Steam-Bimmer

Vad gör man? Bilen börjar övergå till pulverform. Inga resurser men nåt måste göras. Är en lågbudget-renovering alls möjlig? Har nån typ av plan som faktiskt kan vara möjlig att genomföra.
  • 39 Följare
  • 74 050 Visningar
  • Uppdaterades senast 29 april 2018
Svento
20 september 2017 · 199 Inlägg

Listerna då. Funderar på att trycka i en 8 mm:s träplugg i varje hål, så passa in hela den konstruktionen i dom hål som redan är i karossen. Sen drar jag en trä-skruv i varje sån plugg, så expanderar den förhoppningsvis en aning, när skruven tränger ut materialet.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
21 september 2017 · 199 Inlägg

Så var jag ner till Ljura Däck (som naturligtvis inte ligger i Ljura utan i Ståthöga) för att få dom målade däckena monterade på dom målade fälgarna. Inte minst för att frigöra några kvadtatmetrar Lebens-Raum. Hop-monterade tar dom ju bara hälften så mycket plats.

Jag var lite nyfiken på exakt VAD jag har gjort alldeles åt helvete fel med däckens. ATT dom skulle knorra var jag aldrig i tvivel om. Typ att sprit-baserade färger löser upp gummi, eller att det antänder däcken när man bromsar. Eller att kulören på fälgarna skulle få metallen att tro att den är belagd med koppar och suggerera korrosion. Eller i klartext: Det här är SÅ JÄVLA fult att däckena kommer att explodera.

Problemet visade sig i stället vara att det är ett lager av nåt annat än gummi mellan däck och fälg. Således kommer luften att läcka ut. Jaha? Skiter väl jag i. 400 kr blev det. Skapligt uthärdligt.

-

Den vita färgen har ju nötts av att däckena legat staplade på varann innan den torkat helt. Det får jag korrigera sen när hjulena är monterade på bilen. Och fälgarna är inte lika röda efter att jag tömde en burk guld-metallic över dom, men det är inte hela världen. Funderar på att bespruta både fälgar och däck-sider med ett lager klar fälg-färg. Som extra skydd.

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-983e4dcbd4a01ef93caf0c28d5d99365.jpg

Senast redigerat av Svento (21 september 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
21 september 2017 · 199 Inlägg

Borde göra nån typ av dekoration till navena med. En rund skiva rostfritt skulle nog räcka, som hålls på plats av bultarna.

Men jag har diverse idéer beträffande dekorationer som är i nivå med yttre delen av navet. Jag har några såna där små navkapsel, som jag gärna skulle vilja använda. Men jag behöver alltså lista ut hur dom på bästa möjliga sätt ska fästas.

-

Snobb-ringarna då - för såna måste man ju ha. Dom jag har nu passar inte. Ekrarna ligger för långt ut.

Men jag har funderat på att dygna nån mer gång. Sitta en natt och fila tretti skårer i varje ring, en för varje eker. Kanske kan ringarna dessutom behöva fixeras från baksidan på nåt vis.

-

I värsta fall sandar jag fram illusoriska ringar. Den exklusiva elgitarr-tillverkaren Paul Reed Smith gör kant-lister på det viset. Alltså, när man laminerar en gitarr-kropp, att locket är ett separat stycke trä som limmas på kroppen, så brukar hela locket kring-gärdas av en kant-list. Vanligen av plast. Fyller ingen viktig funktion, men är arbets-krävande och ser ju jävligt exklusivt ut (fast varför man aldrig använder mässing är mig fullständigt obegripligt). PRS upptäckte att man efter lackering faktiskt bara kan sanda ner längs kanten, så får man en sån kant.

Jag gillar idén, och prövade den på en egen-desajnad el-fiol. Fult instrument med snygg list.

Skulle vara rätt lätt att sanda fram en snobb-ring av aluminium på var och en av fälgarna. Sånt man kan sitta ute i skogen och hållas med.

Helst skulle jag naturligtvis vilja ha krom-ringar som är skruvade på plats. Men det blir helt fel i sammanhanget. Skruv på alu-fälg betyder ju att fälgen kan tas isär, har jag nyligen lärt mig.

Senast redigerat av Svento (21 september 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
22 september 2017 · 199 Inlägg

Det var dom jag syftade till. Alltså det där att dom kommer att läcka för att gummit inte har direkt-kontakt med fälgen. Faktum är dessutom att dom rentav är målade med pensel.

Ja det var i E30n jag kom. Nån annan bil har jag inte.

Men den signalerar egentligen inte nåt specifikt. Jag har ju fortfarande inte hängt på nåt steampunk-kitsch. Inte direkt fått nåt färdigt. Den ser ju till största delen ut som en konventionell E30 - den särskiljer egentligen bara i det att den ser EXTREMT skräpig ut. Rost i nederkanterna, halvfärdig svetsning av bakskärmarna, dålig lack, diverse delar liksom planlöst bortplockade - bakre kofångare, v sidospegel, alla gummi-lister, h torped-plåt. Ser inte ut som ett projekt, bara som ett vrak.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
23 september 2017 · 199 Inlägg

Ja det gör dom visserligen.

I början tyckte jag att dom detaljerna verkligen satte prägel på hela bilen, liksom att det syntes väldigt tydligt vart det pekade. Men när jag nu tittar på lite håll så inser jag att det framför allt är rostiga trösklar, ful lack och ett halv-färdigt svets-arbete.

Så det där att jag har plockat av så mycket gör ju sitt till. Mycket möjligt att det kommer se något mer elegant, värdigt och ponduöst ut när kofångare, sido-lister och speglar är på plats.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
23 september 2017 · 199 Inlägg

Knugcab skrev:
Till det stuk du eftersträvar hade jag gjort det enkelt och fäst navkapslar med synlig skruv.... Steampunk är ju liksom raka motsatsen till att bygga in och dölja i de allra flesta fall.

Ja, som sagt - steampunk eller ej - så är synliga skruvar hela vägen runt DEFINITIVT den lösning som tilltalar mig mest. Det är ju dom här enkelspår-skruvarna med sina mässings-bricker som liksom ska vara det centrala visuella elementet.

Däremot är jag inte säker på VAR skruvarna ska sitta. I navet - mellan bultarna - är det ju fyra mindre hål utan nån direkt funktion. Man skulle kunna fästa ett fäste där, som kapslarna skruvas i. Men jag har inte kommit på hur jag ska få det att se skapligt ut på kapslarna. Få det att se naturligt ut.

Så krom-ringarna då. Nu har jag visserligen inga imperativ att det måste vara originellt, men skruvade snobb-ringar börjar väl nästan vara standard på alu-fälgar? Det skulle se ut som att man försöker låtsas att det är såna som går att ta isär. Dessutom är det lite av en stress-hormon, att sätta borren i metallen. Slanglösa däck.

Till att börja med ska jag klippa ner dom så att dom alls passar. Jag ska fundera över var dom eventuella skruvarna ska sitta. Jag vill komma på nån variant med skruv som skiljer sig lite från såna där - hjälp mig, vafan heter dom?? - som man kan ta isär. Tills dess kan det få vara clips eller typ vad som helst. Häft-massa...

Ifall jag bestämmer mig för att använda dom kromade skärm-kanterna, känns skruvarna däremot helt obligatoriska. Lite utmaning blir det, eftersom dom är bredare mot mitten.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
24 september 2017 · 199 Inlägg

Mew skrev:
Färg på däck brukar bli brun rätt snabbt tyvärr. Kika lite på det här istället:

https://www.classicbildelar.com/vita-da … idor-wegu/

De där används flitigt bland annat av folk inom Classic VW-kretsen när de inte vill köpa grisdyra däck med äkta whitewalls. 

Så här monteras de:

Jag har övervägt den varianten. Men jag är 75% övertygad om att jag skulle fumla till nåt, så att det blev ojämnt. Vissa varianter kräver dessutom specifika snobb-ringar som dom levereras med. Och som sagt kan man inte få dit snobb-ringar på mina fälgar utan att klippa ner dom nån centimeter. Jag har inte prövat än.

Så har jag hört olika grejer om det där. Många klagar över att just såna där lösa däck-sider tenderar att väldigt snabbt bli missfärgade, och att färgen ganska snart ändå måste bättras på. Och att dom av just den anledningen valt att i stället måla. Plus då att vissa säger att det kräver rätt mycket precision för att få på dom snyggt, och att dom gärna börjar lossna i kanterna.

Omvänt finns det många som säger att dom haft samma vita däck-tapeter i åratal utan att behöva bättra på. Att det bara handlar om att hitta kvalitet. Så finns det ju en rätt stor grupp som säger, att om man vill ha vita däck-sider, så finns ingen annan lösning än att skaffa däck som är gjorda så.

-

Jag tänkte helt enkelt att jag får pröva, och jag har räknat med att få bättra på färgen ibland. Och gulbruna sider är ändå bättre än svarta. Blir inte det här bra, så prövar jag med såna där limmade. Och beroende på hur viktigt det kommer att kännas, så kanske jag skaffar såna däck som är gjorda så redan vid tillverkningen.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
24 september 2017 · 199 Inlägg

Knugcab skrev:
En sak jag tänker är ju om du skulle kunna dra skruvarna från insidan på snobbringen, då blir det liksom något eget och inte fakesplit....

Förklara närmare, nu blir jag intresserad. Men jag fattar inte alls.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
24 september 2017 · 199 Inlägg

Okej. Skärpning nu, krabater!

Jag bryter härmed tillfälligt den vanliga svadan för ett meddelande av OT-natur:

LYCKLIGA GATAN FINNS INTE MER!

Var ju där med barna i mitten av sommarn, på väg hem efter semester-resan. Det hade plundrats rätt mycket sen senast. Insåg att platsen - som muséum betraktat - börja vara utdömd. Kunde alltså lika gärna se till få med mig lite artefakter jag också.

Från ett inrasat innertak tog jag dom där tunna panel-plankerna som jag bland annat gjort kåper av till B-stolparna. Allt fick jag inte in i bilen då, så jag gömde dom längsta för att hämta vid senare tillfälle. Det senare tillfället blev igår.

Tog dessutom en promenad upp dit till området. För att se spök-stan i mörker. Kunde snabbt konstatera faktum. Blott bräd-högar återstår av spök-husena i det lilla samhället Björnhammaren, sydöstra Närke.

-

Hitta några fler planker som jag fick med mig - plus en fyra meter lång stupränna som jag inte fick med mig. Skulle jag stå i regnet med en slö bågfil ända fram till spök-timmen för att få hanterbara bitar? I så fall skulle man kunnat konstatera att jag stigit till en högre nivå av hängivenhet... Den fick ligga gömd tills vidare.

Nu var faktiskt en dörr uppbruten in till den gamla spikfabrik som var byns hjärta. Det var när den la ner som folk bara släppte vad dom hade för händerna. Gick ut ur sina hus, packa in barna i bilarna och drog. Tidigare har det varit för-bommat, så jag hade inte varit där inne.

Tog en del bilder. Känner att det skulle ta lite väl mycket plats i tråden, men dom finns alla i min mapp Ghost Town in Darkness. Så gå nu för fan in där och titta. Bara att klicka på länken nedan:

https://www.garaget.org/mypage/?page=ga … lbum=72055

Senast redigerat av Svento (24 september 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
24 september 2017 · 199 Inlägg

Uppe i byn låg ett omaka däck på 15" alu-fälg med kryss-eker. Skulle säkert passa. 4-bultars åtminstone. Men bara en som sagt, så den fick ligga. I övrigt har jag ju 14".

I fabriken hitta jag en oöppnad treliters-hink med tak-färg. Akryl, matt-vit. Knappast troligt att den går att använda, men jag tog med den. Det vore ju jävligt kul OM den ändå går att måla med. Det skvalpar trots allt om hinken. Och vitfärg kommer jag ju att behöva.

Varit skeptisk till matt färg rent allmänt, men frågan är om inte det blir bättre när man rollar och penslar. Kan  ju faktiskt spreja på en omgång klar-lack efteråt om jag vill ha det mer blankt. Men tanken har ju hela tiden varit att lacken ska vara sekundär. Det är dom metall-grejen delarna som ska exponeras.

Fast jag lär nog vilja blanda i nån typ av pigment. Den är ju alltså typ krit-vit. Inte min grej. Vill ju ha lite mer animalisk nyans. En påse curry kanske. Järn-oxid? Sanda till mig lite sånt puder från nån rostig plåt. Eller nåt jävla bets-pulver bara. Jag har ju för i helvete färg-koden till den här ben-vita jag har använt hittills.

Jag kommer hur som helst inte att öppna burken innan det faktiskt är dags att börja måla. Bara ökad risk för att jag spiller ut alltihopa i bilen.

-

Stuprännan skulle jag för övrigt vilja göra främre och bakre kofångare av. Idén med trä är jag egentligen inte helt bekväm med, det har mer handlat om att det är en lösning som är praktiskt genomförbar. Fästena som jag nu har gjort går ju att flytta över. Funderar faktiskt på att - utifrån dom fästena - göra nån typ av permanenta adaptrar. Skelettala kofångare som man sen kan sätta vilka typer av kåper som helst på.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
24 september 2017 · 199 Inlägg

Den ursprungliga idén var ju att övernatta ute på mossen där i närheten - alltså efter utflykten till Björnhammaren. Har lite andra ärenden i trakterna också. En öde-gård där det bland annat står ett antikt bilvrak, som jag vill rädda lite delar från.

-

Hade ju liksom tänkt sitta där igår natt på parkeringen vid reservatet och i lugn och ro lägga sista händerna på kofångarna. Kanske rentav hinna greja lite med speglar och sido-lister.

Men fan alltså... Vädret.

Visserligen hade jag konstaterat att det skulle bli skapligt följande dag - d v s idag - men jag orka verkligen inte sitta på huk där i mörkret och trixa. Eller vandra till fots sista biten till stugan vid två på natten. I ursprungs-planen ingick att komma iväg i skaplig tid. Nu hann klockan bli sex.

Åkte hem. Kom i säng före tolv! Brukar aldrig bli före fyra annars. Perfekt, då kan man vakna skapligt och få lite gjort. Ja jävlar. Först vid middas-tid vakna jag idag. Fan bättre att inte sova alls. (Ska ju tydligen finnas piller för sånt. Måste kolla upp det om jag får tid)

-

Frågan är nu: Ska jag sikta in mig på en ytterligare utflykt nu? Lite måste jag få gjort innan, men om jag bara kan vara lite effektiv (JA VADÅ?!!) så kan jag dra ut till mossen sen.

Kan inte hålla på och frakta runt dom förbannande hjulena mer nu, så det får komma först. Så jag går ner och kollar få loss muttrarna, så sätter jag mig och byter nu. Slänger dom gamla åt jävla fans helvete.

Back-speglarna också kanske. Konstruktionen behöver lödas, och det finns ju ingen el där ute. Och jag vill verkligen inte köra mer utan vänster-spegel.

Senast redigerat av Svento (24 september 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
25 september 2017 · 199 Inlägg

Ja nu tror jag att jag fattar.

Men jag vågar mig inte på det där. Den ytan är ju extremt smal. Krävs väldigt små skruvar och extrem precision. Så bara lite för djupt... Det är inte många millimeter innan man är helt igenom - och så läcker luften ut.

Fast snyggt skulle det se ut. Förutsatt då, att jag skulle hitta nån lite mer virtuos borrare än jag själv.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
27 september 2017 · 199 Inlägg

Jaha ja. Så var nya hjulena på då - och fyfan i helvete vad ämligt det ser ut, om jag ska vara lite ärlig.

Det är ju däck-sidernas fel, naturligtvis... Det är ju typ samma flammiga blaskiga skitiga malätna vita som allt annat. Inget som bryter, Inga linjer, konturer liksom. Trots den högre däck-profilen ser hjulena fan snarare mindre ut.

Lär behöva lista ut rätt snart hur jag ska få dit snobb-ringar och kromade skärm-kanter.

-

Sido-lister inte minst.

Fan alltså vad det ska vara svårt. Först bara det där att få hålena rätt, sen att lista ut hur listerna ska fästas i hålena. Hitta nån typ av gips-ankare. Dom långa dörr-listerna är färdiga och nu tog jag tag i dom två kortare parena, dom till skärmarna. Där blir det ju en del fin-lir, eftersom dom går ända till skärm-kanterna, och ska kompenseras för den stigningen. Fick sitta i skräddar-ställning på parkeringen med mora-kniv och grov-papper. Mäta, karva, sanda, mäta.

Gick väl delvis bra. Tyvärr visa det sig att två lister blivit för korta. Och den ena av dom som visserligen var rätt längd, var för tunn och för smal.

Jag har liksom inte obegränsat med virke...

Hitta en spill-bit som jag klöv till typ rätt bredd, så har jag setat med den nu i kväll. Och DAMP-laminerat på en lång tunn sticka på den som var för smal.

-

Kofångarna trilskas lite dom med. Hålena i mina fästen sitter för långt in, så jag får inte genom bultarna. Dessutom är dom aningen för små - och jag har ingen större borr. Jag får alltså försöka rota runt med en skruvmejsel och bända upp hålena. Nöta med en liten rundfil. Har väl i princip löst det där med sista biten, den som ska följa kaross-sidan en bit. Verkar inte så svårt att göra fästen där heller. Klippa till lite järn eller aluminium och bocka med fals-tång.

-

Ja och så fucking jävla cueque-speglarna då. Börja göra nåt av två koppar-skålar, men hur fan fäster jag delarna i varann?? Löd-tennet ville inte fastna. Dålig kolv antar jag.

Blev att jag fick ställa skålen direkt på spis-plattan, så lyfta av när den var lagom varm, och hålla tennet mot så det smälte. Men när jag ställde den på plattan igen, så smälte ju det och så rasa det ihop igen. Jävla snygg färg blev det på plåten, dock.

Det får bli trä. Åtminstone provisoriskt. Två skålar jag hitta på Eriks-hjälpen och sanda av färgen på. Själva armen får fan bli en bit pappers-rulle. Det måste för i helvete bli nånting. NÅNTING. Går ju att göra nåt bättre senare om man vill.

-

Fick oväntat stöd när jag satt och täljde. Dottern till grannarna under, stanna till och sa att det höll på att bli ett konstverk av bilen. Ja, ambitionen är väl det, men det känns som som att det återstår en del

-

Börjar fan luta igen åt att måla med nån färg. Som att det blir väl mycket vitt. Galvaniserad plåt som man betsar, skulle faktiskt kunna kännas som en acceptabel kompromiss också.

Men det visar sig. Kanske det ser bättre ut bara dom här andra delar kommer på. Och om jag sen faktiskt skulle fixa till den vita lacken ordentligt. Högst tveksamt att spök-färgen går att använda. Hållbarheten för akrylfärg i obruten förpackning verkar vara 12 - 36 månader.

Senast redigerat av Svento (27 september 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
30 september 2017 · 199 Inlägg

En tjock halvhård vit klump koagulerad ekto-plasma var det i spök-burken. Och nån oljig vätska.

Besikta gjorde jag idag, normalt gör jag det i maj. 'Får du den där genom besiktningen???' är en vanlig fråga. Liksom... som att SBP:s uppdrag är att vara smak-domare. En kille i administrations-personalen konstatera härom veckan att, den där lär inte klara vintern. Nehej?? Hur ser man det påverkar rosten på trösklarna väghållningen?

En annan kille kom fram och fråga vad jag gör med min stackars bil. Trodde det var en riktig fråga och svara att jag täljde sido-lister. 'Dags att byta bil?' fråga han. Eller - det var ju ett konstaterande, men det fatta ju inte jag, utan svara 'Jaha? Varför då?' Han titta helt oförstående på mig, så på bilen - grillen typ. Det borde jag väl se liksom... Har jag verkligen inte märkt att grillen är gjord av ugns-galler och mat-låder? Jag sa att motorn faktiskt går helt felfritt efter tretti år och tretti tusen mil. 'Ja ja', svara han. 'Du får väl köra så länge det håller'.

Besiktningen då? Ja förutom att bakre kofångarn och vänstra backspegeln saknades, så tog fram-bromsarna ojämnt, och högra halv-lyset hade diffus ljus-bild.

Kan föreställa mig vad folk tänker där. 'Byt bil. Så kommer du genom besiktningen'.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
4 oktober 2017 · 199 Inlägg

Ja alltså... Jag vill också se bilder. Men rent krasst så har den fortfarande inte nåt uppenbart annorlunda över sig.

Den ser som sagt (bortsett från fronten då, som jag faktiskt har visat) ut som en helt vanlig E30. Fast i väldigt dåligt skick. Delar som är bortplockade; det halvfärdiga svets-arbetet på bakskärmarna.

-

Men i morgon hoppas jag få med mig barna ut och pensla lite. Jag har dessutom börjat fixa till änd-bitarna till kofångarna, den första av fyra är klar.

Trodde dessutom att evighets-följetången med backspeglarna nu var över. Hade hittat ett par runda vidvinkel-speglar på internet, som ankom härom dan. Gjorde hållare av några nipplar och kåpa av en koppar-skål. Det var bara det, att när jag skulle göra nr 2, så var höger-spegeln bara borta... Men okej - jag gjorde den vänstra och den såg bra ut. Tyvärr duger den inte. Dels måste armen vara längre, dels är den inte kompenserad för att inte dörr-siderna är helt lodräta, dels är det för små dimensioner på nipplarna, så att sladdarna knappt går att få igenom.

Men det löser sig. Jag har några gummi-slangar, reserv-delar till gamla sovjetiska gasmasker från åttitalet. Bara in med nåt som stadgar. Så har jag ju också dom här stumparna aluminium-slang som står utan Viagra.

Hav överseende och hav tålmodighet... Det går långsamt, och kommer fortsätta göra det. Dels har jag väldigt primitiv utrustning, dels är jag total nybörjare. Jag får börja om rätt ofta.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
5 oktober 2017 · 199 Inlägg

Så här kan vi säga:

Den som vill se vraket, skickar mig sin e-postadress via personligt meddelande. Så sänder jag en länk till nån Drive-mapp.

Men i nuläget har jag inga bilder på hela bilen. Helt allvarligt så undviker jag att titta på den. Det får bara hela företaget kännas övermäktigt. Den här bilen har liksom varit min stolthet, och jag har som sagt i flera år planerat att göra nåt mer av den. Jag blir gråtfärdig när jag ser vad det har blivit av den.

Den här planerade renoveringen känns visserligen praktiskt genomförbar. Men det är enormt mycket som ska göras. I ett halvår nu har jag ägnat det typ all min fritid. Slutat läsa, titta på TV och surfa på internet. Minskat på sovandet till... typ tre - fyra timmar per natt; sällan ätit lagad mat. Ont typ överallt. Sticker och metall-spån i händer och fötter, ömma muskler, nerv-skader i fingrarna... Bank-kontot 20 000 minus.

Och ändå... Inte en enda konkret grej än. Jo grillen. Dörr-handtag. Hjulen - fast däckena ser helt förskräckliga  ut  med den flagnade färgen. Dom forslades runt och låg staplade  rätt mycket innan färgen torkat helt. Så den här till synes olösliga problemet med bakskärmarna, som liksom gör allt det andra meningslöst...

Mest är det demontering jag hittills ägnat mig åt. Plus då att jag lever i ett totalt kaos av allehanda bråte. Plåtar,  planker och diverse lysen och lamper. Det svårt att hålla ång-trycket uppe och glöden vid liv.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
6 oktober 2017 · 199 Inlägg

Ja, tanken är ju att ändå visa så mycket som möjligt av dom olika detaljerna vartefter - även om det som sagt dröjer innan det kommer några bilder i hel-figur.

-

Var en snabb-vända till Erikshjälpen och titta på div kitschiga lamper. Mycket sånt där är ju justerbart på ett sätt som skulle vara bra just till en back-spegel. Svan-halsar... Problemet är att dom är gjorda för bara två sladdar - T o R. Att pressa in fyra slaka genom en sån, blir typ som... jag vet inte... Som då i slutet av åttitalet nån gång, när gubben Elgh och hans tre äldsta söner stod med sina tjackballar i höns-gårn och alla hade siktat in sig på samma fjäder-fä. Men jävlar vad ägg dom fick dom kommande veckorna.

-

Kofångarn då. Dom här ändstyckena har jag bocka till av mässings-plåt, och måttena är typ identiska med en vanlig. Åtminstone framåt är ju kofångarn fjädrande. Dom här plåtarna kommer att vara orörliga, så pressas själva kofångarn in i hylserna när den fjädrar. Ska också göra en remsa som följer förens respektive akterns välvning, så att kofångarn inte behöver vara så exakt.

Tanken är alltså att man sen ska kunna ha i princip vilken jävla kofångare som helst. Kul att kunna variera lite. Jag har ju påbörjat en av mässing, och dessutom har jag en väldig massa rostfritt, som är dags att börja använda till nåt. Så har jag ju dom där gamla Fiat-fångarna. Jag tyckte ju dom var helt okej, förutom att dom inte följde karossens välvning tillräckligt, framför allt inte där i ändarna.

Ju närmare jag lyckas hålla mig original-delarnas form, desto bättre känns det. Skulle jag senare vilja ha nåt lite mer djärvt, så tror jag att jag bockar till en enorm front-plåt, som då får täcka hela det spåret som original-kofångarn ska passas in i. Den plåten skulle i så fall fortsätta ner, inunder bilen och bli spoiler och has-plåt. Sen kan man göra nån kofångare av koppar-rör eller vad fan som helst.

Senast redigerat av Svento (6 oktober 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
8 oktober 2017 · 199 Inlägg

Nej det är inte alls nödvändigt. Jag räknar med att det åtminstone kommer att bli nån provisorisk lösning utan el. Mer att det vore lite kul att kunna trycka på en knapp och se sin egna konstruktion röra sig.

Problemet med skärmarna är inte egentligen att lista ut vad som ska göras. Däremot har jag inget aning om hur jag rent praktiskt ska få det gjort. Nu kör jag sen ett halvår runt med skärm-kanterna punktade. Egentligen är läget sämre nu än innan jag lämna in den för att få skärmarna fixade. Innan fanns trots allt möjligheten att skruva dit kanterna, om det nu alltså är så totalt omöjligt att svetsa.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
10 oktober 2017 · 199 Inlägg

Han hade inledningsvis förklarat att man INTE GÖR SÅ. Det går inte att helsvetsa så tunt material. Man punktar, geggar in med plast, slipar och målar.

Okej... Skruva dom då. Han titta först på mig som att jag var helt dum i huvet, så ryckte han på axlarna. Visst. Skruva.

När jag kom tillbaka var skärm-kanterna - punktade... Jaha? Gick det inte att skruva. Jo, kanske gick, men det är bättre så här. Jaså? Okej... Så nu ska ni bara fylla? Nej, det behövs inte. Bara smeta på plast, sen slipa och lacka.

-

Följande vecker sökte jag förtvivlat - och med tom kassa - efter nån som kunde fylla svetsen. Eller åtminstone få bort dom här punktade. Ingen. Dom verkstäder jag hörde med, ville inte ta i nåt som nån annan påbörjat. Och jag hitta ingen som kunde göra det svart.

Vid ett tillfälle kom jag i närheten av en MIG, men det var tjugi år sen jag höll på med nåt sånt. Och 1mm:s har jag aldrig vågat mig på. Plus att jag slagga igen munstycket och lyckades inte fixa det.

-

Till sist återvände jag till min vanliga verkstad och bad honom ändå försöka. Jag förklara hur han skulle göra. Hög värme och gå så snabbt att inte plåten brinner upp. Inte precis i skarven, utan en bit in, där det är tjockare. Så skulle jag ha sagt cirka fem centimeters bredd, samt att man ska byta ställe ofta, så det inte blir för varmt. Men det missa jag.

Till hans heder försökte han ändå. Men svetsen blev inte bred nog. Jag kan inte betala honom en tredje gång. Jag kan inte i nuläget betala nån för nåt alls.

-

Det är mycket av den anledningen jag funderar över alternativ typ det jag nämnde - att klä in hela karossen i ett ytterligare lager tunn-plåt. Galvad eller varm-förzinkad 0,5. Så här kan jag i vart fall inte ha det

Senast redigerat av Svento (10 oktober 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
11 oktober 2017 · 199 Inlägg

Jag vet naturligtvis att det mycket väl går att svetsa skärm-kanterna ordentligt. Han kan bara helt enkelt inte förstå idén med att göra det. 'Det ska ju ändå målas över'... Typ.

Han har sina fördelar och sina nackdelar. Jag har gjort affärer med honom i många år, och har en del special-privilegier. Men som sagt: just det här är inte hans grej. Och trots att han lyckades så dåligt så försökte han verkligen. Det har bara hänt mig några få gånger i mitt liv. Men han borde verkligen inte ha tagit betalt två gånger - för att först göra tvärt emot vad jag bad om, sen misslyckas med svetsningen...

-

Any way. Det jag funderar över är hur stor betydelse det har ifall det rostar där under. Den galvaniserade plåten kommer klara sig skapligt, och troligtvis gott och väl bära hela konstruktionen.

Min idé är att göra det varv för varv - nerifrån och uppåt. Inte dölja skarvarna, utan mer tvärtom. Punkta dit varje sektion, så mobba på svets-tumörerna med en kul-hammare, så ser det ut som nitar. Det skulle jag kunna göra själv, om jag bara får tillgång till svets på nåt vis. Annars kan jag tänka mig skruv.

-

En annan variant är att bara göra skärm-kanter av förzinkad plåt, och skruva på. Jag har visserligen försökt, och det blev visserligen skit, men det var på grund av svårigheterna att bocka materialet i två riktningar. Kantens rundning plus hur den sticker ut åt siderna. Jag skulle kunna göra det enklare genom att använda flera bitar. Klipper till en båge vars öppning motsvarar nuvarande hål - dock utan nån vinkel. Typ M3. Sen kan jag endera falsa in kanten, eller falsa ut den lite - bara precis så mycket så att jag kan skruva fast såna här krom-kanter som jag har.

-

Jag lägger inte upp några bilder på skärmarna som dom nu ser ut. Känner inte att det tillför nåt. Endera kan jag få det fixat eller så kan jag inte.

Senast redigerat av Svento (11 oktober 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang