5 april 2017
Trådstartare
Ja, fan... Det här blir mitt första inlägg här. Går direkt på mitt ärende, anledningen till att jag registrerade mig här.
Jag har börjat fantisera om ett projekt, och jag kommer att ha väldigt mycket dumma fråger.
-
Min E30 fyller veteran 2018, och idén har hela tiden varit att göra nåt med den till dess. Renovering till perfekt originalskick har aldrig lockat, inte tyskstuk heller. Funderat lite att få till nåt typ amerikanskt femtiotal eller framför allt gammaldags sportbil.
Grejen är, att dom flesta idéer man kommer på, hänger rätt mycket på lackering. Men jag har inte råd med nåt sånt. Jag kommer att få stå med roller, svamp och pensel, och det lär väl bli... sådär...
-
Så hur gör man en fin bil med ful lack?? Genom att bygga looken på andra saker. Typ lister och allehanda metallblankt krimskrams. Låt behandlingen av själva karossen vara kort och gott en fond till glittret.
Lustigt nog verkar det vara rätt få som stylat sina bilar i steampunk-stil. Borde annars vara ett tacksamt objekt för såna böjelser. Visst, stora aristokratiska lyxbilar i 'para-victoriansk' stil. Guld-ornament och sånt. Men jag tänker mig mer nåt enkelt och RAT-inspirerat.
Huvudsakligen handlar det om att få bort allt plastigt, all kantigt åttiotal och i största allmänhet det här moderna, att allt liksom är ett stycke - det här... inkapslade.
-
Det första blir att byta ut all belysning. Vill att lamperna ska se mer fristående ut. Funderar på traktor-lysen fram, veteran-stil som går att köpa billigt. Framblinkare blir motorcykel-grejer, små kromade bullet.
Bak tänkte jag mig tre par såna där jungfru-bröst. Men hålet efter nuvarande monster-lysen måste ju fyllas först... Funderar på trä. En mörk planka 200 x 20 x 140 där lysen och nummerplåt monteras. Som bakblinkare tänker jag mig framblinkare typ Käfer, kanske nån typ av kåp-blinkare för motorcykel.
Mycket annat måste också fixas. Såna här jävla kofångare av plast och gummi är ju helt oacceptabla. Funderar på att försöka få dit äldre fångare, E21 kanske. Också lekt med tanken på att få till nåt av trä och mässing, men det lär ju bli problem vid besiktning.
-
Rörande karossen har jag väl tre grund-idéer som alla bygger på nån typ av lister. Jag tänker begränsa mig till en typ av ren metallfärg, endera gul eller vit.
En idé är att slipa bort all färg och punkta på hålband. Sen får bilen stå och rosta innan jag klarlackar. Dom förzinkade banden kommer då att kontrastera mot det röda. En annan idé är att måla alltihop, karossplåt och hålband, i exempelvis koppargrönt, möjligen laxrosa eller blaskigt himmelsblått då skulle jag ändå kunna få med lite guld/mässing utan att det blir för jobbigt att titta på. Det jag ändå mest lutar åt, är att låta bli hålbanden, och så limma på mässingslister efter whatever ytbehandling.
Ja sen kommer frågan om inredning då... Mycket plast där att ta ställning till. Skulle gärna komma på nåt sätt att täcka över, eller helst byta ut allt sånt mot trä och metall. Inte minst få in en fruktansvärd mängd analoga mätare i den inre miljön. Dock ingen bra idé om hur det ska gå till.
-
Det kommer att ta tid, men till saken hör att det liksom aldrig ska bli färdigt. Jag vill göra alltihop så att det ska bli lätt att underhålla, reparera och modifiera i framtiden.
Senast redigerat av Svento (13 april 2018)
Burning rage within my soul, head is just an empty bowl