Hur ska jag bära mig åt för att bli fordonstekniker?

Djo
1 januari 2017 · 10 157 Inlägg

tkd_rille skrev:

Djo skrev:

tkd_rille skrev:

Så sa de även här nere i syd smile
Men när man var klar med utbildningen så fanns de på riktigt inga jobb trots bra betyg.  Tror faktiskt inte någon i den klassen jag gick jobbar med bilar idag.
Jag jobbade med de i ca 3 månader samlat så de var en dyr utbildning smile    Men har likväl haft jobb hela tiden sen jag gick ut och har haft frivillig arbetslöshet ett par månader totalt för de varit skönt mellan varven.
Längsta ofrivilliga uppehåll höll ungefär i 4 veckor så var man på de igen.

Om jag hade gjort om valet om att läsa till "personbilstekniker" idag så är svaret blankt nej. Hade gått något ingenjörs liknande eller mer givande.

Ge inte upp om du vill jobba med det. Kolla alla mindre ute i skogarna.   Hade du bott närmre Malung hade jag kunnat tipsa om en verkstad (vet ej om han håller igång länge till dock)

Ja du ser då är det inte bara här.

Alltså jag vet inte vad jag vill men bilmek är det jag kan så känns som det är väl där man kommer hamna.

Som längst var jag arbetslös 11 månader så nej det var ingen hitt alls.

Nej de är väl ungefär samma överallt smile   Jag sökte på varenda verkstad inkl bilelektriska och övriga fordonsinriktade jobb.   Men de flesta påpekade erfarenhet på runt 10 år och att de inte ville ha en färsk från skolan.    Egentligen glad över de idag smile

Men med fordonsteknisk bakgrund kan man ju ta de flesta industriarbeten eller praktiska. Jag har jobbat som svetsare, montör och linearbetare och även på spritfabrik :p   Så de finns ju möjligheter ändå.

Men är mycket besviken på skolornas lögner och svek.

Jo vist är det så men att iallafall häromkring hitta ett jobb som inte kräver annan utbildning är svårt.

Jo tycker det är piss att dom ljuger om att det finns massa jobb inom detta yrke.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
torsen
7 mars 2017 · 7 238 Inlägg

Enligt regeringens minister Ylva Johansson behövs ingen utbildning för att bli bilmekaniker(fordonstekniker menar hon).

Djo
7 mars 2017 · 10 157 Inlägg

torsen skrev:
Enligt regeringens minister Ylva Johansson behövs ingen utbildning för att bli bilmekaniker(fordonstekniker menar hon).

Då kan hon gå och dra något gammal över sig, Finns inte ens jobb för utbildade, Dagens bilar blir bara mer och mer tekniskt avancerade och ja jag hoppas jag får in foten inom en annan bransch för det är fan rena slav lönerna för vad för jobb en bilmekaniker gör.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang