Skyhöga avgasvärde på misskött Golf.

Teddeo
17 november 2016 · 13 Inlägg

Hej
Har haft min gamla Golf 1,6 -02 i snart nog 15 år, den har gått 35000mil vid det här laget och jag har inte skött den särskilt väl de sista 20000milen.
Den har trotts vanskötsel med glesa oljebyte (brukar fylla på när lampan tänds, sist fick den en slurk 15w40 som jag tappade ur drevet på båten) gått väl och tagit mig dit jag ska.

Men senaste besiktningen blev avgasvärdena katastrof.

Besiktning 1 gjordes med en dos e85 i bensinen i förebyggande syfte, gick inget vidare.

CO  0,0  (0,3)
CO 2500VARV  0,4 (0,2)
HC 349 (100)
LAMBDA  1,04 (0,97-1,03)

Besiktning 2 gjordes med bara bensin i tanken, gick lite bättre,

HC 0,0 (0,3)
CO 2500VARV  1,2 (0,2)
HC  260 (100)
LAMBDA 1,03 (0,97-1,03)

Katalysatorn bytte jag för två år sedan och bilen har varit riktigt varm vid besikningstillfällena.
Service kan kanske hjälpa en del men jag tycker att värdena är så långt över vad de ska vara så det borde vara något fel någonstans.
Bilen går sedan många år ojämnt på tomgång och den har börjat dricka en del olja de sista åren.

Har ni några tips?

Mvh

Senast redigerat av Teddeo (17 november 2016)

Equium
17 november 2016 · 356 Inlägg

Det gör mig bara ledsen att läsa detta.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
17 november 2016 · 4 917 Inlägg

Av egen erfarenhet så SKA man byta olja var 1000e mil eller oftare för att hålla motorn på topp.
Kolla läckage med att hålla för avgasröret.
Det sista vill du nog inte höra..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
caromania Forummoderator
17 november 2016 · 9 296 Inlägg

Gammal olja sätter fart på avgasvärdena. Kör ett byte, gärna med en sköljning. Det ska nog gå bra.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Teddeo
17 november 2016 · 13 Inlägg

Förstår att det gör ont i ett bilintresserat hjärta att läsa om min bil men jag saknar intresse av den och är nöjd så länge den tar mig till jobbet.

Avgassystemet har inga läckage.
Kan verkligen oljebyte göra så mycket på värdena, jag menar, jag har ju besiktigat den många gånger förr och fått godkänt.

Senast redigerat av Teddeo (17 november 2016)

caromania Forummoderator
17 november 2016 · 9 296 Inlägg

Teddeo skrev:
Förstår att det gör ont i ett bilintresserat hjärta att läsa om min bil men jag saknar intresse av den och är nöjd så länge den tar mig till jobbet.

Avgassystemet har inga läckage.

Jag ser inget fel i det. Ingen har dött av lite stryk. Din Golf kanske mår lite dåligt just nu men kommer nog repa sig med eller utan självutnämnda terapeuter och pekpinneviftare. Byt olja så blir det nog bra.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Teddeo
17 november 2016 · 13 Inlägg

Ok, ska prova med det.

Utmarks-Loke
17 november 2016 · 5 837 Inlägg

Om oljebyten inte gjort kanske motorn är full av halvstelnat kladd nu. Då räcker det inte med bara ett oljebyte, då måste motorn rengöras inuti eller åtminstone sköljas

Teddeo
17 november 2016 · 13 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Men för i...Byt följande: olja,oljefilter,luftfilter,tändstift samt fördelarlock & rotor (om sådana finnes). Se det som en investering för att den skall fortsätta kunna ta dig till och från jobbet.
Vi (nåja, jag)  bryr oss inte det minsta om din bil utan förundras snarare över hur man tänker när man skiter helt i sitt fordon. Hur ofta tvättar/städar/diskar du/ni? En gång var 6:e år?

Markering ett, ska prova en rejäl service, skrev kanske inte tillräckligt utförligt i mitt förra svar.

Markering två, det är bara bilen jag "skiter" i, saknar helt enkelt intresse. Båten sköter jag minutiöst (även motorn), motorcykeln lika så. Städar, diskar och tvättar normalt sätt dagligen, vad det nu har med min bil att göra......

Teddeo
17 november 2016 · 13 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Om oljebyten inte gjort kanske motorn är full av halvstelnat kladd nu. Då räcker det inte med bara ett oljebyte, då måste motorn rengöras inuti eller åtminstone sköljas

Oljebyte har skett någon gång då och då, men långt ifrån de intervall det ska göras på.

spillolja
17 november 2016 · 4 025 Inlägg

Teddeo skrev:
Hej

Katalysatorn bytte jag för två år sedan och bilen har varit riktigt varm vid besikningstillfällena.
Mvh

Eftermarknadskatalysatorer har som regel en enklare kvalitet än det som monteras när bilen är ny
det bästa är en billig universal som lätt kan byta ut  (evt. håller en sportkalaysator med metallkärna bättre)

JohnMayLives skrev:
Men för i...Byt följande: olja,oljefilter,luftfilter,tändstift samt fördelarlock & rotor (om sådana finnes). Se det som en investering för att den skall fortsätta kunna ta dig till och från jobbet.
Vi (nåja, jag)  bryr oss inte det minsta om din bil utan förundras snarare över hur man tänker när man skiter helt i sitt fordon. Hur ofta tvättar/städar/diskar du/ni? En gång var 6:e år?

Ja som trodde att fördelarlock ock rotor endast återfanns på veteranbilar som tex. denna:

http://web.comhem.se/sa7acd/diverse/1974032/APDC_359.jpg

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Teddeo
17 november 2016 · 13 Inlägg

Återkommer med nya avgasvärde inom någon vecka.

Teddeo
17 november 2016 · 13 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Beror på vilken "snurra" som sitter i, men du har en poäng, vilket jag även påpekade, dvs jag är osäker på om bilen i fråga verkligen har fördelarlock & rotor.

Det är 1,6 16v, den saknar rotor och fördelarlock.

torsen
23 november 2016 · 7 238 Inlägg

Om det inte hjälper med alla goda tips ovan så vill jag bidraga med ett par.

Hur tätt är insugssystemet?
Kolla genom att spreja startgas runt om insugsgrenröret.
Påverkas motorvarvtalet när du sprejar startgas har du ett läckage som måste åtgärdas.

Om du kör bilen på treans växel i utförsbacke i runt 70 km/t och det blåryker när du släpper upp gaspedalen har du slitna ventilstyrningar.
Bara att renovera "toppen".

alexbenhard Hemlig Agent
23 november 2016 · 1 115 Inlägg

Olja och oljefilter borde bytas.
Tändstiften kostar ungefär vad en ombesiktning kostar och kan vara en bidragande orsak till höga avgasvärden, så det är lika bra att byta. Du kan ju såklart testa utan att byta tändstift för skojs skull.

Jag bytte ut tändstift i somras som var 28 år gamla och som hade gått 11300 mil, det var exakt på pricken ingen skillnad på varken gången i motorn eller avgasvärden.

spillolja
23 november 2016 · 4 025 Inlägg

med tanke på värderna när det gäller co-halt föhöjd tomgång så tyder det på missen kan vara slut

när TS hade gjorde det fösta testet  men E85 inblandat så blev motor tvingad att gå en smula magert
när reglerings-banken slog i taket

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang