Immobilizer hoppade igång helt plötsligt

pimpom
13 mars 2017 · 21 Inlägg

Tjenare! Som rubriken tyder så hoppade immobilizern igång under färd på min Rover 825D igår.
Bilen i sig funkade fortfarande, men det sitter en röd LED som blinkar fanatiskt när larmet och immobilizern är igång.
Tyckte det var skumt, så stannade bilen, stängde av motorn, gick ut ur bilen, låste dörrarna och låste upp igen i hopp om att det skulle lösa sig.
Svar nej. Så fort jag satt min röv i sätet gick larmet igång och bilen gick inte att starta.
Självklart går det att stänga av larmet med fjärren, men den ligger antagligen i någon gammal ägares byrålåda (m.a.o fick jag inte med någon vid köpet)
Ett annat sätt är att stänga av med en 4-siffrig kod. Man skriver in koden genom att sätta nyckeln i förardörren, sedan röra nyckeln x-antal gånger med och moturs i stil med ett kassaskåp. Den koden har jag inte heller.
Så då är frågan, sitter det någon gammal avdankad kleptoman bakom datorskärmen som har kunskap i att förbigå en immobilizer? Eller är det bara att ta fram elchemat och försöka fuckomecka startmotor och bränslepump till någon extern switch?
Lucas elsystem ftw

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang