Golf mk3 1.8i hackar när den blir varm


#1
22 1

2017-03-19 19:50

Tjenare har en helt original golf 3a med 1.8 motorn som började bete sig märkligt efter att den hade stått i en vecka( snö täckt) . Den går klockrent när den är kall men efter ca 10-20 minuter börjar den hacka nästan som att man har för hög växel i, låter inte som om den går på alla cylindrar när man varvar till, var ute och körde nyss och körde den i 15 min ungefär då den började gå lite bökigt på låga varv, stannade på en parkering och tog fram blomsprutan och sprutade över tändkablarna och det slog väldigt små gnistor där tändkablarna hade kontakt mot nått rör kommer inte ihåg exakt för rör och där kablarna går in i fördelaren. Sen när jag åkte iväg gick den skit så min fråga lyder är det tändkablarna som står bakom dramat och i sånna fall varför börjar den gå dåligt när den blivit varm och vad borde jag köpa för kablar? Kanske låter som en dum fråga men som en fattig student har man inte råd att "testa" byta allt möjligt.


Hybrid_ Forum- och sitemoderator

#2
9897

2017-03-19 20:03

Fördelarlock och tändkabelsats.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000025512/

Bra att börja där. Det gör gott i vilket fall som helst.


I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
#3
22 1

2017-03-19 21:37

Hybridsmurfen skrev:
Fördelarlock och tändkabelsats.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000025512/

Bra att börja där. Det gör gott i vilket fall som helst.

okej tack för svaret, Passar nog på att byta tändstift och rotor då jag ändå håller på smile


#4
1862 2

2017-03-19 21:59

Jag måste, i vanlig ordning, gå emot resten och lägga in en egen gissning: tändspolen.
Har en (förvisso halvkass) i Sandviken om du vill prova. smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator

#5
9897

2017-03-19 22:01

ehedman skrev:
Jag måste, i vanlig ordning, gå emot resten och lägga in en egen gissning: tändspolen.
Har en (förvisso halvkass) i Sandviken om du vill prova. smile

Jo, den brukar ju krångla när den blir varm. Men då lägger väl bilen av i detta fallet?


I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
#6
1862 2

2017-03-19 22:05

Hybridsmurfen skrev:

ehedman skrev:
Jag måste, i vanlig ordning, gå emot resten och lägga in en egen gissning: tändspolen.
Har en (förvisso halvkass) i Sandviken om du vill prova. smile

Jo, den brukar ju krångla när den blir varm. Men då lägger väl bilen av i detta fallet?

Njae, inte nödvändigtvis. Det är fukten som kryper sig in i små sprickor, vilket kan ge en rad olika problem.  Just 1.8:an är ökänd för tändspolen, fråga mig hur jag vet. Därmed inte sagt att det är tändspolen som felar i det här fallet.

Tändkablarna bör bytas ut ändå, anser jag. Flera mindre fel kan utlösa varandra vilket gör att bilen inte beter sig som den ska.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator

#7
9897

2017-03-19 22:10

ehedman skrev:

Hybridsmurfen skrev:

ehedman skrev:
Jag måste, i vanlig ordning, gå emot resten och lägga in en egen gissning: tändspolen.
Har en (förvisso halvkass) i Sandviken om du vill prova. smile

Jo, den brukar ju krångla när den blir varm. Men då lägger väl bilen av i detta fallet?

Njae, inte nödvändigtvis. Det är fukten som kryper sig in i små sprickor, vilket kan ge en rad olika problem.  Just 1.8:an är ökänd för tändspolen, fråga mig hur jag vet. Därmed inte sagt att det är tändspolen som felar i det här fallet.

Tändkablarna bör bytas ut ändå, anser jag. Flera mindre fel kan utlösa varandra vilket gör att bilen inte beter sig som den ska.

Du chansar väl lol

Då lärde man sig något nytt. Men å andra sidan så kan nog TS kosta på sig en spole från Biltema om dessa duger. Bättre lägga ner en liten slant på tändsystemet innan verkstadsbesök så VET man att detta är ok!


I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
#8
1862 2

2017-03-19 22:18

Hybridsmurfen skrev:
Du chansar väl lol

Då lärde man sig något nytt. Men å andra sidan så kan nog TS kosta på sig en spole från Biltema om dessa duger. Bättre lägga ner en liten slant på tändsystemet innan verkstadsbesök så VET man att detta är ok!

Ha-ha-ha mad

Håller med, dessutom vore det tråkigt att behöva åka till verkstad med en gammal Golf. Som sagt TS, jag har en halvkass om du vill prova. Den är torr och borde därför inte spöka.

#9
22 1

2017-03-20 19:17

ehedman skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Du chansar väl lol

Då lärde man sig något nytt. Men å andra sidan så kan nog TS kosta på sig en spole från Biltema om dessa duger. Bättre lägga ner en liten slant på tändsystemet innan verkstadsbesök så VET man att detta är ok!

Ha-ha-ha mad

Håller med, dessutom vore det tråkigt att behöva åka till verkstad med en gammal Golf. Som sagt TS, jag har en halvkass om du vill prova. Den är torr och borde därför inte spöka.

ska testa med kablarna först smile lite svårt att ta mig ut till sandviken då jag inte tagit körkortet än sad


#10
22 1

2017-03-28 21:17

böt idag kablar, stift, fördelarlock och rotor och nu går den som en klocka igen smile


Senast i forumet

Diskussionsforum

Projekt

Evenemang


Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck
Biluppgifter

Sök bilar, värdering, ägare och historik gratis i fordonsregistret.

SÖK

Totalt 10 162 523 fordon