4818
Sök

Konstig defekt i lacken på 1 år gammal bil

23 Inlägg
tisdag 22:36
Trådstartare
Hej!

Vi köpte en ny Kia Ceed som nu är ca ett år gammal. Är nöjda såhär långt men jag såg igår när jag grejade med den att det blivit en super konstig defekt i lacken. Det är typ som en uppbuktning i lacken som är typ 0,5cm bred och 5-8cm lång. Ser helskumt ut. Finns inga skador i närheten utan lacken ser fin ut i övrigt. Är nästan 100 på att detta inte var där vid köpet. Vad fasiken kan detta vara? Har skickat till Kia verkstaden och frågat också och hoppas dom fixar det på garanti. Här är en bild på defekten.

https://imgur.com/a/k3lbt8t

Mvh D

65 Inlägg
Igår 09:15
Doraso skrev:
Hej!

Vi köpte en ny Kia Ceed som nu är ca ett år gammal. Är nöjda såhär långt men jag såg igår när jag grejade med den att det blivit en super konstig defekt i lacken. Det är typ som en uppbuktning i lacken som är typ 0,5cm bred och 5-8cm lång. Ser helskumt ut. Finns inga skador i närheten utan lacken ser fin ut i övrigt. Är nästan 100 på att detta inte var där vid köpet. Vad fasiken kan detta vara? Har skickat till Kia verkstaden och frågat också och hoppas dom fixar det på garanti. Här är en bild på defekten.

Mvh D

Låter som att det börjat rosta under lacken. Ha sett det ibland som barn.

Kan du visa oss en bild så kanske vi kan förklara bättre.

23 Inlägg
Igår 09:38
Trådstartare
Superiora skrev:
Doraso skrev:
Hej!

Mvh D

Låter som att det börjat rosta under lacken. Ha sett det ibland som barn.

Kan du visa oss en bild så kanske vi kan förklara bättre.

Hej!

Det finns en länk till en bild i mitt första inlägg smile

6 809 Inlägg
Igår 10:59
Har du prövat att trycka hårt med ett finger på ytan? Kan du trycka ner lacken lite så har lacken släppt från underlaget och det måste lackas om.
Är det däremot en förhöjning så kan det vara så att lacken har runnit och då kan lacken slipas ner och poleras jämnt. Men nu tror jag inte att det är så utan det lutar åt det första alternativet.

23 Inlägg
Igår 11:25
Trådstartare
jaka54 skrev:
Har du prövat att trycka hårt med ett finger på ytan? Kan du trycka ner lacken lite så har lacken släppt från underlaget och det måste lackas om.
Är det däremot en förhöjning så kan det vara så att lacken har runnit och då kan lacken slipas ner och poleras jämnt. Men nu tror jag inte att det är så utan det lutar åt det första alternativet.

Japp kan trycka ner det lite. Är lite mjuk. Fan då. Hoppas dom tar det på garantin.

7 966 Inlägg
för 4 timmar sedan
Varför vänder du dig inte till en KIA-verkstad - för du har väl lackgaranti kvar på den ett år gamla bilen?
De flesta bilar har tre års lackgaranti och tolv års garanti mot genomrostning.

Ditt problem liknar det jag hade på en ny Volvo 245 av 1976 års modell.
Fast den rostade lite över allt.
Tumnagelstora rostbubblor.
Volvo påstod att bilen var misskött - efter en månad och knappt etthundra mil.
Med hjälp av "M":s jurist instämdes Volvo till Tingsrätten.
Om vi, juristen och jag, tog tillbaka stämningen så fick jag en ny bil och "kompensation" för olägenheten.

4 071 Inlägg
för 1 timme sedan
Ser onekligen ut som en rinning som uppstått vid själva lackeringen, men det borde ha observerats förut.

Har den polerats nyligen?

Lyckades själv som glad och ung klåpare med nyköpt polermaskin smälta färgen på lackerade bakvingen på min dåvarande 240.
Färgen liksom flyttade sig lite och det blev att se ut som bilden.
Även proffs har dåliga dagar om den lämnats in.
Ser ut som metallskärm och då tål det värme bättre. Men en tanke...

@torsen. Hade en Saab 99L 1975 med samma sjuka. Till och med stora rostbubblor på taket.  Köpte den dock inte som ny och en omlackering löste problemet. Gjorde det själv dock.
Senast redigerat av Mossan1 (för 1 timme sedan)

Sök