Fjärr till Opel Corsa

FrejaT
22 juni 2017 · 33 Inlägg

Hej.
Jag är helt ny här.
Jag har lite frågor angående en fjärr till min lilla bil - en gammal Opel Corsa 1,2 2003.
Enligt manualen ska den vara utrustad med Remote key entry/start (jag är bara intresserad av att öppna dörrarna) Jag har inget larm big_smile
Just nu öppnat jag med vanlig nyckel. Måste jag installera nytt system (finns kit att köpa med en miljon sladdar) eller får man vända sig till Opel för dosa och programmering?
Har tyvärr ingen aning om hur det funkar.

Freja

Opel Corsa "Lilla blå" (2003)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 juni 2017 · 17 383 Inlägg

Är du säker på det? Eftersom det är den enklaste versionen så tror jag inte den har något av detta. Att det förekommer i inst.bok är inget konstigt.

Du får helt enkelt ringa Opel och fråga då den ändå måste dit i så fall.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
FrejaT
22 juni 2017 · 33 Inlägg

Tack för snabbt svar.
Det kan nog stämma att den bara har centrallås. Det blir nog att skaffa ett kit och börja leta sladdar.

Opel Corsa "Lilla blå" (2003)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 juni 2017 · 17 383 Inlägg

FrejaT skrev:
Tack för snabbt svar.
Det kan nog stämma att den bara har centrallås. Det blir nog att skaffa ett kit och börja leta sladdar.

Gör en enkel test först: Lås bilen från passagerarplats. Går förardörren i lås även då så sitter det en centrallåsmotor även i den. Då räcket det med ett enkelt kit med 2 dosor och en centralenhet. Kostar under 200:-

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
FrejaT
22 juni 2017 · 33 Inlägg

Den har tyvärr bara ett nyckelhål dvs vid förarsidan. Helt idiotiskt om det låset går sönder - då kommer jag inte in i bilen, utom genom bagageluckan sad
Inifrån går det att låsa passagerardörren, men då låses bara just den dörren.
Behöver jag motorer till dörrarna också då?

Opel Corsa "Lilla blå" (2003)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 juni 2017 · 17 383 Inlägg

FrejaT skrev:
Den har tyvärr bara ett nyckelhål dvs vid förarsidan. Helt idiotiskt om det låset går sönder - då kommer jag inte in i bilen, utom genom bagageluckan sad
Inifrån går det att låsa passagerardörren, men då låses bara just den dörren.
Behöver jag motorer till dörrarna också då?

Troligen en centrallåsmotor till förardörren då. Finns kit med detta inkluderat. Säger "troligen"!
Du får helt enkelt montera ner dörrsidan och se hur det ser ut.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
FrejaT
22 juni 2017 · 33 Inlägg

Jag var rädd för det.
Inget annat att göra än att kolla dörrarna då.
Betydligt mer jobb med både motorer och lås!

Opel Corsa "Lilla blå" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang