Audi A4 1,8ts Quattro -00 Växlar hoppar ur, dunkar från drivlinan, handbromsen för oljud

Ainok
7 april 2017 · 439 Inlägg

Då var vi igång igen! Fin bil man har köpt.
Två problem den här gången;

1.
Dunkarna jag hade problem med sist blir värre och värre.
Dunkarna kommer när man släpper gasen mitt i en acceleration, trycker ner kopplingen när man kört hårt, eller lägger i en växel. Känns omöjligt att beskriva vart det kommer ifrån, men bak, kanske? Spaken rör sig. Mycket.

Alla bussningar/kuddar till både motor och låda är bytta.
Bussningarna till diffen bytta.
Främre fäste till diffen är bytt.

Mer om vad jag har gjort med drivlinan kan ni läsa här.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=318897

Idag påväg till jobbet lade jag märke till att man kan lägga ur i princip alla växlar helt utan att koppla. Inget oljud alls. Bara en liten putt med lillfingret så hoppar dom ur.

Najs.


2. Handbromsen för ett jävla oljud. Det typ skorrar från handtaget? Se film.
Försvinner om man nuddar handtaget. Om någon av dunkarna jag beskriver i problem 1 är tillräckligt kraftig så försvinner dunket. Hissat upp hjulen bak och snurrat på dom, känner ingenting. Bromsskivan bak, eller ja, "klumpen" på bromsskivan höger bak blir liiite varmare än vänstersidan när man kör. Det är allt jag kan anmärka på.
Den tar som den ska neutral

https://www.youtube.com/watch?v=7ZUijCVa44s


Jag är ytterst frestad att skrota den här och köpa mig en 940.

Senast redigerat av Ainok (7 april 2017)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Ainok
7 april 2017 · 439 Inlägg

Ainok skrev:
Då var vi igång igen! Fin bil man har köpt.
Två problem den här gången;

1.
Dunkarna jag hade problem med sist blir värre och värre.
Dunkarna kommer när man släpper gasen mitt i en acceleration, trycker ner kopplingen när man kört hårt, eller lägger i en växel. Känns omöjligt att beskriva vart det kommer ifrån, men bak, kanske? Spaken rör sig. Mycket.

Alla bussningar/kuddar till både motor och låda är bytta.
Bussningarna till diffen bytta.
Främre fäste till diffen är bytt.

Mer om vad jag har gjort med drivlinan kan ni läsa här.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=318897

Idag påväg till jobbet lade jag märke till att man kan lägga ur i princip alla växlar helt utan att koppla. Inget oljud alls. Bara en liten putt med lillfingret så hoppar dom ur.

Najs.


2. Handbromsen för ett jävla oljud. Det typ skorrar från handtaget? Se film.
Försvinner om man nuddar handtaget. Om någon av dunkarna jag beskriver i problem 1 är tillräckligt kraftig så försvinner dunket. Hissat upp hjulen bak och snurrat på dom, känner ingenting. Bromsskivan bak, eller ja, "klumpen" på bromsskivan höger bak blir liiite varmare än vänstersidan när man kör. Det är allt jag kan anmärka på.
Den tar som den ska neutral

Det här fenomenet kom efter att jag hade parkerat i en backe och använde handbromsen.

https://www.youtube.com/watch?v=7ZUijCVa44s


Jag är ytterst frestad att skrota den här och köpa mig en 940.

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 april 2017 · 17 509 Inlägg

Du lär dig. Givetvis är inte en Audi någon pålitlig bil och verkstadsnotor kommer att vara en återkommande post varje månad.

940 var väl att ta i. Köp en Toyota när du får ordning på tysken. Inte kul. Inte snabb. Men bra.

Vad som är fel med din bil vet jag inte. Tyvärr brukar VAG-verkstad inte veta heller. Leta upp en bra mekaniker.

Sen kan du glömma att byta in bilen på en bilfirma. De vill inte ha med dessa att göra. Sälj på Blocket. Finns folk som fortfarande tror att de är bra bilar. Men skynda dig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
8 april 2017 · 7 255 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Sen kan du glömma att byta in bilen på en bilfirma. De vill inte ha med dessa att göra. Sälj på Blocket. Finns folk som fortfarande tror att de är bra bilar. Men skynda dig.


Så sant så sant!

Ainok
8 april 2017 · 439 Inlägg

Har spelat in lite nya filmer.
Jag bedömer att det där klonket kommer ifrån växellådan.
Främre motorfäste
https://www.youtube.com/watch?v=i3mKSRUECjk
Växellådan
https://www.youtube.com/watch?v=n6yxkBSPMrc
Kardanen
https://www.youtube.com/watch?v=gb9Aav__5ac

Att beakta:
*Främre motorfäste, de stora motorkuddarna och kuddarna till växellådan är inte mer än 20 mil gamla.
*Det här klonket har jag haft sedan jag köpte bilen och har aldrig blivit av med det. Det är klonket har varken blivit bättre eller sämre sedan jag köpte den. Trots att ett utav de stora motorkuddarna var trasiga.
*Det är typ en blöt fläck kring bakre packboxen på lådan.
[Listan kan uppdateras]

Hör ni det där snabba knacket som kommer när man håller på att stänga av bilen?
Det finns inte där om man kopplar ur. Det försvinner även om man inte har någon växel i.

Nog fasen är det väl DMF?

Senast redigerat av Ainok (8 april 2017)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Ainok
8 april 2017 · 439 Inlägg

Justja, handbromsen, den tar inte någonting vänster bak nu. Jag tror vajern har gått av.

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
MickeEng
8 april 2017 · 484 Inlägg

Vet inte om dom kan hjälpa dig, men testa att höra av dig till Dahlbäck Racing och beskriv ditt problem. Har ju fixat med en och annan Audi.

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ainok
8 april 2017 · 439 Inlägg

MickeEng skrev:
Vet inte om dom kan hjälpa dig, men testa att höra av dig till Dahlbäck Racing och beskriv ditt problem. Har ju fixat med en och annan Audi.

Det är värt ett försök.

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Ainok
8 april 2017 · 439 Inlägg

Ny växellådsolja gjorde, som förväntat, ingenting för dunkarna.

Det vart inte heller enklare att växla och växlarna går fortfarande att dra ur under färd. Trodde faktiskt det skulle bli bättre med ny olja.

Jag åker nog på ett byte av kopplingspaket med svänghjul. Vart kan jag köpa ett enkelmasse?

Senast redigerat av Ainok (8 april 2017)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Ainok
9 april 2017 · 439 Inlägg

Någon som har kört med detta kit?
https://www.ecstuning.com/b-valeo-parts … 85615~val/

Finns det något liknande att köpa i EU? Frakten från Amerika går på 180$ innan tull...

Eller kanske skulle man köpt ett nytt dubbelmassesvänghjul? Vart finns det billigt?

Senast redigerat av Ainok (9 april 2017)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 april 2017 · 17 509 Inlägg

Rensat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Ainok
10 april 2017 · 439 Inlägg

Asså jag vet inte men det känns nästan som att det är en bussning iallafall. På filmerna kör jag från stillastående direkt på 3:an/4:a, så att drivlinan rör sig  är ingenting jag funderar så mycket på. Det var mest det där klingande ljudet som oroade mig.

Precis låtit en privat mekaniker köra bilen och han tycker att det känns som dåliga subframe bussningar.

Både han och jag började tveka på att det är kopplingen och har lagt fram dessa tre argument för det;

1. Kopplingen fungerar precis som den ska. Inga missljud. Inget slir. Helt tyst tomgång.

2. Växelspaken rör sig. Det tyder på yttre "påverkan"

3. Inga vibrationer.

Saker som talar för stt det skulle kunna vara svänghjulet;
1. När bilen är upphissad och man stänger av den med en växel i så hörs ett skrammel från växellådan

2. Växlarna går att dra ur utan att koppla ur. (Det här har allteftersom blivit bättre och bättre sedan kag bytte olja, och nu är det bara så på extremt låga varv, typ 800 varv på femman när man glider igenom en 30 zon.

Nuvarande teori är följande;
Någon subframebussning är dålig.
Vart köper jag nya? Skruvat verkar inte ha. Har hittat solida i aluminium på CP-Service, men det känns lite väl häftigt.

Jag vill få det till att dunket är bakåt, dvs bakaxeln. Låter och känns så, men det är ju svårt att lyssna sig till.

Motor och låda sitter ju monterat direkt i chassit (?) iallafall växellådan, Motorkuddarna vilar ju på två stora aluminiumplattor. Vill minnas att dessa bultas direkt i chassit, eller är det subframe?  Så kanske är det bak något flexar?

Nu, Garaget, så undrar jag;
Vilken bussning kan vara dålig?
-Hur ska vi veta det, säger ni.
Ja, det vet jag knappt själv, men vilka bussningar brukar bli dåliga på A4:orna?

Senast redigerat av Ainok (10 april 2017)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
it_mutt Avstängd
10 april 2017 · 10 388 Inlägg

Givetvis kan den ena varjern vara av. Men, du kan ju börja med att testa att justera handbromsvajern och se om det gör någon nytta (om den nu inte uppenbart är av givetvis).

Ta och "motionera upp" ditt högerok, så ska du nog se att det blir bättre. Det är inte direkt ovanligt att bakre oken kärvar...men, det är i sin tur inte direkt specifikt för Audi.

Skulle vara gott att veta vad vissa anser vara så enormt undermåligt med en B5:a, men, frågan har ställts utan att bli besvarad förr, så det är antagligen ingen idé.

Senast redigerat av it_mutt (10 april 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Ainok
10 april 2017 · 439 Inlägg

it_mutt skrev:
Givetvis kan den ena varjern vara av. Men, du kan ju börja med att testa att justera handbromsvajern och se om det gör någon nytta (om den nu inte uppenbart är av givetvis).

Ta och "motionera upp" ditt högerok, så ska du nog se att det blir bättre. Det är inte direkt ovanligt att bakre oken kärvar...men, det är i sin tur inte direkt specifikt för Audi.

Skulle vara gott att veta vad vissa anser vara så enormt undermåligt med en B5:a, men, frågan har ställts utan att bli besvarad förr, så det är antagligen ingen idé.

Du råkar inte sitta på någon bra sprängskiss på hur handbromsen är uppbyggd på A4 b5?
Tänkte ta bort skivorna bak och undersöka idag, men det kan vara bra att spana lite på förhand.

Nyttjar handbromsen samma backar som färdbromsen, eller sitter det dedikerade backar typ, innanför?

Typ som på 740
https://www.garaget.org/mypage/gallery_ … ge=1808984

Senast redigerat av Ainok (10 april 2017)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
it_mutt Avstängd
10 april 2017 · 10 388 Inlägg

Ainok skrev:

it_mutt skrev:
Givetvis kan den ena varjern vara av. Men, du kan ju börja med att testa att justera handbromsvajern och se om det gör någon nytta (om den nu inte uppenbart är av givetvis).

Ta och "motionera upp" ditt högerok, så ska du nog se att det blir bättre. Det är inte direkt ovanligt att bakre oken kärvar...men, det är i sin tur inte direkt specifikt för Audi.

Skulle vara gott att veta vad vissa anser vara så enormt undermåligt med en B5:a, men, frågan har ställts utan att bli besvarad förr, så det är antagligen ingen idé.

Du råkar inte sitta på någon bra sprängskiss på hur handbromsen är uppbyggd på A4 b5?
Tänkte ta bort skivorna bak och undersöka idag, men det kan vara bra att spana lite på förhand.

Nyttjar handbromsen samma backar som färdbromsen, eller sitter det dedikerade backar typ, innanför?

Typ som på 740
https://www.garaget.org/mypage/gallery_ … ge=1808984

Det kan jag säkerligen skaka fram. Vill du ha på "hela systemet" eller något specifikt?

Det är helt och hållet samma som den "vanliga bakbromsen". Det sitter en arm som, förenklat går ner, via en axel, och trycker ut kolvarna.

Absolut inget idiotsäkert system och det händer att bara själva handbromsdelen i oket ger upp. Men för att kontrollera vajer-delen är det väl lättast att hissa upp bilen, av med hjulen, titta hur armen på oket står, och sen dra handbromsen och se om det händer något alls.

Om inte är det då antingen vajern i sig, eller så har justeringen blivit helt knas. Rör det sig, men inte bromsar något, så kan det i sin tur vara, igen, justeringen till det oket, eller då handbromsdelen i själva oket.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Ainok
10 april 2017 · 439 Inlägg

it_mutt skrev:

Ainok skrev:

it_mutt skrev:
Givetvis kan den ena varjern vara av. Men, du kan ju börja med att testa att justera handbromsvajern och se om det gör någon nytta (om den nu inte uppenbart är av givetvis).

Ta och "motionera upp" ditt högerok, så ska du nog se att det blir bättre. Det är inte direkt ovanligt att bakre oken kärvar...men, det är i sin tur inte direkt specifikt för Audi.

Skulle vara gott att veta vad vissa anser vara så enormt undermåligt med en B5:a, men, frågan har ställts utan att bli besvarad förr, så det är antagligen ingen idé.

Du råkar inte sitta på någon bra sprängskiss på hur handbromsen är uppbyggd på A4 b5?
Tänkte ta bort skivorna bak och undersöka idag, men det kan vara bra att spana lite på förhand.

Nyttjar handbromsen samma backar som färdbromsen, eller sitter det dedikerade backar typ, innanför?

Typ som på 740
https://www.garaget.org/mypage/gallery_ … ge=1808984

Det kan jag säkerligen skaka fram. Vill du ha på "hela systemet" eller något specifikt?

Det är helt och hållet samma som den "vanliga bakbromsen". Det sitter en arm som, förenklat går ner, via en axel, och trycker ut kolvarna.

Absolut inget idiotsäkert system och det händer att bara själva handbromsdelen i oket ger upp. Men för att kontrollera vajer-delen är det väl lättast att hissa upp bilen, av med hjulen, titta hur armen på oket står, och sen dra handbromsen och se om det händer något alls.

Om inte är det då antingen vajern i sig, eller så har justeringen blivit helt knas. Rör det sig, men inte bromsar något, så kan det i sin tur vara, igen, justeringen till det oket, eller då handbromsdelen i själva oket.

Ska riva mitt konsollen så jag kommer åt där man spänner och kika lite. Hade ju vart väldigt intressant med en sprängskiss på oken bak.

Har du någon bra sida på nätet där man kan hitta sånt här? Rep böcker osv.
Hört från en  polare att det ska finnas på Audizine, men har inte hittat.

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
it_mutt Avstängd
10 april 2017 · 10 388 Inlägg

Ainok skrev:
Ska riva mitt konsollen så jag kommer åt där man spänner och kika lite. Hade ju vart väldigt intressant med en sprängskiss på oken bak.

Har du någon bra sida på nätet där man kan hitta sånt här? Rep böcker osv.
Hört från en  polare att det ska finnas på Audizine, men har inte hittat.

Det ska inte behöva rivas mittkonsollen, fast, det underlätta något ENORMT. Men det går (med rätt verktyg) utan.

Du har ju även så du justerar undertill.


Ger ju en grov överblick iaf.

http://forumbilder.se/G81JK/195615600.png

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Ainok
11 april 2017 · 439 Inlägg

Uppdatering på kvalitetsvagnen;

1. Vajern, eller snarare höljet som styr vajern till vänster bak har gått av/släppt. Borde inte vara svårt att fixa.
Det löser ett problem iallafall.

2. Dunket när jag växlar är kvar. Kör man rätt aggressivt och växlar snabbt, inte full karateväxling men inte långt ifrån så dunkar det inte alls så mycket.

3. Eftersom jag inte har något att göra så monterade jag mina coilovers bak. Tidigare endast kört med coils fram.

Tänkte att man kanske kunde hitta den glappa bussningen genom att toksänka, då belastas ju vissa bussningar annorlunda, men inte ens en sänkning på 70mm påverkade dunket nämnvärt.

5. Sen har jag fått ett nytt problem!
Hjullager höger fram är glappt. Kikat på lite filmer på hur man byter och det verkar trixigt om man inte har press hemma.

Kan man köpa kompletta styrspindlar med lager på typ ebay? Byta dom är ju enkelt, men att få i nya lager är... jadu... Det är inget jag har möjlighet till iallafall.

Jag vill byta båda fram.

Senast redigerat av Ainok (11 april 2017)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
it_mutt Avstängd
11 april 2017 · 10 388 Inlägg

Värdelös kvalité på de där bilarna...menar...hjullager som strular...hopplöst.

Eller iaf lite mer seriöst.

Vilken variant har du? Finns två;

En där lagret "bara" är pressat in, och en som ser ut såhär;

http://thumbs.ebaystatic.com/images/g/jzUAAOSwMtxXr9zv/s-l225.jpg

Just den sista varianten är då betydligt lättare att byta (givetvis, då man byter "hela paketet")

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Ainok
11 april 2017 · 439 Inlägg

it_mutt skrev:
Värdelös kvalité på de där bilarna...menar...hjullager som strular...hopplöst.

Eller iaf lite mer seriöst.

Vilken variant har du? Finns två;

En där lagret "bara" är pressat in, och en som ser ut såhär;

http://thumbs.ebaystatic.com/images/g/j … s-l225.jpg

Just den sista varianten är då betydligt lättare att byta (givetvis, då man byter "hela paketet")

Jadu, hjullager nu, vad kommer härnäst? Ska en lampa gå sönder eller kanske slits ett bromsbelägg ut?
Hopplöst.

Ang. paketet så trodde det där paketet bara satt bak på 2wd?

Har jag sådana runt om så blir jag jätteglad, det är ju inte alls svårt att byta.
Ska kolla vad jag har när jag kommer hem, men jag tror det är inpressade lager.

Jag läste någonstans att jag förmodligen har ett annorlunda hjullager då jag har 1,8ts motorn, kan det stämma? Skulle tydligen vara andra drivaxlar till min modell.

Senast redigerat av Ainok (11 april 2017)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang