Saab 9-3 -08 dör lite när den vill.

Krbaik
7 juni 2017 · 7 Inlägg

Tjenare. Det är så att jag har en Saab 9-3 1,8t biopower årsmodell 08.

Problemet är att den har börjat bli opålitlig, precis nu någon månad innan man ska på semester.
Den kan dö lite tit som tätt, aldrig vid ett specifikt tillfälle.
Och när den dör går det inte att starta den igen, det är som att någon startspärr(?) Går i. Startmotorn snurrar inte ens.
Det enda som hjälper för att få igång bilen är att ta av minuskabeln på batteriet. Sen går den som en klocka igen..

Lämnade in den på verkstad men de sa att de ej kunde se koden eftersom jag nollställt och tog betalt ändå.


Det jag har märkt som gjorde att det tog 1 vecka mellan gångerna den stanna var att jag bytte plats på två likadana relän. Eftersom relät på (styrdon, motorinsprutning) blev varmt. Men de fick man ej besvarat på verkstaden.. jag vet inte ens om relän ska bli varma därför jag bytte plats på dom. Men nu är problemet "tillbaka".

Någon som har några ideer vad jag kan göra? Skulle uppskattas enormt. Tack.

Tobzter
7 juni 2017 · 3 145 Inlägg

Lättast är att utläsa felkoder .startar inte bilen så måste de finnas nå felkod..
Här du fräscht batteri i bilen?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Krbaik
7 juni 2017 · 7 Inlägg

Tobzter skrev:
Lättast är att utläsa felkoder .startar inte bilen så måste de finnas nå felkod..
Här du fräscht batteri i bilen?

Dom säger att det ej finns felkoder för jag nollställt batteriet. Och kan ej köra bilen när den stannar om jag ej tar bort minus, så har ett dilemma lagom stort. Speciellt när jag ej vet när bilen dör heller.

Batteriett bytte jag förra sommaren, så det borde det inte vara något fel på.
Men läste lite andra trådar, kan denna symtomen komma om bilen är dåligt jordad?

Men varför funkar bilen efter nollställning, det jag ej blir klok på...

Krbaik
7 juni 2017 · 7 Inlägg

Sen också - om man liksom ej varvar ur den när man accar så känns de som den "hackar" lite accet liksom..

Tobzter
7 juni 2017 · 3 145 Inlägg

När gjordes service senast med tändstifts byte?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Krbaik
7 juni 2017 · 7 Inlägg

Tobzter skrev:
När gjordes service senast med tändstifts byte?

Service gjorde för 1månad sen. Osäker om de bytte tändstift om jag ska va ärlig kan kolla de efter jobbet.
Men har de en bidragande effekt att göra att bilen bara lägger av sådär?

Tobzter
7 juni 2017 · 3 145 Inlägg

Kan va mycket..men de borde finnas nå lagrade felkod som tech2 kan vissa?


Rekommenderar att bli medlem här och sedan ställa frågan där.finns mycket kunnigt folk där.

http://www.saabturboclub.com

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 juni 2017 · 4 917 Inlägg

När man behöver återställa med strömbortfall så tycker jag det tyder på elektronikfel, typ urladdning av kondensator eller relä.
Kan motorstyrdonet ställa till detta tro?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Krbaik
7 juni 2017 · 7 Inlägg

oljan skrev:
När man behöver återställa med strömbortfall så tycker jag det tyder på elektronikfel, typ urladdning av kondensator eller relä.
Kan motorstyrdonet ställa till detta tro?

Ja lite min tanke också..
Dubbelcheckade min information och de visar sig att jag läst åt fel håll på relänen... -.-
Iaf, så är det relät som heter "Tändning +15" som blir varmt under färd. Vilket det inte ska om jag inte är ute och cyklar?

Krbaik
7 juni 2017 · 7 Inlägg

Tobzter skrev:
Kan va mycket..men de borde finnas nå lagrade felkod som tech2 kan vissa?


Rekommenderar att bli medlem här och sedan ställa frågan där.finns mycket kunnigt folk där.

http://www.saabturboclub.com

Enligt dom på verkstaden så kan man ej läsa koderna när man nollställer med minus polen, vilket jag tycker låter konstigt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang