "stannar kvar" i lådan, luften rör sig men ändå kommer ljudet inte ut ur röret. Man räknar ut en speciell rördiameter och rörlängd för att på så sätt själv bestämma vilka frekvenser som ska släppas ut ur lådan.

Hoppas att jag inte krånglade till det för dig.

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
8 januari 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Högtalarna ska "slå" mot varandra, det är meningen. Det som händer när högtalarkonerna rör på sig är att luften börjar att flytta på sig, den pulserar och skapar ljudvågor, då uppstår ljud med olika frekvenser. När högtalaren sitter i en vanlig låda och spelar fritt i ett rum så kan luften flyttas fritt och man hör ljudet.

Men i en bandpasslåda så sitter högtalaren helt instängd i en låda och då tar sig inte ljudet ut ur lådan, därför sätter man rör som släpper ut ljudet fritt i luften. Det som är speciellt med bandpass är att lådan spelar bara vissa speciella frekvenser, ordet bandpass betyder ungefär "ett visst specifikt frekvensområde kan passera igenom filtret".

I det här fallet så är det faktiskt röret som är filtret. När man sätter ett rör i den här lådan så händer lite mystiska fenomen, det är bara vissa frekvenser som tillåts passera ut genom röret. En del frekvenser "stannar kvar" i lådan, luften rör sig men ändå kommer ljudet inte ut ur röret. Man räknar ut en speciell rördiameter och rörlängd för att på så sätt själv bestämma vilka frekvenser som ska släppas ut ur lådan.

Hoppas att jag inte krånglade till det för dig.

Nejrå. jag lär mig nya saker hela tiden:) tackar:)
mvh kim

Sök