6420
Sök

Bilens släpvagnskontakt ger bara ljus åt vissa släp

1 Inlägg
30 januari 2017
Trådstartare
Hej, har ett elfel med en Subaru Outback jag hoppas nån kan lösa: bilen ger endast släpvagnsbelysning åt ett av mina två släp. För någon månad sen gav den åt båda. En annan bil på gården ger åt båda. Med samma kopplingssladd. Är det jordningen som behöver justeras eller vad säger ni? smile

Avstängd
10 388 Inlägg
30 januari 2017
doedsgycklaren skrev:
Hej, har ett elfel med en Subaru Outback jag hoppas nån kan lösa: bilen ger endast släpvagnsbelysning åt ett av mina två släp. För någon månad sen gav den åt båda. En annan bil på gården ger åt båda. Med samma kopplingssladd. Är det jordningen som behöver justeras eller vad säger ni? smile

Rota fram en multimeter och ta en titt på kopplingsdosan på bilen till att börja med

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

* Voff voff *
11 112 Inlägg
30 januari 2017
Det absolut vanligaste felet på en släpvagnskontakt är att "tungorna" i stiften tryckts ihop. Sätt in en liten mejsel och böj isär dom, både på släpvagnens kontakt och på bilens kontakt, så ska du se att det börjar fungera.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

7 832 Inlägg
30 januari 2017
Eventuellt kan du ta en startkabel och "jorda" mellan bil och släp och se om det blir någon skillnad.
Funkar belysningen då så är det bara att leta fram var jorden(stomkontakten) är bristfällig.

Sök