Angående Axx!

Maxxarn
7 januari 2007 · 107 Inlägg

Tjena grabbar!
Har en polare som har en evo 2 med värsting axx som hans första växel tar 70km
hur kan ja då få en värsting axx och tänk på att ja vill inte trimma bilen en T5 dåra
berätta vad ni tror kommer göra min bil en värsting

John87 Stolt Volvoägare
7 januari 2007 · 4 913 Inlägg

Maxxarn skrev:
Tjena grabbar!
Har en polare som har en evo 2 med värsting axx som hans första växel tar 70km
hur kan ja då få en värsting axx och tänk på att ja vill inte trimma bilen en T5 dåra
berätta vad ni tror kommer göra min bil en värsting

Du tyckte att "Utseende och styling" var den mest passande delen att skriva i?

För att svara på din fråga så kan du ändra utväxling. Du kommer tappa i topfart, men ha ett acc som heter duga smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
mellowd Drop Shop
7 januari 2007 · 926 Inlägg

jag förstår inte.

Maxxarn
7 januari 2007 · 107 Inlägg

jag vill att bilen ska få mer hästar och axx utan ja behöver trimma den. vad måste ja göra då?

Spelis
7 januari 2007 · 1 926 Inlägg

mer hästar kan du inte få utan och trimma bilen. men som någon sa tidigare så kan du ändra utväxligen för att få ett bättre axx. men lägre toppfart.
annars kan du chippa, byta avgas och insug så går den nog lite bättre. och låter skönare. fast då har du ju "trimmat" bilen.

John87 Stolt Volvoägare
7 januari 2007 · 4 913 Inlägg

Maxxarn skrev:
jag vill att bilen ska få mer hästar och axx utan ja behöver trimma den. vad måste ja göra då?

Mer hästar utan trim är svårt..

"Axx" kan du påverka ganska mycket när det gäller utväxling i växellådan.
Vet en som har en Volvo 240 som inte går mer än 110 km/h, men är grymt svårslagen tills dess tongue
Nu behöver man inte ändra så mkt, men småsaker kan göra en hel del.

Att bilen t.ex tar 70 km/h på första växeln tror jag är p.g.a utväxlingen.
Även hur varvvillig motorn är spelar in en del.

Dock tror jag inte att det rekommenderas att ändra utväxling på nyare bilar (du hade en T5:a, antar att den är relativt ny)...

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Maxxarn
7 januari 2007 · 107 Inlägg

dvs om ja sätter dit en sportavgasrör från turbon kommer de gå bättre?
vad menar med att ändra utväxlingen?

John87 Stolt Volvoägare
7 januari 2007 · 4 913 Inlägg

Maxxarn skrev:
dvs om ja sätter dit en sportavgasrör från turbon kommer de gå bättre?
vad menar med att ändra utväxlingen?

Ja, det kommer gå bättre. Inte jättemycket, men lite.
Men då räknas det lite som trim wink

Utväxling har med växellådan att göra. Det är att vid en viss hastighet så måste du växla. Det går att ändra, så att bilen går "längre" på samma växel, men man tappar då lite toppfart istället. Med en T5:a tror jag inte toppfarten är nåt bekymmer dock...
Men tror inte du ska leka med det själv tongue

Edit: Toppfart behöver inte ta stryk av att man ändrar det. OM man gör det rätt och vet vad man gör...

Senast redigerat av John87 (7 januari 2007)

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
MilleN
7 januari 2007 · 9 108 Inlägg

Du vill ha bättre acceleration men inte trimma *kliar huvudet*... Att byta avgassystem är ju att trimma också.

Det är väl automat i den också, bara att ge upp wink Är det din bil?

Scorren
8 januari 2007 · 186 Inlägg

Om du är orolig för trim... köp PPC!
En liten dosa som du kopplar ihop med bilen som förvandlar dina 250 hk till 300 hk på några minuter. Sedan kan du ändra tillbaka det lika lätt...

Catch me if you can!
Svenss0n
8 januari 2007 · 643 Inlägg

vilken fin syn det första man får se på morgonen. . att folk ja. . god morgon iaf.

Volvo 850R (1997)
beemern .......
8 januari 2007 · 2 655 Inlägg

John87 skrev:

Maxxarn skrev:
dvs om ja sätter dit en sportavgasrör från turbon kommer de gå bättre?
vad menar med att ändra utväxlingen?

Ja, det kommer gå bättre. Inte jättemycket, men lite.
Men då räknas det lite som trim wink

Utväxling har med växellådan att göra. Det är att vid en viss hastighet så måste du växla. Det går att ändra, så att bilen går "längre" på samma växel, men man tappar då lite toppfart istället. Med en T5:a tror jag inte toppfarten är nåt bekymmer dock...
Men tror inte du ska leka med det själv tongue

Edit: Toppfart behöver inte ta stryk av att man ändrar det. OM man gör det rätt och vet vad man gör...

hoppas du skrivit fel nu?. de e ju bakaxeln som bestämmer utväxlingen om den ska va seg me hög toppfart eler snabb me lägre toppfart eller, faen kom på de e ju tråkig framhjulsdrivet tongue då va de nog en annan 5a. å sen varför klagar alla på att man tappar topphastighet. en bil som gör säg ca 250-270 o sen ändrar man utväxling för man vill ha värre axx, va spelar de för roll om bilen sen kanske toppar 220-240?. spelar ju ingen roll alls så länge man inte har jätte trimmat å kör strippen tongue. e ju bara

Senast redigerat av beemern (8 januari 2007)

Germax
8 januari 2007 · 12 086 Inlägg

70 på ettan låter ju inte som en bil med värsting acc! smile

I övrigt kan jag bara instämma med övriga, förövrigt vart köper man alla dessa olika utväxlingar? Kanförstå att de finns till gamla volvo, rally mm men vem fan gör drevkit till massa andra bilar? yikes

camaro67 Meister
8 januari 2007 · 6 763 Inlägg

man kan byta utväxling i både v-låda och bakaxel. de vanligaste är väll i axeln. nu vet jag inte hur framhjulsdriften funkar riktigt.. men de borde väll gå att byta utväxlingen där åxo, och då menar jag inte i lådan.. men jag vet itne.. men ska du inte trimma någe så är de ju helt onödigt.. går på högre varv på landsväg och drar bensin. men visst ska du dra tungt så visst för bilen blir ju starkare

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
jonTe
8 januari 2007 · 5 710 Inlägg

Maxxarn skrev:
jag vill att bilen ska få mer hästar och axx utan ja behöver trimma den. vad måste ja göra då?

Lätta!....
Ur med tunga skinninredningen o högtalare o bröte wink

MVH Jonas
..............
ludde__mannen draminbil.nu
24 januari 2007 · 1 382 Inlägg

Byt till mindre däck när du ska köra race!!! --> samma effekt som att ändra utväxlingen!

Xuri One Man Clan
24 januari 2007 · 4 287 Inlägg

De går ju att ändra utväxligen genom att byta låda! ...om du inte har automat så kan du istället sätta på en tex m56H låda de finns flera varianter ..kan inte just m56:ans men de finns m56L (låg) M56 H ..tror de finns M56lh (låg 1-2 hög 3-5) osv! de finns ju typ 20 olika varianter av volvo M90 låda och finns flera till m56 också ... eller kanske en M66 från s60r hade varit något ?:p

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang