Köpråd Volvo V70 Classic 2008

Victory7092
16 december 2016 · 89 Inlägg

Hej

Jag funderar på att köpa en Volvo V70 Classic Automat 170hk från 2008.

Bilen har gått ca 25.000 mil och kostar 65.000kr

Vad tycker ni? Är priset OK? Har ni några råd vid köp av en V70? Är det en bra årgång wink

Tacksam för hjälp smile

Volvo V50 T5 "Idun" (2006)
Volvo 940 ltt "Twilight Sparkle" (1997)
Brådhis * Voff voff *
17 december 2016 · 10 280 Inlägg

Jag tycker det känns dyrt för en bensinare...?

Jag sålde min D5:a med 26000 mil på mätaren för 2,5 år sedan för 72000:-... Men jag kanske låg väldigt lågt?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Joakim-S Hobby Fotograf
17 december 2016 · 650 Inlägg

Det känns dyrt tycker jag, jag köpte min xc70 D5 AWD 2007 som gått 26 000 med bra utrustning för 55 000..

MG e-HS (2021)
dasboot
17 december 2016 · 441 Inlägg

Känns väldigt dyrt för 26000mil och 170hk

Victory7092
17 december 2016 · 89 Inlägg

Okej. Tack för svar.

Vad är det för skillnad mellan en bensin och en diesel bil?

Volvo V50 T5 "Idun" (2006)
Volvo 940 ltt "Twilight Sparkle" (1997)
Brådhis * Voff voff *
17 december 2016 · 10 280 Inlägg

Victory7092 skrev:
Okej. Tack för svar.

Vad är det för skillnad mellan en bensin och en diesel bil?

Hur menar du? Bränslet förstås, men jag misstänker att det inte är så du menar? Dieselbilar är i dagsläget mer eftertraktade över lag eftersom dom, om man kör mer än ett visst antal mil (som beror på vad man jämför med för bensinbil förstås), är avsevärt billigare att äga sett till förbrukningen. Dock är i gengäld skatten dyrare, men där får man göra en uträkning och se om den vägs upp av den minskade förbrukningen helt enkelt.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 december 2016 · 17 485 Inlägg

En diesel brukar dessutom hålla längre och överlag vara mer pålitlig. Särskilt viktigt med en sådan är att den är svensksåld.

Kamrem ska kontrolleras när den byttes. Gäller alla bilar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Djo
17 december 2016 · 10 157 Inlägg

Priset 65 tusen känns rätt för en 08 men den har gått för långt tycker jag (ja motorerna går 40-50-100 tusen mil.

Men att köpa en 08 med hela 25 tusen på mätaren är för mycket. (personlig åsikt köpte en 02 med 19000 mil på mätaren själv och jag satte absolut max 25 tusen mil på en sådan)

Sedan lägger man ju på mil själv också (och dagen man ska sälja den så kan jag säga att en bil med 30000 mil på mätaren är inte värd i närheten av en bil med 25000 mil på mätaren)

runt 15000 mil känns mer rimligt för en sådan årgång. (Tycker jag)

Kolla att allting fungerar och inga felmeddelande i info displayen kolla genom service boken och eventuella kvitton så får man ett hum om bilen och dess skick.

Automaten ska växla mjukt och fint provkör en längre vända och rätt hårt så du får upp temperaturen i lådan börjar den växla knepigt då så är det bara säga tack och adjö.
växlar den bra men det inte finns info om att oljan någonsin bytts så direkt efter köp skölj lådan och håll efter den i framtiden.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Victory7092
17 december 2016 · 89 Inlägg

Stort tack för all hjälp.

Vad hade ni tagit för V70? Andra eller tredje generationen? Är det stor skillnad i kvalitet?

Volvo 940 ltt "Twilight Sparkle" (1997)
Volvo V50 T5 "Idun" (2006)
jaka54
17 december 2016 · 5 734 Inlägg

Hej!
Håller med de övriga att priset är för högt!
Sen skulle jag hellre titta på en Audi A6 Avant.

Evildan
17 december 2016 ·

jaka54 skrev:
Hej!
Håller med de övriga att priset är för högt!
Sen skulle jag hellre titta på en Audi A6 Avant.

A6?  Vad har TS gjort dig för ont?

KolGruvan
17 december 2016 · 1 450 Inlägg

Tycker som alla andra att du borde få ner priset lite. Sålde min v70 d5 classic för två veckor sedan som gått 25. För 46 tusen  å då hade ja ändå lagt ut 20 tusen på den under året

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Brådhis * Voff voff *
19 december 2016 · 10 280 Inlägg

Victory7092 skrev:
Stort tack för all hjälp.

Vad hade ni tagit för V70? Andra eller tredje generationen? Är det stor skillnad i kvalitet?

Utan tvekan tredje. Så mycket trevligare bil!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Victory7092
19 december 2016 · 89 Inlägg

Brådhis skrev:

Victory7092 skrev:
Stort tack för all hjälp.

Vad hade ni tagit för V70? Andra eller tredje generationen? Är det stor skillnad i kvalitet?

Utan tvekan tredje. Så mycket trevligare bil!

//Brådhis

Hur är den tredje? Är det mycket problem med det elektroniska?

Volvo V50 T5 "Idun" (2006)
Volvo 940 ltt "Twilight Sparkle" (1997)
Djo
19 december 2016 · 10 157 Inlägg

Victory7092 skrev:

Brådhis skrev:

Victory7092 skrev:
Stort tack för all hjälp.

Vad hade ni tagit för V70? Andra eller tredje generationen? Är det stor skillnad i kvalitet?

Utan tvekan tredje. Så mycket trevligare bil!

//Brådhis

Hur är den tredje? Är det mycket problem med det elektroniska?

Ska man ha en sådan så tycker jag att man ska gå på en 2012 och nyare.

2011

http://ipocars.com/imgs/a/e/q/b/x/volvo … _4_lgw.jpg

2012

http://www.vibilagare.se/sites/vibilaga … k=ipuoTThZ

Blir trevligare interiör i dom nyare (tycker jag iallafall)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
it_mutt Avstängd
19 december 2016 · 10 388 Inlägg

Brådhis skrev:

Victory7092 skrev:
Okej. Tack för svar.

Vad är det för skillnad mellan en bensin och en diesel bil?

Hur menar du? Bränslet förstås, men jag misstänker att det inte är så du menar? Dieselbilar är i dagsläget mer eftertraktade över lag eftersom dom, om man kör mer än ett visst antal mil (som beror på vad man jämför med för bensinbil förstås), är avsevärt billigare att äga sett till förbrukningen. Dock är i gengäld skatten dyrare, men där får man göra en uträkning och se om den vägs upp av den minskade förbrukningen helt enkelt.

//Brådhis

Just det där är det många som missar. Har hört från otaliga håll att man måste köra "2/3/X000 mil" för att det ska "löna sig" med diesel.

Ser man mellan min gamla A6:a och och min A6-diesel, så är besparingen runt 3dl/mil (A4:an något lite till), på 1000mil/år ger det alltså 300L soppa, 'a (låt för enkelhetens skull säga att bensinen nu kostar det) 13kr; 3900:- i besparing/år, och det i sin tur täcker då skillnaden i skatt givetvis.

Så ja, man måste räkna på't för att se om det är försvarbart.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Djo
19 december 2016 · 10 157 Inlägg

it_mutt skrev:

Brådhis skrev:

Victory7092 skrev:
Okej. Tack för svar.

Vad är det för skillnad mellan en bensin och en diesel bil?

Hur menar du? Bränslet förstås, men jag misstänker att det inte är så du menar? Dieselbilar är i dagsläget mer eftertraktade över lag eftersom dom, om man kör mer än ett visst antal mil (som beror på vad man jämför med för bensinbil förstås), är avsevärt billigare att äga sett till förbrukningen. Dock är i gengäld skatten dyrare, men där får man göra en uträkning och se om den vägs upp av den minskade förbrukningen helt enkelt.

//Brådhis

Just det där är det många som missar. Har hört från otaliga håll att man måste köra "2/3/X000 mil" för att det ska "löna sig" med diesel.

Ser man mellan min gamla A6:a och och min A6-diesel, så är besparingen runt 3dl/mil (A4:an något lite till), på 1000mil/år ger det alltså 300L soppa, 'a (låt för enkelhetens skull säga att bensinen nu kostar det) 13kr; 3900:- i besparing/år, och det i sin tur täcker då skillnaden i skatt givetvis.

Så ja, man måste räkna på't för att se om det är försvarbart.

Vist är det så men i vissa jämförelser så lönar sig inte diesel om man inte åker 3-4000 mil om året wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 december 2016 · 17 485 Inlägg

it_mutt skrev:

Brådhis skrev:

Victory7092 skrev:
Okej. Tack för svar.

Vad är det för skillnad mellan en bensin och en diesel bil?

Hur menar du? Bränslet förstås, men jag misstänker att det inte är så du menar? Dieselbilar är i dagsläget mer eftertraktade över lag eftersom dom, om man kör mer än ett visst antal mil (som beror på vad man jämför med för bensinbil förstås), är avsevärt billigare att äga sett till förbrukningen. Dock är i gengäld skatten dyrare, men där får man göra en uträkning och se om den vägs upp av den minskade förbrukningen helt enkelt.

//Brådhis

Just det där är det många som missar. Har hört från otaliga håll att man måste köra "2/3/X000 mil" för att det ska "löna sig" med diesel.

Ser man mellan min gamla A6:a och och min A6-diesel, så är besparingen runt 3dl/mil (A4:an något lite till), på 1000mil/år ger det alltså 300L soppa, 'a (låt för enkelhetens skull säga att bensinen nu kostar det) 13kr; 3900:- i besparing/år, och det i sin tur täcker då skillnaden i skatt givetvis.

Så ja, man måste räkna på't för att se om det är försvarbart.

Håller med ovan talare. För det mesta så lönar sig diesel väldigt fort. Fast givetvis är det som Djo påpekar att vissa är katastrofberäkningar.

En MB 300D 24v -96 som jag hade som gurglade i sig 0,9 l/mil och kostade som en hyfsad tvåa i centrala Göteborg i skatt så är det kört givetvis.

En nyare diesel med kat/filter ska man räkna på.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Djo
19 december 2016 · 10 157 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

it_mutt skrev:

Brådhis skrev:

Hur menar du? Bränslet förstås, men jag misstänker att det inte är så du menar? Dieselbilar är i dagsläget mer eftertraktade över lag eftersom dom, om man kör mer än ett visst antal mil (som beror på vad man jämför med för bensinbil förstås), är avsevärt billigare att äga sett till förbrukningen. Dock är i gengäld skatten dyrare, men där får man göra en uträkning och se om den vägs upp av den minskade förbrukningen helt enkelt.

//Brådhis

Just det där är det många som missar. Har hört från otaliga håll att man måste köra "2/3/X000 mil" för att det ska "löna sig" med diesel.

Ser man mellan min gamla A6:a och och min A6-diesel, så är besparingen runt 3dl/mil (A4:an något lite till), på 1000mil/år ger det alltså 300L soppa, 'a (låt för enkelhetens skull säga att bensinen nu kostar det) 13kr; 3900:- i besparing/år, och det i sin tur täcker då skillnaden i skatt givetvis.

Så ja, man måste räkna på't för att se om det är försvarbart.

Håller med ovan talare. För det mesta så lönar sig diesel väldigt fort. Fast givetvis är det som Djo påpekar att vissa är katastrofberäkningar.

En MB 300D 24v -96 som jag hade som gurglade i sig 0,9 l/mil och kostade som en hyfsad tvåa i centrala Göteborg i skatt så är det kört givetvis.

En nyare diesel med kat/filter ska man räkna på.

Jämförde för skojs skull en bmw 1 serie diesel mot min 240 problemet där är att 1serien var såpass ny att försäkring sprang upp i taket och faktiskt i slutändan gjorde 240 4500 kr billigare pär år.

Är 22 så försäkring på bil är sådant som i vissa fall är riktigt dyrt.

Sen är det ju en smak sak jag gillar bensin bilar dock har ju dieseln nuförtiden kommit upp sig rejält smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Evildan
19 december 2016 ·

Diesel hälls i entrepenadfordon.
Bensin hälls i personbilar och annat kul.
Sprit hälls i människor.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang