2480
Sök

Airbag SRS system Volvo 945

7 Inlägg
7 mars 2017
Trådstartare
Hejsan har löst ut airbagen på min Volvo 945 -97 och måste nu byta ut den. Hade tänkt att köpa en orginal ratt och bara byta ratt, kommer lampan att släckas då? Samt att bältesrullen på passagerar sidan är helt låst och måste också bytas. Tips och tricks mottages tacksamt!

/Bustman

2 853 Inlägg
8 mars 2017
Lampan kommer inte slockna själv då du sätter i ny ratt.
Du måste släcka den med dator.

Sen om det är nåt annat och tänka på får nån annan svara på.
Men borde vara bara byta ratt och släcka med dator.

7 Inlägg
8 mars 2017
Trådstartare
uhlin skrev:

Låter dyrt vad kan de gå på tror du? Vad är oddsen på att få igenom den genom bess utan? Isåfall hur. Tack för hjälpen!

Forummoderator
9 299 Inlägg
8 mars 2017
Bustman skrev:
uhlin skrev:

Låter dyrt vad kan de gå på tror du? Vad är oddsen på att få igenom den genom bess utan? Isåfall hur. Tack för hjälpen!

För att svara om besiktningen så är chansen noll om besiktningsmannen gör sitt jobb. Därmed inte sagt att det kan slinka igenom.

Jag skulle inte chansa utan lägga lite tankekraft på att efter rattbytet försöka släcka lampan. Ett telefonsamtal till en liten oberoende mek borde ge en fingervisning. En trolig teori är att en stor Volvo/Bilia kommer vara dyrare. Instrumentet, "datorn", är standardutrustning hos de flesta skulle jag tippa.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 350 Inlägg
8 mars 2017
Råkar du ha vägarna förbi Helsingborg så har jag utrustning för att släcka lampan. smile

7 Inlägg
8 mars 2017
Trådstartare
caromania skrev:
Bustman skrev:
uhlin skrev:

För att svara om besiktningen så är chansen noll om besiktningsmannen gör sitt jobb. Därmed inte sagt att det kan slinka igenom.

Jag skulle inte chansa utan lägga lite tankekraft på att efter rattbytet försöka släcka lampan. Ett telefonsamtal till en liten oberoende mek borde ge en fingervisning. En trolig teori är att en stor Volvo/Bilia kommer vara dyrare. Instrumentet, "datorn", är standardutrustning hos de flesta skulle jag tippa.

Kanon tack! Skall höra med de lokala mekanikerna!

7 Inlägg
8 mars 2017
Trådstartare
Mew skrev:
Råkar du ha vägarna förbi Helsingborg så har jag utrustning för att släcka lampan. smile

Haha nä inte direkt, är det ett lätt jobb annars? smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 825 Inlägg
8 mars 2017
oftast låses airbag enheten.  så skulle nog byta den direkt ingen mening att krångla med den men går att låsa upp dom men inte värt pengarna direkt..

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
11 019 Inlägg
8 mars 2017
Bustman skrev:
uhlin skrev:

Du har alltså lyckats lösa ut airbagen, med allt vad det innebär, men det du känner är den jobbiga biten rent ekonomiskt är att åka till Volvo och betala några hundringar för att dom ska släcka airbaglampan...?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

7 Inlägg
8 mars 2017
Trådstartare
Brådhis skrev:
Bustman skrev:
uhlin skrev:

Du har alltså lyckats lösa ut airbagen, med allt vad det innebär, men det du känner är den jobbiga biten rent ekonomiskt är att åka till Volvo och betala några hundringar för att dom ska släcka airbaglampan...?

//Brådhis

Är det bara ett par hundra så låter de ju kanon!

Fri fart för ett fritt folk!
14 825 Inlägg
9 mars 2017
Brådhis skrev:
Bustman skrev:
uhlin skrev:

//Brådhis

nu är ju en 940 gammal men alla moderna bilar så är styrenheten till airbagen rökt när den har skjutit airbagen.   alltså helt låst.  det går att låsa upp dom även om det inte "ska" gå   har svårt att tro att det är någon skillnad på en 940 tror även den blir låst efter den triggat igång

en modern bil kan airbagen vara hela men styrenheten låst då den varit så nära att smälla av laddningarna att den förbereder och sen blir boxen låst.

men till en 940 så kostar inte dom där enheterna något sitter i var och varannan bil så bara köpa en och kasta i ihop med alla airbags från samma bil.

jag personligen skulle nog bara kasta dit ett tidsrelä som fixar lampan så det ser ut att fungera.   för jag antar att det är en skrotbil eftersom kuddarna redan löst ut

Kör fort så hinner inget hända...

Sök