2667
Sök

Oljeläckage Under insug Volvo S40N T5 -06

82 Inlägg
4 juni 2017
Trådstartare
#1
Hej !

Har en Volvo T5 S40N som sagt, fick se att den läcker olja på framsida motor under insuget. ÄR helt ny på Volvo, men har ingen aning vad det kan vara exakt. Misstänker lite att det kan vara något som hör till vevhusventilationen att göra. Någon som vet? Köpte bilen av en bilhandlare i fredags, såg inge större läckage då, men ska i vilket fall som helst kontakta dom på måndag.
Senast redigerat av OskarLB (4 juni 2017)


6 694 Inlägg
4 juni 2017
#2
Dåligt åtdraget oljefilter?

De/Dem

82 Inlägg
4 juni 2017
Trådstartare
#3
xXSammy skrev:
Dåligt åtdraget oljefilter?

Vart sitter filtret på dom? Sitter inte dom längst ner på motorn som på dom flesta?


6 694 Inlägg
82 Inlägg
4 juni 2017
Trådstartare
#5

Den var snustorr ! Men det är blött höger om den, under själva luftburken.


82 Inlägg
4 juni 2017
Trådstartare
#6
Ingen annan som har någon aning om vad det kan vara?


6 248 Inlägg
4 juni 2017
#7
Packningen till ventilkåpan? Den brukar kunna läcka på alla möjliga bilmodeller. I övrigt är det lättast att du försöker se själv var oljan kommer ifrån. Kanske torka rent lite med en trasa så du ser var ny olja kommer först innan den skvätter runt överallt

6 559 Inlägg
4 juni 2017
#8
Hej!
Kolla packboxen bakom kamremskåpan! Vid två tillfällen har sett läckage av olja som runnit  längs med topp och motorblock på två bilar (Audi 100 och Volvo 745)  och i bägge fallen så har det varit packboxen bakom kamremskåpan som varit boven.
Men...har tur är det bara ventilkåpspackningen.
Så kolla varifrån oljan kommer! -Den kan bara rinna neråt!


10 164 Inlägg
4 juni 2017
#9
jaka54 skrev:
Hej!
Kolla packboxen bakom kamremskåpan! Vid två tillfällen har sett läckage av olja som runnit  längs med topp och motorblock på två bilar (Audi 100 och Volvo 745)  och i bägge fallen så har det varit packboxen bakom kamremskåpan som varit boven.
Men...har tur är det bara ventilkåpspackningen.
Så kolla varifrån oljan kommer! -Den kan bara rinna neråt!

Tur och tur en ventilskåps packning på en modern volvo motor är en konstruktionsdel och verkar även som kamaxel överfall, sitter med ca 47 momentdragna skruvar. Du måste ha special verktyg för att låsa motorn och hålla nere kamaxlarna, och även ventilkåpan. Sitter ingen vanlig packning utan är en flytande packning man rollar på ytorna.

Är många timmars jobb och man måste lossa skruvarna i rätt ordning och spänna ner ventilkåpan med specialverktyg, knäcker man ventilkåpan lär man bytta topp för dom är ett par som passar ihopp går ej att blanda.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 juni 2017
#10
Djo skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Kolla packboxen bakom kamremskåpan! Vid två tillfällen har sett läckage av olja som runnit  längs med topp och motorblock på två bilar (Audi 100 och Volvo 745)  och i bägge fallen så har det varit packboxen bakom kamremskåpan som varit boven.
Men...har tur är det bara ventilkåpspackningen.
Så kolla varifrån oljan kommer! -Den kan bara rinna neråt!

Tur och tur en ventilskåps packning på en modern volvo motor är en konstruktionsdel och verkar även som kamaxel överfall, sitter med ca 47 momentdragna skruvar. Du måste ha special verktyg för att låsa motorn och hålla nere kamaxlarna, och även ventilkåpan. Sitter ingen vanlig packning utan är en flytande packning man rollar på ytorna.

Är många timmars jobb och man måste lossa skruvarna i rätt ordning och spänna ner ventilkåpan med specialverktyg, knäcker man ventilkåpan lär man bytta topp för dom är ett par som passar ihopp går ej att blanda.

Så är det inte på en 740 eller Audi 100 väl?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

6 248 Inlägg
4 juni 2017
#11
Djo skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Kolla packboxen bakom kamremskåpan! Vid två tillfällen har sett läckage av olja som runnit  längs med topp och motorblock på två bilar (Audi 100 och Volvo 745)  och i bägge fallen så har det varit packboxen bakom kamremskåpan som varit boven.
Men...har tur är det bara ventilkåpspackningen.
Så kolla varifrån oljan kommer! -Den kan bara rinna neråt!

Tur och tur en ventilskåps packning på en modern volvo motor är en konstruktionsdel och verkar även som kamaxel överfall, sitter med ca 47 momentdragna skruvar. Du måste ha special verktyg för att låsa motorn och hålla nere kamaxlarna, och även ventilkåpan. Sitter ingen vanlig packning utan är en flytande packning man rollar på ytorna.

Är många timmars jobb och man måste lossa skruvarna i rätt ordning och spänna ner ventilkåpan med specialverktyg, knäcker man ventilkåpan lär man bytta topp för dom är ett par som passar ihopp går ej att blanda.

Låter som en riktig idiotlösning. Men är det så även på en volvo från 2006?

6 694 Inlägg
5 juni 2017
#12
Svarte_Orm skrev:
Djo skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Kolla packboxen bakom kamremskåpan! Vid två tillfällen har sett läckage av olja som runnit  längs med topp och motorblock på två bilar (Audi 100 och Volvo 745)  och i bägge fallen så har det varit packboxen bakom kamremskåpan som varit boven.
Men...har tur är det bara ventilkåpspackningen.
Så kolla varifrån oljan kommer! -Den kan bara rinna neråt!

Tur och tur en ventilskåps packning på en modern volvo motor är en konstruktionsdel och verkar även som kamaxel överfall, sitter med ca 47 momentdragna skruvar. Du måste ha special verktyg för att låsa motorn och hålla nere kamaxlarna, och även ventilkåpan. Sitter ingen vanlig packning utan är en flytande packning man rollar på ytorna.

Är många timmars jobb och man måste lossa skruvarna i rätt ordning och spänna ner ventilkåpan med specialverktyg, knäcker man ventilkåpan lär man bytta topp för dom är ett par som passar ihopp går ej att blanda.

Låter som en riktig idiotlösning. Men är det så även på en volvo från 2006?

Vitblocks motorerna har limmad "ventilkåpspackning", släpper du den så blir även kamaxlarna lösa

De/Dem

4 824 Inlägg
5 juni 2017
#13
OskarLB skrev:

Den var snustorr ! Men det är blött höger om den, under själva luftburken.

OskarLB skrev:
Ingen annan som har någon aning om vad det kan vara?

om det är vått under/bakom luftburken så ta bort den och kolla om du kan se var det kommer ifrån? blir ju lite lättare att se då roll

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

82 Inlägg
5 juni 2017
Trådstartare
#14
xXSammy skrev:
Svarte_Orm skrev:
Djo skrev:

Tur och tur en ventilskåps packning på en modern volvo motor är en konstruktionsdel och verkar även som kamaxel överfall, sitter med ca 47 momentdragna skruvar. Du måste ha special verktyg för att låsa motorn och hålla nere kamaxlarna, och även ventilkåpan. Sitter ingen vanlig packning utan är en flytande packning man rollar på ytorna.

Är många timmars jobb och man måste lossa skruvarna i rätt ordning och spänna ner ventilkåpan med specialverktyg, knäcker man ventilkåpan lär man bytta topp för dom är ett par som passar ihopp går ej att blanda.

Låter som en riktig idiotlösning. Men är det så även på en volvo från 2006?

Vitblocks motorerna har limmad "ventilkåpspackning", släpper du den så blir även kamaxlarna lösa

Detta är en 06, så det är inte deras nyare TF motor. Så det borde inte vara det som du beskrev? Hoppas bag iaf hahah. Då dessa även finns i S60 05 -07.


82 Inlägg
5 juni 2017
Trådstartare
#15
Christian S skrev:
OskarLB skrev:

Den var snustorr ! Men det är blött höger om den, under själva luftburken.

OskarLB skrev:
Ingen annan som har någon aning om vad det kan vara?

om det är vått under/bakom luftburken så ta bort den och kolla om du kan se var det kommer ifrån? blir ju lite lättare att se då roll

Dka göra detta, ska ta loss motorskyddskåpan som är under motorn och göra rent och kika. Läst att det är ett vanligt fel att deras vevhusventilation har blivit igensatta.


10 164 Inlägg
5 juni 2017
#16
Mer eller mindre lika på alla vit blocks motorer från volvo. Även på din.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

82 Inlägg
5 juni 2017
Trådstartare
#17
Djo skrev:
Mer eller mindre lika på alla vit blocks motorer från volvo. Även på din.

Har pratat med bilhandlaren, dom tar på sig det och lagar det på garantin. Läste på ett annat forum, och dom sa att det är vevhusventilationen som är tät. Så trycker sig oljan ut på olika håll, oich under insuget är mest vanligt fick jag höra.  Skönt att dom fixar det (som dom ska göra), så behöver jag inte tänka mer på det.


10 164 Inlägg
6 juni 2017
#18
OskarLB skrev:
Djo skrev:
Mer eller mindre lika på alla vit blocks motorer från volvo. Även på din.

Har pratat med bilhandlaren, dom tar på sig det och lagar det på garantin. Läste på ett annat forum, och dom sa att det är vevhusventilationen som är tät. Så trycker sig oljan ut på olika håll, oich under insuget är mest vanligt fick jag höra.  Skönt att dom fixar det (som dom ska göra), så behöver jag inte tänka mer på det.

Skönt det då,

Ja är vevhusventilation tätt kan du börja skjuta packningar och packboxar hejvilt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

82 Inlägg
7 juni 2017
Trådstartare
#19
Djo skrev:
OskarLB skrev:
Djo skrev:
Mer eller mindre lika på alla vit blocks motorer från volvo. Även på din.

Har pratat med bilhandlaren, dom tar på sig det och lagar det på garantin. Läste på ett annat forum, och dom sa att det är vevhusventilationen som är tät. Så trycker sig oljan ut på olika håll, oich under insuget är mest vanligt fick jag höra.  Skönt att dom fixar det (som dom ska göra), så behöver jag inte tänka mer på det.

Skönt det då,

Ja är vevhusventilation tätt kan du börja skjuta packningar och packboxar hejvilt.

Jo tack, är nog det har gjort. misstänker att packningen till ventilkåpan kan ha gett sig också. Men inget jag behöver stå för som tur är.



Sök