jaka54 skrev:
Hej!
Varför två batterier i en bil?? Och vad är en "sprinter"?
Viist kan du parrallellkoppla två blybatterier men det kommer att innebära att om batterierna inte har samma spänning så kommer det ena batteriet att "ladda" det med lägst spänning.
Det innebär egentligen inga direkta problem på vilkor att bägge batterierna håller lika spänning. Däremot ,om batterierna skiljer sig allt för mycket i spänning så kommer det med högst spänning att "ladda" det med lägst spänning vilket kan innebära att bägge batterierna hamnar på lika låg spänning.
Så frågan kvarstår varför två batterier i en bil?
Jag skulle tippa på att trådskaparen syftar på en Mercedes Sprinter, dvs stor skåpbil. Två batterier är för att det ena används för att starta bilen och det andra för bruk när man bor i bilen, alltså när bilen är avstängd.
Det är många som säger olika gällande batterier, så här säger en person här på garaget.
Seriekoppling:
– batterierna ska ha samma kapacitet (Ah).
– batterierna ska ha samma ålder (vara likvärdiga) beroende på att
den laddningsström som behövs för att ett batteri ska uppnå en
viss spänning ändras med batteriets ålder.
– snedbelastning bör inte förekomma.
– vid seriekoppling bibehålls kapaciteten, men ökar (dubblar) spänningen
t ex vid seriekoppling av 2 st 12 V 60 Ah batterier blir
spänningen 24 V men kapaciteten fortfarande 60 Ah.
Parallellkoppling:
– batterierna ska ha samma nominella spänning.
– batterierna kan ha olika kapaciteter.
– batterierna kan ha olika ålder.
– vid laddning av batterier som är åtskilda med dioder, (batterierna
separaturladdas), måste laddningsspänningen kompenseras för
spänningsfallet över dioderna.
– vid parallellkoppling bibehålls spänningen men ökar (dubblar)
kapaciteten t ex vid parallellkoppling av 2 st 12 V 60 Ah batterier
blir spänningen 12 V men kapaciteten blir 120 Ah.