Batteriladdare

Kennyrc
4 mars 2017 · 98 Inlägg

Tänkte köpa en batteriladdare till min cupra r så jag kan underhålls ladda osv nu under vinter och veckorna då jag inte åker något nästan.

Har kikat lite på DECA SM1236 EVO 3,6 på swedol, någon som har den eller vet om den är bra?
Ctek ska vara bra har jag hört, vilken ctek ska man i så fall ta?

Eller kvittar det vilken man tar av märkena, deca och ctek?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 mars 2017 · 14 039 Inlägg

Kennyrc skrev:
Tänkte köpa en batteriladdare till min cupra r så jag kan underhålls ladda osv nu under vinter och veckorna då jag inte åker något nästan.

Har kikat lite på DECA SM1236 EVO 3,6 på swedol, någon som har den eller vet om den är bra?
Ctek ska vara bra har jag hört, vilken ctek ska man i så fall ta?

Eller kvittar det vilken man tar av märkena, deca och ctek?

Jag har för mig att min laddare heter CTEK MXS 5. Är mycket nöjd med den.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 mars 2017 · 17 466 Inlägg

Vettemannen skrev:

Kennyrc skrev:
Tänkte köpa en batteriladdare till min cupra r så jag kan underhålls ladda osv nu under vinter och veckorna då jag inte åker något nästan.

Har kikat lite på DECA SM1236 EVO 3,6 på swedol, någon som har den eller vet om den är bra?
Ctek ska vara bra har jag hört, vilken ctek ska man i så fall ta?

Eller kvittar det vilken man tar av märkena, deca och ctek?

Jag har för mig att min laddare heter CTEK MXS 5. Är mycket nöjd med den.

/Benny

Samma här. Mycket nöjd.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Christian S
4 mars 2017 · 4 816 Inlägg

det är en mycket bra laddare, både jag och mina föräldrar har en sådan.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
torsen
5 mars 2017 · 7 233 Inlägg

Rekommenderar CTEK Zafir 30.
Kostar/kostade 299:- hos JULA.
Har haft den sedan den kom ut = cirka 3 år sedan.
Hade tidigare en CTEK som kostade mellan 2.000:- och 3.000:-.
Den pajade strax efter garantitidens utgång = CTEK vägrade ersätta med annan.
Zafir 30 har fasta batterikabelklämmor.
Den dyrare CTEK:en hade lösa anslutningar så man kunde montera fasta ladduttag på flera bilar och MC.
Rätt så praktiskt på MC, som har batteriet under sadeln, och Land Rover Defender, som har batteriet under vänstra framstolen, som alltså måste demonteras för att nå batteriet.
Men ska man ladda batteriet på en "vanlig" bil med batteriet i motorrummet duger Zafir 30 gott, sedan 3 år tillbaka.
Tycker jag.

torsen
7 mars 2017 · 7 233 Inlägg

Finns tillfällen då man måste ha minst 2 batteriladdare.
Dels en modern, typ CTEK, dels en gammal, typ Biltema från 70-eller 80-talet.
Om spänningen i batteriet understiger 9 volt klarar en modern, typ CTEK, inte av att ladda batteriet.
Har med den inre resistansen(motståndet) att göra.
Då får man börja med att ladda batteriet 1 till 2 dygn, beroende hur urladdat batteriet är och hur många Ah det är på.
Skiljer mycket i tid på ett Land Rover-batteri på 90 Ah och ett Suzuki-batteri på 30 Ah.
När man fått upp spänningen i batteriet till runt 10 volt kan man låta den gamla laddaren överlåta till den nya/moderna att fullfölja laddningen upp till närmare 13 volt(12,6 om jag minns rätt).
Har man ingen, och vill inte ha någon multimeter, så kan man för en billig penning köpa en voltmeter att stoppa i ciggtänduttaget.
Mycket praktiskt att se batteriets vilotillstånd och generatorns förmåga att ladda.
Den senare spänningen bör ligga på runt 14 volt.
Lite högre värde direkt efter start, och lite lägre efter en långkörning, då generatorn fått tid att ladda batteriet.

RZ
7 mars 2017 · 30 Inlägg

Har denna köpt på Mekonomen när dom har drive till min Cupra R.

CTEK MXS 5.0 TEST&CHARGE , där jag använder rekonditioneringen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang