Volvo 244 försöker kasta mig av vägen efter bromsning

Djo
17 januari 2017 · 10 157 Inlägg

Kolla även vad jag skrev.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
dumfrog
17 januari 2017 · 88 Inlägg

Djo skrev:
Kolla även vad jag skrev.

"vet att min 240 med breda sommarhjul och 60-40 sänkfjädrar var trotts hjulinstälning väldigt spårkänslig"

Jo. Den känns VÄLDIGT spårig.

I rondellerna här i stan är det knappt så jag behöver ratta. Det gör den själv. La märke till det nu när jag var ute på lunchen.

Jag har fått för mig att det beror på att min servopump för tillfället inte driver. Jag har köpt en ny rem.

Senast redigerat av dumfrog (17 januari 2017)

Djo
17 januari 2017 · 10 157 Inlägg

dumfrog skrev:

Djo skrev:
Kolla även vad jag skrev.

"vet att min 240 med breda sommarhjul och 60-40 sänkfjädrar var trotts hjulinstälning väldigt spårkänslig"

Jo. Den känns VÄLDIGT spårig.

I rondellerna här i stan är det knappt så jag behöver ratta. Det gör den själv. La märke till det nu när jag var ute på lunchen.

Jag har fått för mig att det beror på att min servopump för tillfället inte driver. Jag har köpt en ny rem.

Exakt så tycker du sätter på orginal hjul igen och kollar hur den beter sig tror det beror på hjulen faktiskt då 240in är väldigt känslig för spårviddsändring.

om det slutar då så är det ju upp till dig på med snygg hjulens och leva med det eller inte.

ja har du servo och den är ur funktion så blir den ju inge rolig att köra med tungstyrd och dan.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
dumfrog
17 januari 2017 · 88 Inlägg

Djo skrev:

dumfrog skrev:

Djo skrev:
Kolla även vad jag skrev.

"vet att min 240 med breda sommarhjul och 60-40 sänkfjädrar var trotts hjulinstälning väldigt spårkänslig"

Jo. Den känns VÄLDIGT spårig.

I rondellerna här i stan är det knappt så jag behöver ratta. Det gör den själv. La märke till det nu när jag var ute på lunchen.

Jag har fått för mig att det beror på att min servopump för tillfället inte driver. Jag har köpt en ny rem.

Exakt så tycker du sätter på orginal hjul igen och kollar hur den beter sig tror det beror på hjulen faktiskt då 240in är väldigt känslig för spårviddsändring.

om det slutar då så är det ju upp till dig på med snygg hjulens och leva med det eller inte.

ja har du servo och den är ur funktion så blir den ju inge rolig att köra med tungstyrd och dan.

Jag tänker inte utsätta mig själv eller medtrafikanter för fara bara för att jag studsar runt på fräscha fälgar och drar skitmycket brudar. Jag har andra bilar jag kan sätta fälgarna på.

Jag centrumvänder ett par 740 plåtisar och sätter på om det nu skulle vara så att det är däckbredden som ställer till det, det är minst lika snyggt.

Djo
17 januari 2017 · 10 157 Inlägg

dumfrog skrev:

Djo skrev:

dumfrog skrev:

"vet att min 240 med breda sommarhjul och 60-40 sänkfjädrar var trotts hjulinstälning väldigt spårkänslig"

Jo. Den känns VÄLDIGT spårig.

I rondellerna här i stan är det knappt så jag behöver ratta. Det gör den själv. La märke till det nu när jag var ute på lunchen.

Jag har fått för mig att det beror på att min servopump för tillfället inte driver. Jag har köpt en ny rem.

Exakt så tycker du sätter på orginal hjul igen och kollar hur den beter sig tror det beror på hjulen faktiskt då 240in är väldigt känslig för spårviddsändring.

om det slutar då så är det ju upp till dig på med snygg hjulens och leva med det eller inte.

ja har du servo och den är ur funktion så blir den ju inge rolig att köra med tungstyrd och dan.

Jag tänker inte utsätta mig själv eller medtrafikanter för fara bara för att jag studsar runt på fräscha fälgar och drar skitmycket brudar. Jag har andra bilar jag kan sätta fälgarna på.

Jag centrumvänder ett par 740 plåtisar och sätter på om det nu skulle vara så att det är däckbredden som ställer till det, det är minst lika snyggt.

Låter nu som problemet är hela tiden och inte bara när du bromsar ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
dumfrog
17 januari 2017 · 88 Inlägg

Djo skrev:

dumfrog skrev:

Djo skrev:

Exakt så tycker du sätter på orginal hjul igen och kollar hur den beter sig tror det beror på hjulen faktiskt då 240in är väldigt känslig för spårviddsändring.

om det slutar då så är det ju upp till dig på med snygg hjulens och leva med det eller inte.

ja har du servo och den är ur funktion så blir den ju inge rolig att köra med tungstyrd och dan.

Jag tänker inte utsätta mig själv eller medtrafikanter för fara bara för att jag studsar runt på fräscha fälgar och drar skitmycket brudar. Jag har andra bilar jag kan sätta fälgarna på.

Jag centrumvänder ett par 740 plåtisar och sätter på om det nu skulle vara så att det är däckbredden som ställer till det, det är minst lika snyggt.

Låter nu som problemet är hela tiden och inte bara när du bromsar ?

Bilen är rätt spårig hela tiden, men det rycker och sliter inte i ratten hela tiden, bara när jag bromsar.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 januari 2017 · 17 486 Inlägg

dumfrog skrev:

Djo skrev:

dumfrog skrev:

Jag tänker inte utsätta mig själv eller medtrafikanter för fara bara för att jag studsar runt på fräscha fälgar och drar skitmycket brudar. Jag har andra bilar jag kan sätta fälgarna på.

Jag centrumvänder ett par 740 plåtisar och sätter på om det nu skulle vara så att det är däckbredden som ställer till det, det är minst lika snyggt.

Låter nu som problemet är hela tiden och inte bara när du bromsar ?

Bilen är rätt spårig hela tiden, men det rycker och sliter inte i ratten hela tiden, bara när jag bromsar.

Jag -gissar grovt- på kraftig toe-out.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
dumfrog
17 januari 2017 · 88 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

dumfrog skrev:

Djo skrev:
Låter nu som problemet är hela tiden och inte bara när du bromsar ?

Bilen är rätt spårig hela tiden, men det rycker och sliter inte i ratten hela tiden, bara när jag bromsar.

Jag -gissar grovt- på kraftig toe-out.

När ni skriver kraftigt, extremt etc, kan ni säga på ett ungefär vad som ska anses som extremt/kraftigt?
Något konkret mått eller vinkel som jag kan mäta upp? (om det ens går)

Snabb fråga förresten, vad skiljer 240 fjädrar emot 245 fjädrar? Jag har googlat och sökt på forumet utan resultat. Jag kan tänka mig att 240 fjädrar är lite mjukare bak(?)

Senast redigerat av dumfrog (17 januari 2017)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 januari 2017 · 17 486 Inlägg

dumfrog skrev:

Hybridsmurfen skrev:

dumfrog skrev:

Bilen är rätt spårig hela tiden, men det rycker och sliter inte i ratten hela tiden, bara när jag bromsar.

Jag -gissar grovt- på kraftig toe-out.

När ni skriver kraftigt, extremt etc, kan ni säga på ett ungefär vad som ska anses som extremt/kraftigt?
Något konkret mått eller vinkel som jag kan mäta upp? (om det ens går)

Snabb fråga förresten, vad skiljer 240 fjädrar emot 245 fjädrar? Jag har googlat och sökt på forumet utan resultat. Jag kan tänka mig att 240 fjädrar är lite mjukare bak(?)

Ställ hjulen "rakt fram" när bilen står på backen. Ta ett snöre och mät fram på däcken i mitten. Upprepa i bakkant så nära mitten som möjligt på dessa. Inget pålitligt resultat men en indikation får du.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Djo
17 januari 2017 · 10 157 Inlägg

dumfrog skrev:

Hybridsmurfen skrev:

dumfrog skrev:

Bilen är rätt spårig hela tiden, men det rycker och sliter inte i ratten hela tiden, bara när jag bromsar.

Jag -gissar grovt- på kraftig toe-out.

När ni skriver kraftigt, extremt etc, kan ni säga på ett ungefär vad som ska anses som extremt/kraftigt?
Något konkret mått eller vinkel som jag kan mäta upp? (om det ens går)

Snabb fråga förresten, vad skiljer 240 fjädrar emot 245 fjädrar? Jag har googlat och sökt på forumet utan resultat. Jag kan tänka mig att 240 fjädrar är lite mjukare bak(?)

245an väger en 100 kilo extra i röven så hårdare fjädrar bak

alltså spårig det är dom med brea hjul med fel= lågt ET ingen fara åka så om man bara sertill att köra bil när man kör så att säga wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Knugcab
17 januari 2017 · 5 111 Inlägg

Hallå, nu tänker du lite baklänges.

Galaxyfälgarna är Volvos original tillbehör och har såvitt jag vet rätt ET för 240 = ingen spårviddsförändring.

Centrumvänder du ett par 740-fälgar kommer du få ett lägre ET och därmed öka spårvidden.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Djo
17 januari 2017 · 10 157 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Hallå, nu tänker du lite baklänges.

Galaxyfälgarna är Volvos original tillbehör och har såvitt jag vet rätt ET för 240 = ingen spårviddsförändring.

Centrumvänder du ett par 740-fälgar kommer du få ett lägre ET och därmed öka spårvidden.

Dom har väll ET 15 ? vad jag vill minnas och hamnar längre ut än orginal plus att dom är bredare.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
dumfrog
17 januari 2017 · 88 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Hallå, nu tänker du lite baklänges.

Galaxyfälgarna är Volvos original tillbehör och har såvitt jag vet rätt ET för 240 = ingen spårviddsförändring.

Centrumvänder du ett par 740-fälgar kommer du få ett lägre ET och därmed öka spårvidden.

Djo skrev:

Volvo544special65 skrev:
Hallå, nu tänker du lite baklänges.

Galaxyfälgarna är Volvos original tillbehör och har såvitt jag vet rätt ET för 240 = ingen spårviddsförändring.

Centrumvänder du ett par 740-fälgar kommer du få ett lägre ET och därmed öka spårvidden.

Dom har väll ET 15 ? vad jag vill minnas och hamnar längre ut än orginal plus att dom är bredare.

Jag ber om ursäkt. Fälgarna jag har heter Tevo Klassisk, inte Galaxy.

Djo
17 januari 2017 · 10 157 Inlägg

17-18 tummare alltså ja då förstår jag spårkänsligheten speciellt på vintern.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Evildan
17 januari 2017 ·

Men varför kapar du fjädrarna? Det är ju en trafikfara, stödjer mig på det enkla faktumet att bilen inte är trafiksäker enligt gällande regelverk och ska inte passera bilprovningen i det utförandet.
I mina ögon lika korkat som att fippla med trasig ABS via oljetrycket och andra lösningar,  utförda av citat "idioter", som det skrevs i någon tråd i ämnet.

dumfrog
17 januari 2017 · 88 Inlägg

Evildan skrev:
Men varför kapar du fjädrarna? Det är ju en trafikfara, stödjer mig på det enkla faktumet att bilen inte är trafiksäker enligt gällande regelverk och ska inte passera bilprovningen i det utförandet.
I mina ögon lika korkat som att fippla med trasig ABS via oljetrycket och andra lösningar,  utförda av citat "idioter", som det skrevs i någon tråd i ämnet.

På vilket sätt är det en trafikfara att kapa fjädrarna två varv? Felet jag har nu beror uppenbart inte på att jag har kapat fjädrarna, det är väl bara det att det har framträdit. Jag har ju någon glapp bussning eller något fel på bromsystemet.
GLT fjädrar dessutom som är bra mycket hårdare än vanliga GL fjädrar.


Dom kommer inte direkt ramla ur bilen i 130.

Jag kör MYCKET hellre med kapade fjädrar än fjäderlöst, med fipplat bromsystem eller strypta bakbromsar som vissa blöjraggare studsar runt med.

Mina hjulvinklar är förövrigt okej. Jag mätte med ett skjutmått (polaren jobbar i mätrummet på en svetsverkstad och lånade deras 2000mm efter jobbet)

Har toe in. 2mm.

dumfrog
17 januari 2017 · 88 Inlägg

Fjädrarna sitter ju inte ens löst på fjäderbenen. Jag fick dra ihop dom för att ens kunna sätta tillbaka.

Evildan
17 januari 2017 ·

dumfrog skrev:

Evildan skrev:
Men varför kapar du fjädrarna? Det är ju en trafikfara, stödjer mig på det enkla faktumet att bilen inte är trafiksäker enligt gällande regelverk och ska inte passera bilprovningen i det utförandet.
I mina ögon lika korkat som att fippla med trasig ABS via oljetrycket och andra lösningar,  utförda av citat "idioter", som det skrevs i någon tråd i ämnet.

På vilket sätt är det en trafikfara att kapa fjädrarna två varv? Felet jag har nu beror uppenbart inte på att jag har kapat fjädrarna, det är väl bara det att det har framträdit. Jag har ju någon glapp bussning eller något fel på bromsystemet.
GLT fjädrar dessutom som är bra mycket hårdare än vanliga GL fjädrar.


Dom kommer inte direkt ramla ur bilen i 130.

Jag kör MYCKET hellre med kapade fjädrar än fjäderlöst, med fipplat bromsystem eller strypta bakbromsar som vissa blöjraggare studsar runt med.

Mina hjulvinklar är förövrigt okej. Jag mätte med ett skjutmått (polaren jobbar i mätrummet på en svetsverkstad och lånade deras 2000mm efter jobbet)

Har toe in. 2mm.

Så du menar att det inte är någon trafikfara med kapade fjädrar och reglerna kring detta har uppkommit pga...ja varför?

Mr_B
17 januari 2017 · 330 Inlägg

Evildan skrev:
Så du menar att det inte är någon trafikfara med kapade fjädrar och reglerna kring detta har uppkommit pga...ja varför?

Reglerna har ju uppkommit för att folk kört med så korta fjädrar att de lossnat om man kör över ett fartgupp för fort. Sitter de i spänn mellan fjäderskålarna i fullt utfjädrat läge lär det inte vara ett problem. Sen anser jag förstås fortfarande att man bör satsa på riktig sänkningssats, men jag är inte övertygad om att det är där felkällan finns i nuläget, om jag säger så.
B!

M123
17 januari 2017 · 962 Inlägg

dumfrog skrev:

Evildan skrev:
Men varför kapar du fjädrarna? Det är ju en trafikfara, stödjer mig på det enkla faktumet att bilen inte är trafiksäker enligt gällande regelverk och ska inte passera bilprovningen i det utförandet.
I mina ögon lika korkat som att fippla med trasig ABS via oljetrycket och andra lösningar,  utförda av citat "idioter", som det skrevs i någon tråd i ämnet.

På vilket sätt är det en trafikfara att kapa fjädrarna två varv? Felet jag har nu beror uppenbart inte på att jag har kapat fjädrarna, det är väl bara det att det har framträdit. Jag har ju någon glapp bussning eller något fel på bromsystemet.
GLT fjädrar dessutom som är bra mycket hårdare än vanliga GL fjädrar.


Dom kommer inte direkt ramla ur bilen i 130.

Jag kör MYCKET hellre med kapade fjädrar än fjäderlöst, med fipplat bromsystem eller strypta bakbromsar som vissa blöjraggare studsar runt med.

Mina hjulvinklar är förövrigt okej. Jag mätte med ett skjutmått (polaren jobbar i mätrummet på en svetsverkstad och lånade deras 2000mm efter jobbet)

Har toe in. 2mm.

Mätt fram vs bak på fälg eller fram till centrum, bak till centrum?
Du kan fortfarande ha fel på inställningen om du mätt det första föreslagna då det kan skilja från hjul till hjul och var tex 0.5 grader på höger hjul och 2 grader på vänster.

Svårt att se med ögat med och det där lär man hemma slå ut på golvet och blir inte bra det heller utan detta är något man bör göra med riktiga instrument.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang