FPV-tråden ("drönartråden")

chrizz Administratör
15 december 2016 · 11 783 Inlägg

OK, så FPV-flygning för den oinvigde. Vad gör vi?

I korthet bygger vi små radiostyrda flygmaskiner (oftast quadkopters, dvs med fyra motorer och fyra propellrar). Vanligast är en kolfiberram i storleken runt 200-220mm med 5" propellrar. En normal prestanda för en sån här leksak på 4-cellers lipo-batteri är runt 900-1200g lyftkraft per motor (normal flygvikt ligger på ca 600g för hela koptern). Prestandan är häpnadsväckande således.

I vilket fall, på dessa koptrar har vi en liten analog kamera som via en videosändare skickar live-video till en mottagare. Denna mottagare är oftast ett par video-glasögon. Vi flyger alltså som om vi satt inne i koptern, vilket är lite av en barndomsdröm :)

Man kan flyga i en park, i skogen bland träd, ett öppet fält, en lekplats (utan barn naturligtvis), eller göra upp banor med gates, flaggor och andra hinder att flyga runt och igenom på den lokala modellflygklubben. De flesta gillar att ha hinder att flyga kring, och vi håller oss oftast under trädtopparna (om det inte är små träd och buskar). Det hela är mycket beroendeframkallande :)

Jag har hållt på med det här sen slutet på 2014, och på den lilla tiden är man nu nästan veteran i den här snabbt växande hobbyn som numera också tyvärr är förbjuden enligt svensk lag (då en kamera på en drönare tydligen är "övervakning" och kräver tillstånd). Låt oss ignorera detta (vilket de flesta nog ändå gör ;)

Så, finns det nån mer här som flyger FPV, eller har ni några andra kopters hemma?

Senast redigerat av chrizz (15 december 2016)

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
chrizz Administratör
15 december 2016 · 11 783 Inlägg

Ett par exempel från några av de duktigare piloterna just nu:



"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Presidento Of World
15 december 2016 · 3 324 Inlägg

Kul, intressant! Följer..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
trubbelturbo
15 december 2016 · 1 458 Inlägg

Har också en quadrocopter, en Hubsan X4 H501S. Inget jag snickrat ihop själv mao. Nybörjare så inget jätte-fancy.

Har inte flugit så jättemycket än men hunnit med en del "flygfotografering" men även lite FPV-flygning. Nu är det ju kolsvart, alternativt ösregn ute så inte så mycket flygande under den här årstiden. Brukar oftast roa mig med att flyga på öppna fält med några enstaka träd som hinder. Ibland precisionsflyger jag även inne i semi-täta skogar, vilket har medfört att jag får byta rotorblad ganska ofta, menmen, kul så länge det varar och bra träning är det.

Sen får man ju inte glömma bort att dessa leksaker fungerar alldeles utmärkt till att motionera hundar med. wink

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Vita_Vargen
15 december 2016 · 1 281 Inlägg

Inhandlade en Phantom 3 4K i början på november så har inte hunnit bli mycket flygning tyvärr. Tanken är att filma bilar/bilträffar med den men än så länge har den funkat sådär, mycket problem med GPS/kompass systemet vilket gör att den kan "vandra iväg" helt plötsligt. Tydligen vanligt problem hmm

chrizz Administratör
16 december 2016 · 11 783 Inlägg

Jag började också med en liten Hubsan. Vi köpte in några att leka med på kontoret, sen gick det bara utför wink Jag vågar inte ens räkna på hur mycket pengar jag lagt på det här totalt wink Det är superkul iaf, och det håller en sysselsatt på flera olika sätt. Dels får man komma ut i friska luften, träffa mycket nytt folk, och så får man lära sig lite elektronik och reglerteknik på köpet. Det är riktigt skoj iaf, och byggandet är i princip halva nöjet för många.

Jag ska börja bygga en ny kopter så snart jag fått hem lite fler delar (hoppas innan jul!). Kan lägga in lite bilder här under bygget, kanske intresserar det någon? smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Evildan
16 december 2016 ·

RC är alltid kul men jag håller mig på marken med mina, frivilligt. wink
Kör 1/5, 1/12, 1/10 vintage, 1/14 Lastbil, 1/16 Pansarvagnar och samlar på gamla bilar.
Närmar mig 50st. Blir ett gift.

PLindblom
16 december 2016 · 1 200 Inlägg

Jag har flugit fast uppsatt övervakningskamera i lite mer än ett år, men mest för filmandets skull. FPV racing verkar dock riktigt skoj och jag vill prova på det så snart jag kan.

Min första quadcopter var en superbillig, men förvånansvärt rolig Syma X5C-1. Denna använder jag fortfarande med jämna mellanrum för att hålla flygkunskaperna slipade ifall min Phantom 3 Standard skulle få för sig något en vacker dag.

Här är lite av det jag filmat:







Senast redigerat av PLindblom (16 december 2016)

chrizz Administratör
16 december 2016 · 11 783 Inlägg

Ja, det blir ju verkligen ett gift. Känner absolut igen det. Det som tilltalar mig med FPV är dels tekniken, och faktumet att det flyger!! Hur coolt är inte det liksom? wink Men också att det ger lite av ett rus när man flyger. Det kan ju gå ruskigt fort (över 100km/h), och alla ens sinnen är på helspänn hela tiden. Minsta misstag och man kraschar med följder... det är ungefär som att spela TV-spel med riktiga konsekvenser och utan reset-knapp smile

Som tur är så maskinerna väldigt hållbara dock, och oftast är det bara propellrar som går sönder, även vid de till synes mest våldsamma krascherna. Men ibland ryker en arm, en motor får sig en smäll och måste bytas ut, propellern sliter av nån kabel eller i värsta fall punkterar batteriet med brand som följd. Läskiga saker de där LiPO-batterierna faktiskt, jag har fått en helt ny respekt för de. De måste hanteras väl för att undvika katastrof smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Presidento Of World
16 december 2016 · 3 324 Inlägg

Tips på en bra maskin? Som man om man vill senare kan modda osv? Vill ha kamera! Nu till kruxet; helst under 500? +- 200

Finns det? :p

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Evildan
16 december 2016 ·

opel_vectra_gts skrev:
Tips på en bra maskin? Som man om man vill senare kan modda osv? Vill ha kamera! Nu till kruxet; helst under 500? +- 200

Finns det? :p

Med en dylik som den här börjar dom flesta vingla runt med.

http://www.autopartner.se/helikopter/hu … ra-version

it_mutt Avstängd
16 december 2016 · 10 388 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:
Tips på en bra maskin? Som man om man vill senare kan modda osv? Vill ha kamera! Nu till kruxet; helst under 500? +- 200

Finns det? :p

Jula dumpar ju sin just nu för 400:- . Är samma "skit" som Sanma S309 har jag för mig (om du vill kolla videos).

Då får du en "lite större" för "inga pengar". Duglig för att testa på iaf smile


Bra är allt att ta i...fast, jag flyger P3:a så det är väl inte rättvist att jag jämför. Men, mer än så för 400:- är jag tveksam till om man hittar

- - Edit - -

Jag skulle däremot rekommendera att man tar sig upp till iaf en lusentapp.

Vet inte vad som är bäst i den prisgruppen, har dock testat en Syma X8G och blev förvånad, till det positiva.

Sen finns ju X8HG också, men då dubblas priset (typ).

Senast redigerat av it_mutt (16 december 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
trubbelturbo
19 december 2016 · 1 458 Inlägg

Vita_Vargen skrev:
Inhandlade en Phantom 3 4K i början på november så har inte hunnit bli mycket flygning tyvärr. Tanken är att filma bilar/bilträffar med den men än så länge har den funkat sådär, mycket problem med GPS/kompass systemet vilket gör att den kan "vandra iväg" helt plötsligt. Tydligen vanligt problem hmm

Det där med att den vandrar iväg eller att den inte håller sig på samma höjd känner jag igen, irriterande om man ska filma eller fotografera då man måste koncentrera sig på flygningen också.

chrizz skrev:
Jag började också med en liten Hubsan. Vi köpte in några att leka med på kontoret, sen gick det bara utför wink Jag vågar inte ens räkna på hur mycket pengar jag lagt på det här totalt wink Det är superkul iaf, och det håller en sysselsatt på flera olika sätt. Dels får man komma ut i friska luften, träffa mycket nytt folk, och så får man lära sig lite elektronik och reglerteknik på köpet. Det är riktigt skoj iaf, och byggandet är i princip halva nöjet för många.

Jag ska börja bygga en ny kopter så snart jag fått hem lite fler delar (hoppas innan jul!). Kan lägga in lite bilder här under bygget, kanske intresserar det någon? smile

Du får gärna föra ett "projekt" med bilder. Åtminstone jag är intresserad.

Hur högt kan ni som byggt egna quadrocoptrar flyga? Beror väl iofs. på bitarna man använder förstår jag. Min tycks vara begränsad till 125m.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
chrizz Administratör
19 december 2016 · 11 783 Inlägg

trubbelturbo skrev:

chrizz skrev:
Jag började också med en liten Hubsan. Vi köpte in några att leka med på kontoret, sen gick det bara utför wink Jag vågar inte ens räkna på hur mycket pengar jag lagt på det här totalt wink Det är superkul iaf, och det håller en sysselsatt på flera olika sätt. Dels får man komma ut i friska luften, träffa mycket nytt folk, och så får man lära sig lite elektronik och reglerteknik på köpet. Det är riktigt skoj iaf, och byggandet är i princip halva nöjet för många.

Jag ska börja bygga en ny kopter så snart jag fått hem lite fler delar (hoppas innan jul!). Kan lägga in lite bilder här under bygget, kanske intresserar det någon? smile

Du får gärna föra ett "projekt" med bilder. Åtminstone jag är intresserad.

Hur högt kan ni som byggt egna quadrocoptrar flyga? Beror väl iofs. på bitarna man använder förstår jag. Min tycks vara begränsad till 125m.

"mini quads" som de kallas som vi flyger med har ju egentligen ingen begränsning annat än fysikens lagar och den utrustning man använder (sändar- och videoräckvidden).

Sändaren går på 2.4ghz oftast och har generellt en betydligt längre räckvidd än video som vanligen körs på 5.8GHz (det går att köra på lägre frekvenser också för att få längre räckvidd, men det ökar dels storleken på antennen och gör det lite opraktiskt för just för miniquads). Normal räckvidd vid fri sikt på 5.8 är väl runt 800-1000 meter kanske. En buske eller annat hinder kortar ned det mycket snabbt.

Beroende lite på sändaren, antenner osv, så har man iaf minst 1km räckvidd för kontrollen, men förmodligen betydligt mer vid fri sikt. Det viktiga i vårt fall är att man har god kontakt när man flyger bakom hinder och dylikt, och inte att man kan flyga långt bort.

I vilket fall, flyga upp på så höga höjder är nog inte att rekommendera, och inget iallafall jag gör. Det är roligare att slicka marken snabbt och leka runt ett träd eller annat än att hovra 100 meter rätt upp wink

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
trubbelturbo
19 december 2016 · 1 458 Inlägg

Min har en räckvidd i horisontell led på drygt 300m men rakt upp tar det tvärstopp vid 125m. Nej det var mest i början man tyckte det var roligt att kunna flyga högt, sällan man har några högtflygande planer numera när man är ute. Men visst händer det någon gång ibland att man vill kunna beundra utsikten lite smile

Senast redigerat av trubbelturbo (19 december 2016)

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 december 2016 · 17 465 Inlägg

RC-flyg har jag pysslat med sedan 2013. Då enbart helikoptrar. Fast köpte min första heli redan 2006... Men i större skala sedan 3 år tillbaka.

Har även en drönare (quad) men problemet är att det är på ren svenska skitsvårt att se vad som är fram och bak på denna rackaren. Därför blev jag glad åt denna tråd då intresset för en FPV har tagit fart. Dessutom är ju dessa löjligt lättflugna.

Har funderat på följande som start:

En enkel Hubsan med skärm för en billig slant:
https://www.teknikmagasinet.se/produkte … -plus-107d

En jag inte vet något om men "ser bra ut":
http://www.hobbex.se/sv/artiklar/condor … sogon.html

Max vad jag hade tänkt mig i pengaväg:
http://www.hobbex.se/sv/artiklar/feilun … drone.html

Måste vara enkelt att flyga när man ser på en skärm i förarperspektiv?
Mina gamla trotjänare på bild. Falcon är en stuntkopter med reglerad pitch och kan köras med fullvarv på motorn. Mycket rolig. Gör lätt 100 km/h. Gärna rakt ner i en åker... Har hänt...


https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-7d8fe4c30fd755fa7b0dfc4960260022.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
PLindblom
19 december 2016 · 1 200 Inlägg

Intressant läsning:
http://tt.omni.se/9fb8560c33462bfc46f61 … f0bbe12a50

Efter en omstridd dom i höstas blev det i princip förbjudet att fotografera och filma från drönare. Drönarkameran betraktas som en övervakningskamera – och för att få använda en sådan krävs tillstånd från länsstyrelsen. Nu vill regeringen ändra på det.
– Vi har i dag skickat ut ett förslag på remiss där drönare undantas från tillståndsplikten enligt kameraövervakningslagen, säger justitieminister Morgan Johansson (S).
Tidigast sommaren 2017 kan den nya lagstiftningen träda i kraft, enligt Johansson.
TT

chrizz Administratör
19 december 2016 · 11 783 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
RC-flyg har jag pysslat med sedan 2013. Då enbart helikoptrar. Fast köpte min första heli redan 2006... Men i större skala sedan 3 år tillbaka.

Har även en drönare (quad) men problemet är att det är på ren svenska skitsvårt att se vad som är fram och bak på denna rackaren. Därför blev jag glad åt denna tråd då intresset för en FPV har tagit fart. Dessutom är ju dessa löjligt lättflugna.

Har funderat på följande som start:

En enkel Hubsan med skärm för en billig slant:
https://www.teknikmagasinet.se/produkte … -plus-107d

En jag inte vet något om men "ser bra ut":
http://www.hobbex.se/sv/artiklar/condor … sogon.html

Max vad jag hade tänkt mig i pengaväg:
http://www.hobbex.se/sv/artiklar/feilun … drone.html

Måste vara enkelt att flyga när man ser på en skärm i förarperspektiv?
Mina gamla trotjänare på bild. Falcon är en stuntkopter med reglerad pitch och kan köras med fullvarv på motorn. Mycket rolig. Gör lätt 100 km/h. Gärna rakt ner i en åker... Har hänt...


http://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-7d8fe4c30fd755fa7b0dfc4960260022.jpg

Du borde kunna shoppa loss på banggood.com och hitta nått prisvärt att börja med. Om du är intresserad av hobbyn skulle jag rekommendera att hitta något som inte är "custom" och "plug and play", utan ett paket av det som en "normal" miniquad innehåller. Det kan ju vara färdigbyggt ändå, men då har du iaf en bas att utgå från och läsa på vidare om och laga när saker och ting går sönder (för det går sönder!).

Jag vill inte påstå att det är lätt att flyga FPV, för det är det verkligen inte, men jag tror nog att de flesta kan lära sig skapligt, vilket man nog inte kan säga om en RC-helikopter man flyger line of sight. Som tur är finns det ganska bra simulatorer idag, och det är absolut en god idé att spendera lite tid med en sån innan man ger sig ut och flyger på riktigt.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
MammDiin
19 december 2016 · 2 019 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
RC-flyg har jag pysslat med sedan 2013. Då enbart helikoptrar. Fast köpte min första heli redan 2006... Men i större skala sedan 3 år tillbaka.

Har även en drönare (quad) men problemet är att det är på ren svenska skitsvårt att se vad som är fram och bak på denna rackaren. Därför blev jag glad åt denna tråd då intresset för en FPV har tagit fart. Dessutom är ju dessa löjligt lättflugna.

Har funderat på följande som start:

En enkel Hubsan med skärm för en billig slant:
https://www.teknikmagasinet.se/produkte … -plus-107d

En jag inte vet något om men "ser bra ut":
http://www.hobbex.se/sv/artiklar/condor … sogon.html

Max vad jag hade tänkt mig i pengaväg:
http://www.hobbex.se/sv/artiklar/feilun … drone.html

Måste vara enkelt att flyga när man ser på en skärm i förarperspektiv?
Mina gamla trotjänare på bild. Falcon är en stuntkopter med reglerad pitch och kan köras med fullvarv på motorn. Mycket rolig. Gör lätt 100 km/h. Gärna rakt ner i en åker... Har hänt...


http://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-7d8fe4c30fd755fa7b0dfc4960260022.jpg

Jag tycker inte det är alltför lätt att flyga fastän man ser på en skärm, exempelvis avstånd och höjd är svårt att få uppfattning om. Men det beror väl också på vad man har för kamera och skärm.
Och så tar det väl sin tid innan man blir van, för själv har jag flugit rätt så lite.

Har själv en Xiaomi YI kamera och använder telefonen som skärm. Och telefonen som skärm är väl inte optimalt, och man har ju lite fördröjning också om man som jag använder sig av Easycap som pluggas in i telefonen med USB. Men jag har ingen ''racing'' quadcopter utan använder den mest för att filma .

Kanske någon av er har någon bra lösning på hur man kan fixa så man själv kan välja när man ska ta en bild med kameran när man inte har en färdig lösning som är gjort för det? Enda sättet jag har hittat på nätet verkar vara att ha en servo som trycker på kameraknappen?
Går ju att välja på kameran så den tar bild efter några sekunder hela tiden, men nackdelen med det är att Xiaomi YI jag har inte skickar ut video medans den tar kort så då blir det mörkt i skärmen en kort stund, vilket inte är så trevligt om man flyger efter skärmen.
Eller det kanske är lättare och bättre att köpa en färdig lösning med quadcopter och kamera?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 december 2016 · 17 465 Inlägg

chrizz skrev:

Hybridsmurfen skrev:
RC-flyg har jag pysslat med sedan 2013. Då enbart helikoptrar. Fast köpte min första heli redan 2006... Men i större skala sedan 3 år tillbaka.

Har även en drönare (quad) men problemet är att det är på ren svenska skitsvårt att se vad som är fram och bak på denna rackaren. Därför blev jag glad åt denna tråd då intresset för en FPV har tagit fart. Dessutom är ju dessa löjligt lättflugna.

Har funderat på följande som start:

En enkel Hubsan med skärm för en billig slant:
https://www.teknikmagasinet.se/produkte … -plus-107d

En jag inte vet något om men "ser bra ut":
http://www.hobbex.se/sv/artiklar/condor … sogon.html

Max vad jag hade tänkt mig i pengaväg:
http://www.hobbex.se/sv/artiklar/feilun … drone.html

Måste vara enkelt att flyga när man ser på en skärm i förarperspektiv?
Mina gamla trotjänare på bild. Falcon är en stuntkopter med reglerad pitch och kan köras med fullvarv på motorn. Mycket rolig. Gör lätt 100 km/h. Gärna rakt ner i en åker... Har hänt...


http://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-7d8fe4c30fd755fa7b0dfc4960260022.jpg

Du borde kunna shoppa loss på banggood.com och hitta nått prisvärt att börja med. Om du är intresserad av hobbyn skulle jag rekommendera att hitta något som inte är "custom" och "plug and play", utan ett paket av det som en "normal" miniquad innehåller. Det kan ju vara färdigbyggt ändå, men då har du iaf en bas att utgå från och läsa på vidare om och laga när saker och ting går sönder (för det går sönder!).

Jag vill inte påstå att det är lätt att flyga FPV, för det är det verkligen inte, men jag tror nog att de flesta kan lära sig skapligt, vilket man nog inte kan säga om en RC-helikopter man flyger line of sight. Som tur är finns det ganska bra simulatorer idag, och det är absolut en god idé att spendera lite tid med en sån innan man ger sig ut och flyger på riktigt.

Hmmm.. Har ju en 6-ch med simulator till datorn. Allt ställbart. Ska ladda ner en Quad till den. Fast min lilla Hubsan utan kamera är stabilare än en Mercedes w124 diesel på motorvägen smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang