Vart besikta trimmad bil

Lukas0120
19 april 2017 · 7 Inlägg

Tjenare! Hade tänkt i fördkaffa mig en lite trimmad bil, kmr bli en Supra, skyline eller Evo och alla dessa är singelkonverterade. Är ju givetvis lite nojjig över besiktningen då jag helst inte vill få ombesiktning eller reg besiktning efter jag köpt bilen.

Vad jag har hört är det mest ett lotteri och man måste ha tur. Men tänkte höra om någon vet något bra ställe där dessa bilar i stort sett alltid går igenom. Har tyvärr inga egna kontakter och vill helst inte chansa på något ställe bara. Tack på förhand!

amazinjoey
19 april 2017 · 1 139 Inlägg

Lukas0120 skrev:
Tjenare! Hade tänkt i fördkaffa mig en lite trimmad bil, kmr bli en Supra, skyline eller Evo och alla dessa är singelkonverterade. Är ju givetvis lite nojjig över besiktningen då jag helst inte vill få ombesiktning eller reg besiktning efter jag köpt bilen.

Vad jag har hört är det mest ett lotteri och man måste ha tur. Men tänkte höra om någon vet något bra ställe där dessa bilar i stort sett alltid går igenom. Har tyvärr inga egna kontakter och vill helst inte chansa på något ställe bara. Tack på förhand!

Allt beror på personen/gubben/gumman ,kunskap och humör. Själv vet jag folk som besiktar sina 9-5or med 450hk+ utan några problem

Senast redigerat av amazinjoey (19 april 2017)

CC72
19 april 2017 · 1 661 Inlägg

amazinjoey skrev:

Lukas0120 skrev:
Tjenare! Hade tänkt i fördkaffa mig en lite trimmad bil, kmr bli en Supra, skyline eller Evo och alla dessa är singelkonverterade. Är ju givetvis lite nojjig över besiktningen då jag helst inte vill få ombesiktning eller reg besiktning efter jag köpt bilen.

Vad jag har hört är det mest ett lotteri och man måste ha tur. Men tänkte höra om någon vet något bra ställe där dessa bilar i stort sett alltid går igenom. Har tyvärr inga egna kontakter och vill helst inte chansa på något ställe bara. Tack på förhand!

Allt beror på gubben ,kunskap och humör. Själv vet jag folk som besiktar sina 9-5or med 450hk+ utan några problem

Ibland är det också en gumma som besiktar...

amazinjoey
19 april 2017 · 1 139 Inlägg

CC72 skrev:

amazinjoey skrev:

Lukas0120 skrev:
Tjenare! Hade tänkt i fördkaffa mig en lite trimmad bil, kmr bli en Supra, skyline eller Evo och alla dessa är singelkonverterade. Är ju givetvis lite nojjig över besiktningen då jag helst inte vill få ombesiktning eller reg besiktning efter jag köpt bilen.

Vad jag har hört är det mest ett lotteri och man måste ha tur. Men tänkte höra om någon vet något bra ställe där dessa bilar i stort sett alltid går igenom. Har tyvärr inga egna kontakter och vill helst inte chansa på något ställe bara. Tack på förhand!

Allt beror på gubben ,kunskap och humör. Själv vet jag folk som besiktar sina 9-5or med 450hk+ utan några problem

Ibland är det också en gumma som besiktar...

Det vet jag men brukar hetta besiktningsgubbe, därav ordvalet tongue men fixat kommentaren

CC72
19 april 2017 · 1 661 Inlägg

Haha, ingen fara för mig smile

Majoriteten av besiktningsteknikerna är dock manliga. Har en endaste gång fått en kvinnlig. Lite tråkigt för jag tror det är en bransch som skulle tjäna på att få en större mix i personalstyrkan.

amazinjoey
19 april 2017 · 1 139 Inlägg

CC72 skrev:
Haha, ingen fara för mig smile

Majoriteten av besiktningsteknikerna är dock manliga. Har en endaste gång fått en kvinnlig. Lite tråkigt för jag tror det är en bransch som skulle tjäna på att få en större mix i personalstyrkan.

Låter jag med om smile Dock dejtat en besiktningskvinna en gång , gudagåva när man skulle åka köpa ny bil tongue

Lukas0120
19 april 2017 · 7 Inlägg

amazinjoey skrev:

Lukas0120 skrev:
Tjenare! Hade tänkt i fördkaffa mig en lite trimmad bil, kmr bli en Supra, skyline eller Evo och alla dessa är singelkonverterade. Är ju givetvis lite nojjig över besiktningen då jag helst inte vill få ombesiktning eller reg besiktning efter jag köpt bilen.

Vad jag har hört är det mest ett lotteri och man måste ha tur. Men tänkte höra om någon vet något bra ställe där dessa bilar i stort sett alltid går igenom. Har tyvärr inga egna kontakter och vill helst inte chansa på något ställe bara. Tack på förhand!

Allt beror på personen/gubben/gumman ,kunskap och humör. Själv vet jag folk som besiktar sina 9-5or med 450hk+ utan några problem

Ja det verkar ju vara lite av ett lotteri. Men man vill ju gärna ha lite koll vart dem snälla besiktningsmännen finns, så man inte får en reg besiktning direkt när man köpt bilen. Skulle det kanske gå att ringa och rakt ut fråga hur dem ser på modifierade bilar?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 april 2017 · 17 478 Inlägg

Det kan gå klart i ett par år men sedan så råkar du på någon som ser vad det är under huven... Då blir det regbes. Med tanke på ditt språkbruk misstänker jag att du är väldigt ung? Har du tänkt igenom saken?

Har du pengarna så det precis bara täcker inköpet kanske?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mack Forum- och sitemoderator
19 april 2017 · 26 149 Inlägg

Lukas0120 skrev:

amazinjoey skrev:

Lukas0120 skrev:
Tjenare! Hade tänkt i fördkaffa mig en lite trimmad bil, kmr bli en Supra, skyline eller Evo och alla dessa är singelkonverterade. Är ju givetvis lite nojjig över besiktningen då jag helst inte vill få ombesiktning eller reg besiktning efter jag köpt bilen.

Vad jag har hört är det mest ett lotteri och man måste ha tur. Men tänkte höra om någon vet något bra ställe där dessa bilar i stort sett alltid går igenom. Har tyvärr inga egna kontakter och vill helst inte chansa på något ställe bara. Tack på förhand!

Allt beror på personen/gubben/gumman ,kunskap och humör. Själv vet jag folk som besiktar sina 9-5or med 450hk+ utan några problem

Ja det verkar ju vara lite av ett lotteri. Men man vill ju gärna ha lite koll vart dem snälla besiktningsmännen finns, så man inte får en reg besiktning direkt när man köpt bilen. Skulle det kanske gå att ringa och rakt ut fråga hur dem ser på modifierade bilar?

Nja.
Du vill alltså fråga dem rakt ut vem utav deras medarbetare som inte sköter sitt jobb menar du?

Vill absolut inte vara någon smutskastare eller så av något slag och jag vet mycket väl att där ute finns många bilar som är både trimmade och förmodligen bättre uppbyggda är original diton men faktum kvarstår att de går enligt ett regelverk.
Lite därför det är ett lotteri att besiktiga. En del släpper igenom - behöver absolut inte inte vara på grund av slarv eller inkompetens utan för att de kanske tycker att fordonet i fråga är säkert nog ändå tex - medan andra besiktningsmän går hårdare efter reglerna.

Så kort sagt..det är nog bara att chansa och se hur det går.
Sen går det ju alltid försöka fixa upp så det ser någorlunda standard ut under huven. Inte så mycket blingbling och så vidare.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
rcy
19 april 2017 · 1 705 Inlägg

amazinjoey skrev:

Lukas0120 skrev:
Tjenare! Hade tänkt i fördkaffa mig en lite trimmad bil, kmr bli en Supra, skyline eller Evo och alla dessa är singelkonverterade. Är ju givetvis lite nojjig över besiktningen då jag helst inte vill få ombesiktning eller reg besiktning efter jag köpt bilen.

Vad jag har hört är det mest ett lotteri och man måste ha tur. Men tänkte höra om någon vet något bra ställe där dessa bilar i stort sett alltid går igenom. Har tyvärr inga egna kontakter och vill helst inte chansa på något ställe bara. Tack på förhand!

Allt beror på personen/gubben/gumman ,kunskap och humör. Själv vet jag folk som besiktar sina 9-5or med 450hk+ utan några problem

Skillnaden är att en 9-5 kan ha 450hk och se i stort sett original ut.
Jag har 320+ häst i min 9-3 och det finns ingenting som avslöjar det på utsidan då allt är original Saab-prylar.

Att glida igenom med en singelkonverterad Supra är nog svårare, fördelen där är väl att det är en lite mer sällsynt bil så besiktningspersonen kanske inte har full koll på hur dom brukar se ut.

Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
BMW 325i "isbilen" (1992)
Saab 9-3 Aero "the sissy" (2002)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 april 2017 · 14 055 Inlägg

Lukas0120 skrev:
Tjenare! Hade tänkt i fördkaffa mig en lite trimmad bil, kmr bli en Supra, skyline eller Evo och alla dessa är singelkonverterade. Är ju givetvis lite nojjig över besiktningen då jag helst inte vill få ombesiktning eller reg besiktning efter jag köpt bilen.

Vad jag har hört är det mest ett lotteri och man måste ha tur. Men tänkte höra om någon vet något bra ställe där dessa bilar i stort sett alltid går igenom. Har tyvärr inga egna kontakter och vill helst inte chansa på något ställe bara. Tack på förhand!

Köp istället en bil som lagligt har många hästkrafter så slipper du oroa dig varje år.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Lukas0120
19 april 2017 · 7 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Det kan gå klart i ett par år men sedan så råkar du på någon som ser vad det är under huven... Då blir det regbes. Med tanke på ditt språkbruk misstänker jag att du är väldigt ung? Har du tänkt igenom saken?

Har du pengarna så det precis bara täcker inköpet kanske?

Är 21 så ganska ung antar jag smile Men nej jag har gott med pengar kvar efter inköpet

sk8ville
19 april 2017 · 653 Inlägg

Som sagt tidigare, det beror på personen som besiktigar. Oftast är dom väldigt bra att ha o göra med sålänge allt är välbyggt o ser stilrent ut.

Skyline och evo kan jag inte mycket om, men en supra som är sugis original går att regga med singelturbo. Leta reda på en sån eller bygg själv så slipper du oroa dig.

Smoke tires not drugs
Nissan Navara V6 diesel "Brukisen" (2011)
Toyota Supra "mkiv TT" (1993)
TurbOla Reservdansk
19 april 2017 · 6 271 Inlägg

Min bil är inte trimmad eller något, men när jag plockade ut den från vinterförvaringen hade batteriet sagt upp sig.

Men men, hade bokat tid på besiktningen direkt efteråt så körde dit.
Fick putta in bilen i hallen, fick sen hjälpstart. tongue

Åkte därifrån med en 2a på handbromsen (för dålig bromsverkan). big_smile

Tror jag har en fördel där på den besiktningshallen, eftersom en av de anställda också har intresse och smak för amerikanska bilar och V8. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Mack Forum- och sitemoderator
19 april 2017 · 26 149 Inlägg

TurbOla skrev:
Min bil är inte trimmad eller något, men när jag plockade ut den från vinterförvaringen hade batteriet sagt upp sig.

Men men, hade bokat tid på besiktningen direkt efteråt så körde dit.
Fick putta in bilen i hallen, fick sen hjälpstart. tongue

Åkte därifrån med en 2a på handbromsen (för dålig bromsverkan). big_smile

Tror jag har en fördel där på den besiktningshallen, eftersom en av de anställda också har intresse och smak för amerikanska bilar och V8. wink

Ungefär som när jag besiktigade min Mazda ett år.
Hade en del problem. Avgassystemet hängde knappt på plats. Dessutom tog bromsarna klent och ratten går inte riktigt tillbaka när man har svängt: "Äh det fixar sig ju med lite körning".
Vid undersökningen undertill så hade jag ett tag två besiktningsmän och båda pratade på om hur bra växellåda jag hade. En av dem hade en Mazda där hemma fast fempetad och den var tydligen inte lika hållbar.
Gick igenom utan problem.

Så ja, det gäller att träffa på rätt folk.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 april 2017 · 14 055 Inlägg

TurbOla skrev:
Min bil är inte trimmad eller något, men när jag plockade ut den från vinterförvaringen hade batteriet sagt upp sig.

Men men, hade bokat tid på besiktningen direkt efteråt så körde dit.
Fick putta in bilen i hallen, fick sen hjälpstart. tongue

Åkte därifrån med en 2a på handbromsen (för dålig bromsverkan). big_smile

Tror jag har en fördel där på den besiktningshallen, eftersom en av de anställda också har intresse och smak för amerikanska bilar och V8. wink

Haha! Det kan definitivt hjälpa till!! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
rcy
20 april 2017 · 1 705 Inlägg

Visst beror det massor på vilken besiktningsgubbe man får, men samtidigt tror jag väldigt mycket beror på hur din bil ser ut och fungerar också. Kommer man i en risig 740 med knappt fungerande bromsar och rosthål i golvet och besiktningsgubben hittar en lastbilsturbo under huven, då kan det nog bli kämpigt, men kommer man in med en lagom trimmad bil som dessutom har chassi och bromsar som matchar effekten och allt är ordentligt fastskruvat är det sällan något problem.

Sist jag besiktade min 9-3 som har en bra bit över 300 häst fick jag en riktigt skön gubbe. Efter att ha skrattat åt min 100-cells racekatt och mumlat nåt om "ja, det är ju en liten buckla på röret där iaf, så vi kallar väl det en katalysator" så stod han länge och tittade in i fälgarna på mina gigantiska bromsskivor och ok.
Han tog sen fram en tumstock ur fickan och stod och måttade diametern på bromsskivan samtidigt som han frågade mig - "Vet du hur stora bromsskivor en 9-3 Aero har original?"
- "Nä" svarade jag och spelade dum.
- "Det vet jag." konstaterade han bara med ett flin medans han vek ihop tumstocken och gick vidare.

Bilen gick igenom helt utan anmärkning. smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 april 2017 · 17 478 Inlägg

rcy skrev:
Visst beror det massor på vilken besiktningsgubbe man får, men samtidigt tror jag väldigt mycket beror på hur din bil ser ut och fungerar också. Kommer man i en risig 740 med knappt fungerande bromsar och rosthål i golvet och besiktningsgubben hittar en lastbilsturbo under huven, då kan det nog bli kämpigt, men kommer man in med en lagom trimmad bil som dessutom har chassi och bromsar som matchar effekten och allt är ordentligt fastskruvat är det sällan något problem.

Sist jag besiktade min 9-3 som har en bra bit över 300 häst fick jag en riktigt skön gubbe. Efter att ha skrattat åt min 100-cells racekatt och mumlat nåt om "ja, det är ju en liten buckla på röret där iaf, så vi kallar väl det en katalysator" så stod han länge och tittade in i fälgarna på mina gigantiska bromsskivor och ok.
Han tog sen fram en tumstock ur fickan och stod och måttade diametern på bromsskivan samtidigt som han frågade mig - "Vet du hur stora bromsskivor en 9-3 Aero har original?"
- "Nä" svarade jag och spelade dum.
- "Det vet jag." konstaterade han bara med ett flin medans han vek ihop tumstocken och gick vidare.

Bilen gick igenom helt utan anmärkning. smile

Så ska det vara! Förvisso fel men du kan ju få stopp på din bil och vet vad du håller på med. Som du säger: trimmad bil men i övrigt original så hoppas jag den aldrig någonsin går igenom!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
rcy
20 april 2017 · 1 705 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

rcy skrev:
Visst beror det massor på vilken besiktningsgubbe man får, men samtidigt tror jag väldigt mycket beror på hur din bil ser ut och fungerar också. Kommer man i en risig 740 med knappt fungerande bromsar och rosthål i golvet och besiktningsgubben hittar en lastbilsturbo under huven, då kan det nog bli kämpigt, men kommer man in med en lagom trimmad bil som dessutom har chassi och bromsar som matchar effekten och allt är ordentligt fastskruvat är det sällan något problem.

Sist jag besiktade min 9-3 som har en bra bit över 300 häst fick jag en riktigt skön gubbe. Efter att ha skrattat åt min 100-cells racekatt och mumlat nåt om "ja, det är ju en liten buckla på röret där iaf, så vi kallar väl det en katalysator" så stod han länge och tittade in i fälgarna på mina gigantiska bromsskivor och ok.
Han tog sen fram en tumstock ur fickan och stod och måttade diametern på bromsskivan samtidigt som han frågade mig - "Vet du hur stora bromsskivor en 9-3 Aero har original?"
- "Nä" svarade jag och spelade dum.
- "Det vet jag." konstaterade han bara med ett flin medans han vek ihop tumstocken och gick vidare.

Bilen gick igenom helt utan anmärkning. smile

Så ska det vara! Förvisso fel men du kan ju få stopp på din bil och vet vad du håller på med. Som du säger: trimmad bil men i övrigt original så hoppas jag den aldrig någonsin går igenom!

Hade faktiskt en riktigt trevlig pratstund med den besiktningsgubben och hans filosofi var att hans jobb var inte att avgöra huruvida en bil var trimmad eller inte, hans jobb var att avgöra om den var trafikfarlig eller inte. Som han såg det så är en trimmad bil inte ett dugg farligare än en originalbil, så länge den är välbyggd och effekten används på rätt ställen. Han sa att han skulle mycket hellre möta min trimmade men oklanderligt välservade och välbyggda bil, än 95% av alla originalbilar därute där ägaren oftast inte har en aning om skicket på bromsarna.
En väldigt sund inställning enligt mig, och kanske något att tänka på för alla dom som "bondtrimmar" sina skrothögar och sedan gråter om att besiktningsmännen är så jävla griniga. Gör det snyggt och rätt från början så kan du komma undan med en hel del avvikelser utan problem!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 april 2017 · 14 055 Inlägg

rcy skrev:

Hybridsmurfen skrev:

rcy skrev:
Visst beror det massor på vilken besiktningsgubbe man får, men samtidigt tror jag väldigt mycket beror på hur din bil ser ut och fungerar också. Kommer man i en risig 740 med knappt fungerande bromsar och rosthål i golvet och besiktningsgubben hittar en lastbilsturbo under huven, då kan det nog bli kämpigt, men kommer man in med en lagom trimmad bil som dessutom har chassi och bromsar som matchar effekten och allt är ordentligt fastskruvat är det sällan något problem.

Sist jag besiktade min 9-3 som har en bra bit över 300 häst fick jag en riktigt skön gubbe. Efter att ha skrattat åt min 100-cells racekatt och mumlat nåt om "ja, det är ju en liten buckla på röret där iaf, så vi kallar väl det en katalysator" så stod han länge och tittade in i fälgarna på mina gigantiska bromsskivor och ok.
Han tog sen fram en tumstock ur fickan och stod och måttade diametern på bromsskivan samtidigt som han frågade mig - "Vet du hur stora bromsskivor en 9-3 Aero har original?"
- "Nä" svarade jag och spelade dum.
- "Det vet jag." konstaterade han bara med ett flin medans han vek ihop tumstocken och gick vidare.

Bilen gick igenom helt utan anmärkning. smile

Så ska det vara! Förvisso fel men du kan ju få stopp på din bil och vet vad du håller på med. Som du säger: trimmad bil men i övrigt original så hoppas jag den aldrig någonsin går igenom!

Hade faktiskt en riktigt trevlig pratstund med den besiktningsgubben och hans filosofi var att hans jobb var inte att avgöra huruvida en bil var trimmad eller inte, hans jobb var att avgöra om den var trafikfarlig eller inte. Som han såg det så är en trimmad bil inte ett dugg farligare än en originalbil, så länge den är välbyggd och effekten används på rätt ställen. Han sa att han skulle mycket hellre möta min trimmade men oklanderligt välservade och välbyggda bil, än 95% av alla originalbilar därute där ägaren oftast inte har en aning om skicket på bromsarna.
En väldigt sund inställning enligt mig, och kanske något att tänka på för alla dom som "bondtrimmar" sina skrothögar och sedan gråter om att besiktningsmännen är så jävla griniga. Gör det snyggt och rätt från början så kan du komma undan med en hel del avvikelser utan problem!

Jag kan tycka så jag oxå!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang