Hela bilen dunkar Audi A4 Quattro -00

Ainok
21 mars 2017 · 439 Inlägg

Nu har jag problem.

Bakgrund:
Jag köpte en Audi A4 Quattro för några veckor sedan.
Fin bil. Inga problem, förutom ett dunk när man växlade. Ibland ruskade den till lite på gaspådrag.

Enkelt tänkte jag, det är stödlagret eller bussningarna i bakaxeln. Räknade lite snabbt på vad det skulle kosta mig i tid och delar att reparera bilen, bestämde mig för att det var värt och prutade ner bilen ganska häftigt.

Nöjd åkte jag hem och började felsöka.

Det här är problemet:

1. Dunk när man växlar. Inget metalliskt ljud, bara en dunk. Man hör den inte. Man känner den. Växelspaken rör sig lite.

2. Om man ligger på relativt låga varv och belastar drivlinan så skakar det i hela bilen.
Kör man 1000-3000 varv och trycker fullgas, oavsett växel, så dunkar det i hela bilen. Bilen känns rätt kraftlös. Om man släpper gasen och direkt trycker ner den igen fast kanske inte fullt så sticker den iväg. Känns pigg. Som att den får nya tag.

Känns som att oljudet kommer ifrån bakvagnen.

Bästa sättet jag kan beskriva känslan på är att det är som att försöka köra på femman i 300 varv. Som att man precis ska få ett sk. "kärringstopp".

Vad har jag gjort hittils?:

1. Dunkar i drivlinan vid gaspådrag fick mig att tro på ett slitet stödlager (närmare bestämt stödlager upphängning. Då man inte kan byta stödlager på Audi a4 b5 quattros (man får lov att byta hela kardanpaketet, eller dela på kardanpaketet med våld och tillintetgöra alla balanseringar som finns) så förstärkte jag det med sikaflex. Det blev väldigt bra. Problemen försvagades lite, men det var uppenbarligen inte stödlagret.

2. Jag fortsatte fokusera på bakvagnen. Kanske satt diffen löst? Ja, jag tyckte att det främre fästet till diffen kändes märkligt, så jag bytte det. Dyrt. 3000 spänn  betalade jag för ett fäste från 034.motorsport i USA.
Återigen, det här hjälpte, men det är uppenbarligen inte källan till dunket.

Bytte även den bakre upphängningen för diffen. De två små mindre.
Fästet:
https://store.034motorsport.com/rear-di … assis.html
De två bussningarna som håller fast den bakre delen av diffen.
https://store.034motorsport.com/diff-ca … -audi.html

3.  Ganska snopen började jag kika på alla bussningar i bakvagnen. Såg ok ut. La mig med brytjärn och bände. Allt såg ok ut. Kollade på bussningarna till bakvagen (de fyra stora) såg bra ut. Testade att försöka dra åt dom. Kunde dra kanske en 1/4 varv på alla om jag tog i så jag storknade. Såg, kändes verkade OK.  Konstaterade att bakvagnen är OK.

Jag började kika längre fram i drivlinan. Jag böt snub mount. (Det främre motorfästet)
Bytte växellådskudarna. Ingen skillnad. Lite bättre, men källan till problemet är kvar.

Började gå igenom hela bilen och leta efter problem. Allt känns ok.
Motorn går som en klocka. Kopplingen slirar inte. Växlarna går i fint. Quattron fungerar felfritt.
Bromsarna tar bra. Drar inte åt något håll. Däremot känns bakvagnen lite svajjig. Alla länkarmar är fina. Riktigt fina. Serviceboken skvallrar om ett byte och det tror jag på. Motorfästena är bra. Ingen sån där rosa vätska.
En grej jag märkte idag när vi fick lite nysnö är att ABS:en inte fungerar. Lyser ingen lampa och jag får inga felkoder. Nu börjar jag misstänka att det är ett elektroniskt fel.

Sammanfattningsvis:
Bytta saker:
*Diff fäste
*Diff bussningar
*Stödlager
*Växellådskuddar
*Främre motorfäste

Kontrollerade saker:
I princip allt. Bilen är i mekaniskt bra skick.

Nuvarande misstänkt:
EPC.

Har inte Audis från den här generationen EPC som bromsar hjulen för att lura diffarna att driva på rätt hjul? Dvs, om ett hjul på quattron börjar spinna fritt så bromsar EPC det hjulet så att diffen börjar driva på det hjulet med grepp? Tänk om det är det datorn försöker göra. Ibland när jag har försökt provocera fram felet så har jag märkt att bromspedalen blir alldeles stum, sen om det beror på att jag är nere på typ 300 varv och att hela bilen dunkar och slår för att kort därefter dö pga alldeles för hög växel vet jag inte, men det känns onekligen som något lurt. Speciellt då ABS inte fungerar utan att lampan lyser. Känns som att någon har vart där och kladdat.

Jag är 20 bast och det lilla jag kan om bilar har jag lärt genom att meka med 940is de senaste två åren. Börjar kännas som att man är ute på djupt vatten nu smile

Här ser ni en film på bakaxeln när fenomenet sker:
I filmen kör jag upp i från stillastående till ~20. Lägger i fyran och trycker försiktigt på gasen.
https://youtu.be/P9uP2E2Vuag

Efter att ha sett filmen så tyckte jag att det såg ut som att något slog på avgasystemet, men så är inte fallet.

Senast redigerat av Ainok (21 mars 2017)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
zemet
21 mars 2017 · 4 016 Inlägg

Det var ett mystiskt fel.. Jag är inte alls kunnig om Audi men skulle det kunna vara knutkors eller hardyskiva som bråkar?
Eller en drivaxel som är av och ligger och glappar, får fäste ibland och bland inte?

Ainok
21 mars 2017 · 439 Inlägg

zemet skrev:
Det var ett mystiskt fel.. Jag är inte alls kunnig om Audi men skulle det kunna vara knutkors eller hardyskiva som bråkar?
Eller en drivaxel som är av och ligger och glappar, får fäste ibland och bland inte?

Drivlaxlarna är ok. Kardanen har jag haft ner i samband med stödlagerförstärkningen och allting såg ok ut. Inga glapp värda att nämna i knutkors. Ev. Lite spel i drivaxlarna bak men ingenting som orsakar det här. Damasker och allting ser jättefint ut.

Senast redigerat av Ainok (21 mars 2017)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
it_mutt
21 mars 2017 · 10 379 Inlägg

EPC hänvisar man väl oftast till som "EPC-lampan lyser" och det i sin tur indikerar vanligen något elrelaterat fel till motorn (vanligen, inte alltid...skit samma).


Däremot har alla quattromodeller (och utöver dessa; 1,9TDI samt S4:an) något som heter EDS; Elektronisk DifferentialSpärr och den fungerar som du säger; den bromsar ett hjul om det känner av att det spinner. Detta kan man då se som ett alternativ till ASR (antispinn, inte antisladd), som i sin tur inte fanns på en A4 quattro -00.


I Fagerstatrakterna borde du inte ha några problem att hitta någon med vcds/vagcom som dels kan dra ut eventuella felkoder och även ta en titt på livedata.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
ehedman
21 mars 2017 · 1 966 Inlägg

Prova skifta hjulen fram och bak. Se över drivknutar och fjädertornslagringar. Häng upp avgasröret ordentligt. Hade du bytt samtliga motor- och växellådskuddar?

Ainok
21 mars 2017 · 439 Inlägg

it_mutt skrev:
EPC hänvisar man väl oftast till som "EPC-lampan lyser" och det i sin tur indikerar vanligen något elrelaterat fel till motorn (vanligen, inte alltid...skit samma).


Däremot har alla quattromodeller (och utöver dessa; 1,9TDI samt S4:an) något som heter EDS; Elektronisk DifferentialSpärr och den fungerar som du säger; den bromsar ett hjul om det känner av att det spinner. Detta kan man då se som ett alternativ till ASR (antispinn, inte antisladd), som i sin tur inte fanns på en A4 quattro -00.


I Fagerstatrakterna borde du inte ha några problem att hitta någon med vcds/vagcom som dels kan dra ut eventuella felkoder och även ta en titt på livedata.

Är biltemas felkodläsare för VAG något att hänga i granen? En polare har en sån till salu, jag får såklart låna den om jag vill, men jag vill ju ha en iallafall.

ehedman skrev:
Prova skifta hjulen fram och bak. Se över drivknutar och fjädertornslagringar. Häng upp avgasröret ordentligt. Hade du bytt samtliga motor- och växellådskuddar?

Motorkuddarna fram är fina. Har "kollat" dom genom att lägga i handbroms och försöka köra iväg. Den rör sig väldigt lite, speciellt efter att jag bytte främre motorfästet.

Då fenomenet är väldigt konsekvent och lätt att framkalla så testade jag att köra utanför huset med huven öppen, ja, för att se om motorn rörde på sig när det händer. Rullade i gångfart och la i trean, dunket kom. Såg motorn genom springan i huven. Den rörde sig inte nämnvärt. Känns som att problemet ligger längre bak. .

Skifta hjul ska jag prova idag tänkte jag. vinterdäcken är 195/55 16 och sommardäcken är 225/40 18. Kanske blir skillnad.

Avgassystemet ÄR faktiskt bra uppsatt. Det skakar mer i bilen än filmen avslöjar. En gång har jag fått justera backspegeln.

Senast redigerat av Ainok (21 mars 2017)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
it_mutt
21 mars 2017 · 10 379 Inlägg

Ainok skrev:

it_mutt skrev:
EPC hänvisar man väl oftast till som "EPC-lampan lyser" och det i sin tur indikerar vanligen något elrelaterat fel till motorn (vanligen, inte alltid...skit samma).


Däremot har alla quattromodeller (och utöver dessa; 1,9TDI samt S4:an) något som heter EDS; Elektronisk DifferentialSpärr och den fungerar som du säger; den bromsar ett hjul om det känner av att det spinner. Detta kan man då se som ett alternativ till ASR (antispinn, inte antisladd), som i sin tur inte fanns på en A4 quattro -00.


I Fagerstatrakterna borde du inte ha några problem att hitta någon med vcds/vagcom som dels kan dra ut eventuella felkoder och även ta en titt på livedata.

Är biltemas felkodläsare för VAG något att hänga i granen? En polare har en sån till salu, jag får såklart låna den om jag vill, men jag vill ju ha en iallafall.

Vågar faktiskt inte svara på hur välfungerande dessa är. Men, har du möjlighet att låna den kan du ju alltid kolla om du får fram några felkoder som skulle kunna ligga i relation till dina problem (kanske inte direkt till dunkandet då iofs, men iaf).

Senast redigerat av it_mutt (21 mars 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
Ainok
21 mars 2017 · 439 Inlägg

it_mutt skrev:

Ainok skrev:

it_mutt skrev:
EPC hänvisar man väl oftast till som "EPC-lampan lyser" och det i sin tur indikerar vanligen något elrelaterat fel till motorn (vanligen, inte alltid...skit samma).


Däremot har alla quattromodeller (och utöver dessa; 1,9TDI samt S4:an) något som heter EDS; Elektronisk DifferentialSpärr och den fungerar som du säger; den bromsar ett hjul om det känner av att det spinner. Detta kan man då se som ett alternativ till ASR (antispinn, inte antisladd), som i sin tur inte fanns på en A4 quattro -00.


I Fagerstatrakterna borde du inte ha några problem att hitta någon med vcds/vagcom som dels kan dra ut eventuella felkoder och även ta en titt på livedata.

Är biltemas felkodläsare för VAG något att hänga i granen? En polare har en sån till salu, jag får såklart låna den om jag vill, men jag vill ju ha en iallafall.

Vågar faktiskt inte svara på hur välfungerande dessa är. Men, har du möjlighet att låna den kan du ju alltid kolla om du får fram några felkoder som skulle kunna ligga i relation till dina problem (kanske inte direkt till dunkandet då iofs, men iaf).

Du tror alltså inte att EDS orsakar detta?

Jag blir överlycklig om felet är mekaniskt och inte elektroniskt.

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
it_mutt
21 mars 2017 · 10 379 Inlägg

Ainok skrev:
Du tror alltså inte att EDS orsakar detta?

Jag blir överlycklig om felet är mekaniskt och inte elektroniskt.

Min erfarenhet från ex.vis min A3:a är att det mer låter som när ABS:en går in, alltså mer åt broms/skrap-hållet. Men, det är ju givetvis min erfarenhet och det kan givetvis vara det som ställer till dig för det.

Spontant skulle jag inte gissa på det, men, det är då också bara en spontangissning.

Låna felkodsläsaren och se vad du har och om där är något som möjligen kan ta dig närmare en upplösning på problemet smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
Ainok
21 mars 2017 · 439 Inlägg

Jag tycker att det blir värre ju längre man har kört.
Även börjat få ett klonk när jag växlar. Dunken är kvar, men nu klonkar det också.

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Ainok
21 mars 2017 · 439 Inlägg

Jag vill testa att byta motorkuddarna nu, och oljan i både lådan och diffen.
Vilken slags olja ska jag ha? Hur mycket?

Någon 75w90 GL-5?

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
ehedman
21 mars 2017 · 1 966 Inlägg

Ainok skrev:
Jag vill testa att byta motorkuddarna nu, och oljan i både lådan och diffen.
Vilken slags olja ska jag ha? Hur mycket?

Någon 75w90 GL-5?

Titta i instruktionsboken, säkrast så.

it_mutt
22 mars 2017 · 10 379 Inlägg

Manuell låda;
75w/90 . 2,2-2,7 liter

Diffar;
75w/90.
Fram; 0,82 liter
Bak 1,9 liter.

Överföringslådan (faen vet vad man säger på svenska...transfer box:en iaf);
0,8 liter
01F-lådan ska däremot ha 1,02 liter.

I enlighet med Autodata.


Har du motorkod samt växellådekod kan jag titta om det finns något som avviker i påfyllnadsmängder för dessa.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
Ainok
22 mars 2017 · 439 Inlägg

ehedman skrev:

Ainok skrev:
Jag vill testa att byta motorkuddarna nu, och oljan i både lådan och diffen.
Vilken slags olja ska jag ha? Hur mycket?

Någon 75w90 GL-5?

Titta i instruktionsboken, säkrast så.

Oj, jag trodde det stog typ hur man satte på reservhjulet eller bytte en säkring där.
Ska kolla direkt efter jobbet!

it_mutt skrev:
Manuell låda;
75w/90 . 2,2-2,7 liter

Diffar;
75w/90.
Fram; 0,82 liter
Bak 1,9 liter.

Överföringslådan (faen vet vad man säger på svenska...transfer box:en iaf);
0,8 liter
01F-lådan ska däremot ha 1,02 liter.

I enlighet med Autodata.


Har du motorkod samt växellådekod kan jag titta om det finns något som avviker i påfyllnadsmängder för dessa.

Jag har AJL motorn, växellåda vet jag ej. Hur kikar jag på det? Bara att lägga sig under och kika eller?
Manuell är den iallafall! smile

Du som kan lite om audi, hur får jag tag i det där specialverktyget för att lossa på "drain plugs"

Senast redigerat av Ainok (22 mars 2017)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Ainok
22 mars 2017 · 439 Inlägg

Beställt splitternya motorfästen och 5 liter växellådsolja nu. Hoppas det kommer innan helgen.
Uppdaterar er mer hur det gick så får vi fortsätta felsökningen sen smile

Tack för all hjälp hittills.

Senast redigerat av Ainok (22 mars 2017)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
it_mutt
22 mars 2017 · 10 379 Inlägg

Ainok skrev:
Jag har AJL motorn, växellåda vet jag ej. Hur kikar jag på det? Bara att lägga sig under och kika eller?
Manuell är den iallafall! smile

Du som kan lite om audi, hur får jag tag i det där specialverktyget för att lossa på "drain plugs"

Står på lappen i instruktionsboken alternativt på lappen i reservhjulsbaljan.

Om jag inte har helt fel för mig är det en "säkerhetsintolv"/trippelfyra. Alltså som en torx fast med tolv "taggar". Det "riktiga" namnet är XZN. Bör/ska/är antagligen 16mm. Ska då som sagt vara säkerhetsvarianten med ett hål i mitten (sitter en tapp på lådan). Finns lite varstans, tror dock att Biltema bara har den "vanliga", dvs utan hålet.

Insexan är, om jag inte missminner mig, av storlek 17.

Och som lite allmänt råd; kontrollera så att du, i de fall det finns, får loss påfyllnadspluggen innan du tappar ut någon olja wink

Senast redigerat av it_mutt (22 mars 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 mars 2017 · 17 345 Inlägg

Jaha. En Audi som krånglar igen. Känns som halva forumet består av dessa kvalitetsvagnar numera...

Som it_mutt med flera påpekar: Felkoder.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
it_mutt
22 mars 2017 · 10 379 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Jaha. En Audi som krånglar igen. Känns som halva forumet består av dessa kvalitetsvagnar numera...

Som it_mutt med flera påpekar: Felkoder.

Vet iofs inte vad som skulle vara så galet dåligt på de äldre Audi-kärrorna (säg nu inte framvagnen, för, den är inte dålig, bara "överingenjörad"). Men, att VW och Audi utgör en stor del av forumunderlaget är kanske inte så konstigt. För "ett par år sedan" hade VW och Audi ~700.000 bilar registrerade i Sverige och det var bara Volvo som det fanns fler av.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
Ainok
22 mars 2017 · 439 Inlägg

it_mutt skrev:

Ainok skrev:
Jag har AJL motorn, växellåda vet jag ej. Hur kikar jag på det? Bara att lägga sig under och kika eller?
Manuell är den iallafall! smile

Du som kan lite om audi, hur får jag tag i det där specialverktyget för att lossa på "drain plugs"

Står på lappen i instruktionsboken alternativt på lappen i reservhjulsbaljan.

Om jag inte har helt fel för mig är det en "säkerhetsintolv"/trippelfyra. Alltså som en torx fast med tolv "taggar". Det "riktiga" namnet är XZN. Bör/ska/är antagligen 16mm. Ska då som sagt vara säkerhetsvarianten med ett hål i mitten (sitter en tapp på lådan). Finns lite varstans, tror dock att Biltema bara har den "vanliga", dvs utan hålet.

Insexan är, om jag inte missminner mig, av storlek 17.

Och som lite allmänt råd; kontrollera så att du, i de fall det finns, får loss påfyllnadspluggen innan du tappar ut någon olja wink

Jo, det har jag redan tänkt på. Taskigt läge annars.

Hybridsmurfen skrev:
Jaha. En Audi som krånglar igen. Känns som halva forumet består av dessa kvalitetsvagnar numera...

Som it_mutt med flera påpekar: Felkoder.

Som jag skrev i min TS.
Inga felkoder.
Tror det fanns någon lagrad felkod för A/C typ.

it_mutt skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Jaha. En Audi som krånglar igen. Känns som halva forumet består av dessa kvalitetsvagnar numera...

Som it_mutt med flera påpekar: Felkoder.

Vet iofs inte vad som skulle vara så galet dåligt på de äldre Audi-kärrorna (säg nu inte framvagnen, för, den är inte dålig, bara "överingenjörad"). Men, att VW och Audi utgör en stor del av forumunderlaget är kanske inte så konstigt. För "ett par år sedan" hade VW och Audi ~700.000 bilar registrerade i Sverige och det var bara Volvo som det fanns fler av.

Inga fel på dom här bilarna.
Länkarmarna är bara en dum konstruktion.
Övriga problem som dom här dras med, t.ex. oil sludge beror ju mer på dålig service än dåligt maskineri.

Senast redigerat av Ainok (22 mars 2017)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Meaganeowner
22 mars 2017 · 2 250 Inlägg

Klonkade när jag accelerade och motorbromsade med min Octavia. Det var centrummuttern höger fram som lossat så pass att drivknuten kunde röra sig i splinesen. Blev allt värre, ju längre jag körde.
Ingen lagerglapp kunde märkas när jag lyfte upp och bände. Bara drog åt med ett ordentligt dagsläget med förlängningsrör. Ska säkert dras med moment i o f s.

I vart fall billigt att kolla...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang