Saab 9-3 99/00 nya högtalare

rakso12
15 maj 2017 · 16 Inlägg

Bassiehof skrev:
Visaton har qms 6,53, och det är i klass med high end högtalare som Dynaudio Esotar. Just saying... Jag har ett par Focal 4" som har qms 9,55 men lägre BL än Visaton. Ett kit kostade 3500, men det Focal kit som ersatte mitt kit har lägre qms.

Bassiehof skrev:

rakso12 skrev:
jo det är ju det, vill inte lägga ut så mycket pengar känner ja smile

blir nog iallafall Bredbandselement/high end/full range, eller vad man kallar det på instrumentpanelen.

nån skrev i en tråd som jag hitta nu och har samma funderingar som mig! och han hade köp 3.5 Peerless TG9FD och han skrev han dom funka kanon till original HU.

min fråga dock är vilka är det man ska välja isåfall? eller är dom så gamla så det inte är värt att köpa dom?

https://www.hifisound.de/Do-it-yourself … glass.html
https://www.hifisound.de/Do-it-yourself … -Glas.html

Peerless har sämre mätvärden än Visaton, inte lika bra frekvensgång, bara 10w effekttålighet så du måste använda ett hpf och dela ganska högt 150-200 hz, alltså i det känsliga nedre mellanregistret.

okok är mer insnöad på visaton då wink lite enkelt förklart, vad menas med qms och BL? är tex 6.52 qms bra?

Bassiehof
15 maj 2017 · 1 777 Inlägg

rakso12 skrev:

Bassiehof skrev:
Visaton har qms 6,53, och det är i klass med high end högtalare som Dynaudio Esotar. Just saying... Jag har ett par Focal 4" som har qms 9,55 men lägre BL än Visaton. Ett kit kostade 3500, men det Focal kit som ersatte mitt kit har lägre qms.

Bassiehof skrev:

rakso12 skrev:
jo det är ju det, vill inte lägga ut så mycket pengar känner ja smile

blir nog iallafall Bredbandselement/high end/full range, eller vad man kallar det på instrumentpanelen.

nån skrev i en tråd som jag hitta nu och har samma funderingar som mig! och han hade köp 3.5 Peerless TG9FD och han skrev han dom funka kanon till original HU.

min fråga dock är vilka är det man ska välja isåfall? eller är dom så gamla så det inte är värt att köpa dom?

https://www.hifisound.de/Do-it-yourself … glass.html
https://www.hifisound.de/Do-it-yourself … -Glas.html

Peerless har sämre mätvärden än Visaton, inte lika bra frekvensgång, bara 10w effekttålighet så du måste använda ett hpf och dela ganska högt 150-200 hz, alltså i det känsliga nedre mellanregistret.

okok är mer insnöad på visaton då wink lite enkelt förklart, vad menas med qms och BL? är tex 6.52 qms bra?

Qms är ett  mekaniskt q värde. Ska vara hög siffra för att få så LÅGA mekaniska förluster som möjligt = hög upplösning, du hör många detaljer. BL faktor handlar om dynamik, hur dynamiskt ett element är. Musik är dynamisk, så hög BL faktor är bra. Jag är inte insnöad på Visaton, men det är bland det bästa jag hittat till ett rimligt pris. Du frågade efter en ersättare i brädan och ville inte satsa på nåt i dörren, då begränsas dina valmöjligheter.

rakso12
15 maj 2017 · 16 Inlägg

Bassiehof skrev:

rakso12 skrev:

Bassiehof skrev:
Visaton har qms 6,53, och det är i klass med high end högtalare som Dynaudio Esotar. Just saying... Jag har ett par Focal 4" som har qms 9,55 men lägre BL än Visaton. Ett kit kostade 3500, men det Focal kit som ersatte mitt kit har lägre qms.

Bassiehof skrev:
Peerless har sämre mätvärden än Visaton, inte lika bra frekvensgång, bara 10w effekttålighet så du måste använda ett hpf och dela ganska högt 150-200 hz, alltså i det känsliga nedre mellanregistret.

okok är mer insnöad på visaton då wink lite enkelt förklart, vad menas med qms och BL? är tex 6.52 qms bra?

Qms är ett  mekaniskt q värde. Ska vara hög siffra för att få så LÅGA mekaniska förluster som möjligt = hög upplösning, du hör många detaljer. BL faktor handlar om dynamik, hur dynamiskt ett element är. Musik är dynamisk, så hög BL faktor är bra. Jag är inte insnöad på Visaton, men det är bland det bästa jag hittat till ett rimligt pris. Du frågade efter en ersättare i brädan och ville inte satsa på nåt i dörren, då begränsas dina valmöjligheter.

ah då är jag med lite grann iallafall smile
bara för rolighetens skull då. vad finns det med för bredbandshögtalare runt samma prisklass mer/mindre som är ungefär lika bra?
tex denna? https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-a … alare.html

Senast redigerat av rakso12 (15 maj 2017)

Bassiehof
15 maj 2017 · 1 777 Inlägg

rakso12 skrev:

Bassiehof skrev:

rakso12 skrev:

Bassiehof skrev:
Visaton har qms 6,53, och det är i klass med high end högtalare som Dynaudio Esotar. Just saying... Jag har ett par Focal 4" som har qms 9,55 men lägre BL än Visaton. Ett kit kostade 3500, men det Focal kit som ersatte mitt kit har lägre qms.

okok är mer insnöad på visaton då wink lite enkelt förklart, vad menas med qms och BL? är tex 6.52 qms bra?

Qms är ett  mekaniskt q värde. Ska vara hög siffra för att få så LÅGA mekaniska förluster som möjligt = hög upplösning, du hör många detaljer. BL faktor handlar om dynamik, hur dynamiskt ett element är. Musik är dynamisk, så hög BL faktor är bra. Jag är inte insnöad på Visaton, men det är bland det bästa jag hittat till ett rimligt pris. Du frågade efter en ersättare i brädan och ville inte satsa på nåt i dörren, då begränsas dina valmöjligheter.

ah då är jag med lite grann iallafall smile
bara för rolighetens skull då. vad finns det med för bredbandshögtalare runt samma prisklass mer/mindre som är ungefär lika bra?
tex denna? https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-a … alare.html

Jag har inte jämfört med alla tänkbara högtalare, men många. Bra mätvärden, mindre talspole än Visaton, ojämn frekvensgång över 1 khz. Visaton har neodymium magnet, som är bättre än ferrit. Åk till BRL och lyssna om du har möjlighet.

rakso12
15 maj 2017 · 16 Inlägg

förstår förstår smile näe har tyvärr inte den möjligheten..

låt sig att jag köper en ny stereo också, finns det plug n play bara? alltså bara att trycka i kablarna ifrån det gamla till nya stereon?

Bassiehof
15 maj 2017 · 1 777 Inlägg

rakso12 skrev:
förstår förstår smile näe har tyvärr inte den möjligheten..

låt sig att jag köper en ny stereo också, finns det plug n play bara? alltså bara att trycka i kablarna ifrån det gamla till nya stereon?

Jag vet att det är vanlig iso på en Saab 9-5, men jag är osäker på 9-3. Det borde BRL och andra känna till.

rakso12
15 maj 2017 · 16 Inlägg

ska skicka dom ett mail å höra smile

i en annan tråd var det folk som skrev att inte visaton:erna på 8ohm skulle kunna drivas fullt ut. utan bara till 50% då jag har 4ohm fram original?

Bassiehof
15 maj 2017 · 1 777 Inlägg

rakso12 skrev:
ska skicka dom ett mail å höra smile

i en annan tråd var det folk som skrev att inte visaton:erna på 8ohm skulle kunna drivas fullt ut. utan bara till 50% då jag har 4ohm fram original?

Impedansen på 8 ohm gör Visaton till en lättare last för förstärkaren, mindre distorsion = renare ljud. Då blir det mer ström kvar till de kanaler som driver 6x9, så det löser sig nog. Värre är att de har låg känslighet. Som sagt, använd fader för du styr effekten på det viset också. Högre volym till framhögtalarna gör att de spelar högre förstås.

När jag gjorde om systemet (AS2) i en Saab 9-5 kopplade jag bort allt fler högtalare från Saabens eget slutsteg och drev diskanter på instrumentbrädan direkt med stereon. Då blev det mer ström över till de andra kanalerna och gav ett renare ljud till basen i framdörren. Det finns tillverkare som anger maxeffekt med alla kanaler drivna, eller med bara en eller två kanaler. Om du har en nätdel som kan ge max 20A och bara driver en kanal, då kan den kanalen i teorin få 20A., men om du driver 4 kanaler med exakt likadana högtalare får de bara 5A var, alla kräver lika mycket ström. Nu kräver dina 6x9 mer ström, så det är bara en fördel om dina framhögtalare blir en snällare last.

Senast redigerat av Bassiehof (15 maj 2017)

rakso12
15 maj 2017 · 16 Inlägg

så du körde alltså  instrumentpanelens högtalare med 3.5 bredbands element? och du fick bra ljud ifrån det?

skulle du kunna förklara lite varför det blir lättare att driva med 8ohm istället för ett par med 4ohm osv?

finns det nå andra som du vet runt samma prisklass som skulle rekommenderas också?

Bassiehof
16 maj 2017 · 1 777 Inlägg

rakso12 skrev:
så du körde alltså  instrumentpanelens högtalare med 3.5 bredbands element? och du fick bra ljud ifrån det?

skulle du kunna förklara lite varför det blir lättare att driva med 8ohm istället för ett par med 4ohm osv?

finns det nå andra som du vet runt samma prisklass som skulle rekommenderas också?

Jag drev ett par diskanter som ersatte 3,5" i brädan med stereon i stället för Saabens eget slutsteg.

I korthet: en högtalare på 4 ohm drar dubbelt så mycket ström från förstärkaren som en på 8 ohm. Om nätdelen inte kan leverera dubbelt så mycket ström kommer det antingen att låta illa (dista) eller slutsteget brinner upp.

En vanlig stereo har klena slutsteg och fördubblar inte effekten vid halverad impedans, så du kommer förmodligen inte att kunna spela högre med 4 ohm jämfört med 8 ohm. För att kunna spela högre behöver du mer effekt, dvs ett slutsteg. 

Nej, det är antingen dessa bredband eller ett 6,5" kit med basen i dörren och diskanten på brädan, riktad mot lyssnaren.

Senast redigerat av Bassiehof (16 maj 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang