Audi A4 B5 1.8 Ts FWD Kokar efter Termostat byte

Micke_Dahl
15 februari 2017 · 110 Inlägg

Hej,
Som överskriften lyder  aå vet jag att det finns liknande inlägg både på Svenska och Engelska, har Googlat i nån timme.
Men jag blir fan inte riktigt klok på detta!

När jag köpte bilen för 1 vecka sedan idag, den var helt nybesiktigad.
Bilen kom dock inte upp i temperatur det minsta, mätaren stod still.
Jag var på mekonomen och gjorde ett oljebyte och köpte mig en termostat.
I förrgår bytte jag den men glömde lufta systemet, men den stod med öppet lock på tomgång.
Kan tilläggas att vattnet var alldeles brunt, någon har blandat glykol och har säkert varit samma vatten i läänge!
Först hände inget, sen började temperaturen att stiga till 90.
Jag körde iväg lugnt och det verkade funka, drog upp på motorvägen o så började den koka, stanna, köra vidare, stanna osv.
Idag fyllde jag på ca 50/50 blandning G12, lät den stå i en timme på tomgång och med lite varvning, full värme, o med att öppna o stänga locket utan problem och tänkte "skönt"
Den spottade en pöl med vatten från avgasröret vid en varvning stillastående.
Körde iväg o så började den koka, men bara efter jag kommit upp i 100km/h, och den varnar för oljetrycket är högt? lågt? Temperaturen går ner efter ca 5 min på tomgång och öppet lock.

Termostaten funkar för kylfläkten snurrar som den ska, AC'n blåser väldigt varmt när den kommer upp i temperatur så jag misstänker inte topppackningen. Avgaserna luktar som dom ska.
Det är gammal olja som ligger runt topppackningen dock

Vad är problemet? Vad ska jag göra?

Mvh

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
Cuefa Ain't no place like home...
15 februari 2017 · 4 628 Inlägg

Köp original-termostat och byt även tempgivaren. Den är 4-polig och styr förutom visning i kombiinstrumentet även styrboxen och fläkt-tillslag.
Men börja med en original-termostat. Jag är rätt säker på att du på AJL-motor dessutom kan sticka in fingret i termostat-hålet o känna impellern på baksidan av vattenpumpen.
Känn så den (a, sitter kvar, b, inte snurrar när inte remskivan snurrar...
Jävla otur du har med dina bilar sad

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Micke_Dahl
15 februari 2017 · 110 Inlägg

Cuefa skrev:
Köp original-termostat och byt även tempgivaren. Den är 4-polig och styr förutom visning i kombiinstrumentet även styrboxen och fläkt-tillslag.
Men börja med en original-termostat. Jag är rätt säker på att du på AJL-motor dessutom kan sticka in fingret i termostat-hålet o känna impellern på baksidan av vattenpumpen.
Känn så den (a, sitter kvar, b, inte snurrar när inte remskivan snurrar...
Jävla otur du har med dina bilar sad

Jag tog för givet att Mekonomen skickade på mig en original? Dom har bara 1 till min bil, eller måste jag ta mig till VAG?
Aha! Tempgivaren säger du, för att ibland är fläkten helt avstängd för att nästa gång va på från start när jag startar motorn.
Ska börja med en tempgivare kanske då jag precis bytte termostat? Men annars så byter jag termostat igen och passar på att fingra i hålet..
Jag har ringt förra ägaren och ska återkomma på fredag.
Det finns även ett tickande i motorn nånstans nu mer. När jag köpte bilen sa jag åt honom att besiktiga den, betalade ett högre pris då, men jag försäkrade mig om att jag inte orkar med några problem, och allt skulle va åtgärdat sa han. Han får banne mig köpa tillbaka den om inte annat!
Tack!

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 februari 2017 · 17 516 Inlägg

Kunde inte låta bli... Sorry...

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-10527ff19979e22129c643c41b9238f3.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Micke_Dahl
15 februari 2017 · 110 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Kunde inte låta bli... Sorry...

http://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-10527ff19979e22129c643c41b9238f3.jpg

Hahaha! Nu igen! big_smile Som tur va är jag singel for life, så inga ungar som blir lidande, men jag är ingen vinnare iaf wink

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
it_mutt Avstängd
15 februari 2017 · 10 388 Inlägg

Cuefa skrev:
Köp original-termostat och byt även tempgivaren. Den är 4-polig och styr förutom visning i kombiinstrumentet även styrboxen och fläkt-tillslag.
Men börja med en original-termostat. Jag är rätt säker på att du på AJL-motor dessutom kan sticka in fingret i termostat-hålet o känna impellern på baksidan av vattenpumpen.
Känn så den (a, sitter kvar, b, inte snurrar när inte remskivan snurrar...
Jävla otur du har med dina bilar sad

Det stämmer inte.

B5:an har en separat givare för för styrning av fläkten, som sitter på kylaren (nere till vänster i färdriktningen).

Den 4-poliga givaren skickar info till kombiinstrumentet och till ECU:n

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 februari 2017 · 4 917 Inlägg

Imponerande att den gick igenom besiktningen med kall motor..
Hur gick det till?
Avgasvärdena borde väl inte bli så bra..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
it_mutt Avstängd
15 februari 2017 · 10 388 Inlägg

bowlinggreppet skrev:
Imponerande att den gick igenom besiktningen med kall motor..
Hur gick det till?
Avgasvärdena borde väl inte bli så bra..

Det händer väl "titt som tätt" iofs...

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Micke_Dahl
15 februari 2017 · 110 Inlägg

it_mutt skrev:

Cuefa skrev:
Köp original-termostat och byt även tempgivaren. Den är 4-polig och styr förutom visning i kombiinstrumentet även styrboxen och fläkt-tillslag.
Men börja med en original-termostat. Jag är rätt säker på att du på AJL-motor dessutom kan sticka in fingret i termostat-hålet o känna impellern på baksidan av vattenpumpen.
Känn så den (a, sitter kvar, b, inte snurrar när inte remskivan snurrar...
Jävla otur du har med dina bilar sad

Det stämmer inte.

B5:an har en separat givare för för styrning av fläkten, som sitter på kylaren (nere till vänster i färdriktningen).

Den 4-poliga givaren skickar info till kombiinstrumentet och till ECU:n

Är det den jag borde byta? Eftersom kylfläkten ena gången verkar gå igång från start medans när den kokade första gången gick den inte alls?

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
Micke_Dahl
15 februari 2017 · 110 Inlägg

it_mutt skrev:

bowlinggreppet skrev:
Imponerande att den gick igenom besiktningen med kall motor..
Hur gick det till?
Avgasvärdena borde väl inte bli så bra..

Det händer väl "titt som tätt" iofs...

Innan jag bytte termostat kunde jag fingra på motorn utan att bränna mig efter 2 mils körning.

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
it_mutt Avstängd
15 februari 2017 · 10 388 Inlägg

Micke_Dahl skrev:

it_mutt skrev:

Cuefa skrev:
Köp original-termostat och byt även tempgivaren. Den är 4-polig och styr förutom visning i kombiinstrumentet även styrboxen och fläkt-tillslag.
Men börja med en original-termostat. Jag är rätt säker på att du på AJL-motor dessutom kan sticka in fingret i termostat-hålet o känna impellern på baksidan av vattenpumpen.
Känn så den (a, sitter kvar, b, inte snurrar när inte remskivan snurrar...
Jävla otur du har med dina bilar sad

Det stämmer inte.

B5:an har en separat givare för för styrning av fläkten, som sitter på kylaren (nere till vänster i färdriktningen).

Den 4-poliga givaren skickar info till kombiinstrumentet och till ECU:n

Är det den jag borde byta? Eftersom kylfläkten ena gången verkar gå igång från start medans när den kokade första gången gick den inte alls?

Styrningsproblem med kylfläkten brukar vara relaterat till just den. Det är en tvåstegstermobrytare, och det är inte direkt ohört att dessa ger upp (i olika varianter). Det måste inte vara relaterat till den, men ja, det är väl en bra ände att börja i när det gäller fläkten.


https://c1552172.ssl.cf0.rackcdn.com/284515_x800.jpg

Så ser den ut.



Finns ytterligare en variant, som inte är riktigt lika vanlig;

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/410C%2BFdVr1L._SL500_AA300_.jpg

- - Edit - -

Gällande att det inte stämmer. Det finns någon "uddamodell" som har att den fyrpoliga även styr fläkten, men det är långt långt långt ifrån det vanligaste, och därför är det dumt att ha det som utgångspunkt (att den 4-poliga termogivaren styr fläkten).

Senast redigerat av it_mutt (15 februari 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 februari 2017 · 4 917 Inlägg

Då blir det till att testa termostaten i en kastrull med varmvatten.
Men vem har en termometer med gradering till 100 grader hemma..?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
it_mutt Avstängd
15 februari 2017 · 10 388 Inlägg

bowlinggreppet skrev:
Då blir det till att testa termostaten i en kastrull med varmvatten.
Men vem har en termometer med gradering till 100 grader hemma..?

Det är väl rätt många som har en stektermometer hemma iofs?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Micke_Dahl
15 februari 2017 · 110 Inlägg

it_mutt skrev:

Micke_Dahl skrev:

it_mutt skrev:

Det stämmer inte.

B5:an har en separat givare för för styrning av fläkten, som sitter på kylaren (nere till vänster i färdriktningen).

Den 4-poliga givaren skickar info till kombiinstrumentet och till ECU:n

Är det den jag borde byta? Eftersom kylfläkten ena gången verkar gå igång från start medans när den kokade första gången gick den inte alls?

Styrningsproblem med kylfläkten brukar vara relaterat till just den. Det är en tvåstegstermobrytare, och det är inte direkt ohört att dessa ger upp (i olika varianter). Det måste inte vara relaterat till den, men ja, det är väl en bra ände att börja i när det gäller fläkten.


https://c1552172.ssl.cf0.rackcdn.com/284515_x800.jpg

Så ser den ut.



Finns ytterligare en variant, som inte är riktigt lika vanlig;

https://images-na.ssl-images-amazon.com … AA300_.jpg

- - Edit - -

Gällande att det inte stämmer. Det finns någon "uddamodell" som har att den fyrpoliga även styr fläkten, men det är långt långt långt ifrån det vanligaste, och därför är det dumt att ha det som utgångspunkt (att den 4-poliga termogivaren styr fläkten).

Tack för informationen, ska kika på vilken kontakt jag har.
Men om inte det är mitt problem, what is? Stop i systemet?
Men om det skulle vara termostaten som inte öppnar sig alls, borde väl inte tempen gå upp till 90 stillastående och vid körning runt 50km/h den börjar koka vid ansträngning och vid högre hastigheter?
Har hört att fläkten inte borde gå om termostaten inte släpper igenom vatten?

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
Brådhis * Voff voff *
15 februari 2017 · 10 287 Inlägg

bowlinggreppet skrev:
Imponerande att den gick igenom besiktningen med kall motor..
Hur gick det till?
Avgasvärdena borde väl inte bli så bra..

Eftersom dom numera (på bilar efter nå´t visst årtal som jag glömt...) endast kör avgastestet om bilen har felkod på avgasreningen och/eller dom inte får kontakt med styrenheten så är det väl inte det minsta imponerande utan snarare helt normalt...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
it_mutt Avstängd
15 februari 2017 · 10 388 Inlägg

Micke_Dahl skrev:
Tack för informationen, ska kika på vilken kontakt jag har.
Men om inte det är mitt problem, what is? Stop i systemet?
Men om det skulle vara termostaten som inte öppnar sig alls, borde väl inte tempen gå upp till 90 stillastående och vid körning runt 50km/h den börjar koka vid ansträngning och vid högre hastigheter?
Har hört att fläkten inte borde gå om termostaten inte släpper igenom vatten?

Först och främst så -kan- B5:orna vara helt hopplösa att lufta (det finns otaliga trådar om det här i forumet).

Nu vet jag inte om jag missförstår dig eller inte, men om termostaten inte öppnar, så kommer ju vattnet, förenklat, bara "inte gå via kylaren" och det i sin tur bidrar ju till att vattnet värms upp fortare (då det inte kyls ner). Med tiden kommer ju dock värmen leta sig ut till kylaren (även om det inte cirkulerar genom denna), och det i sin tur skulle kunna få fläkten att dra igång.

Du skrev att vattnet var brunt...var det "bara brunt vatten", det var inte tjockare än vatten?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 februari 2017 · 4 917 Inlägg

it_mutt skrev:

bowlinggreppet skrev:
Då blir det till att testa termostaten i en kastrull med varmvatten.
Men vem har en termometer med gradering till 100 grader hemma..?

Det är väl rätt många som har en stektermometer hemma iofs?

JAJA,  men nu skulle han ju inte steka termostaten, utan koka..smilesmilesmile

Senast redigerat av bowlinggreppet (15 februari 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Micke_Dahl
15 februari 2017 · 110 Inlägg

Brådhis skrev:

bowlinggreppet skrev:
Imponerande att den gick igenom besiktningen med kall motor..
Hur gick det till?
Avgasvärdena borde väl inte bli så bra..

Eftersom dom numera (på bilar efter nå´t visst årtal som jag glömt...) endast kör avgastestet om bilen har felkod på avgasreningen och/eller dom inte får kontakt med styrenheten så är det väl inte det minsta imponerande utan snarare helt normalt...

//Brådhis

Min calibra från 94 var dom jävligt noga med att kolla avgasvärdena.

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
Micke_Dahl
15 februari 2017 · 110 Inlägg

it_mutt skrev:

Micke_Dahl skrev:
Tack för informationen, ska kika på vilken kontakt jag har.
Men om inte det är mitt problem, what is? Stop i systemet?
Men om det skulle vara termostaten som inte öppnar sig alls, borde väl inte tempen gå upp till 90 stillastående och vid körning runt 50km/h den börjar koka vid ansträngning och vid högre hastigheter?
Har hört att fläkten inte borde gå om termostaten inte släpper igenom vatten?

Först och främst så -kan- B5:orna vara helt hopplösa att lufta (det finns otaliga trådar om det här i forumet).

Nu vet jag inte om jag missförstår dig eller inte, men om termostaten inte öppnar, så kommer ju vattnet, förenklat, bara "inte gå via kylaren" och det i sin tur bidrar ju till att vattnet värms upp fortare (då det inte kyls ner). Med tiden kommer ju dock värmen leta sig ut till kylaren (även om det inte cirkulerar genom denna), och det i sin tur skulle kunna få fläkten att dra igång.

Du skrev att vattnet var brunt...var det "bara brunt vatten", det var inte tjockare än vatten?

Jag har läst att de kan vara svåra, precis som på E36:orna, stå i lutande backe mm.
Om det är luft i systemet så kokar den helt säkert eller?

I morse när jag fyllde på med vatten och lät den stå i en timme innan avfärd så tog det ca 10 min innan nålen började röra sig (-2 grader ute) Sen tog den minst 30 min på sig att ens nå 90grader, därav stod jag väldigt länge för att försäkra mig om att nålen sen stannade på 90 grader.

Vattnet kändes lite tjockare och sa det till far, men vi luktade och han kände på den och trodde inte att det var något problem. Vattnet var brunt, men har läst att det blir brunt med avlagringar om man tidigare har blandat blå och röd glykol.

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
Brådhis * Voff voff *
15 februari 2017 · 10 287 Inlägg

Micke_Dahl skrev:

Brådhis skrev:

bowlinggreppet skrev:
Imponerande att den gick igenom besiktningen med kall motor..
Hur gick det till?
Avgasvärdena borde väl inte bli så bra..

Eftersom dom numera (på bilar efter nå´t visst årtal som jag glömt...) endast kör avgastestet om bilen har felkod på avgasreningen och/eller dom inte får kontakt med styrenheten så är det väl inte det minsta imponerande utan snarare helt normalt...

//Brådhis

Min calibra från 94 var dom jävligt noga med att kolla avgasvärdena.

1994 var det inte ens krav på OBD2 i bilarna, det kom först senare, så det är inget märkligt med det. Jag tror att det är från 2002 eller något i den stilen som dom kör enbart med OBD2 istället för avgastest.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang