Hela bilen dunkar Audi A4 Quattro -00

simlar
22 mars 2017 · 5 525 Inlägg

Känns ju som att det borde vara glapp i drivlinan som orsakar dunkandet.

Sitter väl dubbelmassesvänghjul på dessa, möjlig felorsak?

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Ainok
23 mars 2017 · 439 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Klonkade när jag accelerade och motorbromsade med min Octavia. Det var centrummuttern höger fram som lossat så pass att drivknuten kunde röra sig i splinesen. Blev allt värre, ju längre jag körde.
Ingen lagerglapp kunde märkas när jag lyfte upp och bände. Bara drog åt med ett ordentligt dagsläget med förlängningsrör. Ska säkert dras med moment i o f s.

I vart fall billigt att kolla...

Hmm. Drivaxlarna bak glappade 2-3 millimeter axiellt när diffen. Ska kolla dom, men det lilla glappet som fanns måste nog vara där, annars kan dom väl inte röra sig med diffen.

simlar skrev:
Känns ju som att det borde vara glapp i drivlinan som orsakar dunkandet.

Sitter väl dubbelmassesvänghjul på dessa, möjlig felorsak?

Ja det gör det väl, men inte tror jag väl att det är det.

Senast redigerat av Ainok (23 mars 2017)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Ainok
23 mars 2017 · 439 Inlägg

Nya däck gjorde ingen skillnad.
centrumbultarna satt som dom skulle.

Senast redigerat av Ainok (23 mars 2017)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Ainok
23 mars 2017 · 439 Inlägg

Överväger nästan att bara köra med bilen tills nästa lön och lämna in den hos Audi.
Hjälper inte nya motorfästen eller olja så har jag slut på idéer.
Hade ni testat något annat?

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
TurbOla Reservdansk
23 mars 2017 · 6 271 Inlägg

Det saknas inte lite kuggar på pinjong eller kronhjul som skulle kunna göra att det håller på så?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Ainok
23 mars 2017 · 439 Inlägg

TurbOla skrev:
Det saknas inte lite kuggar på pinjong eller kronhjul som skulle kunna göra att det håller på så?

Alltså, nu har jag ju iallafall kört ~100 mil sedan jag köpte bilen och problemet har ju inte blivit värre, och när en kugg väl har börjat fallera så går det snabbt utför.

Det där snabba knacket som man får när man kör med dåliga drivaxlar har jag inte.

Tror drivlinan är OK på så vis.

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Ainok
23 mars 2017 · 439 Inlägg

jag själv börjar nästan tro att kardanen är konstig. Det slår ju faktiskt mitt under bilen, inte fram eller bak. Man känner ingenting i ratten när fenomenet inträffar.

kan dåliga motorfästen sätta kardanen i gung och slå den ur balans?

Jag får försöka sätta telefonen under bilen och filma kardanen i helgen...

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Meaganeowner
24 mars 2017 · 2 250 Inlägg

Är kardanen hopsatt ordentligt?

Ainok
24 mars 2017 · 439 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Är kardanen hopsatt ordentligt?

Ja det sitter som den ska. Markerade hur den satt innan jag tog bort den och satte tillbaka i samma hål.
Tyckte inte knutkorsen ar dåliga heller.

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Meaganeowner
24 mars 2017 · 2 250 Inlägg

Satt innan...

Ska de sitta så då?

Senast redigerat av Meaganeowner (24 mars 2017)

Ainok
24 mars 2017 · 439 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Satt innan...

Ska de sitta så då?

Jag kan inte göra så mycket mer än att anta det, eller hur?

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Ainok
24 mars 2017 · 439 Inlägg

Ny film.

Hela drivlinan frilagd. Alla fyra hjulen i luften. Med en domkraft under bakaxeln, två under framvagnen och en pallbock i varje hörn på bilen kände jag mig trygg nog att köra bilen i luften. Jag vet inte hur skadligt det här är för bilen (kanske inte alls, varför skulle det liksom?) så jag körde mycket kort. Fångade det här på film.

https://youtu.be/CealG95_-8c

Det jag gör i filmen är att ja startar bilen med kopplingen nertryckt, lägger i femman och släpper kopplingen.

Tycker ändå fortfarande att motorn sitter där den ska. Det är dubbelmassesvänghjulet som har pajat eller hur? Separerat i vulkningen?


Men asså. Det är ju ett internt fel tycker jag. Inte ska väl hela motorn röra på sig för det? Fasen är det motorfästena?

Törs jag köra med bilen upphissad eller har jag sönder något då?

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Djo
24 mars 2017 · 10 157 Inlägg

Enara är något några eller alla motor och växellåds fästen slut.

Börja med att kolla över och bytta dom. Sen att drivlinan inte riktigt vill va med på att starta på femman det kan vi ju alla förstå.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Ainok
24 mars 2017 · 439 Inlägg

Djo skrev:
Enara är något några eller alla motor och växellåds fästen slut.

Börja med att kolla över och bytta dom. Sen att drivlinan inte riktigt vill va med på att starta på femman det kan vi ju alla förstå.

Oh ja, såklart, men nu felsöker vi och då försöker jag bara provocera fram fel smile

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Djo
24 mars 2017 · 10 157 Inlägg

Ainok skrev:

Djo skrev:
Enara är något några eller alla motor och växellåds fästen slut.

Börja med att kolla över och bytta dom. Sen att drivlinan inte riktigt vill va med på att starta på femman det kan vi ju alla förstå.

Oh ja, såklart, men nu felsöker vi och då försöker jag bara provocera fram fel smile

Jo visst smile

Men kollat genom tråden och känns ju som både motor låda och bakvagn rör sig för mycket men börja med att bytta motorfästen som är dåliga tycker jag.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Ainok
24 mars 2017 · 439 Inlägg

Jaha då satt det nya motorkuddar fram och det blev genast mycket bättre. Höger fram var riktigt fin. Såg ny ut. Vänster fram var tom på olja och började läcka något rosa när jag tog bort den.

Dunkar fortfarande men inte alls som tidigare. Nya växellådskuddar på det där så är jag nog på det gröna snart!

Jag kan väl tro att växellådskuddarna har levt hårt när ena motorfästet vart trasigt.

Senast redigerat av Ainok (24 mars 2017)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
ehedman
25 mars 2017 · 1 966 Inlägg

Ainok skrev:
Jaha då satt det nya motorkuddar fram och det blev genast mycket bättre. Höger fram var riktigt fin. Såg ny ut. Vänster fram var tom på olja och började läcka något rosa när jag tog bort den.

Dunkar fortfarande men inte alls som tidigare. Nya växellådskuddar på det där så är jag nog på det gröna snart!

Jag kan väl tro att växellådskuddarna har levt hårt när ena motorfästet vart trasigt.

Förstå vad tid du hade sparat om du lyssnat på mina kloka tankar och idéer, inlägg #5 lol

Skämt åsido, skönt att du (troligen) har lokaliserat felet!

Ainok
25 mars 2017 · 439 Inlägg

ehedman skrev:

Ainok skrev:
Jaha då satt det nya motorkuddar fram och det blev genast mycket bättre. Höger fram var riktigt fin. Såg ny ut. Vänster fram var tom på olja och började läcka något rosa när jag tog bort den.

Dunkar fortfarande men inte alls som tidigare. Nya växellådskuddar på det där så är jag nog på det gröna snart!

Jag kan väl tro att växellådskuddarna har levt hårt när ena motorfästet vart trasigt.

Förstå vad tid du hade sparat om du lyssnat på mina kloka tankar och idéer, inlägg #5 lol

Skämt åsido, skönt att du (troligen) har lokaliserat felet!

Ja jag har ju renoverat bakvagnen i onödan, men men.
Det är väl inte helt bortkastat.

Edit: Sen var ju en  utav motorkuddarna riktigt fräsch, så det var faktiskt inte helt lätt att avgöra huruvida dom var dåliga.

Senast redigerat av Ainok (25 mars 2017)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Ainok
25 mars 2017 · 439 Inlägg

Nu har jag satt dit ännu hårdare växellådskuddar men det är precis som innan..
Dunket är kvar, spaken rör sig när man kopplar ur, dunket i bakvagnen är typ borta, men inte helt.

Kör man i 2000 varv och trycker fullgas så känner man hur något händer i drivlinan, bilen jobbar sakta upp sig och nästan alltid vid 3000varv så slungas den framåt och känns bra i drivlinan igen..

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Djo
25 mars 2017 · 10 157 Inlägg

Bytt kardanen är det inte den så lär det vara något med koplingen.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang