7400
Sök

Trasig bakrutetorkare V70N

1 354 Inlägg
2 juni 2017
Trådstartare
#1
Tja, bakrutetorkaren la av mitt under ett svep på V70N jag har här på g.org.

Tog loss kåpan för att försöka se om någon kabel gått av och möttes av detta


https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145628/145628-1822f0c48c5010e31ff47e9806108894.jpg

Tror ni att någon tidigare ägare försökt laga och ska jag sprätta tejpen för att titta efter eller ska jag gå på att byta torkarmotor? Kan jag se om motorn har sagt upp sig på något enkelt sätt?
Tacksam för erfarenheter och tips!
Marcus

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 juni 2017
#2
Mack855 skrev:
Tja, bakrutetorkaren la av mitt under ett svep på V70N jag har här på g.org.

Tog loss kåpan för att försöka se om någon kabel gått av och möttes av detta


https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145628/145628-1822f0c48c5010e31ff47e9806108894.jpg

Tror ni att någon tidigare ägare försökt laga och ska jag sprätta tejpen för att titta efter eller ska jag gå på att byta torkarmotor? Kan jag se om motorn har sagt upp sig på något enkelt sätt?
Tacksam för erfarenheter och tips!
Marcus

En elmotor ska ju gå att mäta och bör vara ganska enkel att få bort, men det ser onekligen lite hemmamekat ut! Jag skulle nog trots allt börja med att lyfta tejpen för att bara kolla hur det ser ut där.

En ännu enklare mätning är ju att dra loss "sockerbiten" och mäta där när torkaren är igång. Kommer det fram ström eller inte?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 354 Inlägg
2 juni 2017
Trådstartare
#3
Ja, direkt efter att jag postade kom jag att tänka på att mäta på kontakten. Då kommer en följdfråga. Räcker det med en vanlig 200 kronors ifrån typ Clas Ohlsson för att ha till bilen? Sen en annan sak är att jag ska erkänna att jag är SÄMST på el. Dra ut och trycka tillbaka kontakter är där min kunskap på el går. Aldrig velat ta i det då jag vet vilka konsekvenser det kan få om man gör fel så hur använder jag en multimätare (?) i sockerbiten? känner mig oerhört dum men någon gång måste vara den första på det med.

6 262 Inlägg
2 juni 2017
#4
Ja, det duger med en sån här multimeter:
http://www.clasohlson.com/se/Multimeter … 0A/36-5255

Sätt den på DCV när du skall mäta spänning i bilen. Du behöver inte ens bekymra dig om att sätta röd och svart mätpinne i rätt hål på kopplingsstycket till torkarmotorn, sätter du fel står det -12V istället.

1 354 Inlägg
3 juni 2017
Trådstartare
#5
Svarte_Orm skrev:
Ja, det duger med en sån här multimeter:
http://www.clasohlson.com/se/Multimeter … 0A/36-5255

Sätt den på DCV när du skall mäta spänning i bilen. Du behöver inte ens bekymra dig om att sätta röd och svart mätpinne i rätt hål på kopplingsstycket till torkarmotorn, sätter du fel står det -12V istället.

Tackar så mycket för infon smile Kommer nog underlätta lite att hitta felet nu!

1 354 Inlägg
9 juni 2017
Trådstartare
#6
Update för de som kan få samma fel eller är intresserade.

Plockade lös inredning på skuffluckan och kollade kablar även där och det var fint så mätte kontakten och det kom ström till kontakten så var bara att byta motor så nu lirar allt igen.
Senast redigerat av Mack855 (9 juni 2017)


Sök