V70 Larmdosan skjuter säkringar!

Anton_B
12 juni 2017 · 30 Inlägg

Tjena! Har en v70 tdi -98 som skjuter säkring 13 när man låser och låser upp med larmdosan. (Säkring 13 går till larmdosa och "headlight hazard")

Den började med detta häromdagen. Kan tillägga att höger framdörr går ej öppna inifrån samt centrallås låser men låser ej upp (detta kan jag leva med)

Någon som haft samma problem? Enda jag kan tänka mig är kortslutning, men isåfall vart skulle det kunna vara kortis?

BMW 740ia "e38" (1997)
Volvo V70II "fasen" (2011)
Volvo 745 "Panorama" (1990)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
12 juni 2017 · 4 917 Inlägg

Koppla en mätare i serie med tillslaget till centrallåset och ställ den på 20A området så ser du vad den drar i ström.
Hur många A är säkringen på?
När du ändå plockar ner inredningen på dörren så kan du passa på att fixa öppningen också..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Anton_B
12 juni 2017 · 30 Inlägg

oljan skrev:
Koppla en mätare i serie med tillslaget till centrallåset och ställ den på 20A området så ser du vad den drar i ström.
Hur många A är säkringen på?
När du ändå plockar ner inredningen på dörren så kan du passa på att fixa öppningen också..smile

Förstår inte riktigt varför jag ska mäta? Säkringen är på 15A. smile

Volvo V70II "fasen" (2011)
Volvo 745 "Panorama" (1990)
BMW 740ia "e38" (1997)
Aronson
12 juni 2017 · 912 Inlägg

Koppla bort kablaget på en dörr i taget,kontaktstycket i dörrgången är bara låst med en liten torxskruv på så sätt kan du utesluta vilken dörr som funkar och inte ,börja med höger fram dörr..troligen kablage som skavt.Kan ju även vara kablaget till bakluckan som gnagts av uppe vid vänster gångjärn innanför takpanelen.

Volvo 780 bertone "GT-Vagnen B6304" (1990)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
12 juni 2017 · 4 917 Inlägg

Aronsons utförande är kanske lättare för dig..
Jag menar ,att om strömmen överstiger 15A vid mätningen så är det inte konstigt att säkringen går.
En motor som går trögt kanske drar 20A medans en som funkar korrekt drar 10A.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Anton_B
13 juni 2017 · 30 Inlägg

Aronson skrev:
Koppla bort kablaget på en dörr i taget,kontaktstycket i dörrgången är bara låst med en liten torxskruv på så sätt kan du utesluta vilken dörr som funkar och inte ,börja med höger fram dörr..troligen kablage som skavt.Kan ju även vara kablaget till bakluckan som gnagts av uppe vid vänster gångjärn innanför takpanelen.

Tackar för svar, detta ska testas omedelbart big_smile

BMW 740ia "e38" (1997)
Volvo V70II "fasen" (2011)
Volvo 745 "Panorama" (1990)
Anton_B
14 juni 2017 · 30 Inlägg

Testade lossa kontaktstycke mellan kaross och dörr i samtliga dörrar samt bagagelucka. Säkringen går fortfarande så fort jag låser/låser upp bilen via larmdosa.....

Ska jag bara nöja mig med att jag har kortslutning någonstans mellan säkringsdosa och kontaktstycke till dörrarna? lite svårt att följa kablar där tycker man ju hmm

Volvo V70II "fasen" (2011)
Volvo 745 "Panorama" (1990)
BMW 740ia "e38" (1997)
Aronson
15 juni 2017 · 912 Inlägg

Hmmm... tänder väl upp innerbelysningen vid upp-låsning,,men vgla styrenheten styr väl detta på minussidan om jag minns rätt,
Kan ju  vara kortis i bilens härva någonstans eller om kablar legat och skavt emot..
Är det något monterat/ditskruvat någonstans jag menar nån som dragit i en skruv i kablaget.

Volvo 780 bertone "GT-Vagnen B6304" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang