Pigges
18 september 2017
· 75 Inlägg
Fredagen på Kinnekulle var extremt rolig, mycket trevliga människor kombinerat med ett par roliga pass med körning. Vägen upp från Göteborg var långsam och obekväm men utan problem, lite regn på vägen upp men inget farligt. Väl uppe vid Kinnekulle kände jag igen mig, 3 gången på banan men första med BMWn där, och första med bakhjulsdriven där. Grått väder och blött på backen, men prognosen var positiv framåt dagen. Några bilar var redan där, folk som hade övernattat i husbil eller liknande. Jag och pappa var först på banan förutom dem som kommit dagen innan.
Bytte däck i vanlig ordning till Toyo-däcken, gick runt och tittade lite bland bilarna. Mycket renodlade banbilar som va där, tydligen var det någon tävling dagen efter och många va där och justerade in bilarna och dylikt. En hel del E36or, 3-4 gamla porsche 924 (tror jag dem heter), en drös Miator osv. Jag och pappa hade depåplats bredvid varandra och direkt efter förarmötet gav jag mig ut på banan medans pappa tog ett pass som vakt på banan.
Dem varnade för att banan kunde vara hal då man tidigare under veckan hade kört rallycross i dåligt väder så banan var fortfarande lerig. Banan var även blöt efter regn, lite pölar på banan men ”ideal-spåret” var fritt från pölarna i alla fall. Ute på banan börjar jag rätt lugnt, efter körningen på Knutstorp vet jag hur halt det kan bli när det är blött. Det känns dock snabbt rätt okej med grepp från Toyo R1R däcken, övar mer på spårval nu och vart jag ska placera bilen. Efter några varv åker jag in i depån och vilar bilen lite, kollar däcktryck osv. Jag kör rätt högt däcktryck i däcken, vad jag läst mig till ska Toyo däck ha högre tryck för att må bra. Labbade inte med olika däcktrycksnivåer något speciellt, åkte upp med cirka 2,2 bar kallt, siktar på 2,6-7 bar varmt. Vid dagens slut såg jag att höger framdäck var riktigt snedslitet dock, ska klura på vad detta kan bero på men alla andra däck var inget avvikande på slitbanan.
Efter några pass blir banan torr, av det man kör på banan finns inget vatten iaf och asfalten är ljus. Det går nu att åka riktigt fort, jag slås av hur duktigt bilen tar sig runt på banan och att det finns riktigt med grepp i kurvorna. Inga tendenser till att rumpan skulle vara hal som jag hade på Knutstorp. Däcktemp och tryck i däcken var det som gjorde den hal när jag körde senast blir slutsatsen. Nu på torr bana känner man hur hjulinställningarna är bra inpassade, på gata är den jobbigt nervös och spårar mycket så den kräver att man håller hårt i ratten. Men på bana när det svänger och man kan pressa är den riktigt underhållande! Den är direkt, exakt och känns lätt. Det som händer om jag kommer för fort in i en kurva är att den inte svänger in lika hårt som jag vill med framvagnen, bakvagnen har extremt med grepp vad jag känner och inga tendenser till att på torrt släppa, även med mycket gas i kurvorna.
Låser bromsarna några få gånger men mycket bättre mot när jag kört tidigare och varit ovan vid en bil utan ABS. Upplever återigen ingen fade i bromsar alls, dem är stekheta när man kommer in efter några varv attack (och nedkylningsvarv givetvis) men har inte slagit sig eller blivit ojämna alls. Pedalen ger bra feedback tillbaka och man behöver inte trampa den i botten.
Fick till 1:06:83 som snabbast, är sjukt nöjd med det ändå och detta var ett pass när min pappa åkte med bredvid så 90kg dövikt. Fortfarande mycket att lära på banan och om bilen, hastighet på rakan under det snabbaste varvet var 160km/h och jag tar kurvan under bron i 145-150 km/h. Som högst höll jag 164km/h på raksträckan enligt gps. Väldigt stabil i de hastigheterna, lite mer vana så kommer det gå fortare även där under bron, men den kurvan har ju många fått åka av i så man har det i bakhuvudet med ju. Den teoretiskt bästa tiden jag körde på, om man ser till snabbaste sektionstider men inte under sammanhängande varv blev 1:05:86. Det gäller bara att få till det med Med lite vana och teknik kommer det gå ännu fortare, det blir Kinnekulle nästa år igen!
Det tråkiga var då att efter körda 32 varv på 5 pass tror jag, så förverkligades ett problem jag haft tidigare men det har funkat att åka på. Vänster hjulnav bak är det problem med, vilket gör att muttrarna jag drar i dras runda. Effekten blev då att hjulet satt löst och vobblade när jag körde, inte bra! Problemet uppkom efter körningen på Mantorp där jag med största sannolikhet har dragit muttrarna för hårt när allt är riktigt varmt. Sammanfattningsvis är jag riktigt nöjd över körningen och dagen, lite synd att jag inte fick köra mer men vad ska man göra.
Bilen ska fixas lite mer nu kommande veckor och sedan ställs den av för vintern, kommer inte köra den under vintern och känner att jag kan ställa av den redan nu. Efter besiktning så ställs den bort i väntan på att det ska bytas växellåda och lite annat. Laddar för nya tag nästa år.
Glädje mäts i bar