caromania
Forummoderator
6 maj 2017
· 9 296 Inlägg
panda666 skrev:
caromania skrev:
panda666 skrev:
man vill åtminstone räkna bort att man gjort service med rätt vätska(olja osv) och tänka att man inte fuskat med det som orsakat nått haveri. Skulle lätt skylla på oljan ifall ja hällt i nått billigt i bilen å sen fått ras yes?
Apropå ras, lite offtopic så ber om ursäkt för det, men fick du (Panda) veta nåt mer om varför lådan rasat på din nya BMW? Hade BMW-verkstaden slarvat eller missat nåt när de servade den? Fyllt på med fel olja etc? Uppriktig fråga eftersom jag aldrig drabbats av den typen av problem med mina bilar. Iofs pajade en xenon-glimtändare för några år sedan på Hondan men det kunde jag härröra till en krock strax före. Kostade 6000kr. Sved som fan.
Annars måste jag dra mig tillbaka till 90-talets början då jag hade en Passat för att minnas krångel med bilar. Jävligt bra bil, men den rostade helt absurt. Oavsett vad, sura erfarenheter när det kostar. Sjukt egentligen att jag klarat så många tusen mil i så många bilar, med Biltemas olja.
Fick faktiskt ingen info om det alls ska jag vara helt ärlig, kändes inte som att jag fick bra service alls från bmw i solna. Lämnade in den i vintras, december? fan vad tiden går . Sökte goodwill då, minns att jag o farsan lämna in den på en söndag och då sa jag att lådan hade rasat och att backen inte gick in längre, vad gör snubben som ska köra in den i verkstan? jo det första han gör är att han går in o skrapar lådan mer, när jag redan sagt att det skrapar och backen går ej in, istället för att dom ska putta/bärga in den så försöker han igen^^ Men fick aldrig nån info om nånting, om det är vanligt fel eller inte och varför det skulle hända. Bara att dom ansökt via papper/internet till tyskland och jag fick 0% goodwill. Var jättenära på att betala runt 30-35k för att byta lådan+koppling till en utbytes låda men blev räddad när nån snubbes snubbe på jobbet ville ha den. Tur man hade där som fick bra pröjs för bilen, väldigt bra.
Nu undrar jag om jag ska ha en likadan fast automat, men denna gång får det bli nån sorts garanti, köper fan inte nått mer nu utan nån form av garanti^^
Vad kul att biltema funkar för dig, så du skulle hälla i biltema i en bil som du köpt för säg 250.000kr?
Det enda jag vet är att jag har läst runt på nätet och verkar som att flera har haft detta problem och även på en f10 535 såg jag.
Surt. Förmodligen är väl alla elefanter ungefär lika dåliga på goodwill. Jag har ju min tydliga uppfattning om just tyskarna och även om den verkar upprepa sig så är det ju ingen vetenskap.
Vad gäller oljan så absolut. Nu är jag ju både snål och smart så jag köper ju bilar som redan fallit i värde. Accorden gick på 400k ny, jag köpte den för mindre än 120k efter 3 år när den hade gått 7k mil. Servad med Biltemas olja sedan dess. 21k mil idag, självklart går den fortfarande som en klocka.
Min coupé ramlade loss på 500k 1993, vilket väl är en miljon eller två idag. Skulle aldrig falla mig in att regrediera 25 år i oljeutveckling till pissig mineral 10w40, så även den får en dunk modern helsyntet varje år.
Lexusen servar jag på Lexus eftersom de rekondar den på en gång samtidigt som jag får fotmassage och choklad. Vete fan vad de häller i, bryr mig inte så mycket om bruksbilen faktiskt. Tar för givet att oljan är av minst lika bra kvalitet som den jag häller i bilarna jag bryr mig om även om jag inte har en aning. Jag litar ju på min verkstad.
Faktum är att jag faktiskt använder Biltemas olja i även mina Austin-bilar. Samma i både motor och låda är det. Den raka 20 eller 30 oljan som rekommenderades 1936 känns lite sisådär och Castrol R är iofs ganska skoj, men bäst smörjning är trots allt en olja som inte är rak. Iofs är väl den ena inte värd en kvarting, men den andra lite mer så det jämnar ut sig.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.