3639
Sök

Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

2 251 Inlägg
25 december 2017
Köpa o köpa...

Det är väl klart att om jag hade obegränsat med stålar, sen allt annat betalats per månad, så skulle jag överväga att köpa en sprillans ny bil. Och varför då inte en som är miljövänligt producerad...

Nu hör jag till de lottade som kör begagnat.
Och är inte säker på att miljötänket då alltid går i första hand.
Visst är det mycket bra om bränsleförbrukningen i förhållande till det jag kör är låg.

Nu är det många med mig i landet som köper och kommer att köpa begagnad bil.
Förmodligen fler än som köper nytt.

Men visst hejar jag på de som har möjlighet att köpa ny riktig bil, för om några år kanske jag blir ägare till just en av dessa, bara de rasat ned i pris. Typ till hälften eller 1/3 av nypriset.

Heja på alla som har råd... köp nytt och tänk på mig. Ni gör en välgärning.
Senast redigerat av Meaganeowner (25 december 2017)

Muttley
25 december 2017
it_mutt skrev:
Muttley skrev:
-Akerfeldt- skrev:

Du måste ju ha missförstått hans svar, det är ett relevant svar kan jag tycka på ursprungsfrågan. Sen får man tycka vad man vill om svaret, jag kan tycka det är lite väl egoistiskt tänk hmm

Ja d-b är lite egoistisk tycker jag.   Lite smågrisigt att mena att de är okej att förstöra för andra bara för han väljer att inte avla av sig.

Men min fråga kvarstår, varför går man in i en tråd om man inte för något relevant ?

Fast, du kan också vända på det resonemanget; Hur långt ska du engagera dig i andra?

Jag fick för många år sedan en fråga under en biologilektion och svarade något i stil med "ja men jag ska inte ha barn". Lärarinnans respons blev då "Men tänk på mina barn då?", varpå min respons blev "Jag skiter väl i dina barn". Det i sin tur kan givetvis ses som väldigt provocerande, men, det fanns en annan tanke bakom; varje individ kan inte engagera sig i alla andra och alla andras avkommor. Eller kan och kan, men, det är ytterst frivilligt.

De flesta har fullt upp med att engagera sig i sina egna problem och sina egna åtagande. Att någon annan i sin tur vill ha barn, är inget jag (i detta exempel) ska ställas till svars för och därigenom per automatik bli tvungen att dra "mitt stråt till stacken" för. "Dina" barn och deras framtid,  är inte "mitt" problem s.a.s. . Tråkigt, hårt, men sant.

Att svara på TS' huvudfråga, är i största grad relevant. Att det sen säkerligen var ett svar som många i tråden inte ville ha, eller ser som löjligt, det hör inte hit. Om svaret istället hade varit "Jag kör miljöbil för mina barns framtids skull" hade du säkert inte sett det likadant. Även om det svaret i sig hade tillfört precis lika mycket eller lite för trådens fortlevnad.

Så är det såklart.
Dock är de bra att indirekt hjälper alla arbetare till för välmåendet i vårt land.

Avstängd
10 388 Inlägg
25 december 2017
Muttley skrev:
it_mutt skrev:
Muttley skrev:
Ja d-b är lite egoistisk tycker jag.   Lite smågrisigt att mena att de är okej att förstöra för andra bara för han väljer att inte avla av sig.

Men min fråga kvarstår, varför går man in i en tråd om man inte för något relevant ?

Fast, du kan också vända på det resonemanget; Hur långt ska du engagera dig i andra?

Jag fick för många år sedan en fråga under en biologilektion och svarade något i stil med "ja men jag ska inte ha barn". Lärarinnans respons blev då "Men tänk på mina barn då?", varpå min respons blev "Jag skiter väl i dina barn". Det i sin tur kan givetvis ses som väldigt provocerande, men, det fanns en annan tanke bakom; varje individ kan inte engagera sig i alla andra och alla andras avkommor. Eller kan och kan, men, det är ytterst frivilligt.

De flesta har fullt upp med att engagera sig i sina egna problem och sina egna åtagande. Att någon annan i sin tur vill ha barn, är inget jag (i detta exempel) ska ställas till svars för och därigenom per automatik bli tvungen att dra "mitt stråt till stacken" för. "Dina" barn och deras framtid,  är inte "mitt" problem s.a.s. . Tråkigt, hårt, men sant.

Många av dessa egotrippade människorna som inte ens försöker kör med;
-Jag ska inte ha barn, jag skiter i dina.
-Vi gör ingen skillnad, de finns andra länder.....
-Det gör ingen skillnad om jag sorterar.
Och så vidare.

Fast om ingen börjar så går det såklart snabbare till de skiter sig.  Då slipper solen ta hand om det smile
Vad folk inte verkar ha uppfattat är att Kina tex har påbörjat nerstägning av fabriker pga för dålig miljö som exempel. 
Sen ska man väl se det som så att många länder som inte har det så bra har inte samma möjlighet som vi i rikare länder.

Men du har rätt, jag personligen skiter totalt i alla andra. Men jag försöker dra mitt strå till stacken ändå.

Absolut, och jag menar inte att man, oavsett om man inte planerar att skaffar barn, inte kan göra "sin del" iaf.  Högst personligen har jag däremot svårt när någon försöker "vinna över mig" och använder sina barn (antingen nuvarande eller framtida) som argument.

Sen är det givetvis som så att om person X inte ex.vis kan få barn, så kommer en framtida miljökollaps påverka denne vidare nämnvärt. Och det får givetvis vara ok även om man inte gillar svaret. Där ligger en enorm skillnad i att låta någon ha en åsikt och respektera att personen står för det (huruvida inhopparen i tråden faktiskt gör det låter jag vara osagt), och på att hålla med i åsikten.

Vill man återkoppla till tråden, så kan man däremot också titta på en massa parametrar. En "omiljövänlig bil modell X", kan fortfarande vara mer miljövänlig än andra alternativ av "modell x". Min poäng här är då att tråden har tenderat att bli mer "varför gjorde du inte ett ÄNNU mer miljövänligt val än det valet du gjorde? Det var visserligen bättre än andra alternativ som fanns av modell X, men, det kunde varit ännu bättre...så du suger"-ish. Trots att man då faktiskt valt en mer miljövänlig bil än man kunde ha gjort.

Det blir tyvärr gärna lite feminismliknande debatt av det; det görs inte tillräckligt mycket, tillräckligt fort.
-Nej, kanske inte, men så länge det går på rätt håll så får vi trots allt se det som positivt.

Och detta i sin tur är en av anledningarna till att jag kan förstå att folk tröttnar på hela debatten; det blir "aldrig bra nog", för man kan alltid göra lite mer och det man redan gjort är inte, enligt vissa, tillräckligt mycket.

För egen del står planerna fast; nästa bil blir en begagnad diesel. Det finns, vad jag har kunnat hitta iaf, inga alternativ till det jag behöver bilen till och som jag dessutom kan titta på utan att kräkas i munnen och utan att samtidigt dö lite inombords.

Bilen efter det blir dock, om det nu inte dyker upp något alternativ, en ren (doh!) elbil.

Och under tiden så kompenserar jag med "grön el", källsorterar, går och cyklar massor osv osv osv.
Senast redigerat av it_mutt (25 december 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Muttley
26 december 2017
it_mutt skrev:
Muttley skrev:
it_mutt skrev:

Många av dessa egotrippade människorna som inte ens försöker kör med;
-Jag ska inte ha barn, jag skiter i dina.
-Vi gör ingen skillnad, de finns andra länder.....
-Det gör ingen skillnad om jag sorterar.
Och så vidare.

Fast om ingen börjar så går det såklart snabbare till de skiter sig.  Då slipper solen ta hand om det smile
Vad folk inte verkar ha uppfattat är att Kina tex har påbörjat nerstägning av fabriker pga för dålig miljö som exempel. 
Sen ska man väl se det som så att många länder som inte har det så bra har inte samma möjlighet som vi i rikare länder.

Men du har rätt, jag personligen skiter totalt i alla andra. Men jag försöker dra mitt strå till stacken ändå.

Absolut, och jag menar inte att man, oavsett om man inte planerar att skaffar barn, inte kan göra "sin del" iaf.  Högst personligen har jag däremot svårt när någon försöker "vinna över mig" och använder sina barn (antingen nuvarande eller framtida) som argument.

Sen är det givetvis som så att om person X inte ex.vis kan få barn, så kommer en framtida miljökollaps påverka denne vidare nämnvärt. Och det får givetvis vara ok även om man inte gillar svaret. Där ligger en enorm skillnad i att låta någon ha en åsikt och respektera att personen står för det (huruvida inhopparen i tråden faktiskt gör det låter jag vara osagt), och på att hålla med i åsikten.

Vill man återkoppla till tråden, så kan man däremot också titta på en massa parametrar. En "omiljövänlig bil modell X", kan fortfarande vara mer miljövänlig än andra alternativ av "modell x". Min poäng här är då att tråden har tenderat att bli mer "varför gjorde du inte ett ÄNNU mer miljövänligt val än det valet du gjorde? Det var visserligen bättre än andra alternativ som fanns av modell X, men, det kunde varit ännu bättre...så du suger"-ish. Trots att man då faktiskt valt en mer miljövänlig bil än man kunde ha gjort.

Det blir tyvärr gärna lite feminismliknande debatt av det; det görs inte tillräckligt mycket, tillräckligt fort.
-Nej, kanske inte, men så länge det går på rätt håll så får vi trots allt se det som positivt.

Och detta i sin tur är en av anledningarna till att jag kan förstå att folk tröttnar på hela debatten; det blir "aldrig bra nog", för man kan alltid göra lite mer och det man redan gjort är inte, enligt vissa, tillräckligt mycket.

För egen del står planerna fast; nästa bil blir en begagnad diesel. Det finns, vad jag har kunnat hitta iaf, inga alternativ till det jag behöver bilen till och som jag dessutom kan titta på utan att kräkas i munnen och utan att samtidigt dö lite inombords.

Bilen efter det blir dock, om det nu inte dyker upp något alternativ, en ren (doh!) elbil.

Och under tiden så kompenserar jag med "grön el", källsorterar, går och cyklar massor osv osv osv.

Typiskt, du hann svara när jag inte orkade mer smile

Detta scenario var ju en typ som drog upp att den inte skulle ha barn. Vilket de inte egentligen handlade om även om de blir så automatiskt.

Folk tröttnar dock inte på att gråta ut i artiklar på facebook om bränslehöjningen som inte kom som oväntat, för då drabbas den och den. 

För min del har jag provat den där miljödieseln nu, och ja den sparade mig bränsle och mycket pengar.  Så mitt nästa steg om något fåtal år blir ju mot hybrid.  Förhoppningsvis blir de mest tåg om de går att använda det även till arbetet smile

Du ser väl till att du inte fyller soptunnan inför varje tömning wink

Avstängd
10 388 Inlägg
26 december 2017
Muttley skrev:
Typiskt, du hann svara när jag inte orkade mer smile

Detta scenario var ju en typ som drog upp att den inte skulle ha barn. Vilket de inte egentligen handlade om även om de blir så automatiskt.

Folk tröttnar dock inte på att gråta ut i artiklar på facebook om bränslehöjningen som inte kom som oväntat, för då drabbas den och den. 

För min del har jag provat den där miljödieseln nu, och ja den sparade mig bränsle och mycket pengar.  Så mitt nästa steg om något fåtal år blir ju mot hybrid.  Förhoppningsvis blir de mest tåg om de går att använda det även till arbetet smile

Du ser väl till att du inte fyller soptunnan inför varje tömning wink

Grina för att bränslepriserna höjs förstår jag mig inte heller på. Mest för att det finns alternativ. Man MÅSTE inte, även om man inte vill ta i en "miljöbil" med tång ens, köra något från hedenhös till vardagligdags som slukar 1l/mil vid snäll körning på lätt nedförslut. Och gör man det, ja, då får man också leva med det. Sen är det ju som alltid, det drabbar olika människor olika hårt. Har man 1mil till jobbet kontra 6 mil till jobbet, så är det klart att en höjning märks mer för den som har 5 mil längre. Men, då får man väl kanske prioritera någon modern småbil som dricker därefter. Eller för all del; något annat som bränsle än svart guld.

Det är ytterst sällan den ens är halvfull när dom kommer och tömmer. Men, det är klart, gamla kvicksilvertermometrar tar inte så mycket plats i "organiskt"-kärlet wink tongue

Igen, och bara för att klargöra (jag har ju skrivit det förr men folk läser ju kanske inte hela tråden); jag har inte det minsta emot utvecklingen och ex.vis elbilar, hybrider osv. Speciellt inte som vardagsåk. Kör jag mustang eller dodge, så är det ju å andra sidan inte vare sig några längre sträckor, eller så att jag sitter och gråter för att bilen är törstig (även om dodgen skulle trivas med låda med lite fler växlar). Men, ett mer fosilsnålt vardagsåkande gör däremot att jag kan ta just någon av hedenhösbilarna på en tur även i framtiden.

239 Inlägg
26 december 2017
Evildan skrev:
team_larsson skrev:
Är det någon som kört en massa olika hybridbilar? de som jag tycker känns lite spännande är ju Bmw 330e, Lexus rx450h och Mitsubishi Outlander PHEV. har ingen kunskap alls om några hybridbilar då jag aldrig kört någon.  Men jag tycker det hade varit fint om man kunde åka till jobbet på tex ren el.  känns iallefall som det hade varit en go känsla.

Jajamensan.
Samtliga Toyotor, även några som inte sålts på svenska marknaden.
Is300h
GS300h
GS450h
NX300h
Rx400h
Rx450h
Insight gen1.
Insight gen2.
Civic.
Crz.
Outlander.
C350.
GLC 350.
E300.
GLE 500.
Optima.
Niro.
Ioniq.
Passat GTE.
BMW i3 REX.
Här säkert glömt ngn.
Sedan har jag, tack vare tidigare arbete inom fordonsindustriutvecklingen, kört två prototyper som inte är släppta ännu.  big_smile

Fränt! big_smile
Ser ju att du själv äger en prius, men vad tycker du om de andra då? tex bmw, lexus och mitsubishi?
fanns det några utav de andra som intresserade dig när du köpte en prius?

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.

4 261 Inlägg
26 december 2017
Har provkört en bmw 330e, sa inte så mke till mig. Har även läst att den inte ska gå att köra så mke på el endå, lite grann innan bensinmotorn tar över helt o hållet, tror inte hybrid tekniken i den är inte lika bra som tex toyta/lexus. kört ett par outlander phev. Kört några teslor och bmw i3, tyckte inte om dom så mke pga en negativ del som när man släpper på gas pedalen så rullar inte bilen som de gör normalt sett utan den bromsar ner sig sj på nått sätt, väldigt irriterande tycker jag. Önskar att min lexus hade bättre teknik me hybrid där man kan ladda en separat batteri under körning och sen använda de elet man har sparat tills den tar slut. Konstigt att ingen har kommit på nått sånt än. Ladda en separat batteri me hjälp av bensinmotor/broms kraft etc etc och sen kunna me hjälp av en knapp använda bara det elet man har sparat^^plus kunna använda bilen som en vanlig hybrid. äre omöjligt?

239 Inlägg
26 december 2017
panda666 skrev:
Har provkört en bmw 330e, sa inte så mke till mig. Har även läst att den inte ska gå att köra så mke på el endå, lite grann innan bensinmotorn tar över helt o hållet, tror inte hybrid tekniken i den är inte lika bra som tex toyta/lexus. kört ett par outlander phev. Kört några teslor och bmw i3, tyckte inte om dom så mke pga en negativ del som när man släpper på gas pedalen så rullar inte bilen som de gör normalt sett utan den bromsar ner sig sj på nått sätt, väldigt irriterande tycker jag. Önskar att min lexus hade bättre teknik me hybrid där man kan ladda en separat batteri under körning och sen använda de elet man har sparat tills den tar slut. Konstigt att ingen har kommit på nått sånt än. Ladda en separat batteri me hjälp av bensinmotor/broms kraft etc etc och sen kunna me hjälp av en knapp använda bara det elet man har sparat^^plus kunna använda bilen som en vanlig hybrid. äre omöjligt?

men att de bromsar när man släpper på gasen, är inte det för att den då använder "motorbromsen" till att ladda batterierna?
tycker det är lite svårt att läsa sig till vilka man ska försöka jämföra med. antar att det bara är att åka och provköra olika bilar. finns det någon speciell dag/event där man kan prova olika bilar på ett och samma ställe,för att lättare kunna jämföra?

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.

5 111 Inlägg
26 december 2017
it_mutt skrev:
Absolut, och jag menar inte att man, oavsett om man inte planerar att skaffar barn, inte kan göra "sin del" iaf.

Krasst sett så är ju grundproblemet att vi är för många, så snarare är väl det egentligen det bästa sättet att "göra sin del" på....medvetet eller omedvetet.

Avstängd
10 388 Inlägg
26 december 2017
Knugcab skrev:
it_mutt skrev:
Absolut, och jag menar inte att man, oavsett om man inte planerar att skaffar barn, inte kan göra "sin del" iaf.

Krasst sett så är ju grundproblemet att vi är för många, så snarare är väl det egentligen det bästa sättet att "göra sin del" på....medvetet eller omedvetet.

Ja, det är inte så mycket att säga om det.

Om vi hårt ska se till jordens bästa, så; må vi alla leva länge...och sedan dö ut.

Dvs inte fortplanta oss alls. Och det i sin tur inte sett till att vissa individer helt enkelt borde vara förbjudna att föra sin genpool vidare......
Senast redigerat av it_mutt (26 december 2017)

370 Inlägg
26 december 2017
Hybrid_ skrev:
Unleash skrev:
caromania skrev:

Om Herr_B läser några inlägg tillbaka så handlar det om att det påstådda trycket på elnätet inte kommer betyda några stora problem. Om alla kör elbil och laddar hemma.

En jäkla massa domedagsprofetior överlag. Tråkigt. Acceptera utvecklingen även om ni inte köper den själva.

Det löser sig. Lugn. Påminner om debatten kring tillsättningen av bly i bensinen kring 1945-46. Då skulle alla, alla, alla motorer skära ihop pga detta nya ofog, bly.

handlar inte om att inte acceptera utveckling... utan att inse fakta och vara realistisk.
men för folk som inte är insatta kan det kanske förefalla så.

Precis! Folk som inte är pålästa gapar om att "elbilarnas batterier kommer att sätta jorden i brand" eller att "Elnätet brakar ihop". Vem som helst med en gymnasial utbildning fattar att så inte är fallet men vissa är trögare än andra big_smile

återigen läs på fakta och kom tillbaks så kan vi diskutera.

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se

330 Inlägg
26 december 2017
caromania skrev:
Om Herr_B läser några inlägg tillbaka så handlar det om att det påstådda trycket på elnätet inte kommer betyda några stora problem. Om alla kör elbil och laddar hemma.

Fast.. Problemet är inte, och har aldrig varit, elnätets kapacitet. Visst, i takt med att fler ska ladda på jobb, och efter jobb, kommer det behövas kapacitetsbanker, men den tekniken finns, och används redan, även om inte i Sverige i speciellt stor utsträckning. Det faktiska problemet är att infrastrukturen för att ansluta ditt fordon någonstans helt enkelt inte finns för merparten av befolkningen. Det kommer ALDRIG bli aktuellt att ställa parkeringsstolpar i hela innerstäder för att erbjuda laddning, och hyresvärdar som erbjuder hyresgäster parkeringsplatser i stället för att hänvisa till vägkanten, är inte heller intresserade av att ställa en laddstolpe vid varje parkeringsruta.

SportPilot skrev:
Faktum är att industrin får problem för att elnätet inte är stabilt nog, och ett gäng nötter i Stockholm vill lägga ner kärnkraften samtidigt som de har som mål i livet att byta ut svenska fordonsflottan.

Den dagen vi har välfungerande fusion och ett stabilt nog elnät så fine... men vi är inte där idag

Nog så sant. Kraft har vi rätt gott om. Att få ut den till brukarna, med den kvalitet som behövs, är det lite svårare med.

SportPilot skrev:
kärnkraften spyr ut vattenånga och radioaktivt avfall som vi säkert förvarar, påverkar inte miljön i jätte stor utsträckning, är en av de miljövänligaste energikällorna vi har idag

Vill man inte ha det radioaktiva avfallet, så upparbetar man det förbrukade bränslet. Det är värre med rivningsmassorna, men de är i jämförelse med det förbrukade bränslet, inte speciellt radioaktiva. Men miljömupparna har bestämt att upparbetning är något dåligt, så det gör vi inte längre. Antagligen för att de inte har något argument mot kärnkraft, om man kan driva dagens kärnkraftverk i ett par hundra år, på det bränslet som redan finns tillgängligt, genom upparbetning.

it_mutt skrev:
Eller för all del; något annat som bränsle än svart guld.

Val av bränsle spelar ju ingen roll. Staten har bestämt att de ska ha in pengarna oavsett, så även om du tankar 100% förnyelsebart, så är det lika dyrt, eller dyrare, trots att man inte behöver, nå, borde behöva, straffskatter på något som är bra för miljön... Plus då att det i det här landet är i stort sett omöjligt att exempelvis etanolkonvertera. Och köra en diesel på fritösolja är minsan olagligt. Avfall, med en kostnad för att ta hand om, eller förnyelsebart bränsle? Äh, det är så klart att staten ska ha betalt...

Avstängd
10 388 Inlägg
26 december 2017
Mr_B skrev:
[...]massa text där man rycker meningar ur sitt sammanhang[...]

Det är jättebra att du förstått dig på citatfunktionen. Och nej, jag orkar inte...
Senast redigerat av it_mutt (26 december 2017)

4 224 Inlägg
26 december 2017
Mr_B skrev:
SportPilot skrev:
kärnkraften spyr ut vattenånga och radioaktivt avfall som vi säkert förvarar, påverkar inte miljön i jätte stor utsträckning, är en av de miljövänligaste energikällorna vi har idag

Vill man inte ha det radioaktiva avfallet, så upparbetar man det förbrukade bränslet. Det är värre med rivningsmassorna, men de är i jämförelse med det förbrukade bränslet, inte speciellt radioaktiva. Men miljömupparna har bestämt att upparbetning är något dåligt, så det gör vi inte längre. Antagligen för att de inte har något argument mot kärnkraft, om man kan driva dagens kärnkraftverk i ett par hundra år, på det bränslet som redan finns tillgängligt, genom upparbetning.

Nuvarande reaktorer gen.2 i Sverige har en verkningsrad på ca 1% 
kommande gen.3  den sort som finnarna håller på att bygga har en verkningsgrad på ca 33%
framtidens reaktor gen. 4 som i detta stadie endast finns på ritbordet kommer att få 99% verkningsgrad
gen.3 och 4. är snarlika i uppbyggnad
https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4rnreaktor

Mr_B skrev:
it_mutt skrev:
Eller för all del; något annat som bränsle än svart guld.

Val av bränsle spelar ju ingen roll. Staten har bestämt att de ska ha in pengarna oavsett, så även om du tankar 100% förnyelsebart, så är det lika dyrt, eller dyrare, trots att man inte behöver, nå, borde behöva, straffskatter på något som är bra för miljön... Plus då att det i det här landet är i stort sett omöjligt att exempelvis etanolkonvertera. Och köra en diesel på fritösolja är minsan olagligt. Avfall, med en kostnad för att ta hand om, eller förnyelsebart bränsle? Äh, det är så klart att staten ska ha betalt...

Om man sätter en konvereringsbox för etanol så underkänner bilbesiktningen denna om dom får syn på den

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

624 Inlägg
26 december 2017
Muttley skrev:
d-b skrev:
Evildan skrev:
Det finns en uppsjö med personbilar i alla tänkbara konfigurationen för alla tänkbara behov till jämbördiga pengar men ändå köps det smutsigare dito.
Varför?
Är folk okunniga om miljön eller skiter dom i den?

Kommer inte skaffa barn så varför ska jag bry mig?

Ganska tråkig kommentar.   Bara för du valt att inte skaffa barn så bryr du inte dig ett skit om allt annat.

Min fråga är om du nu inte bryr dig varför är du då i en miljöbilstråd?  För de säger emot dig själv lite.  Du kan ju vara i någon tanka rätt tråd wink

Säger emot mig själv lite? Ursäkta?

Det är eftersom jag bryr mig jag bestämt mig för att inte skaffa barn. Det är ett övergrepp på någon som inte bett om det. Om du saknar mening i ditt liv får du försöka hitta det på något annat sätt än att utnyttja någon annans existens för detta (egoistiska) ändamål.

De som vill påverka mitt handlande i en miljövänligare riktning får vara så goda att betala mig.

624 Inlägg
26 december 2017
Muttley skrev:
-Akerfeldt- skrev:
Muttley skrev:

Tycker ändå att hans svar är relevant på ursprungsfrågan. Ett kort och rakt svar på varför han inte köper en miljömässigt snällare bil. Men som sagt, jag stödjer inte hans svar på något sätt wink

Ganska tafatt svar dock.  Enbart till för att provocera folk smile

Nej, det handlar om att jag, till skillnad från de flesta, har ett genomtänkt filosofiskt tankesystem.

Jag tar ansvar för mitt och mina val i livet men du vill att jag ska ta ansvar även för dina val i livet. Varför det? Hur härleder du detta? Vilka är dina premisser?

Muttley
26 december 2017
d-b skrev:
Muttley skrev:
d-b skrev:
Kommer inte skaffa barn så varför ska jag bry mig?

Ganska tråkig kommentar.   Bara för du valt att inte skaffa barn så bryr du inte dig ett skit om allt annat.

Min fråga är om du nu inte bryr dig varför är du då i en miljöbilstråd?  För de säger emot dig själv lite.  Du kan ju vara i någon tanka rätt tråd wink

Det är eftersom jag bryr mig jag bestämt mig för att inte skaffa barn. Det är ett övergrepp på någon som inte bett om det. Om du saknar mening i ditt liv får du försöka hitta det på något annat sätt än att utnyttja någon annans existens för detta (egoistiska) ändamål.

De som vill påverka mitt handlande i en miljövänligare riktning får vara så goda att betala mig.

Att vara miljövänlig i vardagen kostar inget.   Att välja miljöbil kostar när man byter, de är det ingen fråga om.  Men de kostar ofta mindre än om man väljer 100% fossilfordon.  Man behöver inte köpa en törstig omiljövänlig sak då.

Vad du då gör i en miljöbilstråd men inte tillför något roligare är ju frågan fortfarande.
Senast redigerat av Muttley (26 december 2017)

Avstängd
10 388 Inlägg
26 december 2017
Unleash skrev:
Muttley skrev:
d-b skrev:

Att vara miljövänlig i vardagen kostar inget.   Att välja miljöbil kostar när man byter, de är det ingen fråga om.  Men de kostar ofta mindre än om man väljer 100% fossilfordon.  Man behöver inte köpa en törstig omiljövänlig sak då.

Vad du då gör i en miljöbilstråd men inte tillför något roligare är ju frågan fortfarande.

hur kan en miljöbil från kina vara bättre för miljön än en gammal fossildriven bil ? dom kinesiska industrierna spyr ju ut giftiga ämnen...

Det finns alltså bara kinesiska miljöbilar? Damn....

Muttley
26 december 2017
Unleash skrev:
Muttley skrev:
d-b skrev:

hur kan en miljöbil från kina vara bättre för miljön än en gammal fossildriven bil ? dom kinesiska industrierna spyr ju ut giftiga ämnen...

Jag är mållös.

Vet inte hur jag ska svara dig om du tror att Kina tillverkar alla bilar i världen.

Tror du att Volvo är 100% svenskt material med ?
Senast redigerat av Muttley (26 december 2017)

370 Inlägg
26 december 2017
Muttley skrev:
Unleash skrev:
Muttley skrev:

Jag är mållös.

Vet inte hur jag ska svara dig om du tror att Kina tillverkar alla bilar i världen.

Tror du att Volvo är 100% svenskt material med ?

jag tror att vi bör köra med våra gamla fossildrivna bilar, och inte köpa nytt ja
nytillverkning kan aldrig vara bättre än att köra på det vi redan har.
Senast redigerat av Unleash (26 december 2017)

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se

Sök