Saab 900 97 inget helljus

moparfarmer österbybruk
28 februari 2017 · 267 Inlägg

I söndags köpte lillebror en ny bil då honda inte var värd att laga. En 97ans saab 900 i 2.0.
Fel:när ljusvredet vrids Max höger så slocknar all belysning... på 0 läget går halvljusautomatik och ljustuta.
Har bytt reglageknapp och styrrelä till lyse.
Har googlat runt lite och sett att tändlåsen kan spöka på saab men är svåra att byta. Går det att koppla ny matning till ljusknapp eller styrrelä?

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!
Chevrolet camaro "zebran" (1998)
Chevrolet S10 "Stian" (1999)
Dodge Dart "Swinger" (1971)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
28 februari 2017 · 4 917 Inlägg

Helljuset fungerade alltså inte från början förmodar jag..
Som gammal relägubbe så tolkar jag felet som ett AVBROTT i kabeln mellan vredet och till helljuset via reläet.
Kan du inte plussätta med en kabel från batteriets plus till ställen där du saknar detta?
Givetvis MÅSTE du ha en säkring emellan om du skulle råka på chassiejord, annars så blir det en större gnista..smile

Senast redigerat av bowlinggreppet (28 februari 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
moparfarmer österbybruk
1 mars 2017 · 267 Inlägg

Styr reläet instrument lyset med? För på läge 2 slocknar allt. Läge 1 funkar. Då lyser p ljus. Läge 0 halvljusautomatik. Ljustuta funkar läge 0 och 1. Ska testa mäta vid reläet om det finns någon styrström dit. Kanske köpa ett relä på skroten som jag kan bryta upp och se vilket stift som gör vad.

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!
Chevrolet camaro "zebran" (1998)
Chevrolet S10 "Stian" (1999)
Dodge Dart "Swinger" (1971)
moparfarmer österbybruk
4 mars 2017 · 267 Inlägg

Farsan läste problemet. Tog tjuvström från ett stift bakom lysknappen och kopplade till det strömlösa stiftet. Nu funkar hel och halv, på och av som det ska. smile

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!
Chevrolet S10 "Stian" (1999)
Chevrolet camaro "zebran" (1998)
Dodge Dart "Swinger" (1971)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang