Nytt bilvårds märke till sverige/Dagbok.

johnik
11 november 2016 · 393 Inlägg

Tjenare, Johannes heter jag, Jag tänkte göra typ som en dagbok.
jag tänkte skriva hur varje dag går med lite bilder osv. då jag har egen verksamhet så är det hårt jobb med lite fritid. Det jag har i verksamheten är Däck, bilservice, reparationer och bilvård/detailing.
Från dag ett då jag öppnade portarna för min verkstad så har jag letat efter ett helt nytt märke att ta in till sverige även om det redan finns en massa så som sonax, turtlewax, meguiars, 3M, Angelwax, mothers med mera, Men inget som fyller mina krav som är att en produkt ska kunna användas invändigt och utvändigt.
Visst finns såna produkter men inget som faller i min smak.
men för några dagar sedan så har jag hittat ett märke som jag vill ta in ( jag nämner inte märket förän det är testat)
Jag har beställt några produkter som är påväg, förmodligen här nästa torsdag eller fredag.
Då när jag får alla produkter så kommer jag testa alla produkter på riktigt skitiga bilar, bilar med känsliga lacker, fälgar m.m
Jag kommer knäppa före och efter kort och skriva detaljerat hur jag har blandat, hur jag rengör m.m
efter jag testat alla produkter kommer jag skicka ut prover så att alla kan testa produkterna men även då kommer inget märke nämnas men jag kommer skriva vad varje produkt är till för och vart man kan använda det, hur man blandar det med olika styrkor etc.
just nu har tillverkaren och jag kommit överens om att jag beställer produkter som jag vill testa och se om det är nånting jag vill ha.
visar det en positiv inverkan som mina förhoppningar är så kommer jag börja köpa in lager och lägga upp i webshop m.m men som sagt så är det en lång väg att gå men jag ska försöka vara så snabb som möjlig.
hoppas ni vill följa denna resa smile nu ska jag vila då jag ska upp kl.06.00 och besikta en kund bil.
GOD NATT PÅ ER smile

johnik
11 november 2016 · 393 Inlägg

God kväll på er, senaste update.
jag har haft funderingar om hur kan det vara möjligt att man kan använda flera av dom här produkterna invändigt och utvändigt, oavsett om det är ett vax, coating, schampo, lut baserad eller tjära bortagning men nästan alla produkter går att använda utvändigt och invändigt allafall..
då ställde jag frågan till tillverkaren:
- hur kan dina nästan alla av dina produkter användas utvändigt och invändigt?
- svar:  det är inte så komplicerat, det flesta av mina produkter är vattenbaserade och vi utnyttjar polymerna.

diskutionen fortsätter men uppdaterar med mer smile
produkter har skickats och jag har dom hemma på torsdag eller fredag, då blir det att testa och sen om jag är nöjd med produkterna så kommer jag skicka ut prover till dom som vill ha smile

johnik
15 november 2016 · 393 Inlägg

Idag den 15/11-2016 kom alla produkter.
jag kommer att lägga upp produkt efter produkt men inga namn men kommer förklara hur jag använt dom, hur jag har blandat dom.

johnik
15 november 2016 · 393 Inlägg

textil inpregnering, är fettig, jag tog en mikrofibertrasa och drog några tejp remsor på halva trasan och sprayade 4 sprayningar på ena halvan av trasan som nu får ligga och härda i 12 timmar. bild kommer!

johnik
15 november 2016 · 393 Inlägg

https://i.imgsafe.org/af2079f785.jpg

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 november 2016 · 17 379 Inlägg

Hm. Följer denna tråd. Har själv jobbat med bilrekond ett antal år. Vi hade dock mest "lyxbilar" det sista och tog betalt därefter. Ett känt märke användes.
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-e5bda22a748d7f2a6c56d46e0526f6fe.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
johnik
15 november 2016 · 393 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Hm. Följer denna tråd. Har själv jobbat med bilrekond ett antal år. Vi hade dock mest "lyxbilar" det sista och tog betalt därefter. Ett känt märke användes.
http://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-e5bda22a748d7f2a6c56d46e0526f6fe.jpg

Kul att du vill följa smile vilket märke använde ni ? smile jag får in äldre bilar som har blivit automat tvättad sen ny tongue nyaste bilen jag fått in är en golf som va 3 månader gammal och en audi som va 6-8 månader gammal.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 november 2016 · 17 379 Inlägg

johnik skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Hm. Följer denna tråd. Har själv jobbat med bilrekond ett antal år. Vi hade dock mest "lyxbilar" det sista och tog betalt därefter. Ett känt märke användes.
http://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-e5bda22a748d7f2a6c56d46e0526f6fe.jpg

Kul att du vill följa smile vilket märke använde ni ? smile jag får in äldre bilar som har blivit automat tvättad sen ny tongue nyaste bilen jag fått in är en golf som va 3 månader gammal och en audi som va 6-8 månader gammal.

Använde Autosmart. Bara. Mersan på bilden har 7 lager vax på. Summan var 5-siffrig. Deras Mercedesar sköter vi fortfarande om men på plats. Varje år. Kört den till MB-verkstad för service ibland med. 681Hk knuffar på rätt bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-4c6c3aafa4a092ce0e8a6f3c991f91e9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-d8394fde5d0526643a9eeac8075541b3.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
CC72
15 november 2016 · 1 661 Inlägg

Håller också på med bilvård (vid sidan av ordinarie arbete) och tycker det finns ett alldeles förträffligt utbud av produkter som både fungerar invändigt som utvändigt.

Ang. vilket märke du testar nu så var det inte så svårt att ta reda på wink

Såg att priset för den flaskan låg på ungefär 360:- vilket är dyrt med tanke  på att det finns likadana produkter som är uppbyggda på samma sätt.

johnik
15 november 2016 · 393 Inlägg

CC72 skrev:
Håller också på med bilvård (vid sidan av ordinarie arbete) och tycker det finns ett alldeles förträffligt utbud av produkter som både fungerar invändigt som utvändigt.

Ang. vilket märke du testar nu så var det inte så svårt att ta reda på wink

Såg att priset för den flaskan låg på ungefär 360:- vilket är dyrt med tanke  på att det finns likadana produkter som är uppbyggda på samma sätt.

kul att du tog reda på vilket märke det är, oavsett vad den kostar så kommer den inte kosta så mycket här i sverige wink

johnik
15 november 2016 · 393 Inlägg

Sådr nu har jag testat däck glans på 2 sätt.
1. blanda 250ml med 500ml vatten i en spray flaska, vips så kan man använda det som däck glans och interiör glans/skydd.
jag provade och spraya på däcksida på en däcksida, jag provade och spraya rikligt och sen en trasa och torka bort överflöd, det blev glans av dess like men det är inte det jag vill ha utan jag vill ha nybils känsla alltså en lite mattare yta, så jag lät det torka in och körde högtrycken efter och sopade av och lät torka in och så blev det lite mattare och förblev så efter jag provade köra några mil, däcksidan höll sig ren och fin efter.
2. jag provade och applicera på instrumentpanelen, jag rengjorde instrumentpanelen och dörrsidorna och sedan torkade torrt med en ny trasa. sen spraya jag med den nya produkten, ett enda sprut på instrumentpanelen och sedan torkade jag ut medlet på hela instrumentpanelen och det blev för det första en hal yta och lite blankare. jag lät det vara cirka 10 minuter så det fick torka in sedan tog jag och hällde lite vatten och intrumenpanelen höll sig torr smile

fälgrengöringen blandade jag 1 liter vatten med 200ml medel och spraya på en fälg och lät verka 5 minuter, jag borsta ingenting och sen sköljde jag av med högtrycktvätten. rent blev det men inte där det var lite med åtsittande smuts så imorgon ska jag blanda starkare smile
fortsättning följer.

Hamilton
15 november 2016 · 8 864 Inlägg

Helt meningslös tråd utan före och efter bilder, att du inte vill avslöja mirakelmedlet må vara men utan bilder är tråden värdelös. Instumentpanelen vill nog de flesta inte ha blank.

Fotograf på tierpidag.se
johnik
15 november 2016 · 393 Inlägg

Hamilton skrev:
Helt meningslös tråd utan före och efter bilder, att du inte vill avslöja mirakelmedlet må vara men utan bilder är tråden värdelös. Instumentpanelen vill nog de flesta inte ha blank.

Det kommer bilder imorgon smile  det är bätte och testa odentligt på en solid blå bil än på en ljusgrå metallic eller vad tycker du ? smile

Hamilton
15 november 2016 · 8 864 Inlägg

johnik skrev:

Hamilton skrev:
Helt meningslös tråd utan före och efter bilder, att du inte vill avslöja mirakelmedlet må vara men utan bilder är tråden värdelös. Instumentpanelen vill nog de flesta inte ha blank.

Det kommer bilder imorgon smile  det är bätte och testa odentligt på en solid blå bil än på en ljusgrå metallic eller vad tycker du ? smile

Vad det är för färg på bilen när man tvättar inredning, däck och fälgar har nog ingen betydelse.

Fotograf på tierpidag.se
johnik
15 november 2016 · 393 Inlägg

Däckglans utspädd med 250ml medel och 500ml vatten och fick en lite mattare yta men ändå lite blank, produkten har även en rengörande effekt som dom flesta däckglans produkter har.
https://i.imgsafe.org/b56138080a.jpg

Senast redigerat av johnik (15 november 2016)

CC72
16 november 2016 · 1 661 Inlägg

Det här känns lite som att uppfinna hjulet på nytt, att gå över ån för att hämta vatten, att.....

Förstår dock ditt tänk med att hitta ett märke som fungerar både in och utvändigt men lösningen är inte så enkel. Vissa medel går bra att ha på båda ställena medan andra innehåller tillsatser som inte gör dom lämpliga på vissa material.

Ang. fälgrengöringen. Är det en alkalisk- eller kallavfettning?

johnik
16 november 2016 · 393 Inlägg

CC72 skrev:
Det här känns lite som att uppfinna hjulet på nytt, att gå över ån för att hämta vatten, att.....

Förstår dock ditt tänk med att hitta ett märke som fungerar både in och utvändigt men lösningen är inte så enkel. Vissa medel går bra att ha på båda ställena medan andra innehåller tillsatser som inte gör dom lämpliga på vissa material.

Ang. fälgrengöringen. Är det en alkalisk- eller kallavfettning?

Fälgrengöringen är alkalisk och används inte inuti bilen smile

CC72
16 november 2016 · 1 661 Inlägg

Ska bli intressant vad du i slutändan kommer fram till med dina tester men hitintills känner jag mig inte imponerad. Är dock öppen för att bli förvånad! smile

Vad blir literpriset färdigt avfettning för konsument?

Jag kör med ungefär 5-8% blandning och på en normal-smutsig så gör den jobbet perfekt. Sen kan man få använda kall- eller syra-baserad avfettning beroende på smuts.

johnik
16 november 2016 · 393 Inlägg

CC72 skrev:
Ska bli intressant vad du i slutändan kommer fram till med dina tester men hitintills känner jag mig inte imponerad. Är dock öppen för att bli förvånad! smile

Vad blir literpriset färdigt avfettning för konsument?

Jag kör med ungefär 5-8% blandning och på en normal-smutsig så gör den jobbet perfekt. Sen kan man få använda kall- eller syra-baserad avfettning beroende på smuts.

jo precis, priserna har jag inte ens börjat tänka på då jag själv aldrig använt produkterna, det är därför jag testar dom nu smile brukar du använda borste när du rengör fälgarna? smile

men priset för en gallon (3,7liter) koncentrerad då det inte finns färdigblandade ännu kommer nog att kosta cirka runt 300-350 svenska kronor.
då får du ut beroende hur du blanda men cirka 40 liter färdigblandad

CC72
16 november 2016 · 1 661 Inlägg

Beror lite på. På ena bilen använder jag lackskydd/vax på fälgarna och tvättar ganska frekvent så där trillar smutsen av lätt.
Man ser dock på bilar man gör att gemene man inte tvättar sina fälgar alltför noga. Mycket är vad jag tror är att dom tycker det är jobbigt pga dåliga medel och okunskap plus att i en automattvätt blir dom absolut inte rena. På dessa bilar får man köra hjälpa till med en borste eller pensel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang