Flimmrande mätare/halva stereon död XC90

Tikka
6 mars 2017 · 10 Inlägg

Halloj!
Har en Volvo XC90 -03 som jag slängde in ett par sommarhjul i bakluckan på idag och körde omkring.
Dom tumlade runt lite grann där bak men inte överdrivet mycket.
Helt plötsligt börjar mätartavlorna flimmra och ha sig.
Misstänkte att det kan vara hjulens fel så jag stannar och lägger dom lite bättre så dom inte rullar runt där bak.
Då slutade mätartavlorna flimmra, men hälften av knapparna till stereon släcktes (men funkar fortfarande), och navigationen kan inte läsa av dvdskivan nu, så jag antar att även dvdläsaren inte får ström.

Har inte hunnit felsöka något, men är det någon som kan ha någon ide om vad som kan vara fel, och hur detta åtgärdas?

THEBADGUY Gorgilus addictus
6 mars 2017 · 4 736 Inlägg

Sitter inte batteriet i bagaget på XC90?
Kanske lite långsökt, men kanske däcken hoppade runt så mycket så att batteriet fick sig lite smällar?

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Joakim-S Hobby Fotograf
6 mars 2017 · 650 Inlägg

Tikka skrev:
Halloj!
Har en Volvo XC90 -03 som jag slängde in ett par sommarhjul i bakluckan på idag och körde omkring.
Dom tumlade runt lite grann där bak men inte överdrivet mycket.
Helt plötsligt börjar mätartavlorna flimmra och ha sig.
Misstänkte att det kan vara hjulens fel så jag stannar och lägger dom lite bättre så dom inte rullar runt där bak.
Då slutade mätartavlorna flimmra, men hälften av knapparna till stereon släcktes (men funkar fortfarande), och navigationen kan inte läsa av dvdskivan nu, så jag antar att även dvdläsaren inte får ström.

Har inte hunnit felsöka något, men är det någon som kan ha någon ide om vad som kan vara fel, och hur detta åtgärdas?

Läs ut felkoder, vanligt fel på xc90 är CEM:en som lägger av. Var nog bara dålig tajming att däcken låg bak. Finns ingen styrenhet i bakluckan på en xc90 förutom REM. men den sitter ganska skyddad bakom paneler osv. Dessutom har den ingen påverkan med varken DIM (mätarhuset) Eller med MMM (multimedia modul, stereon) Men en dålig CEM kan absolut ge dom symptomerna som du beskriver.

Men borde finnas felkoder! så prova läs ut dom!

MG e-HS (2021)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang