Ratten "dog" precis.

victoor89
18 april 2017 · 11 Inlägg

Hej,

Skulle svänga ut från parkeringen på jobbet idag då det började knastra ordentligt i ratten.
I detta skede började airbag lampan lysa och all el i ratten slutade fungera. Tutan fungerar inte heller.

Varje gång jag svängde kom knastrandet tillbaka, ett ljud som påminner om att dra sönder tygmaterial.

Någon som vet vad som just hände med ratten?
Nybilsgarantin har gått ut men jag tycker ändå att en ratt ska hålla längre än 4 år?
Finns det någon annan garanti som gäller? Annars får jag surt betala självrisken på 3000kr.

Jag ringde till Skoda och sa att det är förjävligt att problem som detta ska hända en "ny" bil. Inget som de verkade bry sig alltför mycket om..

Det är en Skoda Octavia Rs 2013.

Tack på förhand!

Highway_Outlaw
18 april 2017 · 198 Inlägg

Troligtvis rattkontakten som har gått sönder.

Dvs. den delen som överför information från bil och ratten.

Naslund93
18 april 2017 · 297 Inlägg

skulle tippa på att släpringen gick sönder

victoor89
18 april 2017 · 11 Inlägg

Tack,
Är detta något som går att byta själv, med tanke på arbeta kring airbag osv?
Jag är inte så värst kunnig att mecka.

Naslund93
18 april 2017 · 297 Inlägg

victoor89 skrev:
Tack,
Är detta något som går att byta själv, med tanke på arbeta kring airbag osv?
Jag är inte så värst kunnig att mecka.

Man måste radera koderna med dator, sen måste man kalibrera styrvinkelgivaren med.
Inte svårt om man har lite mekvana.

caromania Forummoderator
18 april 2017 · 9 296 Inlägg

victoor89 skrev:
Tack,
Är detta något som går att byta själv, med tanke på arbeta kring airbag osv?
Jag är inte så värst kunnig att mecka.

Just med tanke på airbagen så bör du ta reda på förfarandet på just din bil. Ibland kan det räcka med att hänga av batteripolen en stund ibland inte. Sedan kan det finnas specialskruv med olika låsskalle för att få loss ratten (airbagen) bakifrån som iofs går att skaffa. Att annars ta av en ratt är inte speciellt komplicerat, men de kan sitta ganska friskt på splines.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Soulman
18 april 2017 · 1 271 Inlägg

victoor89 skrev:
Tack,
Är detta något som går att byta själv, med tanke på arbeta kring airbag osv?
Jag är inte så värst kunnig att mecka.

Är du inte så värst kunnig ska du nog kapitulera redan nu. Det finns visserligen massor med info på nätet, men du behöver lite udda verktyg, rätt ersättningsprylar som du beställer på nätet, och du behöver ha någon med VCDS för att kalibrera G85 samt radera felkoder.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
simlar
19 april 2017 · 5 525 Inlägg

Relativt enkelt att byta släpring/rattaxelstyrdon.
Om jag inte minns fel så är verktygen man behöger:
inbus-m12 för ratten
Torx 15 till rattaxelstyrdonets 3st skruvar
Torx 25 till undre rattaxelkåpans 3st skruvar
En plattmejsel till att lossa airbagen
En 10mm hylsa/ringnyckel/lednyckel till att lossa batteripolen.

Däremot så måste styrdonet kodas in och styrvinkelgivaren måste grundinställas med dator.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
victoor89
19 april 2017 · 11 Inlägg

Tack för svaren!

Det får bli en verkstad på detta smile

Hos Skoda påstod dom att detta är vanligt fel.
Själv tycker jag det låter konstigt att sälja bilar med problem med airbag m.m.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang