Concept 960R (Volvo 960 T6) REGGAD NU! (Stod med bilen på ELMIA i år!)
Hej! Jag heter Mattias och har varit bil intresserad så länge jag kan minnas. När jag var 16 år visste jag exakt vilken bil jag ville ha. Min drömbil var en Volvo 960 1995 Kombi med 2,5l sexa och manuell växellåda. Det fick inte vara vilken färg som helst på bilen utan det skulle vara den fjordgröna metallic lacken och inredningen skulle vara beige! Jag tänker byta det mesta till exempel motorn kommer från en Volvo S80 T6 2,8l 1999, växellåda BMW 320d, bromsar R-bromsar (Brembo) från Volvo S60r/V70r, bromscylinder Volvo S80 t6, Coilovers fram BC racing V1 och bak GAZ coilovers! Tyckte att mitt projektnamn jag kommit på passar rätt bra, nämligen Concept 960R! Häng med på min resa från vardagsbil till drömbil!!
InTheWhite skrev: Snyggt som fanken! Gillar att du kör det på detaljnivå!
InTheWhite skrev: Förresten... Var knapparna till bälteslåsen svåra att byta? Funderar på att göra samma.
Tackar roligt att höra!
Nej det var inte så svårt men jag skulle tipsa dig att ha två små skruvmejslar för man får bända loss låsningen som sitter på sidorna av den röda knappen! Sen får du vara försiktig när du tar loss den gamla knappen så inte fjädern under knappen försvinner. Jag tappade bort en på min så fick åka till skroten! ;-)
Men prova gärna på skroten så du får in tekniken:-)
InTheWhite skrev: Snyggt som fanken! Gillar att du kör det på detaljnivå!
InTheWhite skrev: Förresten... Var knapparna till bälteslåsen svåra att byta? Funderar på att göra samma.
Tackar roligt att höra!
Nej det var inte så svårt men jag skulle tipsa dig att ha två små skruvmejslar för man får bända loss låsningen som sitter på sidorna av den röda knappen! Sen får du vara försiktig när du tar loss den gamla knappen så inte fjädern under knappen försvinner. Jag tappade bort en på min så fick åka till skroten! ;-)
Men prova gärna på skroten så du får in tekniken:-)
En uppdatering! Nu har det hänt saker! Kört bilen för första gången! :-)
Plåt över baljan ditsatt och värmeisolerad!
Avgassystemet lindat och på plats!
Batteri på plats!
Coilovers ibak installerade! Fick knacka in plåten lite så inte fjädrarna tog i karrosen!
Fick inte kopplingen att koppla ut ordentligt. Kom fram till att jag behövde förlänga kopplingsarmen på slavcylindern. Fick ta en pinne som jag hade på en annan slavcylinder jag hade och svarva ner den så den blev 10 mm längre än den som satt där innan. Nu fungerade det att koppla ur! :-)
Klar
Gjort en värmesköld vid turbon:-)
Gjort en värmesköld vid turbon:-)
Gjort en värmesköld vid turbon:-)
Gjort en värmesköld vid turbon:-)
Motorutrymme
Mappning för regg hos RBD Dynotuning i Uddevalla! Rekomenderas STARKT! :-)
Sotade lite i bänken! ;-)
Ny generator 14V 140A!
Påsvetsad anslutning till vevhusvent
Bromsadaptrar på g till R-ok ibak:-)
Nu är målet och försöka hinna med att regga bilen i år innan snön faller!:-)
En uppdatering är på sin plats! Tycker inte ni det?? ;-)
Har hänt en hel del bra och dåliga saker med bilen den senaste månaden... Först tar vi det roliga:-)
Nya bussningar till länkarmarna i fram då dem gamla var för dåliga. Dessa är tillverkade av ett företag i Polen och är den hårdaste varianten. Kan startkt rekomendera dessa bussningar! :-)
Nya bussningar till länkarmarna i fram då dem gamla var för dåliga. Dessa är tillverkade av ett företag i Polen och är den hårdaste varianten. Kan startkt rekomendera dessa bussningar! :-)
Nya bussningar till länkarmarna i fram då dem gamla var för doliga. Dessa är tillverkade av ett företag i Polen och är den hårdaste varianten. Kan startkt rekomendera dessa bussningar! :-)
Monterat bussningarna i länkarmarna!
Monterat bussningarna i länkarmarna!
Montering av R-bromsar bak!
Fick svarva till en ring till handbromsen och sen krympa i skivan samt satte dit stoppskruv.
Fick svarva till en ring till handbromsen och sen krympa i skivan samt satte dit stoppskruv.
Här nedan ser ni två bilder på hur bilen såg ut påväg till SFRO besiktningen. Jag har kört bilen minst 70 mil utan problem. Jag fick ett antal saker att fixa för att få bilen godkänd av SFRO men inget allvarligt.
Men så skulle SFRO-gubben provköra bilen för att se hur den kändes på vägen. Så han åkte iväg en sväng och sa att han skulle ringa om det var något. Vi satte oss och väntade på att han skulle komma tillbaka men då ringer telefeonen!
Han säger att bilen brinner!! Fan tänkte jag bara inte bilen brinner upp nu när den inte är föräkrad och alla pengar jag lagt ner på den som bortkastade!! Vi skyndar oss så snabbt vi kunde dit han stod med bilen, som tur var hade han kunnat blåsa ut elden. Men det glödde lite, så vi hällde varmt kaffe så det slocknade.
Sen hissade vi upp bilen med domkraften för att kolla under bilen om det brann på något mer ställe. Då vred sig framdäcket så domkraften viker sig lite och blir stående på balken så vi varken kan höja eller sänka bilen!
Som tur var kunde SFRO-gubben åka och hämta en till domkraft så vi kom loss. Bogserade då in bilen till hans ställe i Vårgårda och funderade på hur vi skulle få hem bilen...
Vi ringde då en vän på en firma som hyr ut släpkärror så han var jättesnäll och kom med en biltransport klockan åtta på kvällen! Vilken tur! Det finns hopp om mänskligheten än, haha! :-)
Så tur i oturen att inte bilen brann upp helt och SFRO-gubben hann godkänna provkörningen innan bilen började brinna! Så till våren är den förhoppningsvis reggad och klar!! Det är ju positivt!
Att kablarna började brinna beror antagligen på att fläkten inte gick och då blev grenröret och turbon så varm att kablarna började brinna! Så får försöka dra om kabelhärvan så den inte ligger så nära grenrör och turbo samt koppla in så fläkten går på det lägsta läget hela tiden och snabbaste hastigheten vid behov! :-)
Hoppas ni orkarkade läsa alltihop. Ville ge er en inblick hur allt gick till! Det som inte dödar, härdar som man brukar säga! ;-)