Bromsvätska - Volvo 850

BasGalen
16 juni 2017 · 111 Inlägg

Tjenna!
Min bromsvätska verkar ligga under MIN (minumum) och tänkte köpa ny DOT4-bromsvätska och tänkte bara kolla om jag måste tömma behållaren på vätskan som är i eller om det bara är att fylla på så att den blandar sig med den som var innan.

Tack för svar som vanligt! smile

jaka54
16 juni 2017 · 5 682 Inlägg

Hej!
Det är bara att fylla på men...
Bromsvätska bör/ska helst bytas vartannat år, så har du inte bytt på några år så byt!
Att byta innebär att man skruvar loss bakre bromsnippeln på oket och pressar ut den gamla oljan. När man ser att den nya oljan kommit fram (den är ljusare än den gamla) så stänger man nippeln och gör samma sak på andra bakbromsen...sen tar man frambromsarna och gör samma sak med dem. Det brukar gå åt en liter bromsvätska.

BasGalen
17 juni 2017 · 111 Inlägg

Har inte den blekaste aningen om när förra ägaren bytte som senast. Som sagt, köpte biljäveln igår. big_smile

BasGalen
17 juni 2017 · 111 Inlägg

Äsch jag chansar och bara häller i lite. Vad är det värsta som skulle kunna hända endå.. Ska ta in den på service om ett par månader också.

nucleardonkey
17 juni 2017 · 251 Inlägg

Bara häll i lite smile
Har för mig att man ska byta all bromsvätska för att det kan bli fukt i oljan efter ett tag.
Men fyller du på mer olja så späder du ut fukten :'D haha

Honda Shuttle "Wagon" (1989)
Honda Civic VT "Grandmas old sleeper" (1991)
simlar
17 juni 2017 · 5 516 Inlägg

Bromsvätska är hygroskopisk, dvs den suger åt sig fukt.

Fukten gör att kokpunkten sänks och fukten gör även så bromsarna rostar invändigt.

Är bromsvätskan mörk till färgen så är det hög tid för ett vätskebyte för att slippa att bromssystemet rostar sönder.
Man byter då all bromsvätska i behållaren och sen luftar bromsarna (och kopplingen om det är hydraulisk koppling) ända tills det kommer fram ny bromsvätska ur luftnipplarna.

Senast redigerat av simlar (17 juni 2017)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
17 juni 2017 · 4 917 Inlägg

Jag vet inte om jag nämnt det tidigare, men en gammal repis talade om för mig att det inte var så noga med byte av vätskan. .
Så man vet ju inte riktigt vad man ska tro egentligen.
MEN jag kan tala om att på min Ford Sierra som jag köpte 1986 bytte jag aldrig bromsvätska på och den lämnade in 18 år senare..
Inte fasen märkte jag någon skillnad under dom åren angående bromsarna.
Kanske hade jag bara tur att inget hände ..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jaka54
18 juni 2017 · 5 682 Inlägg

Hej!
Vill man sin bil väl byter man bromsvätska vartannat år. Sen att bromsarna funkar trots att man inte bytt på en h..massa år betyder inte att de funkar lika bra vid en hård inbromsning som i fall du bytt bromsvätska regelbundet.
Jag tycker mig känna en viss skillnad i bromspedalen när jag bytt bromsvätska på min Audi 100 -89. -Blir mer distinkt!

Djo
18 juni 2017 · 10 157 Inlägg

Bytte på min v70 efter att bromsarna inte tog alls efter några hårdare inbromsningar funkar ju dock bra för svensson svensson körning trots dålig vätska.

Min bromsvätska var ljus, när man byter tömmer man ur samtliga ok såklart.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
xXSammy
18 juni 2017 · 6 566 Inlägg

är det låg bromsvätske nivå kanske du ska kolla hur slitna bromsbeläggen är först..

De/Dem
spillolja
18 juni 2017 · 4 014 Inlägg

jag har bytt vart 4:de år på golfen jag har nu

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 juni 2017 · 4 917 Inlägg

Ja, ni har nog rätt..
Min gubbakörning med ordentligt avstånd till framförvarande gör ju att jag inte behöver stampa bromsen i golvet förjämt..
Så det är kanske anledningen till att jag aldrig krockat..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
mb_pucken
18 juni 2017 · 5 083 Inlägg

Byter minst vartannat år på mina bilar, troligtvis blir det lite oftare då jag oftast glömt när de senast gjordes.
Skadar inte att byta och hålla rosten borta från bromscylindrar. Högre kokpunkt är bra det med.. Dock har jag både gratis bromsvätska och pump på jobbet vilket underlättar ;-)

Vist funkar gammal vätska till att bromsa med men bromsar bör man vara noga med tycker jag :-)

Hade en praktikant på mitt gamla jobb som var nyinflyttad från något arabland som vart förvånad över att vi hade bromsvätska. Där han kom i från och hade skruvar tidigare körde dom med såpvatten i bromsarna.... "funkade" tydligen det med ;-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 juni 2017 · 4 917 Inlägg

Ja, sedär..
Inte så noga, bara det blir bra..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Djo
19 juni 2017 · 10 157 Inlägg

oljan skrev:
Ja, ni har nog rätt..
Min gubbakörning med ordentligt avstånd till framförvarande gör ju att jag inte behöver stampa bromsen i golvet förjämt..
Så det är kanske anledningen till att jag aldrig krockat..

Nu kanske du är för mycket gubbe för att köra lite mer inspirerat, Men det var det jag gjorde när bromsvätskan kokade och jag vart utan bromsar.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 juni 2017 · 4 917 Inlägg

Orelaterat, men dock..
Dethär med bromsar påminner mig om en vinter då några kompisar körde mellan ystad och malmö dagligen, som delade på körningen.
Just denna vinterdag var det väldigt halt på motorvägen med gott om snö och spårigt.
Föraren som körde var en gammal racerförare och han körde en gammal saab..
ALLA andra låg i farter runt 30 ,  men rallyförarn låg i ytterfilen och malde på i 110 som vanligt trots snöyran..
De i baksätet skruvade nervöst på sig och muttrade lite till föraren något om att det kanske inte var så bra med tanke på underlaget..
Va fan, är det halt?, sa han, då får jag ge den LITE till.
Med skräcken i blicken så lovade baksätespassagerarna varandra följande..
Bara vi kommer levande fram så ska vi ALDRG mera åka med den djevelen!smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
viccoA
20 juni 2017 · 3 109 Inlägg

Djo skrev:

oljan skrev:
Ja, ni har nog rätt..
Min gubbakörning med ordentligt avstånd till framförvarande gör ju att jag inte behöver stampa bromsen i golvet förjämt..
Så det är kanske anledningen till att jag aldrig krockat..

Nu kanske du är för mycket gubbe för att köra lite mer inspirerat, Men det var det jag gjorde när bromsvätskan kokade och jag vart utan bromsar.

Vid en inbromsning funkar nog all bromsvätska oavsett hur gammal den är, skillnaden är om man kör på ordentligt vid tex bankörning, då blir det rejält varmt och när bromsvätskan kokar blir man av med bromsförmågan. Bromsvätska kokar i regel strax under 300 grader när den är ny, vatten kokar som bekant vid 100 grader.
Sen kommer korrosionsproblemen som ett brev på posten om man sällan byter bromsvätska.

Senast redigerat av viccoA (20 juni 2017)

Djo
20 juni 2017 · 10 157 Inlägg

viccoA skrev:

Djo skrev:

oljan skrev:
Ja, ni har nog rätt..
Min gubbakörning med ordentligt avstånd till framförvarande gör ju att jag inte behöver stampa bromsen i golvet förjämt..
Så det är kanske anledningen till att jag aldrig krockat..

Nu kanske du är för mycket gubbe för att köra lite mer inspirerat, Men det var det jag gjorde när bromsvätskan kokade och jag vart utan bromsar.

Vid en inbromsning funkar nog all bromsvätska oavsett hur gammal den är, skillnaden är om man kör på ordentligt vid tex bankörning, då blir det rejält varmt och när bromsvätskan kokar blir man av med bromsförmågan. Bromsvätska kokar i regel strax under 300 grader när den är ny, vatten kokar som bekant vid 100 grader.
Sen kommer korrosionsproblemen som ett brev på posten om man sällan byter bromsvätska.

gasa bromsa gasa bromsa mot en som trodde hans trimmade 740 gick bra så fick vissa vart skåpet ska stå och märkte då hur dålig bromsvätska man hade men den är bytt nu smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Mr_Lööf
23 juni 2017 · 1 903 Inlägg

Kollat bromsbeläggen än? Lågt med vätska och inget synligt läckage indikerar på slitna bromsbelägg.

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
turbodeath
23 juni 2017 · 2 452 Inlägg

bromsbeläggen behöver inte vara slitna...utan det kan läcka från hydralikpumpen med...samnt oftast så kanske man inte ens tänker på en liten pöl i garaget eller parkeringsplatsen för det kan ju vara pölar innan med.

döden kommer tillbaka
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang