Xuri
One Man Clan
14 april 2017
· 4 287 Inlägg
torpis skrev:
Xuri skrev:
torpis skrev:
Det är redan avslöjat ovan.
Haha, var lite trött där i morse
Nu vet jag skillnaden å ska leta reda på ett sådant dito med insug.
min topp var skrot och var en turbotopp.. 31mm insug / 27mm avgasventiler.
Vet du om X40 topparna orginal har koniska ventilfjädrar ?
får mäta upp dom som satt i gamla toppen å kolla inspännings tryck/maxtryck.
Vissa har koniska bla de nyare topparna. Man behöver en hel klase motorer av olika årgångar för att kunna plocka ihop något bra ;-)
Koniska fjädrar med 6mm ventilskaft litar inte med retainers från turbo med cylindriska fjädrar pga dem har 7mm ventilskaft så man får antingen hitta befintliga eller svarva. Har provat bägge men det är länge sedan nu.
Hade en sida med VAG fjädrar och retainers där man ganska lätt kunde välja vettiga saker.
Är det inte 30/27mm på turbo och fas2 sug hade 32/27 vill jag minnas. Min topp har 33/30.5 om jag minns rätt......
Okej ja detta vettifan vad de är för något axplock...
Toppen är som jag ser det en Fas2 turbotopp. VVT på avgas.
6mm ventilskaft, bör ha 7mm ?. Koniska fjädrar, som bör vara till Hydrauliska alternativt gamla Atech racefjädrar som dom inte säljer längre ? Den har i alla fall solida tryckare..
Och såhär såg 2 ventilstyrningar ut.. Brydde mig inte om å skruva ur ventilerna..