Evildan
27 januari 2018
·
Cracksoup skrev:
Evildan skrev:
Cracksoup skrev:
De 30 extra hästarna kanske gör bilen generellt piggare? Det skiljer trotsallt 70Nm mellan dem. De som väljer 1.8 TSI gör en medveten prioritering och offrar några kronor/månad i förbrukning för att få exakt den motorn de vill ha, i stället för nästan den motorn de vill ha. Eftersom att vi har det så bra Sverige så kan vi välja det vi vill ha i stället för endast det vi behöver.
Eftersom det nu handlar om två olika motorer med olika effekt så blir mitt svar på frågeställningen:
Alla prioriterar inte miljön i första hand vid bilköp.
Om du tycker att det automatiskt innebär att man skiter i miljön, så får det väl vara så.
Det är med andra ord för billigt att välja det smutsigare alternativet.
Många ursäktar sig med att jag gör ditt och datt eller går hit och dit eller hittar på "behov" som ijenkligen inte existerar för att ha en ursäkt att köpa vad dom vill ha. Hade jag inte haft en PIP skulle jag kört en Yaris HSD då den är snålare än en Prius HSD.
Många skiter uttalat i miljön, det har vi tydligt återkommande konstaterat i den här tråden bla.
Att hitta på anledningar och kategorisera det som ”behov” är löjligt. Där är jag med dig. Hade jag behövt en bil för att klara vardagen och köra till och från jobbet med så hade jag inte haft min nuvarande kärra.
Köper man bil på rent behov och alla parametrar som ingår så finns det mängder miljövänliga(re) alternativ i alla segment.
Men, väljer man 1.8TSI istället för 1.4TSI så får man ju göra det. Du är ute efter att ställa folk mot väggen och få dem att erkänna att de köpt en bil som de inte behöver. Ser inte riktigt poängen med det.
Sanningen är ju att vi som köper törstigare och miljöfarligare bilar, får betala mer till staten. Vi betalar mer för att få det vi vill ha. Är smutsigare bilar för billiga att köra/äga? Ja kanske, men mp har ju fått igenom en lag som ska träda in redan detta året att det ska bli väldigt blodigt att äga nya bilar som släpper ut mer än 95g/km koldioxid. Förändring sker i rasande tempo i Sverige.
Det är det jag frågar om, varför anser man sig på en familjekombi behöva en starkare motor. Det är ingen sportbil precis, en Superb kombi, utan en stor och bekväm familjebil som redan med minsta motoralternativet har fullt tillräckliga fartresurser för att hänga med i trafiken eller göra föraren körkortslös oavsett vilken hastighetsbegränsning som gäller. 0-100km/h på 8.6s och hyfsat med vrid att nyttja.
Ja smutsiga bilar är för billiga att äga, det är bara att kika på parkeringsplatserna utanför stormarknaden när Svenssons glider in i sina skramlande vingelpellar till dieselsuvar, det ska enligt min mening svida betydligt mer ekonomiskt att ha en sådan där cancerhink. "Jag gör ditt och datt osv osv så jag kör min skitiga bil efter behag" är i mina ögon riktigt hyckleri när någon försvarar valet av dylikt åkdon. Samma person skulle spara energi/miljö om det tunga åbäket böts ut mot något som ligger i linje med bortförklaringen.
Jag välkomnar dom högre skatterna och hade önskat högre påslag för att även de mer bemedlade skulle börja tänka efter.
Det skulle få gemene man att tänka efter mer vid bilbyte och nybilsköp vilket i sin tur styr begagnatmarknaden.
Jag uppskattar inte att du berättar för mig vad jag är ute efter, inte ok.
Du är fri att tro och tycka, men skriv det inte som ett påstående.
Senast redigerat av Evildan (27 januari 2018)