Skoda Octavia -03: Monterade sportluft, antispinn lyser konstant

Peugeot_Power
24 maj 2017 · 59 Inlägg

Tjenare! Satte nyss på sportluftfilter på min käre Skoda, och allt gick bra. Satte den före LMM så fick med den också.

Men när jag startade bilen och körde iväg så lyste antispinnlampan konstant, och enligt manualen så är det nåt fel i systemet om den gör det.

Har nu kopplat ur batteriet och ska låta den stå ca 20 min och kolla om det hjälper, men det känns så märkligt eftersom jag inte ens pillade på nånting nära bromsar/sensorer som styr antispinn?

Ska ladda upp en bild snart, men tror ni fattar poängen. Tacksam för svar!


https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218468/218468-4fce564c8a02ae6249cf0d7c8c1bc73a.jpg

Senast redigerat av Peugeot_Power (24 maj 2017)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 maj 2017 · 17 478 Inlägg

Varför i hela friden satte du på ett sådant som nästan säkert sänker effekten? Felet är dock märkligt. Den borde tända motorlampan efter några dagar först.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
24 maj 2017 · 857 Inlägg

Antispinnlampan kan visst ha att göra med luftfiltret. Om du kollar felkoder så säger den säkert nånting med "orimlig lastsignal - kontrollera felkoder i motorstyrdon".

När jag bytte kamrem på min passat 1,8T så startade jag utan en laddluftslang bara för att se att den starta som den skulle dock så lyste antispinnlampan o felkoden var nåt sånt. Monterade ihop o raderade felkoder så slockna den.

Är förmodligen att den får för mycket luft

torsen
25 maj 2017 · 7 238 Inlägg

Varför inte byta tillbaka och se om antispinnlampan lyser då och få konstaterat om det är relaterat till luftfiltret eller ej(vilket jag tror att det ej är)?

Soulman
25 maj 2017 · 1 271 Inlägg

Det var nån gång på slutet av 1800-talet man möjligen kunde släcka en kontrollampa genom att lyfta av batteripolen.

Läs ur felkoder och återkom.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 maj 2017 · 17 478 Inlägg

torsen skrev:
Varför inte byta tillbaka och se om antispinnlampan lyser då och få konstaterat om det är relaterat till luftfiltret eller ej(vilket jag tror att det ej är)?

Man bör ha utrustning som kan släcka lampan... Instämmer med ovan talare. Och en överraskning: Du tror fel. Eller vad kör du? En bil från 80-talet???

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Peugeot_Power
28 maj 2017 · 59 Inlägg

Vill bara säga att det löste sig enkelt. Lossade + och - till batteriet, lät den stå i 20 min och sen slocknade lampan! Det är tydligen när man lossar på LMM som antispinn lampan börjar lysa på Octavior!

Hybridsmurfen skrev:
Varför i hela friden satte du på ett sådant som nästan säkert sänker effekten? Felet är dock märkligt. Den borde tända motorlampan efter några dagar först.

För att få höra det härliga turboljudet!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang