15 februari 2017
Trådstartare
Hej,
Som överskriften lyder aå vet jag att det finns liknande inlägg både på Svenska och Engelska, har Googlat i nån timme.
Men jag blir fan inte riktigt klok på detta!
När jag köpte bilen för 1 vecka sedan idag, den var helt nybesiktigad.
Bilen kom dock inte upp i temperatur det minsta, mätaren stod still.
Jag var på mekonomen och gjorde ett oljebyte och köpte mig en termostat.
I förrgår bytte jag den men glömde lufta systemet, men den stod med öppet lock på tomgång.
Kan tilläggas att vattnet var alldeles brunt, någon har blandat glykol och har säkert varit samma vatten i läänge!
Först hände inget, sen började temperaturen att stiga till 90.
Jag körde iväg lugnt och det verkade funka, drog upp på motorvägen o så började den koka, stanna, köra vidare, stanna osv.
Idag fyllde jag på ca 50/50 blandning G12, lät den stå i en timme på tomgång och med lite varvning, full värme, o med att öppna o stänga locket utan problem och tänkte "skönt"
Den spottade en pöl med vatten från avgasröret vid en varvning stillastående.
Körde iväg o så började den koka, men bara efter jag kommit upp i 100km/h, och den varnar för oljetrycket är högt? lågt? Temperaturen går ner efter ca 5 min på tomgång och öppet lock.
Termostaten funkar för kylfläkten snurrar som den ska, AC'n blåser väldigt varmt när den kommer upp i temperatur så jag misstänker inte topppackningen. Avgaserna luktar som dom ska.
Det är gammal olja som ligger runt topppackningen dock
Vad är problemet? Vad ska jag göra?
Mvh