Elschema fönsterhissar Saab 9-3

MasterCar
16 maj 2017 · 390 Inlägg

Hej, jag har en kabelhärva för fönsterhissar och skulle vilja testa fönsterhissmotorn för förardörren, kopplat till fönsterknapparna+ett 12V batteri. Kabelhärvan är osorterat utan honor och hanar i ändarna av kablarna. Jag har försökt att hitta ett elschema men lyckas ej. Motorn fungerar om man kopplar direkt till batteriet utan fönsterknapparna. Men hur ska de kopplas med fönsterknapparna?

Mvh

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
16 maj 2017 · 4 917 Inlägg

Utan att vara insatt så skulle jag tro att om inte dörren är jordad så måste jorden vara med i knappen.
Men det går ju att mäta så man inte råkar köra ihop +och - på knappen.
Detta alltså om man kan använda ett mätinstrument för att förstå sig på knappfunktionen.

Senast redigerat av oljan (16 maj 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
MasterCar
16 maj 2017 · 390 Inlägg

Ja, den är ju klurig. Försöker att hitta ett elschema istället. Kan man inte driva motorn med enbart strömkablarna till fönsterhissarna? Knappsatsen fungerar väl som en vanlig strömbrytare?

oljan skrev:
Utan att vara insatt så skulle jag tro att om inte dörren är jordad så måste jorden vara med i knappen.
Men det går ju att mäta så man inte råkar köra ihop +och - på knappen.
Detta alltså om man kan använda ett mätinstrument för att förstå sig på knappfunktionen.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
17 maj 2017 · 4 917 Inlägg

Jo, men kolla och koppla så den både går upp och ner på knappen.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
MasterCar
17 maj 2017 · 390 Inlägg

oljan skrev:
Jo, men kolla och koppla så den både går upp och ner på knappen.

Det är ju de den inte gör. Så fort knapparna är inkopplade så fungerar inget, blir kortslutning verkar det som.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
17 maj 2017 · 4 917 Inlägg

Jag hade mätat på stiften på knappen för att komma på funktionen och anslutit 2 trådar i taget.
Du har väl reda på vilken tråd som är upp och ner och ansluter och provar.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
MasterCar
17 maj 2017 · 390 Inlägg

oljan skrev:
Jag hade mätat på stiften på knappen för att komma på funktionen och anslutit 2 trådar i taget.
Du har väl reda på vilken tråd som är upp och ner och ansluter och provar.

Strömkablarna från motorn är klara. Sedan är det hela knappsatsen för förarsidan jag handskas med, behöver bara att en av knapparna fungerar. Behövs det fler kablar än själva strömkablarna från motorn till knapparna undrar jag...?
Vad ska jag mäta över stiften? Ström för att kolla om de fungerar?
Det måste väl finnas fler än strömkablar för fönstret att åka ner och upp eller fungerar knapparna som en 3-stegs switch bara (on-off-on)??

Förvirrad nu....

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
17 maj 2017 · 4 917 Inlägg

Jag hade mätat på knappen för att se vilken kontakt det kommer spänning på och anslutit den, beroende på om rutan ska upp eller ner. Sen är det frågan om jorden är gemensam för upp o ner.
Hur många trådar har du från hissen?
Jag skulle tro, utan att ha sett den att det är en 3 stegs,  så i mitten bör ju Isåfall vara strömsatt från antingen säkring eller relä.
Sen när man trycker vänster så ska väl strömmen då gå vidare genom knappen till hissen och sänka rutan.
Kolla att det verkligen funkar så.

Senast redigerat av oljan (17 maj 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang