Koppla ur elektronik till dragkrok?

Joziffer
5 juni 2017 · 1 Inlägg

Hejsan,

Det är något som "tjuvdrar" ström i min Opel Vectra B 1998 Kombi och den är trögstartad. Jag läste att det är väldigt ofta som dragkroken är orsaken till detta och tänkte därför koppla ur strömmen till denna genom att antingen dra ur sladden eller ta bort säkringen tillfälligt för att testa.

Mitt problem är att jag inte fattar vilken sladd som går till dragkroken (har kollat bak och vet inte vilken som är till baklyktorna och vilka som är till dragkroken, och när jag ska kolla säkringen så är den enligt säkringsschemat på plats 33. Problemet är att plats 33 är tom, så därför måste den vara på någon av de andra platserna. Finns det något sätt att kolla detta på?

Både baksidan av locket till säkringsboxen och manualen säger "33", men denna plats är alltså tom.

Stortag
7 juni 2017 · 298 Inlägg

Du kan ju i nödfall "pip mäta" mellan säkringsdosa och något stift i dragkrokskontakten typ parkering. Då hittar du vilken säkring strömmen kommer från även fast dragkroken är eftermonterad och alla kablar tjyvade.

Nissan Leaf (2022)
BMW 525i (1995)
torsen
8 juni 2017 · 7 238 Inlägg

Eller annars kollar du med en multimeter, inställd på milliampére, mellan varje stift i eluttaget och jord.

Om bilen används/har använts i kombination med husvagn brukar man dra en egen kraftigare elkabel direkt från batteriet.
4 eller 6 kvadratmm kabel avsäkrad nära pluspolen på batteriet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang