Micke_Dahl skrev:
Jag har läst att de kan vara svåra, precis som på E36:orna, stå i lutande backe mm.
Om det är luft i systemet så kokar den helt säkert eller?
I morse när jag fyllde på med vatten och lät den stå i en timme innan avfärd så tog det ca 10 min innan nålen började röra sig (-2 grader ute) Sen tog den minst 30 min på sig att ens nå 90grader, därav stod jag väldigt länge för att försäkra mig om att nålen sen stannade på 90 grader.
Vattnet kändes lite tjockare och sa det till far, men vi luktade och han kände på den och trodde inte att det var något problem. Vattnet var brunt, men har läst att det blir brunt med avlagringar om man tidigare har blandat blå och röd glykol.
Nej, det behöver inte absolut koka för det. Vanligaste resultatet är väl att du inte får någon värme i kupén, att tempmätarnålen hoppar osv.
30min för att nå 90c låter lite väl galet länge. Med A3:an (dieselhögarna är inte riktigt rättvist att jämföra), tar det väl ~7km 80km/h-väg vid -4c innan nålen står på 90c. Vilket då i sin tur är...6-7 minuter körning.
Gällande vattnet där tänkte jag mer om det kunna vara som så att lite lite olja tagit sig ut i vattnet. Det finns ju någon mer riskplats för det, än bara vid trasig topplockspackning.
Istället för att köpa kylarrengöring finns det ett alternativ (säkert flera) som jag använt mig av;
Töm systemet.
Lös upp 1 st maskindiskmedelstablett i 1l vatten, häll i, fyll upp med rent vatten. Kör och se till att motorn når 90c.
Låt svalna (något) och tappa ur.
Fyll på med bara rent vatten,
Varmkör
Låt svalna (något) och tappa ur.
Fyll på med bara rent vatten,
Varmkör
osv osv.
Och sen slutligen då fylla på med kylarvätska/glykolblandning/kalla det vad man behagar.
Ja, maskindiskmedel har en något frätande effekt på aluminium, men, det handlar inte om att blandningen ska vara i under flera dagar eller veckor, så det är, enligt mig, harmlöst för systemet.
Kostar lite tid, men thats it.